تصویر مقاله راه آهن های معروف جهان

راه آهن های معروف جهان

راه آهن های معروف جهان

راه آهن های معروف زیادی در جهان وجود دارد که هر کدام تاریخ، اهمیت و جاذبه های خاص خود را دارند. در اینجا چند نمونه از راه آهن های معروف و ویژگی های آنها آورده شده است:

• راه آهن لیورپول و منچستر: این اولین راه آهن عمومی در جهان بود که از لوکوموتیوهای بخار برای مسافران و بار استفاده می کرد. در سال 1830 افتتاح شد و دو شهر بزرگ صنعتی انگلستان را به هم متصل کرد. همچنین گیج استاندارد برای راه‌آهن را تعیین کرد که هنوز هم استفاده می‌شود

دانلود لایه گوگل ارث راه آهن های ایران

• Trans-Siberian Express: این طولانی ترین راه آهن در جهان است که بیش از 9000 کیلومتر در سراسر روسیه از مسکو تا ولادی وستوک را در بر می گیرد. این بنا بین سالهای 1891 تا 1916 به دستور تزارهای روسیه ساخته شد. این یک راه منحصر به فرد برای کشف مناظر وسیع و متنوع روسیه و همچنین ارتباط با کشورهای دیگر مانند چین، مغولستان و کره شمالی است.

• اورینت اکسپرس: این یکی از معروف ترین و مجلل ترین قطارهای جهان است که به دلیل خدمات و راحتی بالا شهرت دارد. در سال 1883 راه اندازی شد و بین پاریس و استانبول حرکت می کرد و از چندین کشور اروپایی عبور می کرد. همچنین صحنه بسیاری از رمان‌ها و فیلم‌ها، مانند قتل آگاتا کریستی در قطار سریع‌السیر شرق بود. مسیر اصلی در سال 1977 متوقف شد، اما هنوز نسخه‌های مدرنی از قطار وجود دارد که در مسیرهای کوتاه‌تر کار می‌کنند.

• Flying Scotsman: این مشهورترین قطار در بریتانیای کبیر است که از سال 1862 لندن و ادینبورگ را به هم متصل می کرد. این قطار یکی از سریع ترین و قابل اطمینان ترین قطارهای زمان خود بود که سرعت آن به 100 مایل در ساعت می رسید. همچنین دارای ویژگی های بسیاری بود که برای زمان خود نوآورانه بود، مانند روشنایی الکتریکی، گرمایش، ماشین های غذاخوری و راهرویی که به مسافران اجازه می داد بین واگن ها حرکت کنند. قطار در حال حاضر به عنوان یک قطعه موزه حفظ شده است و گاهی اوقات در مناسبت های خاص حرکت می کند

• راه آهن پاناما: این اولین راه آهنی بود که اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل کرد و از تنگه پاناما عبور کرد. در سال 1855 تکمیل شد و زمان سفر بین دو سواحل آمریکا را از ماه ها به روزها کاهش داد. همچنین در طول طوفان طلای کالیفرنیا و ساخت کانال پاناما، جابجایی افراد و کالاها را تسهیل کرد. این راه‌آهن همچنان فعال است و مناظر دیدنی از کانال و جنگل بارانی را ارائه می‌دهد.


همچنین می توانید مقاله راه آهن: تاریخچه و آینده حمل و نقل را مطالعه کنید.

راه آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران نیز امروزه بخش قابل توجهی از حمل ونقل کشور را پوشش می دهد. راه آهن ایران یکی از فاکتور های کلیدی در لوجستیک کشور است. برای دانلود فایل گوگل ارث و نقشه مکانی موقعیت راه آهن های سراسری کشور ایران می توانید از این لینک لایه راه آهن ها را دریافت کنید.

تصویر مقاله مواد معدنی و استفاده از انواع معادن در صنایع و تولیدات صنعتی

کاربردهای مواد معدنی مختلف در صنایع

کاربردهای مواد معدنی مختلف در صنایع

استخراج معادن به مفهوم فرآیند بدست آوردن مواد معدنی مفید از سطح زمین از جمله دریاها است. استخراج معادن برای بسیاری از صنایع مانند ساخت و ساز، سرامیک، رنگ، الکترونیک، فیلتراسیون، پلاستیک، شیشه، مواد شوینده و کاغذ ضروری است. معدن همچنین مواد خام برای تولید انرژی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی را فراهم می کند. در این مقاله به بررسی کاربرد معادن مختلف در صنعت و نحوه کمک آنها به اقتصاد و جامعه خواهیم پرداخت. در این مقاله کاربردهای مواد معدنی مختلف در صنایع به موارد استفاده انواع مواد معدنی در صنایع مختلف پرداخته ایم.

در زیر می توانید اطلاعات بهر برداری از معادن مختلف ایران را دانلود کیند.

لایه اطلاعات بهره برداری معادن استان های شمالی
لایه اطلاعات بهره برداری معادن استان های شرقی
لایه اطلاعات بهره برداری معادن استان های غربی
لایه GIS اطلاعات بهره برداری معادن استان های شمال غربی
لایه اطلاعات بهره برداری معادن استان های جنوبی

در لینک زیر می توانید لایه گوگل ارث موقعیت مکانی و پراکندگی معادن مختلف در کشور را مشاهده و دانلود کنید.

دانلود موقعیت مکانی معادن مختلف

انواع معادن

دو نوع اصلی معادن وجود دارد: معادن سطحی و معادن زیرزمینی. معادن سطحی آنهایی هستند که مواد معدنی را از لایه بالایی پوسته زمین استخراج می کنند، مانند معادن روباز، معادن نواری، معادن معدن و معادن پلاسر. معادن زیرزمینی آنهایی هستند که تونل ها یا شفت ها را در لایه های عمیق تر پوسته زمین حفر می کنند، مانند معادن سنگ سخت، معادن زغال سنگ و معادن نمک.

معادن سطحی معمولاً ارزان‌تر و آسان‌تر از معادن زیرزمینی کار می‌کنند، اما اثرات زیست‌محیطی بیشتری نیز دارند، مانند اختلال در زمین، گرد و غبار، صدا و آلودگی آب. معادن زیرزمینی نسبت به معادن سطحی گران‌تر و پیچیده‌تر هستند، اما اثرات زیست‌محیطی کمتری نیز دارند، مانند کاربری کمتر، زباله‌های کمتر و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر.

چند نمونه از معادن سطحی عبارتند از:

• معادن سنگ آهک: سنگ آهک یک سنگ رسوبی است که برای ساخت سیمان، آهک، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی استفاده می شود. سنگ آهک از معادن روباز یا معدن با انفجار یا حفاری استخراج می شود. سنگ آهک همچنین به عنوان شار در متالورژی و به عنوان پرکننده در کاغذ و پلاستیک استفاده می شود.

• معادن شن و ماسه: شن و ماسه سنگدانه هایی هستند که برای ساخت بتن، آسفالت، آجر و شیشه استفاده می شود. ماسه و شن از بستر رودخانه ها، سواحل دریاچه ها یا کف اقیانوس ها با لایروبی یا پمپاژ استخراج می شوند. شن و ماسه همچنین به عنوان ساینده، فیلتر و مصالح محوطه سازی استفاده می شود.

• معادن دیاتومیت: دیاتومیت سنگ نرمی است که از بقایای فسیل شده جلبک های میکروسکوپی به نام دیاتوم ها تشکیل شده است. دیاتومیت از معادن روباز یا نواری با حفاری یا تراشیدن استخراج می شود. دیاتومیت به عنوان کمک فیلتر در صنایع نو، روغن و آب استفاده می شود. دیاتومیت همچنین به عنوان جاذب، پرکننده، عایق و حامل آفت کش استفاده می شود.

دانلود موقعیت معادن اطراف شهر تهران بصورت فایل گوگل ارث
دانلود لوکیشن معادن مختلف کشور بصورت فایل گوگل ارث

چند نمونه از معادن زیرزمینی عبارتند از:

• معادن طلا: طلا فلز گرانبهایی است که برای ساخت جواهرات، سکه و وسایل الکترونیکی استفاده می شود. طلا از معادن سنگ سخت با حفاری و انفجار یا شستشو با محلول سیانید استخراج می شود. طلا همچنین از رسوبات پلاسر با پانینگ یا بندکشی بازیابی می شود.

• معادن زغال سنگ: زغال سنگ سوخت فسیلی است که برای تولید برق، گرمایش و تولید فولاد استفاده می شود. زغال سنگ از درزهای زغال سنگ با روش های استخراج زیرزمینی مانند استخراج اتاق و ستون، دیواره بلند یا عقب نشینی استخراج می شود. زغال سنگ نیز از رسوبات سطحی با استخراج نواری یا برداشتن قله کوه استخراج می شود.

• معادن نمک: نمک ماده معدنی است که برای چاشنی غذا، نگهداری غذا و ساخت مواد شیمیایی استفاده می شود. نمک از گنبدهای نمکی یا بسترهای نمکی با استخراج محلول یا استخراج معمولی استخراج می شود. استخراج محلول شامل تزریق آب به ذخایر نمک و پمپاژ محلول آب نمک است. استخراج متعارف شامل برش و انفجار رسوب نمک به بلوک است.

مزایای استخراج معدن

استخراج معادن فواید زیادی برای اقتصاد و جامعه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

• اشتغال: معدن برای معدنچیان، مهندسان، تکنسین ها و سایر کارگرانی که در اکتشاف، استخراج، فرآوری و حمل و نقل مواد معدنی فعالیت دارند، شغل ایجاد می کند. استخراج همچنین از بخش‌های دیگری که به ورودی‌ها یا خروجی‌های معدن وابسته هستند، مانند تولید، ساخت و ساز و خدمات پشتیبانی می‌کند. اطلاعات اشتغال معادن مختلف در جدول زیر آمده است.

• درآمد: معدن از طریق مالیات، حق امتیاز و کارمزد برای دولت ها درآمد ایجاد می کند. معادن از طریق صادرات مواد معدنی یا محصولات معدنی به درآمد ارزی کشور کمک می کند. معدن همچنین باعث جذب سرمایه گذاری خارجی و تحریک سرمایه گذاری داخلی در زیرساخت ها و فناوری می شود. بنابراین بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی هر کشوری مربوط به اکتشاف، استخراج، و بهره برداری از معادن است.

• توسعه: معدن به بهبود استانداردهای زندگی مردم در جوامع محلی از طریق دسترسی به آموزش، مراقبت های بهداشتی، تامین آب، برق و ارتباطات کمک می کند. استخراج معادن همچنین نقش کلیدی در کاهش فقر و نابرابری با ایجاد فرصت هایی برای درآمدزایی و شمول اجتماعی ایفا می کند.

دانلود اطلاعات بهره برداری از معادن و میزان شاغلان در انواع معادن به تفکیک استان ها

لایه اطلاعات بهره برداری معادن استان های شمالی
لایه اطلاعات بهره برداری معادن استان های شرقی
لایه اطلاعات بهره برداری معادن استان های غربی
لایه GIS اطلاعات بهره برداری معادن استان های شمال غربی
لایه اطلاعات بهره برداری معادن استان های جنوبی

چالش های معدن

معدن نیز با چالش های زیادی مواجه است که برای اطمینان از پایداری و مسئولیت پذیری آن باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از این چالش ها عبارتند از:

• اثرات زیست محیطی: استخراج معادن می تواند باعث آسیب های زیست محیطی مانند تخریب زمین، از بین رفتن تنوع زیستی، کاهش آب، فرسایش خاک، آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی شود. استخراج معادن همچنین می تواند مقادیر زیادی ضایعات مانند باطله، سرباره و آب معدن تولید کند که باید به درستی مدیریت یا تصفیه شوند.

• اثرات اجتماعی: استخراج معادن می تواند باعث درگیری های اجتماعی مانند جابجایی جوامع، نقض حقوق بشر، از دست دادن میراث فرهنگی و فساد شود. استخراج معادن همچنین می تواند سلامت و ایمنی کارگران و جوامع را از طریق قرار گرفتن در معرض خطراتی مانند گرد و غبار، صدا، تشعشع و حوادث تحت تاثیر قرار دهد.

• نوآوری: معدن برای غلبه بر عوامل طبیعی که بهره وری و سودآوری آن را محدود می کند، مانند کاهش عیار سنگ معدن، ذخایر عمیق تر و توده سنگ سخت تر، نیاز به نوآوری دائمی دارد. استخراج همچنین نیاز به اتخاذ فناوری‌ها و شیوه‌های جدیدی دارد که می‌تواند اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی آن را کاهش دهد، مانند اتوماسیون، دیجیتالی‌سازی، اقتصاد دایره‌ای و مشارکت ذینفعان.

نتیجه گیری

در این مقاله کاربردهای مواد معدنی مختلف در صنایع مورد بحث قرار گرفت. معدن یک صنعت حیاتی است که مزایای بسیاری را برای اقتصاد و جامعه فراهم می کند، اما با چالش های بسیاری نیز مواجه است که نیازمند نوآوری و مسئولیت پذیری است. در صنعت ماینینگ از انواع معادن برای استخراج انواع مختلف مواد معدنی استفاده می شود که برای اهداف مختلف کاربرد دارد. استخراج یک فرآیند پیچیده و پویا است که بازیگران و عوامل زیادی را در بر می گیرد که بر عملکرد و پیامد های آن تأثیر می گذارد. معدن کاری صنعتی است که برای تضمین دوام و پایداری درازمدت خود باید اهداف اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی خود را متعادل نماید.

تصویر استان شهرستان بخش دهستان ایران

تفاوت استان، شهرستان ، بخش، و دهستان چیست؟

تفاوت استان، شهرستان و بخش، دهستان چیست؟

استان، شهرستان، بخش و دهستان اصطلاحاتی هستند که انواع مختلف تقسیمات اداری را در کشورهای مختلف توصیف می کنند. تقسیمات اداری زیرمجموعه های سلسله مراتبی یک کشور هستند که وظایف دولتی و اداری خاص خود را دارند. این تقسیمات اداری که برای مدیریت و سازماندهی قلمرو، جمعیت و منابع یک کشور استفاده می شوند، معمولا توسط وزارت کشور یا وزارت امور داخله هر کشور تهیه و تعیین حدود می شود. وزارت داخله یا وزارت کشور در دولت ملت های مختلف مسئول تقسیم بندی شهرها و جدا کردن بخش ها و تبدیل آنها به شهرستان یا ایجاد یک استان جدید یا ساختن یک شهرستان جدید در یک استان است. این تقسیمات روی بودجه بندی و ردیف های بودجه ای کشور ها موثر است. هرچه تقسیمات ریزتر شود تخصیص بودجه و گزارش گیری عملکردهای بودجه ای ایالت ها و شهرستان ها آسانتر و از صحت بیشتری برخوردار خواهد بود. البته صحت و دقت اینکه تقسیمات به چه میزان باشند به بسیاری از عوامل اجتماعی، اقتصادی، ظرفیت های طبیعی، و قومشناختی وابسته است. در ایرن وزارت کشور مسئول تقسیم بندی استان ها به شهرستان های جدید و ایجاد استان های جدید و تقسیم یک استان به چند استان است. سازمان برنامه و بودجه متولی امر تخصیص بودجه های استانی و شهرستان ها براساس تقسیمات صورت گرفته است. در این مقاله به تفاوت استان، شهرستان، بخش و دهستان پرداختیم. این اطلاعات می تواند برای دهیاری ها، بخش داری ها، شهرداری ها، و استانداری های کشور و کارکنان محترم این نهاد ها مورد استفاده قرار گیرد تا موجب ارتقای عملکرد آنها شود.

نقشه google earth مرز شهرستان ها، بخش ها، و دهستان ها
لایه GIS تقسیمات اداری سیاسی ایران 1400

استان

استان (Province) یک واحد سرزمینی بزرگ است که معمولاً بخشی از یک ایالت فدرال یا منطقه ای است. استان ها درجاتی از خودمختاری دارند و می توانند قوانین خود را در مورد موضوعات خاص وضع کنند. استان ها اغلب به واحدهای کوچکتر مانند بخش ها یا شهرداری ها تقسیم می شوند. چند نمونه از کشورهایی که از استان ها به عنوان تقسیمات اداری استفاده می کنند، کانادا، چین، آفریقای جنوبی و ایران هستند. این تقسیمات در برخی منابع خارجی ارایه شده که در این لینک قابل مشاهد است. شایان ذکر است که استان داری ها، بخش داری ها، فرمانداری ها، و دهیاری ها هر چند هرکدام مسئولیت های خاص خود را دارند در یک دیدگان کلان مدیریتی تمام استان ها در یک سیستم واحد اداری سیاسی (Administrative devisions) مدیریت می شوند که خود وابسته به اقتضائات خاص هر زمان و هر منطقه جغرافیایی است. لازم به ذکر است که تقسیمات جغرافیایی با تقسیمات مکانی بسیار متفاوت است.

