آگاهی از آخرین دستاوردها و تازه های علمی جهان
10 اصل کلیدی علم اقتصاد
ده اصل علم اقتصاد بطور خلاصه
- برای بدست آوردن هرچیزی باید بهایی پرداخت شود.
- بهای هر چیز معادل مجموع ارزش گزینه های دیگر است.
- سود و زیان نهایی مهم است. هزینه های امروز می تواند موجب سوددهی موثر سرمایه گذاری شود.
- کنترل رفتار مردم با انگیزه های اقتصادی راحتتر از توجیه اخلاقی است.
- تجارت موجب رفاه دو طرف می شود.
- دست های نامرئی بازار آزاد بطور موثر فعالیت های اقتصادی را ساماندهی می کند.
- در مسایلی مثل عدالت، امنیت، و محیط زیست بازار آزاد کارایی ندارد و باید دولت وارد شود.
- هرچه تولید یک کشور بیشتر باشد رفاه مردم بیشتر می شود.
- چاپ پول تورم ایجاد می کند و برای اقتصاد مضر است.
- کنترل تورم باعت بیکاری موقت می شود و در بلندمدت موجب اشتغالزایی می شود.
توضیح مفصل تر این ده اصل کلیدی اقتصادی:
- برای بدست آوردن یک چیز حتما باید بهایی پرداخت شود. به عبارتی بدست آوردن هر چیزی بهایی دارد. برای مثال استراحت و خوشگذرانی این هفته به معنی پس انداز کمتر است.
- بهای به دست آوردن هر چیز، معادن مجموع ارزش گزینه های دیگر است. اگر به جای کار کردن مشغول تحصیل شوید، علاوه بر شهریه دانشگاه، دستمزدی که دریافت نمی کنید بخشی از هزینه تحصیل است. مثلا هزینه فرصت افراد مسن بیشتر از جوانان است یا هزینه فرصت فوتبالیست ها برای رفتن به دانشگاه بیشتر از سایر افراد است.
- سود و زیان نهایی مهم است. اگر در طول یک دوره پولهایی را از دست بدهیم و در نهایت پول بیشتری بدست آوریم، فعالیت اقتصادی ما سودده و مفید بوده است. پس از دست دادن پول در طول دوره سرمایه گذاری می تواند در نهایت منجر به بازگشت اصل سرمایه و پول بیشتری شود.
- مردم به انگیزه های اقتصادی و عقلایی خود پاسخ می دهند. معمولا جریمه نقدی خیلی موثرتر از توضیح منطقی یک رفتار اخلاقی است. به جای ترسیم تصویر کودکی برای التماس به کاهش مصرف سوخت می تواند قیمت آن را متعادل کرد.
- تجارت وضع رفاه همه را بهتر می کند. مبادلات اقتصادی با ایجاد تخصص می تواند بازدهی را افزایش دهد. وقتی کشوری کالایی را صادر می کند کشور واردکننده نیز به اندازه همان کشور صادر کننده اضافه رفاه دریافت می کند. در واقع تلاش ذخیره شده حاصل از تولید نکردن کشور وارد کننده می تواند صرف کالاهای تخصص تر و سوددهی بیشتر شود.
- بازار آزاد یا دست های نامرئی به بهترین شکل می تواند فعالیت های اقتصادی را ساماندهی کند. اگر یک کالا گران تر شود، مصرف آن کمتر و تولید آن بیشتر می شود تا جایی که قیمت مجدد متعادل می شود. سرکوب قیمت باعث افت کیفیت و کمیابی کالا می شود. همیشه بازار به قیمت تعادلی می رسد.
- در مسایلی مثل عدالت، امنیت (پریزونر دایلما)، و محیط زیست (اکسترنالیتی) بازار آزاد کارائی ندارد و دولت باید وارد شود.
- رفاه مردم یک کشور به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) آن کشور بستگی دارد. تولید بیشتر باعث رفاه بیشتر می شود.
- چاپ پول تورم ایجاد می کند. تامین هزینه های دولت با انتشار پول جدید اشتباه است.
- کنترل تورم باعث ایجاد بیکاری می شود. اما این موقتی است. وقتی تورم کاهش یابد مردم راحتتر پول خرج می کنند و همین موضوع باعث اشتغال زایی می شود.
سه نوع کلی و یا چهار دسته استراتژی کسب و کار
سه نوع کلی و یا چهار دسته استراتژی کسب و کار
استراتژی سازمانی
استراتژی رقابتی
استراتژی عملکردی
استراتژی عملیاتی
- Organizational (Corporate) Strategy
- Business (Competitive) Strategy
- Functional Strategy
- Operating Strategy
استراتژی سازمانی یا شرکتی
یک استراتژی سازمانی یا شرکتی که معمولا استراتژی سطح سازمان گفته می شود، تمرکز آن روی دید یا ویژن، ماموریت، ارزش ها و اهداف سازمان است.
این نوع استراتژی مربوط به بیان ارزش هسته ای یک شرکت و همچنین اهدافی است که سازمان امید دارد به آنها دست یابد.
در کل مربوط به چیزی است که شرکت بخاطر آن برپا است و تصوری که شرکا و اشخاص ثالث از آن سازمان دارند.
استراتژی های سازمانی خود به سه دسته تقسیم می شوند:
- استراتژی های مبتنی بر رشد،
- استراتژی های پایداری یا ثبات،
- استراتژی های مستحکم سازی، یا نوسازی، یا
- ترکیبی از این سه.
استراتژی رقابتی چیست؟
یک استراتژی رقابتی که معمولا به آن استراتژی سطح کسب و کار گفته میشود، تمرکز به این دارد که چگونه یک واحد کسب و کاری با رقبایش در بازار رقابت می کند.
اجرای استراتژی رقابتی یک واحد کسب و کاری باید بعد از استراتژی سطح سازمانی صورت گیرد.
درک درست استراتژی رقابتی از ایده استراتژی های کلی مایکل پورتنر اتخاذ شده است که شامل سه گروه هستند:
- استراتژی های هزینه مبنا،
- استراتژی های تفکیک سازی، و
- استراتژی های تمرکزی (تخصصی یا نیش).
هدف استراتژی های رقابتی ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار است.
براساس مطالعات فوری آموز، یک منبع موثر برای مزیت رقابتی دیدگاه منبع-پایه (RBV) شرکت است که تمرکزش روی استفاده موثر از منابع شرکت برای ایجاد مزیت رقابتی است.
زنجیره ارزش پورتنر و در کل مفهوم زنجیره ارزش، فعالیت ها را در جهت فرایند انتقال ارزش کمی می کند،
این مفهوم موجب این درک می شود که کجا مزیت های رقابتی به حداکثر تاثیرگذاری می رسند.
استراتژی عملکردی چیست؟
یک استراتژی عملکردی به این مربوط می شود که چطور تقسیم نقشی (تقسیم کار برپایه نقش) یک شرکت به دستیابی به اهداف آن کمک می کند. اجرای یک استراتژی عملکردی از طریق حداکثرسازی کارآیی منابع شرکت در جهت حمایت از استراتژی رقابتی یک واحد کسب و کاری عمل می کند. نقش آن توسعه توانایی به منظور کسب مزیت رقابتی است. حوزه های اصلی عملکردی عبارتند از بازاریابی، حسابداری، امورمالی، عملیات، تحقیق و توسعه، و منابع انسانی.
سه عامل اصلی برای شناسایی تدوین استراتژی سطح-عملکرد عبارتند از:
- ماهیت کوتاه مدت اهداف،
- چقدر اهداف تخصصی هستند، و
- درجه درگیری مدیران در سازمان.
استراتژی عملکردی حول افراد کلیدی در حوزه عملکردی می گردد و تمرکز آن روی جنبه های عملیاتی کلیدی در زنجیره ارزش است، مانند بازدهی، قیمت گذاری، لوجستیک، اثرگذاری هزینه، کارایی، طراحی محصول، تصویرسازی و برندسازی محصول، چرخه عمر محصول، وغیره.
استراتژی عملیاتی چیست؟
استراتژی عملیاتی که در قلب استراتژی عملکردی گنجانده شده است، مربوط به این است که اجرای (تقسیم بندی های عملیاتی) یک سازمان چگونه بطور موثر می توانند استراتژی های سطوح شرکتی، کسب و کاری، عملکردی را برحسب منابع، فرایندها، و افراد، اجرایی کنند. اینها در سطح بخشی قرار می گیرند و مقاصد کوتاه مدت دوره ای را برای انجام دادن مشخص می کنند.
تهیه و تنظیم توسط مجموعه فوری آموز
تهیه و تنظیم توسط مجموعه فوری آموز
صندوق بین المللی پول (International Monetary Fund (IMF))
صندوق بین المللی پول
International Monetary Fund (IMF)
جزوه خلاصه و مفید در خصوص صندوق بین المللی پول (International Monetary Fund (IMF)) برای استفاده علاقمندان توسط مجموعه فوری آموز تهیه و طراحی شده است. این مبحث ازجمله فصول مربوط به کتاب های مدیریت مالی و مبانی امور مالی است. مطالب آن علاوه براینکه مناسب دانشجویان رشته های اقتصاد، مدیریت، حسابداری، علوم اداری، روابط بین الملل، و سایر رشته های مرتبط است، می تواند برای سایر شاغلین در حوزه های مربوطه و همچنین مالکان کسب و کار ها و تجار باشد.
این جزوه در قابل فایل پی.دی.اف PDF بصورت رایگان قابل دانلود است. هرگونه اقدام به فروش این جزوه غیرقانونی است.
دانلود رایگاه جزوه از لینک مقابل : International Monetary Fund (IMF) foriamooz.ir
سرفصل های جزوه عبارتند از:
سرفصل های این مبحث شامل موارد زیر است
تاریخچه صندوق بین المللی پول (International Monetary Fund (IMF))
هدف صندوق بین المللی پول:
نقش کلیدی صندوق بین المللی پول
نتیجه سیستم برتن وودز :
اهداف صندوق بین المللی پول :
ارکان صندوق بین المللی پول بعنوان سازمان وابسته به سازمان ملل متحد:
عملکردهای صندوق بین المللی پول در زمینه تنظیم و حفظ نرخ برابری ارزها :
مزایا و معایب عضویت در صندوق بین المللی پول:
سه فعالیت اصلی صندوق بین المللی پول درجهت حفظ پایداری نظام پولی بین الملل
شرایط اعطای وام توسط صندوق بین المللی پول
انواع تسهیلات و وام های صندوق بین المللی پول:
آخرین بروزرسانی های صندوق بین المللی پول:
سیاست های ارزی و پولی
سیاست های اعطای وام
اصول تعدیل اقتصادی
کاهش ارزش پول ملی
سیاست خصوصی سازی و آزادسازی:
سیاست تسهیل سرمایه گذاری خارجی:
سیاست تسهیل بازرگانی آزاد:
ثبات نرخ دستمزدها :
نقش صندوق بین المللی پول در مقابله با بحران های مالی جهانی :
انتقادات از صندوق بین المللی پول:
صندوق بین المللی پول و ایران
دانلود رایگان جزوه صندوق بین المللی پول
بازپس گیری زمین های زراعی سابق از منابع طبیعی
بازپس گیری زمین های زراعی سابق از منابع طبیعی و اراضی ملی
تشخیص اراضی زراعی از اراضی ملی
یکی از موضوعاتی که جدیدا در محاکم قضایی بسیار دیده می شود، مبحث مربوط به تصرف اشخاص در اراضی ملی می باشد. این اشخاص بدون توجه به قوانین و مقررات به تصرف در اراضی ملی پرداخته اند و موجب تخریب طبیعت و محیط زیست بعنوان ثروت های ملی و منافع جمعی تمامی افراد ملت شده اند. بسیاری از این افراد ادعا میکنند که مالک زمینی هستند که توسط وزارت سابق منابع طبیعی تصرف شده است که سابقا به عنوان ملک زراعتی در تصرف آنها بوده است. با توجه به مصوبه قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع کشور در سال 1341 در صورتی می توان ادعای تصرف و مالکیت شخصی نمود که سبق تصرف ماقبل تصویب این قانون باشد. شایان ذکر است که اراضی یا شخصی هستند و یا ملی،
اراضی ملی: اراضی هستند که در آنها سابقه احیا وجود ندارد یعنی زراعت و کشاورزی، کشت و ساخت در آنها انجام نشده بود و این اراضی براساس قانون نمی توانند مالکیت شخصی داشته باشند و در اختیار دولت قرار می گیرد.
اراضی شخصی: اراضی ای هستند که در آنها سابقه کشت و آبادی وجود دارد و در واقع سبق تصرفی در آنها شده است و این اراضی دارای مالکیت شخصی خواهد بود و در حیطه اراضی ملی قرار نمی گیرند.
براساس مصوبه قانون ملی شدن جنگل های کشور در سال ۱۳۴۱ برای تشخیص اینکه یک زمین ملی اعلام شده است یا خیر، معیار و ملاک، سابقه احیا خواهد بود. بنابراین، اگر زمینی دارای سابقه احیا باشد، ملاک برای شخصی اعلام شدن آن ملک و خروج از حیطه اراضی ملی، احیا و آبادی قبل از تصویب این قانون در سال 1341 است. لذا، ملاک احیا و آبادسازی قبل از سال 1341 می باشد نه داشتن سند مالکیت. در این خصوص، کمیسیون ماده 56 مرجعی برای اعتراض و شکایت اشخاصی است که ادعا دارند که آنچه به عنوان اراضی ملی به ثبت رسیده است سابقا در تصرف آنها بوده و نسبت به آن ادعای مالکیت دارند.
اراضی ملی چیست
اراضی ملی اراضی هستند که در آنها سابقه احیا و ساخت نباشد. بنابراین اگر در زمینی شواهد و آثاری حاکی از سابقه احیا و کشاورزی عینا یا با قراین مشهود باشد، در شمار اراضی ملی قرار نمی گیرد. در این خصوص، انواع علایم و نشانه ها می تواند اثبات کننده سابقه احیا در زمین اختلافی باشد که در ادامه بیشتر درباره آن بحث خواهیم کرد. شایان ذکر است که باید بین احیا و داشتن سند مالکیت تفاوت قایل شویم. اگر فردی دارای سند اراضی ملی باشد ولی درآن احیا و آبادانی انجام نداده باشد در این مورد فرد مورد نظر نمی تواند از نظر قانونی مالک آن زمین باشد. در این مورد، ملاک تشخیص مراجع قضایی در تصرف و مالکیت اراضی ملی سبق تصرف شخصی قبل از تصویب قانون ملی شدن جنگل ها مصوب سال 1341 است.
بطور کلی در مباحث جغرافیایی و حقوقی با انواع متفاوتی از راضی سروکار داریم که با توجه به اینکه ماهیت تمامی زمین ها در سطح یک کشور دارای خصوصیات جغرافیایی متفاوتی هستند. مطالعه انواع اراضی و زمین ها از جمله اراضی ملی و تشخیص آن از اراضی زراعی مطابق کمسیون ماده 56 مستلزم درک عمیق از دانش ژئومورفولوژی، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، دانش حقوقی، هیدروژئومورفولوژی و مطالعات حوضه های آبخیز، و درک خصوصیات سکونتگاه های انسانی شهری و روستایی است. تشخیص اراضی ملی از اراضی زراعی مطابق مقررات کمسیون ماده 56 همچنین مستلزم مهارت هایی از جمله در فناوی های سیستم های اطلاعات جغرافیایی از طریق مدلسازی، تحلیل های مکانیابی های فازی، ارزیابی های زمین آمار، و آشنایی با برنامه نویسی های مرتبط است. داشتن این زمینه های دانشی و مهارتی فوق لازم است تا بتوان از بحران های سواستفاده از اراضی ملی جلوگیری کرد و منابع طبیعی را بعنوان ثروت های ملی تمامی مردم جامعه حفظ نمود.
این اراضی دارای فواصل متفاوتی تا پدیده ها و عوارض مختلفی از جمله رودخانه ها، جنگلها، چاه های آب، چشمه ها، روستاها، جاده ها و راه های محلی، و تاسیسات انسانی و زیرساخت ها هستند. همچنین این اراضی دارای خصوصیات فیزیکی گوناگونی از نظر ویژگی اقلیمی، زمین شناسی، نوع خاک، شیب، جهت شیب، تراکم پوشش گیاهی، خصوصیات رطوبتی، انواع کاربریها، و خصوصیات ژئومورفولوژی هستند. همانطوری که فوقا اشاره شد این خصوصیات نسبی و مطلق اراضی می تواند به تشخیص و شناسایی درست اراضی کمک نماید تا بتوان از سودجویی شخصی جلوگیری کرده و از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ممانعت به عمل آورد.
اراضی و زمین ها را معمولا به زمین های بایر، دایر، موات، و ملی تقسیم بندی می نمایند. اراضی موات زمین هایی هستند که سابقه کشت و آبادانی در آنها وجود ندارد. اراضی بایر نیز زمین هایی هستند که سابقه کشت دارند اما اکنون معطل مانده اند. اراضی دایر به زمین های اطلاق می شود که کشت و و زرع در آنها جریان دارد. اراضی ملی در این دسته به اراضی اطلاق می شود که سابقه کشت و زرع و احیا در آنها وجود نداشته باشد و به تصرف شخصی در می آیند. اراضی ملی به تصرف دولت داده نمی شود بلکه این اراضی تحت نظارت دولت است تا از آنها به بهترین نحو نگهداری و بهره برداری نماید. مطابق قانون هرآنچه مورد استفاده عموم می باشد و مالکیت در آن مطرح نباشد ملی است و تحت نظارت دولت قرار می گیرد.
لازم به ذکر است که تشخیص انواع این اراضی و زمین ها و همچنین قضاوت درست در زمینه این اراضی مطابق کمسیون ماده 56 ، نیازمند درک عمیق از دانش ها و مهارت های زیر است.
