نقشه تاریخی شهر مشهد


برای درک گذشته یک شهر یا منطقه بهترین وسیله مشاهده نقشه های چاپ شده قدیمی آن است. نقشه های تاریخی یکی از مهمترین منابع و مستندات برای نمایش گذشته یک شهر یا منطقه است. این نقشه ها سند محکمی است که بدانیم در 70 سال گذشته در یک شهر چه عوارضی وجود داشته و مرز شهرها و روستاها چه میزان جابجا شده است. همچنین نقشه تاریخی شهر مشهد می تواند نشان دهد در اطراف این شهر کدام زمین ها کاربری زراعی یا مرتعی داشته اند.

نقشه های تاریخی یک سند موثق در دعاوی حقوقی و همچنین سوابق زمین های کشاورزی یا باغی است. همچنین کارشناسان رسمی می توانند از این سند بعنوان یک سند مطمئن در بررسی پرونده های قضایی برای بررسی سابقه کشت اراضی و برگه تشخیص منابع طبیعی استفاده نمایند. نقشه های تاریخی شهر مشهد در چند برگ حدود جغرافیایی و مرز این شهر و همچنین کاربریها و پهنه های اطراف و حومه شهر مشهد را در خراسان رضوی روی نقشه قدیمی نمایش می دهد.


این نقشه یک فایل JPEG با کیفیت بسیار بالا است که عوارض اطراف شهر مشهد در استان خراسان رضوی را در سال 1360 نشان می دهد. این نقشه با عنوان نقشه توپوگرافی 1:50000 شناخته می شود.

برای دانلود نقشه های تاریخی شهر مشهد به شیت های توپوگرافی زیر مراجعه نمایید. سه شیت نقشه های زیر بطور کامل نقشه تاریخی شهر مشهد و پنجاه کیلومتری اطراف مشهد را نمایش می دهد.





این نقشه های توپوگرافی براساس عکس های هوایی سال 1334 و با روش فوتوگرامتری توسط سازمان جغرافیایی ارتش تهیه شده است.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *