کاربرد AHP در انتخاب شغل
برنامه کاربرد AHP در انتخاب شغل به ما کمک می کند از بین شغل ها و کارهای مختلف بهترین شغل متناسب به استعدادها و علایق خودمان و درآمدزایی مناسب را انتخاب کنیم.
قطعا هنگام انتخاب شغل، چندین معیار مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. این معیارها می تواند برای انتخاب شغل به شما کمک کند تا بتوانید بهترین شغل که مناسب با توانمندیها و فرصت های بازارکار است را برای شما پیشنهاد نماید.
قبل از پرداختن به معیارهای ضروری انتخاب شغل، باید ذکر کنیم که می توانید این معیارها را با شغل های مختلف در اکسل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ارزیابی کنید. مدل AHP برای انتخاب شغل می تواند فاکتوری کلیدی برای شناخت بهترین گزینه های شغلی براساس معیارهای مورد نظر شما باشد. روش اجرا و طرز کار مدل ای اچ پی در ویدئوی راهنمای کار با این برنامه اکسل توضیح داده شده است. برای دانلود برنامه اکسل آماده AHP برای انتخاب شغل می توانید به این لینک مراجعه کنید.
1. تاریخچه شرکت: در حالی که ما نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم، درک تاریخچه یک شرکت می تواند بینشی در مورد ثبات، ارزش ها و فرهنگ آن به شما بدهد. به مدت زمانی که شرکت در حال فعالیت است، در حال گسترش یا کوچک کردن، و شهرت آن در صنعت نگاه کنید. این موضوع به شما کمک می کند که مطمن باشید می توانید در آن شغل پیشرفت کنید. همچنین با توسعه موفق شرکت شما نیز به مرور زمان ارتقا خواهید یافت. اگر امنیت شغلی برای شما مهم است، روی شرکت هایی با نشانه ها مثبت و سابقه رشد تمرکز کنید. این امر می تواند همچنین از احتمال زیان دهی شرکت و تعدیل نیروی آن بکاهد.
2. ارزش های شرکت: کار زمانی که ارزش های شخصی شما با ماموریت و ارزش های اصلی کارفرما همسو باشد، احساس رضایت بیشتری برای شما خواهد داشت. به بیانیه ماموریت، ارزش ها و مدل کسب و کار شرکت نگاهی دقیق بیندازید. اگر عقاید موجود در شرکت با عقاید شخصی و باورهای شما همخوانی داشته باشد، شما می توانید رضایت شغلی خوبی را تجربه کنید که منجر به بهبود عملکرد فردی شما می شود. برخی از شرکتها همچنین در کارهای خیریه یا مشارکتهای اجتماعی شرکت میکنند، بنابراین اگر میخواهید شغلتان کمک مثبتی به جهان داشته باشد، این را در نظر بگیرید. توجه به اخلاقیات سازگان با باورهای شما نیز می تواند موجب روحیه بهتر شما در محیط کار و همچنین دستیابی به نتایج مثبت شود.
3. موقعیت شغلی: هم به ساعات کاری و هم به زمان رفت و آمد فکر کنید. در مورد میزان زمانی که می خواهید برای سفر به محل کار و بازگشت به محل کار خود در روز صرف کنید، واقع بین باشید. اگر محل زندگی شما نزدیک محل کار شما باشد، در زمان کمتری می توانید به محل کار خود حاضر شوید. این موضوع موجب می شود در هر روز زمان بیشتری برای کار و سایر فعالیت های شخصی داشته باشید. ترافیک در ساعات شلوغی می تواند به طور قابل توجهی بر سطح استرس و رفاه کلی شما تأثیر بگذارد. همچنین، هنگام مقایسه حقوق شرکتهای مختلف، هزینه رفتوآمد را در نظر بگیرید.