شهرستان

شهرستان (County) یک واحد سرزمینی با اندازه متوسط است که معمولاً بخشی از یک واحد بزرگتر مانند یک ایالت یا یک استان است. شهرستان ها دولت محلی خود را دارند و با مسائلی مانند بهداشت عمومی، آموزش و حمل و نقل سروکار دارند. شهرستان ها اغلب به واحدهای کوچکتر مانند شهرها یا روستاها تقسیم می شوند. برخی از نمونه‌هایی از کشورهایی که از شهرستان‌ها به عنوان بخش‌های اداری استفاده می‌کنند، ایالات متحده، بریتانیا، ایرلند و رومانی هستند.

بخش و دهستان

بخش (District) یک واحد سرزمینی کوچک است که معمولاً بخشی از یک واحد بزرگتر مانند یک استان، یک شهرستان یا یک شهر است. بخش و دهستان ها وظایف اداری خاص خود را دارند و ممکن است نمایندگان یا مقامات منتخب داشته باشند. مناطق اغلب برای مقاصدی مانند مالیات، برنامه ریزی یا رأی گیری استفاده می شوند. چند نمونه از کشورهایی که از مناطق به عنوان تقسیمات اداری استفاده می کنند عبارتند از: هند، پاکستان، آلمان و سوئیس. همچنین دهستان (Rural district) معمولا یک واحد از زیرمجموعه هر بخش است که چندین واحد سکونتگاه روستایی را در بر میگیرد.

دانلود نقشه گوگل ارث مرز دهستان های ایران . مرز شهرستان های ایران. مرز بخش های ایران. و مرز استان های کشور در یک فایل گوگل ارث

دهستان :

اطلاعات مرز شهرستان ها مرز بخش ها مرز دهستان ها و مرز استان ها می تواند برای کارشناسان محترم فرمانداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها، و استانداری ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مقامات محترم دهیاران، بخش داران، و استانداران محترم کشور می توانند از این اطلاعات برای بررسی های میدانی و تصمیم گیری های مدیریتی خود در جهت سازماندهی برنامه ریزی و هدایت برنامه ها در سطوح محلی و منطقه ای استفاده نمایند. وبسایت فوری آموز این اطلاعات را بصورت فایل های گوگل ارث ارایه داده است که نیاز به نرم افزار های فنی و دانش تخصصی ندارد و کارشناسان تمامی رشته های دانشگاهی در مناصب مختلف می توانند از این اطلاعات بهره مند شوند.

آخرین تقسیم بندی اداری ایران توسط سازمان آمار ایران در سال 1395

EnglishPersian sing.Persian pl.number
Provincesاستان ostānاستان‌ها ostānhā31
Countiesشهرستان shahrestānشهرستانها shahrestānhā429
Districtsبخش bakhshبخشها bakhshhā1057
citiesشهر shahrشهرها shahr hā1245
rural districtsدهستان dehestānدهستانها dehestānhā2589

چگونه استان، شهرستان و بخش را مقایسه کنیم؟

استان، شهرستان و بخش و دهستان معادل نیستند و نمی توان آنها را به طور مستقیم در بین کشورها مقایسه کرد. کشورهای مختلف دارای سیستم های مختلف تقسیمات اداری هستند و نام های مختلفی برای آنها به کار می برند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، یک ایالت شبیه به استانی در کانادا است، اما یک شهرستان در ایالات متحده کوچکتر از یک شهرستان در کانادا است. به طور مشابه، در هند، یک منطقه شبیه به یک شهرستان در ایالات متحده است، اما یک منطقه در هند بزرگتر از یک منطقه در سوئیس است.

برای مقایسه استان، شهرستان و بخش و دهستان در بین کشورها، باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

• سطح حکومت: چند سطح حکومت در کشور وجود دارد؟ بخش مربوط به کدام سطح است؟ این بخش چقدر استقلال دارد؟

• اندازه و جمعیت: مساحت منطقه چقدر است و چند نفر در این بخش زندگی می کنند؟ در مقایسه با سایر بخش ها در همان کشور یا کشورهای دیگر چگونه است؟

• عملکرد و هدف: مسئولیت ها و خدمات اصلی بخش چیست؟ چالش ها و فرصت های اصلی پیش روی این بخش چیست؟

طبق اطلاعات ارایه شده در سازمان آمار ایران چنین آمده است.

در وبسایت سازمان آمار ایران برای این تقسیمات این چنین آمده است:

سطوح تقسیمات سیاسی کشور از بالاترین سطح تا پایین ترین آن به ترتیب شامل : استان، شهرستان، بخش و دهستان میباشد. بدینگونه که هر استان از چند شهرستان، هر شهرستان از چند بخش و هر بخش از چند دهستان تشکیل میشود. لازم به ذکر است که هر دهستان نیز شامل تعدادی نقاط روستایی، مکان و مزرعه میباشد که عناصر تقسیماتی نامیده میشوند.
استان: واحدی از تقسیمات كشوری است با محدوده جفرافیایی معین، كه از به هم پیوستن چند شهرستان همجوار با توجه به موقعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و طبیعی تشكیل می‌شود.
شهرستان: واحدی از تقسیمات كشوری است با محدوده جغرافیایی معین كه ار بهم پیوستن چند بخش همجوار كه از نظر عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی واحد متناسب و همگنی را به وجود آورده‌اند.
بخش: واحدی است از تقسیمات كشوری كه دارای محدوه جغرافیایی معین بوده و از به هم پیوستن چند دهستان همجوار مشتمل بر چندین مزرعه، مكان، روستا و احیاناً شهر كه در آن عوامل طبیعی و اوضاع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی واحد همگنی را به وجود می‌آورد به نحوی كه با در نظر گرفتن تناسب، وسعت، جمعیت، ارتباطات و دسترسی و سایر موقعیت‌ها، نیل به اهداف و برنامه‌ریزی‌های دولت در جهت احیاء امكانات طبیعی و استعدادهای اجتماعی و توسعه امور رفاهی و اقتصادی آن تسهیل گردد.
دهستان: كوچك‌ترین واحد تقسیمات كشوری است كه دارای محدوده جغرافیایی معین بوده و از به هم پیوستن چند روستا، مكان، مزرعه همجوار تشكیل می‌شود كه از لحاظ محیط طبیعی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی همگن بوده و امكان خدمات رسانی و برنامه‌ریزی در سیستم و شبكه واحدی را فراهم می‌نماید.
شهر: شهر محلی است با حدود قانونی كه در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل، دارای سیمائی با ویژگی‌های خاص خود بوده به طوری كه اكثریت ساكنان دائمی آن در مشاغل كسب، تجارت، صنعت، كشاورزی، خدمات و فعالیت‌های اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خودكفایی نسبی برخوردار و كانون مبالات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای ده هزار نفر جمعیت باشد.


 

واحد تقسیمات کشوریاستانشهرستانبخشدهستان (۱)شهر (۲)روستا (۳)
مسئولاستاندارفرمانداربخشداربخشدارشهرداردهیار
واحد اداریاستانداریفرمانداریبخشداریبخشداریشهرداریدهیاری
منبع: سازمان آمار ایران

چرا استان، شهرستان و بخش و دهستان مهم هستند؟

استان، شهرستان و بخش و دهستان مهم هستند زیرا بر حیات و معیشت مردمی که در آنها زندگی می کنند تأثیر می گذارد. این تقسیمات و مرز آنها تعیین می کنند که چگونه مردم توسط نهادهای عمومی اداره می شوند، مالیات می دهند، نمایندگی آنها به عهده چه کسانی است، چگونه آموزش می بینند، حمایت می شوند و خدمات به آنها ارائه می شود. مرز دهستان ها بخش ها و شهرستان ها همچنین تاریخ، فرهنگ، جغرافیا و تنوع کشور را منعکس می کنند.

با درک تفاوت ها و شباهت های استان، شهرستان و بخش و دهتسان در کشورهای مختلف، می توان بینش بهتری نسبت به نظام های سیاسی و اجتماعی جهان به دست آورد. همچنین می توان پیچیدگی و تنوع سازمان و حکومت محلی را درک کرد.


تصویر مقاله نقش DEM در GIS

چگونه در تجزیه و تحلیل GIS می توان از مدل های رقومی ارتفاع (DEMs) بهره مند شد


چگونه در تجزیه و تحلیل GIS می توان از مدل های رقومی ارتفاع (DEMs) بهره مند شد

تجزیه و تحلیل GIS فرآیند استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای دستکاری، تجزیه و تحلیل و تجسم داده های مکانی است. تجزیه و تحلیل به کمک تکنولوژی های GIS می تواند برای اهداف مختلفی مانند مدیریت زیست محیطی، برنامه ریزی شهری، واکنش به بلایا، اکتشاف منابع طبیعی و معادن و غیره مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، تجزیه و تحلیل GIS اغلب به اطلاعات دقیق و صحیح در مورد ارتفاع زمین نیاز دارد، که می تواند در برخی مناطق چالش برانگیز باشد. اینجاست که مدل‌های دیجیتال ارتفاع (DEM) مفید هستند.

مدل دیجیتال ارتفاع (DEM) چیست؟

مدل ارتفاعی دیجیتال (DEM یا Digital Elevation Model ) یک نمایش دیجیتالی شبکه‌بندی شده از زمین است که هر پیکسل آن نشان دهنده یک رقم ارتفاعی نسبت به یک سطح مبنا (مثل ارتفاع از سطح آب های آزاد) است. هر مقدار پیکسلی مربوط به ارتفاع بالاتر از یک مبنا است. مبدأ یک نقطه یا سطح مرجع است که مبدا و جهت یک سیستم مختصات را مشخص می کند. DEM ها معمولا با استفاده از تکنیک های سنجش از دور، مانند LiDAR (تشخیص نور و محدوده) یا فتوگرامتری ایجاد می شوند که از تصاویر لیزری یا هوایی برای اندازه گیری ارتفاع زمین استفاده می کنند. DEM ها می توانند رزولوشن های متفاوتی داشته باشند، که نشان دهنده اندازه هر پیکسل و سطح جزئیات آنها است. DEM های با وضوح بالاتر پیکسل های کوچکتر و جزئیات بیشتری دارند، در حالی که DEM های با وضوح پایین تر پیکسل های بزرگتر و جزئیات کمتری دارند.

بطور کلی می توانیم بگویی که دیجیتالی کردن سطح سیاره زمین و دیجیتال کردن بستر ارتفاعات سطح زمین با استفاده از لایه های DEM در نرم افزار های GIS انجام می شود. با دریافت لایه های دم ارتفاعی می توانید هر متر مربع از سطح یک شهر یا هر هکتار از سطح کشور را در داخل یک ماتریکس مشاهده کنید و با اعمال عملیات های ریاضی روی ماتریکس های سطح زمین خروجی ها و تحلیل های هوشمندانه ای در خصوص آینده هر شهر بدست آورید.

دانلود لایه های DEM استان های مختلف ایران

چرا DEM ها برای تجزیه و تحلیل GIS مهم هستند؟

DEM ها برای تجزیه و تحلیل GIS مهم هستند زیرا اطلاعات ضروری در مورد توپوگرافی و مورفولوژی سطح زمین ارائه می دهند. توپوگرافی به شکل و ویژگی های زمین، مانند تپه ها، دره ها، شیب ها و جنبه ها اشاره دارد. مورفولوژی به شکل و ساختار زمین، مانند الگوهای زهکشی، انواع خاک، پوشش گیاهی و کاربری اراضی اشاره دارد. امروزه تقریبا در تمام نهاد ها و سازمان هایی که با یک پهنه مکانی مانند یک بخش یک شهرستان یا یک شهر سروکار دارند، درک جغرافیایی از موقعیت انواع عوامل تاثیرگذار اجتماعی اقتصادی فرهنگی طبیعی و کالبدی بر روند پیدایش و الگوی پراکندگی عوارض ضروری است. یکی از مهمترین عوامل محیط طبیعی و کالبد هر شهر یا هر سیستم مکانی مانند شهرستان یا استان بستر ارتفاعی سطح سیاره زمین است. امروزه دیجیتال کردن زمین نقش مهمی در تحلیل عوامل مختلف ایفا می کند. لایه DEM ها می توانند به چندین روش به تجزیه و تحلیل GIS کمک کنند، مانند:

• استخراج پارامترهای زمین: DEM ها را می توان برای محاسبه پارامترهای مختلف زمین که توپوگرافی و مورفولوژی سطح زمین را توصیف می کند، مانند ارتفاع، شیب، جهت، انحنا، ناهمواری، شاخص رطوبت، تجمع جریان، جهت جریان، مرزهای حوزه آبخیز، جریان استفاده کرد. شبکه ها و موارد دیگر این پارامترها را می توان برای تجزیه و تحلیل توزیع فضایی و تنوع پدیده های طبیعی و انسانی، مانند فرسایش خاک، رواناب آب، حساسیت به زمین لغزش، بهره وری پوشش گیاهی، تناسب زمین و غیره استفاده کرد.

• مدل سازی جریان آب یا حرکت توده ای: DEM ها می توانند برای شبیه سازی حرکت آب یا جرم در سطح زمین تحت سناریوهای مختلف مانند رویدادهای بارندگی، رویدادهای ذوب برف، شکستن سدها، زلزله و غیره استفاده شوند. این شبیه سازی ها می توانند به ارزیابی تأثیر احتمالی سیل یا رانش زمین بر مردم، زیرساخت ها و محیط زیست موثر باشند. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل DEM – بسیاری از کاربردها و مشتقات یک مدل ارتفاعی دیجیتال، چگونگی استفاده از DEM ها را برای مدل سازی هیدرولوژیکی و مدیریت شبکه زهکشی مورد بحث قرار می دهد.

• تصویر برجسته نقشه برداری: از DEM ها می توان برای ایجاد نقشه های برجسته استفاده کرد که ارتفاع و شکل زمین را با استفاده از رنگ ها یا سایه ها نشان می دهد. نقشه های برجسته می توانند به تجسم توپوگرافی و مورفولوژی سطح زمین و شناسایی ویژگی های مورد علاقه یا نگرانی های محیطی کمک کنند. به عنوان مثال، مدل دیجیتال ارتفاع – GIS Wiki | دایره المعارف GIS نشان می دهد که چگونه می توان نقشه های امدادی و پناهگاه های اضطراری را از DEM ها ایجاد کرد.

• ارائه تصاویر سه بعدی: از DEM ها می توان برای ایجاد تجسم های سه بعدی استفاده کرد که ارتفاع و شکل زمین را با استفاده از بافت های واقعی و جلوه های نوری نشان می دهد. تجسم سه بعدی می تواند به افزایش درک و درک سطح زمین و ویژگی های آن کمک کند. به عنوان مثال، تحلیل دید سه بعدی GIS بر اساس DEM شهری نشان می دهد که چگونه می توان از تجسم سه بعدی برای تجزیه و تحلیل دید بر اساس DEM های شهری استفاده کرد.

• ایجاد مدل های فیزیکی: DEM ها را می توان برای ایجاد مدل های فیزیکی استفاده کرد که ارتفاع و شکل زمین را با استفاده از موادی مانند پلاستیک یا چوب تکرار می کند. مدل‌های فیزیکی می‌توانند به نشان دادن یا آزمایش رفتار آب یا جرم روی سطح زمین در شرایط مختلف کمک کنند. برای مثال، مطالعات نشان می دهد که چگونه مدل های فیزیکی می توانند به مطالعه فرسایش خاک کمک کنند.

• تصحیح عکس های هوایی یا تصاویر ماهواره ای: DEM ها را می توان برای اصلاح عکس های هوایی یا تصاویر ماهواره ای با حذف اعوجاج های ناشی از تسکین زمین یا شیب دوربین استفاده کرد. تصاویر تصحیح شده می توانند به بهبود دقت و کیفیت داده های مکانی و تجزیه و تحلیل کمک کنند. به عنوان مثال، ارزیابی مدل‌های رقومی ارتفاعی موجود (DEMs) برای تحلیل ویژگی‌های ژئومورفولوژیکی، چگونگی استفاده از تصاویر تصحیح‌شده را برای تحلیل ویژگی‌های ژئومورفولوژیکی مورد بحث قرار می‌دهد.

لایه های دم DEM استان های مختلف ایران را از اینجا دانلود کنید.


نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اینکه چگونه در تجزیه و تحلیل GIS می توان از مدل های رقومی ارتفاع (DEMs) بهره مند شد، پرداختیم. DEM ها منابع داده با ارزشی برای تجزیه و تحلیل GIS هستند، زیرا اطلاعات ضروری در مورد ارتفاع و شکل زمین ارائه می دهند. DEM ها را می توان برای کاربردهای مختلفی مانند استخراج پارامترهای زمین، مدل سازی جریان آب یا حرکت جرم، تصویر برداری نقشه برداری، رندر تجسم های سه بعدی، ایجاد مدل های فیزیکی، و تصحیح عکس های هوایی یا تصاویر ماهواره ای استفاده کرد. با این حال، DEM ها همچنین دارای چالش ها و محدودیت هایی هستند که باید در هنگام استفاده از آنها برای تجزیه و تحلیل یا تصمیم گیری در نظر گرفته شوند، مانند دقت و عدم اطمینان، در دسترس بودن و دسترسی، سازگاری و قابلیت همکاری. بنابراین، استفاده عاقلانه و مسئولانه از DEM ها برای تجزیه و تحلیل GIS مهم است.



