متن مقاله مطالعه نقشه ها و اطلاعات مکانی جغرافیایی محیطی طبیعیت شهری روستایی لوکیشن

مفاهیم آماری در GIS

مفاهیم آماری در GIS

در این نوشته به بررسی تعاریف آماری و مفاهیم کاربرد آمار در علوم محیطی و جغرافیایی می پردازیم. در علوم مکانی که با پدیده هایی مکانی و مکانهای سطح سیاره زمین سروکار دارند ما نیازمند تحلیل ترکیبی و بین رشته ای از تمام علوم هستیم.


تعاریف آماری

گروه آماری:

حجم نمونه:

توزیع نرمال:

آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک

آمار پارامتریک

آمار ناپارامتریک

تفاوت آمار پارامتریک و ناپارامتریک


تعاریف آماری

در این قسمت بعضی از مهمترین اصطلاحات و مفاهیم آماری را که در علوم مکانی کاربرد فراوانی دارند را مورد بررسی قرار داده ایم.

گروه آماری:

یک متغیر می تواند به لحاظ بررسی یک ویژگی خاص در یک گروه و یا دو گروه و یا بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. دو گروه می تواند وابسته و یا مستقل باشد. دو گروه وابسته است اگر ویژگی یک مجموعه افراد قبل و بعد از وقوع یک عامل سنجیده شود. مثلا میزان رضایت شغلی کارکنان قبل و بعد از پرداخت پاداش و همچنین اگر در مطالعات تجربی افراد از نظر برخی ویژگی ها در یک گروه با گروه دیگر همسان شود.

حجم نمونه:

در رابطه با حجم نمونه نیز باید تاکید کرد که تعداد حجم نمونه نباید کمتر از ۵۰ مورد باشد و ترجیحا حجم نمونه را به بیش از ۱۰۰ مورد افزایش داد. به عنوان قاعده کلی تعداد نمونه باید حدود چهار یا پنج برابر تعداد متغیرهای مورد استفاده باشد.

توزیع نرمال: 

یکی از مهمترین توزیع ها در نظریه احتمال است و کاربردهای بسیاری در علوم دارد. فرمول این توزیع بر حسب دو پارامتر امید ریاضی و واریانس بیان می شود. منحنی رفتار این تابع تا حد زیادی شبیه به زنگ های کلیسا می باشد. این منحنی دارای خواص بسیار جالبی است برای مثال نسبت به محور عمودی متقارن است، نیمی از مساحت زیر منحنی بالای مقدار متوسط و نیمه دیگر در پایین مقدار متوسط قرار دارد و اینکه هرچه از طرفین به مرکز مختصات نزدیک می شویم احتمال وقوع بیشتر می شود. سطح زیر منحنی نرمال برای مقادیر متفاوت میانگین و واریانس فراگیری این رفتار آنقدر زیاد است که دانشمندان اغلب برای مدل کردن متغیرهای تصادفی که با رفتار آنها آشنایی ندارند، از این تابع استفاده می کنند.

آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک

در این قسمت به بررسی آمارهای پارامتریک و ناپارامتریک و همچنین تفاوت های آنها می پردازیم. در این قسمت توضیح دادیم که هر کدام از این آمارها در علوم جغرافیایی در چه زمان هایی کاربرد دارند.

آمار پارامتریک

آمار پارامتریک مستلزم پیش فرض هائی در مورد جامعه ای که از آن نمونه گیری صورت گرفته می باشد. به عنوان مهمترین پیش فرض در آمار پارامترک فرض می شود که توزیع جامعه نرمال است. فنون آمار پارامتریک شدیداً تحت تاثیر مقیاس سنجش متغیرها و توزیع آماری جامعه است. اگر متغیرها از نوع اسمی و ترتیبی باشد حتما از روشهای ناپارامتریک استفاده می شود.

آمار ناپارامتریک

آمار ناپارامتریک مستلزم هیچگونه فرضی در مورد توزیع نیست. به همین خاطر بسیاری از تحقیقات علوم انسانی که با مقیاس های کیفی سنجیده شده و فاقد توزیع نرمال هستند از شاخصهای آمار ناپارامتریک استفاده می کنند.

اگر متغیرها از نوع فاصله ای و نسبی باشند در صورتیکه فرض شود توزیع آماری جامعه نرمال یا بهنجار است از روشهای پارامتریک استفاده می شود در غیراینصورت از روشهای ناپارامتریک استفاده می شود.

تفاوت آمار پارامتریک و ناپارامتریک

آمار پارامتریک مستلزم پیش فرض هائی در مورد جامعه ای که از آن نمونه گیری صورت گرفته می باشد. به عنوان مهمترین پیش فرض در آمار پارامترک فرض می شود که توزیع جامعه نرمال است اما آمار ناپارامتریک مستلزم هیچگونه فرضی در مورد توزیع نیست. به همین خاطر بسیاری از تحقیقات علوم انسانی که با مقیاس های کیفی سنجیده شده و فاقد توزیع نرمال هستند از شاخصهای آمار ناپارامتریک استفاده می کنند.

نتیجه گیری

از مهمترین دیتاها و اطلاعات مورد استفاده در علوم مکانی می توان به بخش داده های GIS وبسایت فوری اموز مراجعه کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *