ابعاد فرهنگی مدل هافستد


ابعاد فرهنگی مدل هافستد (Hofstede)

نکات کلیدی درباره مدل هافستد

  • نظریه ابعاد فرهنگی هافستد، که توسط گیرت هافستد ایجاد شد، چهارچوبی است برای درک تفاوت های فرهنگی میان کشورهای مختلف.
  • شش بعد کلیدی اولیه مدل هافستد عبارتند از اختلاف قدرت، پرهیز از عدم قطعیت، فردگرایی – جمع گرایی، مردمداری – زن مداری، و جهتگیری های کوتاه مدت – بلندمدت. تحقیقات بعدی یک بعد دیگر بنام نگهداشتن در مقابل بخشش را به این فهرست افزودند.
  • حدودی که کشورها در ابعاد کلیدی باهم مشترک هستند بستگی به تعدادی عوامل نظیر مکان جغرافیایی مشترک یا زبان مشترک دارد.
  • ابعاد فرهنگی هافستد میتوند برای فهمیدن آیین آداب و معاشرت و تسهیل ارتباطات بین فرهنگها از تجارت گرفته تا دیپلوماسی مورد استفاده قرار گیرد.

تارخچه و مروری از مدل هافستد

مدل هافستد چهارچوبی را فراهم می کنند که از طریق آن جامعه شناسان می توانند اثرات فرهنگ بر روی ارزشهای افراد درون آن فرهنگ و سپس تاثیرات این ارزش ها در رفتار این افراد را مورد بررسی قرار دهند.

این مدل می تواند در زمینه های روانشناسی بین فرهنگی، روابط بین المللی، و و ارتباطات بین فرهنگی کاربرد داشته باشد.

این مدل در سال 1980 توسط گیرت هافستد آلمانی با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی با فاکتور های آماری در نمونه های بسیار بالا ایجاد و معرفی شد.

شخص اختلاف قدرت

این شاخص نشان میدهد که تا چه میزان افراد یک جامعه یا اعضای یک سازمان پذیرفته اند که قدرت به طور نابرابر توزیع شده است. با وجود اینکه نابرابری در تمام جوامع وجود دارد، در برخی جوامعه نابرابری بیشتری را شاهد هستیم. افراد جوامعی که در آن شاخص اختلاف قدرت بالا است پذیرفته اند که سلسله مراتب در جامعه وجود دارد و افراد در بدون نیاز به توجیه و تایید می توانند جایگاه های متفاوتی رتبه بندی شوند.



0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *