ارزشیابی پتانسیل ها و ظرفیت های زمین های همسایه و اراضی مجاور شما چه نقشی می تواند در تصمیم گیری آینده زمین شما داشته باشد. ارزیابی زمین های همسایگی به معنی بررسی خصوصیات طبیعی و امکانات اقتصادی زیرساختی اطراف زمین با استفاده از نرم افزارهای فوری آموزی است.

 

زمین همسایه

در اراضی زراعی و یا زمین های شهری و روستایی زمانی که قصد تغییر فعالیت اقتصادی روی زمین را دارید برای شما مهم می شود که ملک شما در مجاورت چه زمین هایی قرار دارد. تا زمانی که نخواهید فعالیت های خود را روی زمین تغییر بدهید شاید برای شما مهم نباشد که همسایگان شما چه کسانی هستند و یا همسایگان شما چه فعالیت هایی روی زمین خود انجام می دهند. اما وقتی میخواهید زمین خود را بفروشید و یا بنایی در زمین احداث کنید. اینجا مهم می شود که بدانیم مالکان زمین های همسایه چه نوع استفاده ای از زمین خود می کننند. اگر مالکان زمین ها فعالیت کشاورزی انجام می دهند مثلا شالیزار دارند و یا گندم می کارند، شما ناچارید فعالیت های مشابه آنها انجام بدهید. اگر زمین های کناری شما باغات میوه و یا مرکبات باشد به لحاظ اقتصادی برای شما مقرون به صرفه خواهد بود که شما نیز به فعالیت های باغی و باغداری در زمین خود بپردازید. اگر برای مثال مالک زمین باغ پرتغال و یا باغ سیب دارد، زمانی که فصل سمپاشی و یا کوددهی به زمین می رسد، ماشین آلات کشاورزی به همسایگی شما می آیند و شما می توانید از این راه با هزینه کمتری همین اقدامات را روی زمین خود انجام بدهید. این روش و استراتژی از قدیم بین زارعان مرسوم بوده است. به همین شیوه امروزه نیز این روش در جاهای زیادی مرسوم است.

این موضوع اهمیت همسایگی و صاحبان زمین های همسایه را نشان می دهد. بنابراین برای ما بسیار مهم است که بدانیم در زمین های همسایه ما چه نوع فعالیت های انجام می دهند و چه نوع کاربری های اراضی دارند. دانستن این نکته به مالکان کمک می کند بهتر برای اقدامات آینده تصمیم گیری کنند.

همچنین برای اقدامات غیر کشاورزی و سایر کاسبی ها مالکان بهتر است بدانند که در نزدیکی آنها چه نوع تاسیسات یا انشعاباتی وجود دارد. مالکانی که می دانند در همسایگی آنها چه زیرساخت هایی مانند راه ها، شبکه های انتقال نیرو، و خطوط گاز و آب وجود دارند بهتر می توانند درباره قمیت زمین خود نظر بدهند. قیمت گذاری زمین براساس تاسیسات و عوارض نزدیک می تواند موجب فروش بهتر زمین شود.

اگر مالکان بدانند که در مجاورت آنها چه نوع امکاناتی وجود دارد می توانند تصمیم بگیریند که به چه فعالیت هایی دست بزنند که برای آنها صرفه داشته باشد. زمین هایی که نزدیک نهر آب و یا نزدیک خطوط انتقال گاز هستند پتانسیل این را دارند که در آینده نزدیک یا داخل طرح های توسعه ملی قرار گیرند و برای فعالیت های صنعتی برنامه ریزی شوند. داشتن نقشه های امکانات مجاور زمین هر شخص می تواند این مزیت را به مالک بدهد که بهتر از همسایگان بتواند از مزایا امتیازات اداری و حقوقی خود استفاده کند.

 

زمین هایی که نزدیک مراکز صنعتی واقع شده اند می توانند در آینده شاهد تغییر کاربری باشند و تبدیل به زمین های تجاری و اراضی مسکونی برای کارکنان و کارمندان شاغل در کارخانجات استفاده شوند. بنابراین درک امکانات و عوارض اطراف زمین هر شخص به او کمک می کند بهتر برای درآمد زایی از زمین خود تصمصم گیری کند. داشتن نقشه مراکز صنعتی و کاربری های کارگاهی اطراف هر ملکی می تواند این امتیاز را به مالک بدهد که از روی جداول و نقشه های موجود بهترین استفاده از زمین خود را تشخیص بدهد.