- دانش ژئومورفولوژی برای درک موقعیت انواع اراضی از نظر خصوصیات ارتفاعی، درصد شیب، خصوصیات هیدروژئومورفولوژی و موقعیت قرارگیری به رودخانه ها، خصوصیات حوضه های آبخیز، و تمایز انواع ناهمواری ها بر روی نقشه های توپوگرافی (ترسیمات ارتفاعی)، درک تغییرات کوه ها و ناهمواری ها در طول زمان، درک تغییرات مسیر رودخانه ها در طول بازه های ده ساله، درک تغییرات شیب اراضی به دلیل عوامل فرسایشی، و درک موقعیت جغرافیایی از نظر مختصات های یو.تی.ام و طول و عرض جغرافیایی
- موضوعات جغرافیای زیستی برای تشخیص خصوصیات انواع گونه های کشاورزی و مرتعی و تاثیرات اقلیم و ناهمواری ها بر انواع گونه های زیستی و زراعی، تغییرات کاربری اراضی در بخش های کوهستانی و جلگه ای، تغییرپذیری پوشش گیاهی کناررودی یا رپارین در اطراف رودخانه ها در مباحث ژئومورفولوژی، درک گونه های گیاهی بومی انواع اقلیم ها، و شناسایی خصوصیات رشد و نمو انواع گونه های گیاهی در طول زمان
- دانش جغرافیایی از جمله درک سیستم های مختصاتی مانند GCS و UTM، دانش کار با سامانه های موقعیت یابی جهانی (GPS)، دانش فوتوگرامتری و تفسیر عکس های هوایی که نیازمند درک مبانی علم جغرافیا است.
- دانش جغرافیای شهری و روستایی برای درک تغییرات جمعیتی جوامع روستایی و شهری، انواع تغییرات در اشتغال جوامع روستایی، انواع روندهای مهاجرتی روستایان به شهرها و رهاسازی زمین های زراعی، دوره های تغییرات جمعیتی که موجب هجوم پیشینیان به سمت آبادسازی جنگل ها و مراتع طبیعی شده، و درک فرهنگ های روستایی در استفاده از انواع اراضی روستایی در پهنه های کوهستانی و جلگه ها
- آشنایی با فلسفه های محیطی برای درک اهمیت محیط زیست و مراتع طبیعی برای سلامتی سیاره زمین، و علاقه به حفظ اراضی جنگلی و مراتع بعنوان سرمایه های محیط زیستی سیاره زمین و تعدیل کننده آب و هوا، و درک اهمیت ارزش های زیبایی و اکوتوریسم جنگل ها و همچنین درک عمیق از مبانی علوم انسانی در مباحث حقوقی و مالکیت اراضی، و درک فلسفه حقوقی و منطق برای شناسایی اصول اساسی که نظر قانونگذار در تشخیص اراضی ملی از اراضی شخصی بوده است.
20 معیار تشخیص اراضی احیا شده از اراضی ملی ماده 56
در بسیاری از پرونده های حقوقی این سوال پیش می آید که چطور می توانیم زمین پدری که به ما به ارث رسیده است را از منابع طبیعی یا به اصطلاح جنگلداری پس بگیریم؟ یا پرسیده می شود که چطور می توانیم از منابع طبیعی شکایت کنیم و ملک یا باغ قدیمی خودمان را پس بگیریم؟ قبل از پاسخ گویی به اینکه چطور می توانیم از زمین خودمان را از منابع طبیعی یا سازمان جنگل ها و مراتع یا محیط زیست پس بگیریم و چه اقدامات حقوقی برای شکایت از منابع طبیعی برای ثبت سند مالکیت زمین زراعی قدیمی خود انجام دهیم، بپردازیم، در این قسمت نکاتی لازم به ذکر است. قبل از هر چیز لازم به ذکر است که زمین هایی که سابقا زراعی بوده و به تملک دولت در آمده است بعنوان انفال و جزو منابع ملی محسوب می شود، مگر اینکه اثبات شود که شخص مالکیت ملک مورد نظر را دارا است. به صرف زراعی بودن یک ملک نمی توان ثروت های تمامی مردم یک کشور را به نام یک شخص یا اشخاص معینی در آورد. از طرف دیگر، حق هر فردی است که زمین زراعی ابا و اجدادی خود را که به ارث برده است بدست آورد و به فعالیت های زراعی سابق در آن بپردازد و بتواند سند مالکیت زمین که در حال حاضر توسط منابع طبیعی و سازمان جنگل ها و مراتع تصرف شده است را به نام خود سند بزند. بنابراین، دو طرف موضوع باید به دقت توسط مراجع قضایی و کارشناسان خبره بررسی شود تا احقاق حق فردی هر شخص و یا تمام جامعه محفوظ باشد.
در ادامه این مطلب به برخی از شاخص ها و معیارهایی که تشخصیص این امر را برای افراد ممکن می سازد می پردازیم. لازم به ذکر است که تشخیص این امر و طرح شکایت و دادخواست برای بازپس گیری زمین های شخصی می بایست حتما با مراجعه به وکلای معتبر و کارشناسان خبره صورت گیرد. بهتر است در این زمینه قبل از هر اقدام حقوقی با وکلا و کارشناسان مشورت صورت گیرد تا احقاق حق به درستی صورت گیرد.
20 معیار و ملاک تشخیص اراضی احیا شده از اراضی ملی مطابق ماده 56 که به تشخیص کارشناسان ژئومورفولوژی انجام می شود:
- کشف سوابق زراعت، باغداری و درخت کاری، و آبادسازی در زمین مورد تصرف
- مشاهده شواهد و قرائن دستکاری پیش از کشاورزی یا آماده سازی روی زمین برای آبیاری و غیره
- موقعیت قرارگیری زمین اختلافی در همسایگی یا نزدیکی یک مزرعه یا روستا
- واقع شدن زمین مورد نظر در مجاورت انواع قنات، رودخانه، چشمه یا چاه
- قرارگیری زمین در شیبی قابل توجیه (شیب کمتر از 30 درصد) برای زراعت در زمین و قابل کشت بودن
- تحجیر زمین از نظر عرفی یا قانونی بطور واضح
- وجود درختان بارور یا زراعی با سن بالا در زمین
- شناسایی قرائن و شواهد جوی آبیاری قدیمی و یا مسیر آبیاری
- عدم وجود درختان جنگلی یا پوشش گیاهی مرتعی با سن بالا
- قرار گیری مسیر آب و آثار کانال های آبیاری قدیمی در بالا دست زمین
- مشاهده آثار هر گونه بنای مرتبط با زراعت یا ساختمان قدیمی یا آب انباز، طویله، کلبه و غیره در زمین.
- زمین های آباد شده با بندسار با سیستم آبیاری از آب های جاری بهاره سوار بر زمین زراعی
- زمین های با پوشش گیاهی به دست آمده از فعالیت های کشاورزی سابق
- اراضی با کاربری باغی و باغات می بایست دارای درختانی مسن باشد
- وجود شواهد و آثار مسیر های عبور قدیمی رها شده که مدت ها پیش، جهت رفت و آمد زراعی سابق
- اثار و قرائن قدیمی از اقدامات قطعه بندی یا کرت بندی شده برای زراعت در زمین
- اراضی که به لحاظ عرفی و محلی نتوان آنها را بعنوان مراتع منظور داشت
- اراضی که وضعیت فعلی آنها اثبات کننده این باشد که در گذشته فعالیت های کشاورزی در آنها دایر بوده است
- قرارگیری اراضی در پهنه های زرد رنگ نقشه های توپوگرافی ژئومورفولوژی توسط کارشناسان
- مشاهده و روئیت آثار زراعی در عکس های هوایی از طریق تحلیل های فوتوگرامتری و ارزیابی های جغرافیایی
ملاک شناخت مستثنیات از اراضی ملی کمیسیون ماده 56
برای شناسایی استثنائات ار اراضی ملی ماده 56 زمین اختلافی می بایست قابل از تاریخ تصویب قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع و یا قبل از تاریخ صدور برگ تشخیص خصوصیات زیر را دارا باشد. وجود یک یا همه ویژگی های زیر بیانگر مستثنیات از اراضی ملی هستند.
- وجود جوی های قدیمی و یا آثار آن مشعب از بندهای رودخانه ای در بالادست زمین
- زمین اختلافی سابقا تسطیح شده و برای عملیات زراعت و آبیاری آماده شده باشد
- طبق استشهادات محلی زمین اختلافی عرفاً به عنوان زمین کشاورزی زراعی یا باغی معروف باشد
- زمین اختلافی عرفاً و عملاً در داخل سایر اراضی مزروعی منطقه یا روستا باشد، عکس این حالت نیز دلالت بر خروج از تصرف شخصی دارد
- واقع شدن زمین اختلافی در حوزه آبیاری یک منبع آبی (چاه، چشمه، قنات، رودخانه و…)
- شیب قابل قبول و متعارف زمین که متمایز از اراضی ملی باشد و عملاً به نام زمین دیمزار مرسوم باشد
- وجود شواهد مرزبندی زمین مثل سنگ چینی دور زمین جمع آوری سنگ ها و توده کردن آن ها نهر کندن دور زمین و امثالهم. البته تحجیر به تنهایی به معنای تصرف و حیازت نمی باشد اما مقدمه و اماره ای برای تصرف محسوب می شود.
