استفاده از TOPSIS برای انتخاب شغل
در این نوشته با استفاده از مدل تاپسیس (TOPSIS) می توانید کسب و کاری که برای شخص شما بهترین است را پیدا کنید. این روش به شما کمک می کند کسب و کار متناسب با علایق، مهارت ها، تخصص ها، تجربیات گزشته و غیره را انتخاب کنید. این نوشته به منظور حمایت از دانش آموختگان و مدیران کسب و کارها برای راه اندازی و توسعه اقتصادی کسب و کارها در کشور است. این امر می تواند موجب بهبود شرایط اقتصادی کشور برای تمام هموطنان عزیرمان و نهایتا برای همه ما شود. در این نوشته به موضوع استفاده از TOPSIS برای انتخاب شغل پراخته ایم.
استفاده از TOPSIS برای انتخاب بهترین شغل
آشنایی با روش تاپسیس
روش تا فن تاپسیس TOPSIS مخفف عبارت Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution به معنی روش ترجیح براساس مشابهت به راه حل ایدهآل است. این روش یک ابزار قدرتمند در تصمیمگیری چند معیاره است که برای انتخاب بهترین گزینه از بین چندین گزینه با توجه به معیارهای مختلف استفاده میشود. در این روش، گزینهها بر اساس نزدیکیشان به یک راهحل ایدهآل (مثبت) و دوریشان از یک راهحل ایدهآل (منفی) رتبهبندی میشوند. به عبارت دیگر، گزینهای که بیشترین شباهت را به حالت ایدهآل داشته باشد و در عین حال از حالت ایدهآل منفی دورترین فاصله را داشته باشد، بهترین گزینه خواهد بود.
روش TOPSIS (تکنیک برای ترجیح سفارش بر اساس شباهت به راه حل ایده آل) یک روش تصمیم گیری چند معیاره است که برای رتبه بندی گزینه ها بر اساس نزدیکی آنها به راه حل ایده آل و فاصله از بدترین راه حل استفاده می شود. در زمینه انتخاب شغل، میتوانید از TOPSIS برای رتبهبندی پیشنهادات شغلی مختلف بر اساس معیارهای مختلف مانند حقوق، مکان، تعادل کار و زندگی، فرهنگ شرکت و فرصتهای رشد شغلی استفاده کنید. همه این فنون می تواند با توسعه هوش اقتصادی افراد و فارق التحصیلان موجب ارتقای محیط کسب و کار در کشور شود.
برای دانلود اکسل آماده مدل TOPSIS می توانید این فایل را از این لینک دانلود کنید.
شناسایی معیارهای مرتبط
اولین قدم شناسایی معیارهایی است که برای شما مهم هستند. این معیارها می توانند هم کمی (به عنوان مثال، حقوق، ساعات کار) و هم کیفی (به عنوان مثال، فرهنگ شرکت، رضایت شغلی) باشند. هنگامی که معیارها را مشخص کردید، بر اساس اهمیت نسبی هر کدام، وزنهایی را تعیین کنید. بنابراین، با در نظر گرفتن شرایط درونی و فردی خود از یک طرف و فرصت ها یا شرایط بیرونی و بازار کار از طرف دیگر می توانید با استفاده از TOPSIS برای انتخاب شغل اقدام کنید.
ایجاد یک ماتریس تصمیم
گام بعدی ایجاد یک ماتریس تصمیم است که در آن هر ردیف نشان دهنده یک پیشنهاد شغلی و هر ستون معرف یک معیار است. به هر پیشنهاد شغلی برای هر معیار مقادیر عددی اختصاص دهید. برای معیارهای کیفی، می توانید از یک مقیاس رتبه بندی استفاده کنید (به عنوان مثال، 1-5).
عادی سازی ماتریس تصمیم
برای اطمینان از اینکه معیارهای مختلف قابل مقایسه هستند، باید ماتریس تصمیم را عادی کنید. این شامل تقسیم هر عنصر در ماتریس بر جذر مجموع مربعات عناصر در ستون آن است.
محاسبه ماتریس تصمیم گیری نرمال شده وزنی
هر عنصر در ماتریس تصمیم نرمال شده را در وزن متناظر آن ضرب کنید. این ماتریس تصمیم گیری نرمال شده وزنی را به شما می دهد.
تعیین ایده آل ترین و بدترین راه حل ها
راه حل ایده آل را شناسایی کنید، که راه حلی با بالاترین ارزش برای هر معیار سود و کمترین ارزش برای هر معیار هزینه است. به طور مشابه، بدترین راه حل را شناسایی کنید.
محاسبه فاصله از ایده آل و بدترین راه حل
فاصله اقلیدسی هر پیشنهاد شغلی از راه حل ایده آل و بدترین راه حل را محاسبه کنید.
محاسبه نزدیکی نسبی به راه حل ایده آل
نزدیکی نسبی به راه حل ایده آل (CCi) برای هر پیشنهاد شغلی به صورت زیر محاسبه می شود:
CCi = di-/ (di- + di+) |
که در این فرمول:
CCi: نزدیکی نسبی به راه حل ایده آل برای پیشنهاد شغلی
di-: فاصله از راه حل ایده آل
di+: فاصله از بدترین راه حل
رتبه بندی گزینه های جایگزین
پیشنهادهای شغلی را بر اساس مقادیر CCi آنها رتبه بندی کنید. هر چه مقدار CCi بالاتر باشد، پیشنهاد شغلی به راه حل ایده آل نزدیک تر است و بنابراین ترجیح داده می شود.
با دنبال کردن این مراحل، می توانید از TOPSIS برای تصمیم گیری آگاهانه تر در مورد اینکه کدام پیشنهاد شغلی برای شما مناسب است استفاده کنید. امیدواریم این مقاله استفاده از TOPSIS برای انتخاب شغل برای شما مفید بوده باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.