اراضی نزدیک باغات می توانند با کسب مجوز هایی برای ساخت انبارها و احداف سوله های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند. تمام این فعالیت ها نیازمند این است که شما درک مناسبی از اراضی اطراف و امکانات موجود در چند کیلومتر اطراف خود داشته باشید. نقشه های کاربری های اطراف هر زمین می تواند نقش مهمی برای مالک داشته باشد. با این نقشه های آنلاین و جداول عددی مالک بهتر می تواند تفریز زمین و افراز ملک را انجام بدهد طوری که همه ورثه و همسایگان بتوانند به بهترین نحو از امکانات استفاده کنند و هیچ ادعا یا شکایتی بین آنها به وجود نیاید.

البته معمولا کشاورزانی که چندین هکتار زمین کشاورزی دارند و از اقدامات آبیاری صنعتی برای آبیاری اراضی زیر کشت خود استفاده می کننند آگاهی لازم را در خصوص امکانات اطراف خود دارند. اما این آگاهی به طور دقیق و به کیلومتر مشخص نشده است.

بسیاری از همسایگان و منازعات و شکایان بین همسایگان و ورثه به دلیل نبودن دانش از نحوه افراز و تقسیم زمین بین ورثه است. این موارد با داشتن نقشه های مجاورت زمین ها و همچنین آینده نگری ملکی به راحتی انجام شود.

تحلیل زمین های همسایه در برنامه های پیشرفته امروزی انجام می شود.

 

زمین همسایه از بعد ارتفاعی دارای اختلاف ارتفاع با زمین شما است. در این نقشه ها مالک و صاحب زمین می تواند بداند که زمین او نسبت به زمین های اطراف چند متر اختلاف ارتفاع دارد. دانستن اختلاف ارتفاع زمین با اراضی اطاراف به مالک می گوید که چند متر پایینتر و یا چند متر بالاتر از زمین های همسایه قرار دارد. این نقشه ها تمام قسمت های زمین را مشخص میکند که هر قسمت از زمین شما با اطراف چند متر اختلاف دارد. همچنین شما می توانید بدانید که از هر نقطه از زمین شما تا نقطه دیگیر از زمین خودتان چقدر تفاوت ارتفاعی دارد. این جدا.ول و نقشه ها به شما امتیازی می دهد که بهتر برای ملک خود تصمیم گیری کنید.

 

زمین همسایه در بخش شمالی جنوبی غربی یا شرقی زمین شما واقع شده است. با نقشه جهات به راحتی میتوانید بدانید که زمین های همسایه چند متر یا چند کیلومتر با زمین شما هم مرز هستند. همچنین می توانید بدانید که شیب زمین شما چقدر است. مالکان اراضی که شیب زمین خود را بدانند میتوانند در باره روش استفاده از زمین بهتر تصمیم گیری کنند و بهترین روش آبیاری بهترین روش تراس بندی و بهترین روش مرز بندی را برای زمین خود انتخاب کنند. نقشه شیب زمین می تواند در یک نگاه موجب افزایش دانش کشاورز از ملک خود و زمین های اطراف شود.

 

زمین همسایه سابقه کشت ندارد یا خیر. نقشه سابقه کشب منطقه و سابقه کشت زمین های اطراف می تواند به شما کمک کند که گذشته ملک را درک کنید. مالکانی که آگاهی و دانش از گذشته ملک دارند و این آگاهی را بصورت نقشه ها و عکس های مستند داشته باشند می توانند برای زمین های همسایگان نیز بهتر تصمیم بگیرند. نظر مالکان درخصوص زمین های همسایگان می تواند موجب ایجاد حس اعتماد میان مالکان شود. زمین هایی که سابقه کشت ندارند میتواند زمین های همسایگان را نیز در معرض خطر تصرف قرار بدهند.