- وجود درختان کهنسال در مسیر جوی های قدیمی و اطراف و اکناف زمین
- قرارگیری اراضی مورد اختلاف در ذیل بالاترین جوی آبیاری موجود یا قدیمی که معمولاً اراضی واقع در بالادست جوی چون از ابتدا آب به آن ها سوار نمی شده اراضی غیر احیاء شده هستند و اراضی زیر جوی چون آب به آن ها سوار بوده اراضی احیاء شده هستند
- وجود بناهای قدیمی و سازه های سنتی وابسته به کشاورزی مثل خانه باغ، کومه، آغل، آب انبار و غیره
- عدم وجود پوشش گیاهی جنگلی و آثاری از گیاهان مرتعی چندساله و گونه های پایاس مرتعی در اراضی اختلافی
- وجود آثار زراعت های قبل و زراعت های قدیمی تر در زمین اختلافی
- قرارگیری موقعیت یو.تی.ام زمین زراعتی در پهنه های زردرنگ نقشه های ژئومورفولوژی توپوگرافی. همچنین در مواردی اراضی احیاء شده قدیمی دیمی در نقشه های هوایی در بخش اراضی ملی (رنگ سفید) تعیین شده است که این امر می بایست توسط کارشناسان متخصص ژئومورفولوژی و تفسیر نقشه های توپوگرافی و عکس های هوایی برمبنای اصول پنجگانه جغرافیایی (ارزیابی ژئومورفولوژی توپوگرافی مانند متغیرهای ارتفاع و شیب، ارزیابی جغرافیایی زیستی گیاهی و تغییرات کاربری اراضی، ارزیابی سکونتگاهی روستایی و تغییرات عادت ها و فناوریهای زراعی، ارزیابی سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS با مهارت های مدلسازی، سیستم های مختصاتی UTM، تحلیل زمین آماری، تحلیل فازی، و دانش فتوگرامتری، و نهایتا تحلیل حقوقی عرفی و جمعیتی) صورت گیرد.
- وجود آثاری از خرمنگاه های قدیمی در زمین. معمولاً این خرمنگاه های قدیمی در یک قطعه زمین صاف در جاهای بلند و مرتفع ساخته می شده تا از وزش باد برای جداسازی دانه از کاه استفاده شود
- روئیت آثار شخم و شیار و قطعه بندی و کرت بندی و بیجه بندی های قدیمی در نحوه آرایش زمین بطوریکه حاکی از مزروعی بودن زمین باشد.
- از نظر ژئومورفولوژی و توپوگرافی شیب زمین کمتر از 30درصد و جنس خاک مستعد زراعت باشد. در زمین هایی که ممکن است برای بیش از 60 سال در آن کشت نشده باشد مسلما آثار زراعت محو شده است ولی وضعیت زمین گویای این واقعیت باشد که منطقه با توجه به خصوصیات جغرافیای روستایی محل چنین زمینی در گذشته نمی توانست بیکار مانده باشد و مردم در گذشته از این گونه اراضی مستعد حداکثر استفاده را می نمودند.
نکته: درصورتی که با اجرای مواد ۲ و ۵۶ از قوانین مربوط به ملی شدن اراضی و نرسیدن اعتراض مردمی در مهلت مقرر اسناد مالکیت مردم باطل تلقی می شود و باید سند جدید به نام دولت صادر شود، توجه و دقت در مفاد اسناد و ابطال مبایعه نامه می تواند کمک موثری در تشخیص قدمت احیای اراضی مورد اختلاف بنماید. در این خصوص لازم است که مراتب احتیاط به عمل آید تا به هیچ عنوان منافع جمعی و انفال و اراضی ملی به سود منافع شخصی از بین نرود. اصل بر حفظ منافع جمعی و حفظ مراتع و طبعیت بعنوان سرمایه حیات بخش تمامی افراد جامعه است.
حقوق مالکین در مورد اراضی ملی
تا اینجا در خصوص انواع اراضی و شیوه های تشخیص اراضی ملی از اراضی شخصی و زمین های ملکی مردم و قوانین مرتبط با آن صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم در خصوص حقوقی که مالکان اراضی ملی و مالکانی که سابقا زمین هایی را تصرف داشته اند که در حال حاضر جزو اراضی ملی شده اند صحبت کنیم. مطابق قانون اراضی که مورد استفاده عامه مردم بوده و یا سابقه تصرفی در آن وجود ندارد در زمره منابع ملی محسوب می شود. در مورد برخی زمین ها، ممکن است آن بخش از اراضی که دولت به عنوان منابع ملی اعلام کرده است شامل اراضی مستثنیات باشد. این زمین ها متعلق به مردم است و به صورت آباء و اجدادی، در آن کشت و زرع داشتهاند. اما با این وجود، منابع طبیعی برای این زمین های شخصی مردم به عنوان اراضی ملی سند گرفته است. در چنین مواردی که منابع طبیعی و سازمان های جنگل داری زمین های شخصی مردم را تصرف کرده و آن ملک های به ارث رسیده و باغهای قدیمی مردم را به مالکیت خود در آورده است به حقوق دارندگان یا مالکان این اراضی تعدی میشود. اگر زمین یا باغی متعلق به مردم باشد یا مردم به طور سنتی در آن کشت و زرع داشته اند، به عنوان منابع ملی اعلام شود، چه باید کرد؟ به عبارت دیگر، اگر زمین شخصی که در گذشته متعلق به افرادی بوده و در حال حاضر منابع طبیعی یا سازمان جنگل ها و مراتع یا به اصطلاح جنگلداری آن را تصرف کرده، برای احقاق حق مالکان چه اقداماتی حقوقی می بایست انجام داد؟ چطور می توانیم برای زمین های قدیمی خودمان که در محدوده منابع طبیعی قرار دارند، سند بگیریم؟
در این خصوص مردم میتوانند به کمیسیون ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون جنگل ها و مراتع که اصطلاحا کمیسیون ماده ۵۶ نامیده میشود، شکایت کنند. گاهی فردی ادعای مالکیت بر روی زمینی که به نام دولت است دارد. در این موارد ممکن است قانون ادعای وی را به رسمیت بشناسد. در این صورت تحت ضوابط خاص دولت مکلف است به میزان یکهزار متر از این اراضی را به مدعی بازگردانده و در صورت وجود مازاد، قیمت آن را به فرد بپردازد.
متن ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع
کمیسیون ماده 56 منابع طبیعی تنها مرجع رسمی برای تشخیص ملی بودن اراضی می باشد. براساس ماده 56 این قانون، زارعین صاحب اراضی نسقی و مالکین و صاحبان باغات و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی شهرها و حریم روستاها، سازمانها و مؤسسات دولتی که به اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهرهبرداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب ۱۳۴۶ و اصلاحیههای بعدی آن اعتراض داشته باشند میتوانند به هیأت این کمسیون مراجعه نمایند. این هیات مرکب از مسئول اداره کشاورزی، مسئول اداره جنگلداری، عضو جهاد سازندگی، عضو هیئت واگذاری زمین، یک نفر قاضی دادگستری، برحسب مورد دو نفر از اعضای شورای اسلامی روستا یا عشایر محل مربوطه است. این هیأت در هر شهرستان زیر نظر وزارت کشاورزی و با حضور حداقل ۵ نفر از هفت نفر رسمیت یافته و پس از اعلام نظر کارشناسی رأی قاضی هیأت، قابل اعتراض در شعب دادگاه بدوی و تجدیدنظر میباشد. هیأت میتواند از خبرگان محلی و غیررسمی بهعنوان کارشناس استفاده نماید.
قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی که نسبت به مالکیت شخصی یا ملی آن زمین ها اختلاف می باشد در سال 1367 به تصویب رسید و این قانون در سال 1387 مورد اصلاح قرار گرفت. براساس این قانون چنانچه شخصی مدعی مالکیت اراضی ملی ثبت شده باشد و بخواهد برای زمین خود سند مالکیت از اداره ثبت بگیرد باید شکایت خود را در کمیسیون ماده 56 مطرح نماید. تشخیص منابع ملی شده و مستثنیات آن با وزارت منابع طبیعی و کمسیون ماده 56 این اداره می باشد.
نظر کارشناسی در مورد مستثنیات و میزان اراضی ملی ماده 56
در خصوص دریافت سند زمین های افرادی که منابع طبیعی استفاده از آن را برای مالکان آنها ممنوع کرده است چه اقدام حقوقی می توان انجام داد؟ اشخاصی که نسبت به اراضی ملی ثبت شده شکایت دارند و آن اراضی را حق خود دانسته و مدعی تصرف شخصی آن می باشند می بایست اقدام به تنظیم شکایت نامه یا دادخواست نمایند.کمیسیون ماده پنجاه و شش در موضوع شکایت باید اعلام نظر کرده و به اعتراض رسیدگی کند.کمیسیون ماده 56 سازمان جنگل ها و مراتع کشور در اداره کل منابع طبیعی در هر شهر می بایست در رای صادره خود میزان اراضی ملی و میزان مستثنیات از اراضی ملی که میتواند در اختیار زارع یا متصرف باشد را به روشنی تعیین کند. تا زمانی که سند اراضی ملی به نام دولت صادر نشده باشد، امکان اعتراض به این موضوع وجود دارد. مردم میتوانند به ملی شدن اراضی یا میزان مستثنیاتی که برایشان تعیین میشود، اعتراض کنند. زیرا این موضوع، در رابطه با حقوق مکتسبه آنها است و اشخاص را نمی توان از حقوق به دست آورده شان محروم نمود. پس از صدور رای قطعی کمیسیون مبنی بر ملی بودن اراضی مورد اعتراض، اگر اراضی دارای سند شخصی باشند، سند شخصی باطل و سند به نام دولت صادر میشود. اگر هم اراضی فاقد سند باشد، که برای صدور سند ملی به نام دولت اقدام میشود. اگر هم کمسیون اداره منابع طبیعی و جنگل ها و مراتع ادعای فرد را وارد بداند می تواند اجازه دریافت سند زمین را به زارع یا مالک سابق زمین بدهد.
مدارک لازم برای اقامه دعوا
مدارک و دلایل مورد نیاز جهت اقامه دعوای اعتراض به رای کمیسیون ماده 56 در دادگاه حقوقی از قرار ذیل است:
- تنظیم دادخواست
- ضمیمه کردن نقشه ی دارای مختصات utm از محل وقوع ملک
- ضمیمه کردن استشهادیه محلی و شهادت دادن شهود و مطلعین
- ضمیمه کردن اسناد سند مالکیت اعم از رسمی یا عادی
- مدارک واگذاری اراضی نسقی یا سند مالکیت
- تحقیقات محلی و معاینه محلی
- ارائه نقشه ها و عکس های هوایی
حقوق مشاغل مختلف در جهان
حقوق و درآمد سالانه مشاغل مختلف
جدول حقوق سالانه مشاغل مختلف در کشورهای جهان و برای مثال در آمریکا (نمونه آن در اکثرکشورهای جهان مشابه است) در این نوشته ارایه شده که نشان دهنده سطح درآمد و تقاضا برای تخصص های مختلف در جهان است. میانگین ها براساس آمار 150 هزار شغل بدست آمده است که سطح دقت مناسبی را از میزان پرداختی به تخصص ها و مهارت های مختلف را تا حدود زیادی به درستی نشان می دهد. این جدول براساس بررسی های تیم فوری آموز تهیه و بصورت فارسی در اختیار هموطنان عزیز قرارداده شده است.
جدول حقوق سالانه مشاغل مختلف در امریکا
صنف | ردیف | عنوان شغلی و صنف | عنوان شغلی و صنف به انگلیسی | حقوق سالانه به دلار | حقوق سالانه به تومان |
صنف | 1 | حسبابداری، مدیریت، منابع انسانی | Accounting, Administration & Human Resources | $ 54,852 | IRR 1,645,560,000 |
2 | حسابدار | Accountant | $ 59,864 | IRR 1,795,920,000 | |
3 | مدیر حسابداری | Accounting Manager | $ 89,986 | IRR 2,699,580,000 | |
4 | کمک حسابدار | Accounts Payable | $ 37,050 | IRR 1,111,500,000 | |
5 | کمک حسابدار | Accounts Receivable | $ 36,075 | IRR 1,082,250,000 | |
6 | حسابرس | Auditor | $ 57,350 | IRR 1,720,500,000 | |
7 | مسئول ثبت | Bookkeeper/Clerk | $ 38,025 | IRR 1,140,750,000 | |
صنف | 8 | عمران و هنری معماری | Architecture & Creative Arts | $ 52,816 | IRR 1,584,480,000 |
9 | مهندس عمران | Architect | $ 132,554 | IRR 3,976,620,000 | |
10 | طراح داخلی | Interior Designer | $ 65,000 | IRR 1,950,000,000 | |
11 | معماری منظر | Landscaper | $ 31,071 | IRR 932,130,000 | |
12 | طراح | Actor | $ 31,278 | IRR 938,340,000 | |
13 | طراحی هنری | Artist | $ 38,896 | IRR 1,166,880,000 | |
14 | طراحی بصری صوتی | Audio Visual | $ 48,750 | IRR 1,462,500,000 | |
صنف | 15 | بانکداری، امور مالی و بیمه | Banking, Finance & Insurance | $ 79,440 | IRR 2,383,200,000 |
16 | تلر بانک | Bank Teller | $ 30,140 | IRR 904,200,000 | |
17 | تحلیلگر اعتباری | Credit Analyst | $ 59,983 | IRR 1,799,490,000 | |
18 | مشاور سرمایه گذاری | Investment Advisor | $ 90,000 | IRR 2,700,000,000 | |
19 | بانکدار سرمایه گذاری | Investment Banker | $ 200,000 | IRR 6,000,000,000 | |
20 | مامور وام | Loan Officer | $ 69,937 | IRR 2,098,110,000 | |
21 | اکچواریال | Actuarial | $ 105,000 | IRR 3,150,000,000 | |
صنف | 22 | مراقبت کودک و آموزش | Childcare & Education | $ 56,163 | IRR 1,684,890,000 |
23 | مربی آموزشی | Educator | $ 37,940 | IRR 1,138,200,000 | |
24 | مربی | Instructor | $ 46,425 | IRR 1,392,750,000 | |
25 | کتابدار | Librarian | $ 57,839 | IRR 1,735,170,000 | |
26 | پرستار بچه | Nanny | $ 29,250 | IRR 877,500,000 | |
27 | مدیر مدرسه | School Principal | $ 107,188 | IRR 3,215,640,000 | |
28 | استاد دانشگاه | Professor | $ 66,427 | IRR 1,992,810,000 | |
صنف | 29 | ساخت و ساز و نگهداری | Construction & Maintenance | $ 48,011 | IRR 1,440,330,000 |
30 | بازرس ساختمان | Building Inspector | $ 62,270 | IRR 1,868,100,000 | |
31 | نجار | Carpenter | $ 42,886 | IRR 1,286,580,000 | |
32 | نظافت کار | Cleaner | $ 25,461 | IRR 763,830,000 | |
33 | تاسیسات برقی | Electrician | $ 53,621 | IRR 1,608,630,000 | |
34 | اپراتور تجهیزات | Equipment Operator | $ 36,126 | IRR 1,083,780,000 | |
35 | براوردگر | Estimator | $ 72,560 | IRR 2,176,800,000 | |
صنف | 36 | مهندسی | Engineering | $ 92,729 | IRR 2,781,870,000 |
37 | مهندس هوافضا | Aerospace Engineer | $ 109,273 | IRR 3,278,190,000 | |
38 | مهندس بیوپزشکی | Biomedical Engineer | $ 86,775 | IRR 2,603,250,000 | |
39 | مهندس شیمی | Chemical Engineer | $ 91,542 | IRR 2,746,260,000 | |
40 | مهندس عمران | Civil Engineer | $ 87,149 | IRR 2,614,470,000 | |
41 | مهندس طراح | Design Engineer | $ 90,000 | IRR 2,700,000,000 | |
42 | مهندس برق | Electrical Engineer | $ 92,702 | IRR 2,781,060,000 | |
صنف | 43 | خدمات تغذیه | Food Services | $ 33,867 | IRR 1,016,010,000 |
44 | متصدی فروشگاه | Bartender | $ 28,269 | IRR 848,070,000 | |
45 | آشپز | Cook/Chef | $ 35,100 | IRR 1,053,000,000 | |
46 | ظرف شوی | Dishwasher | $ 25,350 | IRR 760,500,000 | |
47 | متصدی پذیرش | Host | $ 25,626 | IRR 768,780,000 | |
48 | مدیر رستوران | Restaurant Manager | $ 50,000 | IRR 1,500,000,000 | |
49 | سر آشپز | Sous Chef | $ 50,000 | IRR 1,500,000,000 | |
صنف | 50 | مراقبت سلامت و دارویی | Healthcare, Pharmaceutical & Social Services | $ 83,526 | IRR 2,505,780,000 |
51 | آنست سیولوژیست | Anesthesiologist | $ 87,866 | IRR 2,635,980,000 | |
52 | کاردیولوژیست | Cardiologist | $ 100,000 | IRR 3,000,000,000 | |
53 | ماساژور | Chiropractor | $ 77,021 | IRR 2,310,630,000 | |
54 | هایژنیست دندان | Dental Hygienist | $ 80,925 | IRR 2,427,750,000 | |
55 | دندان پزشک | Dentist | $ 159,014 | IRR 4,770,420,000 | |
56 | کارشناس رژیم | Dietitian | $ 62,456 | IRR 1,873,680,000 | |
صنف | 57 | مسافرت و مهمانداری | Hospitality & Travel | $ 42,170 | IRR 1,265,100,000 |
58 | دربان | Concierge | $ 31,200 | IRR 936,000,000 | |
59 | برنامه ریز مناسبت ها | Event Planner | $ 50,000 | IRR 1,500,000,000 | |
60 | خدمات مهمان | Guest Services | $ 29,250 | IRR 877,500,000 | |
61 | مدیر کل هتل | Hotel General Manager | $ 65,000 | IRR 1,950,000,000 | |
62 | مهماندار هتل | Room Attendant | $ 26,866 | IRR 805,980,000 | |
63 | کنترلکننده ترافیک هوایی | Air Traffic Controller | $ 72,000 | IRR 2,160,000,000 | |
صنف | 64 | فناوری اطلاعات | Information Technology | $ 86,272 | IRR 2,588,160,000 |
65 | بک اند | Back End | $ 121,816 | IRR 3,654,480,000 | |
66 | هوش تجاری | Business Intelligence | $ 100,000 | IRR 3,000,000,000 | |
