استخراج اطلاعات چندین رستر برای چندین نقطه در GIS

آموزش استخراج مقادیر پیکسلی چندین رستر در نقاط مشخص


موقع کار با لایه های رستری در ArcGIS گاهی لازم است که پیکسل والیو (pixel value) یا ارزش پیکسلی چندین لایه رستری (Raster) را برای یک لایه نقطه ای (point layer) بدست بیاوریم. در این گونه کارها شما یک لایه نقطه ای با چندین نقطه مشخص دارید و چندین یا چند صد لایه رستری یا داده رستری یا شطرنجی که می خواهید مشخص کنید که ارزش پیکسلی هر لایه رستری برای نقاط لایه نقطه ای چطور در یک جدول بدست بیاید.

زمانی که با لایه های رستری کار می کنیم با مجموعه ای از ماتریس های چند سلولی سروکار داریم که هر کدام از پیکسل های این ماتریکس اعداد مشخصی را مربوط به بخشی از سطح زمین نشان می دهند. مثلا در یک ماتریکس 100 در 100 یعنی با ابعاد صد متر در صد متر هر ماتریس معادل یک هکتار یا 10000 متر مربع از سطح سیاره زمین را پوشش می دهد. در این حالت ما یک ماتریس داریم که بخش قابل توجهی از سطح زمین را پوشش می دهد. هر سلول یا هر خانه یک هکتاری از این ماتریک نماینده آن بخش از زمین است و یک عدد را نشان می دهد.

در این آموزش ما روشی را توضیح می دهیم که با چند تکنیک ساده در مدت 13 دقیقه مشخص کنید که مثلا فاصله نقاط تا چند صد عارضه چقدر است.

داده های raster در GIS چیست؟
داده های شطرنجی چیست؟—ArcMap | مستندات
رسترها عکس‌های هوایی دیجیتال، تصاویر ماهواره‌ها، تصاویر دیجیتالی یا حتی نقشه‌های اسکن شده هستند. داده های ذخیره شده در قالب شطرنجی پدیده های دنیای واقعی را نشان می دهد: داده های موضوعی (همچنین به عنوان گسسته شناخته می شود) ویژگی هایی مانند داده های کاربری زمین یا خاک را نشان می دهد.

تابع Raster در GIS چیست؟
توابع شطرنجی عملیاتی هستند که پردازش را مستقیماً بر روی پیکسل‌های مجموعه داده‌های تصاویر و شطرنجی اعمال می‌کنند، برخلاف ابزارهای پردازش جغرافیایی، که یک شطرنجی جدید را روی دیسک می‌نویسند.

لایه رستری چیست؟
لایه شطرنجی هر نوع لایه دیگری است که از پیکسل ها تشکیل شده است – تصاویر، ماسک ها، نقاشی ها و عکس ها – بنابراین وقتی تصاویر را نقاشی یا ویرایش می کنید، با لایه های شطرنجی کار می کنید. لایه های ShowHideRaster. یک لایه شطرنجی (یا بیت مپ) از پیکسل هایی تشکیل شده است که اساساً نقاط رنگی در یک شبکه مستطیلی قرار گرفته اند.

چگونه از داده های رستری استفاده می شود؟
داده های شطرنجی نه تنها برای تصاویری که سطح دنیای واقعی را به تصویر می کشند (مانند تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی) خوب هستند، بلکه برای نمایش ایده های انتزاعی تر نیز خوب هستند. به عنوان مثال، شطرنجی‌ها می‌توانند برای نشان دادن روند بارندگی در یک منطقه یا ترسیم خطر آتش‌سوزی در یک منظره استفاده شوند.

داده های رستری چه ویژگی هایی دارند؟
ویژگی های مدل داده های رستری
ساختار شبکه ای ساده از سطرها و ستون ها. بر اساس سلول ها یا عناصر تصویر (پیکسل). ویژگی خطی (به عنوان مثال یک جاده) مجموعه ای از سلول ها به هم پیوسته است. وضوح بر اساس اندازه شبکه (سلول) هرچه سلول کوچکتر باشد، وضوح بالاتر است.


این آموزش استخراج ارزش های پیکسلی چندین رستر برای نقاط معین، به سوالات زیر پاسخ داده می شود.

چطور می توانم فاصله چندین عارضه متفاوت را تا نقاط معین بدست بیاورم؟

با مشاهده آموزش آموزش استخراج مقادیر پیکسلی چندین رستر در نقاط مشخص می توانیم فاصله چندین عارضه متفاوت را تا نقاط معین بدست بیاوریم.

چطور فاصله تا رودخانه راه ها و سایر عوارض را تا نقاط روستاها، نقاط شهرها، نقاط ایستگاه ها و چند نقطه بطور خودکار محاسبه کنم؟

با مشاهده آموزش آموزش استخراج مقادیر پیکسلی چندین رستر در نقاط مشخص، می توانیم فاصله تا رودخانه راه ها و سایر عوارض را تا نقاط روستاها، نقاط شهرها، نقاط ایستگاه ها و چند نقطه بطور خودکار محاسبه کنیم.

فواصل یک نقطه تا چندین پدیده را چطور در GIS محاسبه کنیم؟

با مشاهده آموزش آموزش استخراج مقادیر پیکسلی چندین رستر در نقاط مشخص می توانیم فواصل یک نقطه تا چندین پدیده را چطور در GIS محاسبه کنیم.

چطور ارزش های پیکسلی زیر یک نقطه را در جدول اطلاعات توصیفی لایه نقطه ای داشته باشیم؟

چطور در جدول اطلاعات توصیفی (Attribute table) یک لایه نقطه ای فواصل هر نقطه را تا چند پدیده یا فاکتور مختلف مانند رودخانه، راه، روستاها، و غیره بدست آوریم؟

چطور در جدول اطلاعات توصیفی یک لایه نقطه ای تعیین کنیم که در هر نقطه پارامتر های دما بارش رطوبت و غیره چه مقدار است؟ برای پاسخ به این سوالات این محصول می تواند برای شما مفید باشد.