4. ساعت کاری: ساعات کاری می تواند در شرکت ها بسیار متفاوت باشد. در نظر بگیرید که ساعات کاری یک شغل چگونه با زندگی شما مطابقت دارد. آیا با برنامه راحت هستید؟ آیا تعادل کار و زندگی سالم را امکان پذیر می کند؟ برخی افراد ترجیح می دهند از ساعت 8 تا 4 عصر کار کنند درحالیکه برخی دیگر ترجیح می دهند از ساعت 9 تا 5 سرکار باشند. در سیستم مدرنیسم تمامی افراد موظف هستند در ساعات مشخصی در محل کار حاضر باشند و کار را شروع کنند. درحالیکه در سیستم پست مدرن افراد می توانند هر ساعتی که مایل هستند هر ساعت در روز که مایل هستند در محل کار حاضر شوند. مثلا شخص موظف است در هفته 40 ساعت فعالیت مفید داشته باشد حالا اینکه چه ساعتی حاضر شود بستگی به خودش دارد. یک روز می تواند 12 ساعت کار کند و روز دیگر می تواند 3 ساعت کار کند.
5. حقوق : البته حقوق شما یک ملاحظات اساسی است. این آشکارترین جنبه غرامت است، اما به یاد داشته باشید که مزایا (مانند بیمه درمانی، برنامه های بازنشستگی و پاداش ها) نیز اهمیت دارند. کل بسته را ارزیابی کنید، نه فقط پرداخت پایه را. در خصوص حقوق همچنین باید شرایط پرداخت درصدی یا حقوق ثابت را در نظر داشته باشید. همچنین به این موضوع توجه کنید که چه میزان حقوق با نیاز های شما سازگاری دارد.
6. مزایا: فراتر از حقوق، مزایا و منافع دیگر را در نظر بگیرید. اینها ممکن است شامل بیمه درمانی، برنامه های بازنشستگی، مرخصی با حقوق و فرصت های توسعه حرفه ای باشد. برخی شرکت ها یا سازمان های دولتی وجوهی را برای فرزندان و ازدواج نیز در نظر می گیرند. یک بسته جامع مزایا می تواند به طور قابل توجهی بر رضایت شغلی کلی شما تأثیر بگذارد.
7. روش و فرهنگ شرکت: حال و هوای شرکت چگونه است؟ آیا آنها یک محیط مشارکتی و نوآورانه را پرورش می دهند؟ درباره نظرات کارمندان و فرهنگ شرکت تحقیق کنید تا حس کنید کار کردن در آنجا چگونه است. افرادی که شخصیت کنجکاو و ماجراجویانه دارند می توانند مثلا در شرکت های دانش بنیان نوآورانه راضی تر و در نتیجه موفق تر باشند. افرادی که شخصیت درون گرا دارند می توانند در شغل های کارشناسی موثر باشند. افراد منظم با شخصیت متعهد می توانند در شغل های مدیریتی کارآمدی بیشتری داشته باشند.
8. تعادل بین کار و زندگی: ارزیابی کنید که آیا شغل به شما اجازه می دهد تعادل سالم بین کار و زندگی شخصی را حفظ کنید. فرسودگی شغلی واقعی است و یافتن شغلی که به وقت شما در خارج از محل کار احترام بگذارد ضروری است.
برای ارزیابی گزینه های شغلی براساس معیارهای شغلی فوق می توانید از اکسل انتخاب شغل AHP استفاده کنید. راهنما و آموزش کار با این اکسل در یک ویدئوی کوتاه بطور رایگان توضیح داده شد. این ویدئو به شما کمک می کند چطور این فایل اکسل را برای انتخاب بهترین شغل استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که اولویت های هرکس متفاوت است. برخی ممکن است حقوق را در اولویت قرار دهند، در حالی که برخی دیگر به تعادل بین کار و زندگی یا ماموریت یک شرکت اهمیت می دهند. برای فکر کردن در مورد آنچه که برای شما مهم است وقت بگذارید و از این معیارها به عنوان راهنمایی برای یافتن شغلی که با اهداف و ارزش های شما همسو باشد استفاده کنید.