67 | دیتا | Data | $ 46,663 | IRR 1,399,890,000 | |
68 | تحلیلگر داده | Data Analyst | $ 66,981 | IRR 2,009,430,000 | |
69 | پایگاه داده | Database | $ 91,748 | IRR 2,752,440,000 | |
70 | فرونت اند | Front End | $ 100,130 | IRR 3,003,900,000 | |
صنف | 71 | روزنامه نگاری و ترجمه | Journalism & Translation | $ 49,240 | IRR 1,477,200,000 |
72 | روزنامه نگار | Journalist | $ 52,500 | IRR 1,575,000,000 | |
73 | ویراستار | Proofreader | $ 42,463 | IRR 1,273,890,000 | |
74 | گزارشگر | Reporter | $ 49,776 | IRR 1,493,280,000 | |
75 | نویسنده | Writer | $ 60,003 | IRR 1,800,090,000 | |
76 | تفسیرگر | Interpreter | $ 47,322 | IRR 1,419,660,000 | |
77 | مترجم | Translator | $ 43,374 | IRR 1,301,220,000 | |
صنف | 78 | حقوق و امنیت | Law Enforcement & Security | $ 50,041 | IRR 1,501,230,000 |
79 | کارآگاه | Detective | $ 32,788 | IRR 983,640,000 | |
80 | متصدی پارکینگ | Parking Enforcement | $ 33,150 | IRR 994,500,000 | |
81 | مامور پلیس | Police Clerk | $ 39,623 | IRR 1,188,690,000 | |
82 | افسر پلیس | Police Officer | $ 52,966 | IRR 1,588,980,000 | |
83 | مفتش شخصی | Private Investigator | $ 45,825 | IRR 1,374,750,000 | |
84 | بادی گارد | Bodyguard | $ 51,675 | IRR 1,550,250,000 | |
صنف | 85 | حقوقی | Legal | $ 60,648 | IRR 1,819,440,000 |
86 | متصدی حقوقی | Law Clerk | $ 47,489 | IRR 1,424,670,000 | |
87 |
وکیل |
Lawyer | $ 95,223 | IRR 2,856,690,000 | |
88 | واسطه گر | Mediator | $ 66,743 | IRR 2,002,290,000 | |
89 | سر دفتر | Notary | $ 42,333 | IRR 1,269,990,000 | |
90 | خدمات قضایی | Paralegal | $ 51,452 | IRR 1,543,560,000 | |
صنف | 91 | بازاریابی و فروش | Marketing & Sales | $ 66,695 | IRR 2,000,850,000 |
92 | سفیر برند | Brand Ambassador | $ 35,046 | IRR 1,051,380,000 | |
93 | مدیر اجتماع | Community Manager | $ 52,484 | IRR 1,574,520,000 | |
94 | تولید محتوا | Content Writer | $ 58,500 | IRR 1,755,000,000 | |
95 | کوپی رایت | Copywriter | $ 65,000 | IRR 1,950,000,000 | |
96 | مدیر خلاقیت | Creative Director | $ 100,000 | IRR 3,000,000,000 | |
97 | بازاریابی دیجیتال | Digital Marketing | $ 63,178 | IRR 1,895,340,000 | |
صنف | 98 | خرده فروشی، لوازم آرایشی، و خدمات مشتری | Retail, Cosmetics & Customer Service | $ 37,975 | IRR 1,139,250,000 |
99 | خریدار | Buyer | $ 58,942 | IRR 1,768,260,000 | |
100 | صندوقدار | Cashier | $ 24,340 | IRR 730,200,000 | |
101 | متصدی آرایشگاه | Cosmetician | $ 41,000 | IRR 1,230,000,000 | |
102 | نماینده خدمات مشتری | Customer Service Representative | $ 30,225 | IRR 906,750,000 | |
103 | آرایشگر | Hairstylist | $ 37,050 | IRR 1,111,500,000 | |
104 | مراقب شخصی | Lifeguard | $ 26,323 | IRR 789,690,000 | |
صنف | 105 | علوم | Science | $ 83,622 | IRR 2,508,660,000 |
106 | باستان شناس | Archaeologist | $ 66,220 | IRR 1,986,600,000 | |
107 | بیولوژیست | Biologist | $ 58,893 | IRR 1,766,790,000 | |
108 | علوم داده | Data Scientist | $ 126,687 | IRR 3,800,610,000 | |
109 | زمین شناس | Geologist | $ 71,843 | IRR 2,155,290,000 | |
110 | مورخ | Historian | $ 63,872 | IRR 1,916,160,000 | |
111 | کارشناس آزمایشگاه | Lab Technician | $ 35,122 | IRR 1,053,660,000 | |
صنف | 112 | خدمات پستی، کارخانه، حمل و نقل | Shipping, Manufacturing & Transportation | $ 36,916 | IRR 1,107,480,000 |
113 | مونتاژکار | Assembler | $ 28,972 | IRR 869,160,000 | |
114 | بسته بندی | Packager | $ 29,250 | IRR 877,500,000 | |
115 | ارسال کننده محصول | Shipper/Receiver | $ 34,119 | IRR 1,023,570,000 | |
116 | مدیر انبار | Warehouse Manager | $ 56,191 | IRR 1,685,730,000 | |
117 | کارگر انبار | Warehouse Worker | $ 29,250 | IRR 877,500,000 | |
118 | راننده اتوبوس | Bus Driver | $ 33,919 | IRR 1,017,570,000 | |
119 | متوسط هر منطقه | فوری آموز | $ 61,000 | IRR 1,830,000,000 | |
120 | ماری لنتد | Maryland | $ 51,614 | IRR 1,548,420,000 | |
121 | کلرادو | Colorado | $ 50,667 | IRR 1,520,010,000 | |
122 | نیویورک | New York | $ 49,999 | IRR 1,499,970,000 | |
123 | آلاسکا | Alaska | $ 48,779 | IRR 1,463,370,000 | |
124 | ویرجینیا | Virginia | $ 48,758 | IRR 1,462,740,000 | |
125 | کالیفرنیا | California | $ 48,130 | IRR 1,443,900,000 | |
126 | سان فرانسیسکو | San Francisco, CA | $ 84,998 | IRR 2,549,940,000 | |
127 | واشینگ تن | Washington, DC | $ 75,036 | IRR 2,251,080,000 | |
128 | آتلانتا | Atlanta, GA | $ 71,202 | IRR 2,136,060,000 | |
129 | نیویورک | New York, NY | $ 70,095 | IRR 2,102,850,000 | |
130 | بوستون | Boston, MA | $ 70,003 | IRR 2,100,090,000 |
تحلیل جدول حقوق سالانه شغل های مختلف نشاندهنده سهم هر صنف از مشاغل در بازارکار جهانی است. تحلیل فوری آموز نشان می دهد که در این لیست برای مثال سرمایه گذار بانکی با مبلغ سالانه 200 هزار دلار بیشترین درآمد را دارد اما از نظر تخصص، مشابه اکثر کشورها دندان پزشک با متوسط درآمد سالانه 159 هزاردلار بیشترین درآمد را دارد. بعد از شغل دندان پزشک به ترتیب مشاغل مهندس عمران با 132 هزاردلار، علوم دیتا با 126 هزاردلار و کارشناسان فناوری اطلاعات، مهندس هوافضا، و مدیر مدرسه بیشترین حقوق سالانه را دارند. بعد از دسته مهندسی، بخش های سلامت، امور مالی، و فناوری اطلاعات گروه هایی هستند که مشاغل آنها بیشترین حقوق سالانه را دریافت می کنند. البته، این حقوق های پرداختی به کارکنان این مشاغل ارقام میانگین است که بسته به مهارتها و دانش اشخاص مقدار آن بسیار متفاوت است.
برخی از مهارت های کلیدی مورد نیاز برای شغل های پر تقاضا براساس سنجش های کارشناسان فوری آموز، بصورت سریع و آسان در این وبسایت آموزش داده می شود. یادگیری این مهارت ها می تواند موجب افزایش حقوق و امنیت شغلی در ایران و سایر کشورهای مورد نظر شود.
برای مشاوره در زمینه مهاجرت شغلی یا تحصیلی از کارشناسان فوری آموز می توانید با شماره های پشتیبانی پایین سایت تماس حاصل نمایید.
چند زلزله های فاجعه ساز در ایران
نمونه زلزله های فاجعه ساز در ایران و ترکیه در سال های اخیر
در این نوشته چند نمونه از زلزله هایی بطور خلاصه بررسی می کنیم که در سال های اخیر در ایران رخ داده و خسارات فاجعه باری بر جای گذاشته است.
زلزله رودبار- منجيل (گيلان)
زلزله شمال ايران (رودبار-منجيل) در 31 خرداد 1369، با بزرگاي 7.7 ريشتر و وسعت تخريب جزو موارد نادر و مخرب در جهان است. در اثر اين زلزله منطقه اي به وسعت حدود 600 هزار کيلومتر مربع به لرزه درآمد و 30 هزار کيلومتر مربع آن در دره وحور سفيد رود سه شهر آباد و در حال رونق لوشان، منجيل و رودبار را به کلي تخريب کرد و به منطقه روستايي وسيعي شامل 1600 روستا آسيب عمده وارد نمود. بيش از 214 هزار واحد مسکوني، 200 مرکز بهداشتي، دو بيمارستان، 1329 مدرسه، تعداد زيادي واحدهاي تجاري، 68 کارخانه صنعتي و همچنين اراضي و تاسيسات کشاورزي، شبکه هاي ارتباطي و شبکه هاي نفت، گاز، آب، برق و تلفن دچار آسيب هاي کلي گرديد (بحريني و آخوندي، 1379).
پس از مراحل اوليه امداد و نجات، خانواده ها به کمپ انتقال داده شد و مناطق آسيب ديديه به 14 منطقه جهت استقرار نيروهاي امداد، آمار برداري از بازماندگان و صدور دفترچه شناسايي و توزيع بين آنها تقسيم گرديد.
در مرحله بعدي جمعيت حلال احمر با توجه به سياست هاي دولت و اعلام وزارت کشور در امر بازسازي موقت منطقه با تهيه 6500 واحد از خانه هاي پيش ساخته 12 متري و نصب آنها در مناطق منجيل، رودبار، رستم آباد، لوشان و تحويل به خانه هاي آسيب ديده مشارکت نمود.
از ديگر اقدامات صورت گرفته در اين مرحله مي توان به موارد زير اشاره کرد:
– برخي از مردم از منطقه خارج شدند و در مدارس تهران و چند شهرستان ديگر به طور موقت اسکان يافتند.
– در شهرهاي رودبار و منجيل اتاقک هاي 12 متري به نام فابيس به طور امانت در اختيار مردم گذاشته شد.
– در تعدادي از روستاهاي طلرم و براي تعداد معدودي از آسيب ديدگان توسط ستاد معين اصفهان، خانه هاي 35 متري ساخته شد.
– در تعدادي از روستاها تک اتاق هايي با مصالح بنايي توسط ستادهاي معين بر پا گرديد.
– تعدادي از روستاها جابجا شدند و با استفاده از نوعي سيستم محلي، در زمين هاي جديد و عمدتا با طراحي شبکه شطرنجي واحدهاي 12 تا 14 متري توسط ستادهاي معين ساخته شدند.
– در تعدادي از روستاها مبلغ بيست هزار تومان وجه نقد و مقداري مصالح ساختماني (که عمدتا چوب و ميخ و ورق گالوانيزه جهت پوشش سقف بود)بين افراد توزيع شد تا خود اقدام به اسکان موقت نمايند.
– در تعدادي ديگر از روستاها صرفا به اعطاي بيست هزار تومان اکتفا شد (بحريني و آخوندي، 1379).
در فرآيند اسکان موقت پس از زلزله گيلان، مشکلاتي نيز وجود داشت:
– به علت عدم وجود فضاهاي باز کافي و مناسب در مجاورت خانه ها و محلات، ناشي از وجود نا همواري ها، اسکان موقت در برخي موارد در فاصله دورتري در زمين مناسب انجام پذيرفت که از نظر ساکنين مطلوب نبوده است.
– صعب العبور بودن مسير دسترسي به برخي از بخش هاي شهرهاي آسيب ديده، ناشي از وجود نا همواري ها، اسکان موقت را باتاخير مواجه ساخت.
– به علت تک محوري بودن مسير دسترسي يه شهرها، عمليات اسکان موقت و استقرار اضطراري عملکردها، فراهم آوردن و انتقال سر پناه هاي موقت با تاخير صورت گرفت.
– وجود پو شش گياهي انبوه در مجاورت بعضي از بخش هاي شهر نيز سبب عدم استقرار موق در آن فضا ها شد.
– همجواري با درياچه پشت سد، منجر به محدود شدن مناطق اختصاص يافته به اسکان افراد گرديد (مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبيعي ايران، 1372).
زلزله بم (کرمان)
در سحر گاه جمعه پنجم دي ماه 1382 زلزله مهيبي با شدت 6.5 درجه در مقياس ريشتر، شهر بم و روستاهاي اطراف آن را به لرزه درآورد. در اين زلزله بيش از چهل هزار تن کشته و بيش از سي هزار نفر مجروح و در حدود 75 هزار تن بي خانمان گشتند. اگر چه عمق شعاع زلزله محدود بود، اما به دليل قرار داشتن مرکز زلزله در شهر و وجود ساختمان هاي آسيب پذير که عموما با خشت و گل يا سازه هاي غير اصولي بنا شده بودند، تقريبا به تمامي بناها آسيب هاي شديدي وارد شد (فلاحي، 1382).
حدود 30 هزار چادر (بخش محدودي به صورت متمرکز در اراضي باز شهر و بخش عمدهي چادرها در حاشيه خيابان ها) امکان استقرار بازماندگان زلزله در شهر را فراهم کرده بود (خاتم، 1383). با اين همه چادرها به دلايل گوناگوني از قبيل عايق نبودن در برابر باران به دست آمد. فقدان سر پناه براي حيوانات که در واقع مايملک دام پروران محسوب مي شوند، مسدله ديگري بود که اهالي خود به ايجاد سر پناه براي دام هايشان اقدام کردند (مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبيعي ايران، 1372).
خانوارها در همان روزهاي اول برخي لوازم زندگي خود را از زير آوار بيرون کشيده و به چادر منتقل کرده بودند. به دليل دسترسي بخشي از چادرها به برق، امکان استفاده از لوازم برقي حتي تلوزيون فراهم شده بود، اما دسترسي چادرها به سرويس بهداشتي، حمام، محل شستشوي ظروف و لباس، غالبا بسيار نامناسب بوده است.
در ابتداي سال 83 اسکان موقت يعني انتقال چادرها به واحدهاي کوچک پيش ساخته که تجهيزات و امکانات محدودي داشتند، آغاز گرديد. مسئولين اسکان دو ساله، سانحه ديدگان شهر بم را در اين واحدها، تا اسکان دائم در واحدهاي مسکوني پايدار، پيش بيني
زلزله ازمیر ترکیه
زلزله ازمير[1] را که در سال 1999 رخ داد به عنوان نمونه خارجي مورد بررسي قرار مي گيرد و نيز تعيين ميزان خسارات کلي وارده و خسارت وارده به شهر ساکاريا آداپازاري[2] تشريح مي گردد. در ادامه به تشريح کلي اقدامات انحام شده در منطقه ازمير ترکيه توسط گروه هاي بين المللي و دولت ترکيه پرداخته شده است و در انتها ليستي از وسايل و تجهيزات اضطراري مورد نياز به منظور امداد رساني و در راستاي برنامه ريزي اسکان موقت، در زلزله سال 1999 ازمير آورده شده است.
لازم به ذکر است که بررسي زلزله هاي گذشته – از جمله زلزله ازمير – از آن جهت حائز اهميت بسيار مي باشد که مي توان با بهره گيري از تجربيات حاصل از آن زلزله ها، برنامه هاي از پيش تعيين شده را در رابطه با زلزله هاي آتي آماده نمود، البته بايد به اين موضوع توجه شود که به دليل تفاوت هاي فرهنگي، اجتماعي و مذهبي در مناطق مختلف جهان، ممکن است مشکلات بوجود آمده – خصوصا در مراحل امداد و نجات و اسکان اضطراري – با يکديگر تفاوت کند و اين تفاوت ها مي بايست در برنامه ريزي مديران بحران در نظر گرفته شوند.
در 17 آگوست 1999 حدود ساعت 3 نيمه شب زلزله اي با بزرگاي 7.4 ريشتر روي داد که مرکز آن در شمال گسل آناتولي در نزديکي شهر گولکوک[3] در غرب ترکيه بود.
آخرين گزارش ها حاکي از آن است که 18000 کشته و 42442 نفر زخمي شدند. بر اساس گزارش ها تعداد واحدهاي ساختماني که در زلزله تخريب شدند 60000 واحد برآورد شده و تقريبا 600000 نفر هم بي خانمان[4] شدند.
در طول يک ماه پس از زلزله پس لرزه هاي فراواني رخ داد که سبب خسارات و زيان هاي بيشتري شد.
در ادامه و به منظور شناخت بهتر نيازهاي درماني و دارويي که پس وقوع زلزله خودنمايي مي کند، شناسايي تعداد بيماران و نوع بيماري هايي بيان مي گردد که افراد ساکن دو اردوگاه در شهرهاي باهسسيک[5] و ازمير در بازه هاي زماني دو هفته و شش هفته پس از وقوع زلزله به آن مبتلا شده اند.
گزارش مسئولين محلي شهر ساکاريا آداپازاري[6] از ميزان خسارات وارد شده و نيز نيازهاي جامعه آسيب ديده در شرايط پس از سانحه:
-محلي که تخريب عمده را داشته است، نظافت بيشتري نياز لازم دارد، زيرا سيستم آب و فاضلاب از کار افتاده است و هشت تانکر فاضلاب با پمپ مکش زير نخاله هاي ساختماني مدفون شده اند. 40 کاميون زباله در حال کارند ولي جمع آوري زباله به درستي انجام نمي شود و محدود است و همچنين وجود موش ها مناظر بدي را ايجاد کرده است. مسئولان محلي تقاضاي گندزداها و توالت و حمام سيار (500-300) و کاميون هاي مجهز به پمپ براي تخليه فاضلاب را نمودند.
-برق و خطوط ارتباطي در حال کار است، خسارت به زيرساخت ها و مناطق مسکوني گسترده بوده است. 8700 ساختمان تخريب شده است و 15800 خانه ي ديگر خسارت ديده است و همچنين 5 کارخانه و 4 بيمارستان آسيب ديده است. چندين بيمارستان (صحرايي) توسط تيم هاي آلمان، مصر، کانادا و اسرائيل و 13 مرکز بهداشت کوچک تاسيس شده و در حال کار است. 110 آمبولانس در منطقه موجود است.
-تراکم و ترافيک در جاده اصلي گزارش شده است. پليس و نيروهاي ارتشي تنها به ماشين هايي که بايد فورا به منطقه آسيب ديده برسند اجازه عبور مي دهد.
اقدامات انجام شده از تاريخ 23 آگوست سال 1999 (يک هفته پس از وقوع زلزله):
گروه هاي بين المللي
- درحاليکه تلاش ها در حهت بازتواني افراد مجروح شده و دفع اجساد و جلوگيري از آلودگي بهداشتي در منطقه زلزله زده توسط گروه هاي امدادي منطقه اي در حال انجام بود، سازمان هاي امدادي بين المللي خود را به منطقه رساندند و تعداد زيادي از داوطلبين مرحله ي امداد فوري پس از سانحه را آغاز کردند و بيشتر به توزيع مواد و وسايل امدادي که توسط گروه هاي کمک رسان منطقه اي درخواست شده بود پرداختند.
- پس از مرحله فوق، شهرهاي چادرنشين و اردوگاه در مناطقي که آسيب قابل توجه ديده بودند آغاز شد. بسياري از مردم در چادرهايي در کنار خانه هاي آسيب ديده شان مستقر شدند تا از وسايل
خانه شان هم محافظت کنند. براساس اعالم مسئولان محلي، تعداد بي خانمان ها در شهر زلزله زده ساکاريا کمتر از 200000 نبود و در گولکوک حدود 10000 نفر بود. ساير برآوردها موجود نبودند و تشخيص و تمايز قايل شدن بين آنهايي که از ترس پس لرزه ها خارج از منازل خوابيدند و آنهايي که به کلي خانه هايشان را از دست دادند آسان نبود.
برآورد آسيب ها توسط دولت ترکيه:
مرکز مديريت بحران نخست وزيري (پي. ام. سي. ام. سي[7]) دو کميته در 23 آگوست سال 1999 ايجاد کرد. اولين کميته، به سرپرستي وزير بازسازي کوراي آيدين[8] بر اسکان موقت بي خانمان ها تاکيد داشت. اين کميته دو زيرگروه را در استان هاي زلزله ديده مشخص کرد: در استان هايي که نسبتا آسيب کمتري داشتند و يا بزرگتر بودند مانند استانبول، بولو[9]، بورسا[10]، اسکيسهير[11]، زونگولداک[12] که مشکلات تا حد زيادي از طريق کمک هزينه، اجاره و … قابل حل بود. در زيرگروه ديگر که آسيب سخت تري داشتند مانند: ازمير، آداپازاري و يالووا[13].
با اين وجود خسارت بسيار وسيع بود. تعداد بي خانمان ها بسيار زياد و خانه هاي باقيمانده آن قدر کوچک بود که امکان استفاده از آنها به عنوان راه حل سريع ميسر نبود. از اين رو جستجوي يک اسکان موقت در مکاني ديگر که امنيت لازم براي سرپناه را داشته باشد و در زمستان از نجات يافتگان حفاظت کند، ضروري به نظر مي رسيد.
وزارت بهداشت ترکيه نشان داد که مواد بهداشتي و درماني زير به طور اضطراري مورد نياز بودند:
- توالت هاي قابل جابجايي (1000 واحد).
- مواد بهداشتي توالت (حوله، صابون، شوينده ها، گندزداها و …)
- مواد خم پلي کربني يا آب.
- دستمال کاغذي، حوله، دستمال توالت، روتختي و ملحفه.
- ژنراتورهاي 30 کيلو وات براي نگهداري واکسن ها در واحدهاي مراقب بهداشتي (50 واحد)
- ژنراتورهاي 50 کيلو واتي براي وسايل ماشيني پزشکي (200 واحد)
- ژنراتورهاي 100 کيلو واتي براي مخازن هواي سرد (2 واحد)
- مواد گندزدا جهت بهداشت (صابول مايع و جامد)
- مواد گندزدا پزشکي (الکل، يد و ساير ضدعفوني کننده ها)
- قرص هاي کلر، کلر مايع، هيپو سولفيد سديم براي گندزدايي آب.
- تجهيزات اندازه گيري کلر براي استفاده در شبکه توزيع آب شهر (کومپاراتور[14]، 5000 واحد)
- جعبه کوچک و متوسط واکسن (1000 واحد)
- فريزر بزرگ (500 واحد)
- يخچال هاي کوچک (500 تکه)
- تجهيزات مربوط به گندزداهاي زيست محيطي (64 واحد)
- واکسن ها (هپاتيت A و B، ايمونو گلوبين و تتانوس)
- آزمايشگاه هاي سيار بهداشت عمومي
- ماسک هاي صورت.
- کپسول هاي اکسيژن (با ماسک و قلاب سر)
- دستکش کار
- لباس خواب
- اتو کلاو (براي استريليزه کردن)
- وسايل جراحي اضطراري
- کيسه هاي خون
- ژنراتور 700 کيلو وات.
- واحدهاي قابل حمل اشعه X
- مانيتور و يک سري لوازم جراحي پزشکي
از نيازهاي فوري مي توان به تهيه و تدارک چادرها و اسکان موقت، آشپزخانه ها، توالت ها و حمام ها، تصفيه آب، داروهاي ضروري و غذاهاي خشک اشاره کرد (اتک، 1995).
برای دریافت فایل GIS زلزله های استان های مختلف کشور و فایل kmz یا لایه گوگل ارث زمینلرزه ها و همچنین فایل اکسل زلزله های کشور به همراه اطلاعات تاریخ و ساعت دقیق وقوع زلزله، عمق زمینلرزه و بزرگای زلزله (نقاط زلزله به اصطلاح به ریشتر) این محصول را از فروشگاه فوری آموز در قسمت بالای همین صفحه برای استان مورد نظر خود جستجو کنید.
دانلود لایه GIS، KMZ و Excel نقاط زلزله های استان ها
نتايج و پيشنهادات برگرفته از زلزله ترکيه
در رابطه با توليد سرپناه که به دو مرحله اسکان موقت (راه حل ميان مدت) و اسکان دائم (بلند مدت) انجام پذيرفت، باعث مي شود زمان و هزينه قابل ملاحظه اي از بين برود. اين به علت تعداد زياد بي خانمان ها در مقايسه با سرپناه هاي احداث شده و ناممکن بودن استفاده مجدد از واحدها در زمان هاي بعدي بود.
بهترين سياست براي سرپناه موقت در کشورهاي زلزله خيز مثل ترکيه و ايران، طراحي آنها براساس ملزومات کلي، نيازهاي محلي و ويژگي هاي خاص آنها باشد و بايستي قبل از وقوع سانحه تهيه شوند.
بهتر است تعدادي سرپناه با تجهيزات مربوط به آنها در نواحي احتمالي وقوع زلزله ذخيره شود. اگر اين کار ممکن نيست، گزينه هاي جايگزين اسکان مي تواند استفاده از اردوگاه هاي مناسب براي استفاده در زمستان و تابستان باشد در حاليکه به طور همزمان اسکان هاي دائم مي تواند هر چه زودتر طراحي و ساخته شود.
شناخت الگوها و معيارهاي تشخيص نيازها براي مقابله ي سريع، اهميت فراواني دارد. تصميمات شتابزده بر عمليات اجرايي در دراز مدت اثر منفي مي گذارند. مثلا تصميماتي از قبيل جابه جايي يا احداث اسکان موقت نيازمند دقت فراوان در بررسي عواقب بلندمدت آنها مي باشد. در اين گونه موارد بهتر است در مورد مشکلات جوامع آسيب ديده مشاوره ي جدي به عمل آيد.
[1] İzmir
[2] Sakarya (Adapazari)
[3] Golcuk
[4] Homeless
[5] Bahcecik
[6] Sakarya Adapazarı
[7] PMCMC
[8] Koray Aydin
[9] Bolu
[10] Bursa
[11] Eskisehir
[12] Zonguldak
[13] Yalova
[14] Comparator