ترتیب محصولات: پیش فرض
نمایش 35 محصول در هر صفحه


دانلود DEM 30 متر خوزستان
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM استان ایلام 30 متر
35,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM استان تهران
38,500 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM استان زنجان
39,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM استان سمنان
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM استان قزوین 30 METER
39,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM استان قم
35,500 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM استان گلستان 30متر
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM استان همدان
38,500 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM استان یزد
38,500 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM پراوینس هرمزگان
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM خراسان جنوبی
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM خراسان رضوی
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM خراسان شمالی
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM سی متر پراوینس گیلان
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM سیستان و بلوچستان
39,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


دانلود DEM مازندران 30 متر
39,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


رستر DEM استان مرکزی پیکسل 30 متر
39,500 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


فایل DEM استان کردستان
37,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


فایل DEM استان لرستان | پیکسل والیو سی متر
37,500 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


فایل DEM کوهگیلویه و بویراحمد
29,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


لایه DEM ارتفاعی استان آذربایجان شرقی
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


لایه DEM ارتفاعی استان آذربایجان غربی
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


لایه DEM ارتفاعی استان اردبیل
39,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


لایه DEM ارتفاعی استان البرز
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


لایه DEM ارتفاعی استان بوشهر
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


لایه DEM استان اصفهان
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


لایه DEM استان فارس 30 متر
38,000 تومان
 افزودن به سبد خرید نمایش جزئیات


لایه DEM سی متر استان چهارمحال بختیاری
29,500 تومان
تصویر مقاله درباره راه آهن

راه آهن: تاریخچه و آینده حمل و نقل

راه آهن (Railway) یکی از قدیمی ترین و مهم ترین روش های حمل و نقل در جهان است. توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از کشورها و مناطق را شکل داده است. همچنین در طول تاریخ خود با چالش ها و فرصت های زیادی مواجه بوده است ؛ چالش ها و فرصت هایی که در حال و آینده نیز همچنان ادامه دارد. در این مقاله، تاریخچه راه آهن، مزایا و چالش های آن و چشم اندازهای آن برای آینده را بررسی خواهیم کرد.

لایه گوگل ارث راه آهن های ایران

تاریخچه راه آهن

اولین شکل حمل و نقل ریلی به دوران باستان برمی گردد، زمانی که مردم از شیارهایی در جاده های آسفالت شده برای هدایت وسایل نقلیه چرخ دار استفاده می کردند. اولین استفاده ثبت شده از چنین سیستمی در یونان، در حدود 600 سال قبل از میلاد، برای انتقال قایق ها از طریق تنگه قرنتس بود. بعدها، سیستم های مشابهی در مصر رومی و چین مورد استفاده قرار گرفت.

راه آهن مدرن در قرن 18 و 19 با اختراع موتورهای بخار، ریل های آهنی و لوکوموتیو پدیدار شد. اولین راه آهن عمومی در جهان در سال 1825 در انگلستان افتتاح شد که استاکتون و دارلینگتون را به هم متصل می کرد. شبکه راه آهن به زودی در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان گسترش یافت و امکان جابجایی سریعتر و ارزان تر مردم و کالاها را فراهم کرد. راه آهن همچنین بعنوان چاشنی عمل کرد که صنعتی شدن، شهرنشینی، تجارت و گردشگری را تحریک کرد.

قرن بیستم شاهد نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بیشتری در فناوری راه‌آهن بود، مانند برق‌رسانی، موتورهای دیزلی، قطارهای پرسرعت، سیستم‌های سیگنال‌دهی و اقدامات ایمنی. راه آهن همچنین با سایر روش های حمل و نقل مانند اتومبیل، اتوبوس، هواپیما و کشتی مواجه بود. صنعت راه آهن دستخوش تغییرات متعددی در مالکیت، مقررات و سازماندهی و همچنین دوره های افول و احیا شد. اخیرا فیلم سریالی تلویزیون جهنم روی چرخ (Heal on Wheel) سعی کرده است نقش و اهمیت راه آهن را در توسعه یک سرزمین با ارشاراتی به تاریخه تحول آن به نمایش بگذارد. این سریال نشان می دهد که توسعه حمل و نقل با چه مشکلات و چالش هایی درگیر بوده و چه نقش مهمی در پیشرفت ایالات متحده داشته است.

دانلود موقعیت مکانی و نقشه راه آهن ملی جمهوری اسلامی ایران بصورت فایل گوگل ارث

مشاهده سایر موارد مورد نیاز شما


مزایای راه آهن

راه آهن مزایای زیادی برای حمل و نقل، هم برای مسافر و هم برای بار دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

• کارایی: راه آهن می تواند حجم زیادی از مسافران و کالاها را در مسافت های طولانی با مصرف انرژی و انتشار نسبتاً کم حمل کند. طبق گزارش اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن (UIC)، حمل‌ونقل ریلی تنها ۲ درصد از انتشار CO2 جهانی ناشی از حمل‌ونقل را تشکیل می‌دهد.

• ایمنی: راه آهن یکی از ایمن ترین روش های حمل و نقل است که تصادفات و تلفات کمتری نسبت به حمل و نقل جاده ای یا هوایی دارد. طبق UIC، حمل و نقل ریلی 18 برابر کمتر از حمل و نقل خودرویی خطر مرگ و میر دارد.

• راحتی: راه آهن با صندلی های جادار، امکانات رفاهی، مناظر و اتصال، تجربه سفر راحت و آرامش بخشی را برای مسافران فراهم می کند. راه آهن همچنین ازدحام و آلودگی صوتی در جاده ها و فرودگاه ها را کاهش می دهد.

• دسترسی: راه آهن بسیاری از شهرها و مناطق را در سراسر کشورها و قاره ها به هم متصل می کند و دسترسی به بازارها، خدمات، فرهنگ ها و فرصت ها را فراهم می کند. راه آهن همچنین به مناطق روستایی و دورافتاده خدمات می دهد که ممکن است گزینه های حمل و نقل دیگری نداشته باشند.

• مقرون به صرفه بودن: راه آهن در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل، کرایه های رقابتی را برای مسافران و بار ارائه می دهد طوری که در بسیاری نقاط بسیار ارزانتر از سایر وسایل حمل و نقل قابل استفاده است. راه آهن همچنین با ایجاد شغل، تحریک رشد، کاهش هزینه های خارجی و افزایش انسجام اجتماعی، منافع اقتصادی را برای جامعه به همراه دارد.

این سیستم حمل و نقل را می توان یکی از اجرای کلیدی لوجستیک در هر کشور به شمار آورد. این سیستم راه ریلی در کنار راه های هوایی، زمینی، دریایی باهم ارتباطات فیزیکی مسافران و کالاها را در هر کشوری ایجاد می کنند. بدون نقش راه آهن و شبکه ریلی کشور، سامانه ها و زیرساخت های لجستیک هر کشوری بخش قابل توجهی از کارکرد خود را از دست می دهند.

چالش های راه آهن

راه آهن نیز در قرن بیست و یکم با چالش های بسیاری از عوامل داخلی و خارجی مواجه است. برخی از این چالش ها عبارتند از:

• رقابت: راه‌آهن با سایر روش‌های حمل‌ونقل رقابت می‌کند که ممکن است خدمات سریع‌تر، ارزان‌تر یا راحت‌تر را برای بخش‌های خاصی از مشتریان ارائه دهد. به عنوان مثال، خطوط هوایی ارزان قیمت ممکن است مسافرانی را جذب کنند که به سرعت به راحتی یا تأثیرات محیطی اهمیت می دهند. حمل و نقل جاده ای ممکن است انعطاف پذیری و تحویل درب به درب را برای مشتریان بار ارائه دهد.

• مقررات: راه آهن تحت چارچوب های قانونی و استانداردهای مختلف در کشورها و مناطق مختلف عمل می کند، که ممکن است موانع یا ناهماهنگی هایی را برای خدمات فرامرزی ایجاد کند. برای مثال، مشخصات فنی، قوانین ایمنی، رویه‌های گمرکی یا سیاست‌های قیمت‌گذاری ممکن است در حوزه‌های قضایی متفاوت باشد. راه آهن همچنین با چالش های نظارتی ناشی از سیاست های زیست محیطی یا اجتماعی مواجه است که ممکن است بر عملیات یا هزینه های آن تأثیر بگذارد.

• نوآوری: راه آهن باید با نوآوری های تکنولوژیکی که ممکن است عملکرد آن یا رضایت مشتری را بهبود بخشد، همراهی کند. به عنوان مثال، دیجیتالی شدن ممکن است فرصت های جدیدی برای جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل، ارتباطات، اتوماسیون یا شخصی سازی ارائه دهد. با این حال، نوآوری ممکن است نیاز به سرمایه گذاری یا سازگاری قابل توجهی برای زیرساخت ها یا تجهیزات موجود داشته باشد.

• پایداری: راه آهن باید به اثرات زیست محیطی و اجتماعی فعالیت های خود بر روی کره زمین و مردم رسیدگی کند. به عنوان مثال، راه آهن باید انتشار گازهای گلخانه ای خود را با افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر یا بهبود بهره وری انرژی کاهش دهد. راه آهن همچنین باید مسئولیت اجتماعی خود را با رعایت حقوق بشر، استانداردهای کار یا مشارکت اجتماعی تضمین کند.

آینده راه آهن

امروزه با ظهور فناوری های ارتباطی و پیدایش آنلاین شاپ ها و فروشگاه های اینترنتی که هیچ گونه فضای فیزیکی در اختیار ندارند، جابجایی بار در نقاط دور برای مشتریان در سراسر کشور فراهم آمده است. توسعه فروش اینترنتی موجب افزایش جابجایی کالاها به سراسر کشور شده است. در واقع می توان گفت گسترش ارتباطات آنلاین موجب گسترش ارتباطات فیزیکی شده است برعکس چیزی که تصور می شد که ارتباطات اینترنتی می تواند ارتباطات فیزیکی را محدود نماید. بعنوان مثال فروشگاه های ایاز و ایبولک ، و لووس گالری روزانه حجم بسیار بالایی از کالاها و محصولات را برای مشتریان در سراسر کشور ارسال می کنند. فروشگاه های بسیاری در این زمینه مشابه فعالیت دارند. این موارد نشان دهنده پتانسیل روبه رشد برای استفاده از راه آهن در کشور است. راه آهن به عنوان یک روش حمل و نقل که می تواند نیازها و انتظارات مشتریان و جامعه را در قرن بیست و یکم برآورده کند، آینده امیدوارکننده ای دارد. برخی از روندها و فرصت هایی که ممکن است آینده راه آهن را شکل دهند عبارتند از:

• یکپارچه سازی: راه آهن ممکن است با سایر روش های حمل و نقل یکپارچه تر شود تا خدمات چندوجهی یکپارچه ای را ارائه دهد که سرعت، راحتی و پایداری را ترکیب می کند. برای مثال، راه‌آهن ممکن است با خدمات حمل‌ونقل شهری، اشتراک‌گذاری دوچرخه، یا خدمات حمل و نقل جاده‌ای برای ارائه راه‌حل‌های آخرین مایل برای مسافران یا بار همکاری کند.

• تنوع: راه آهن ممکن است خدمات متنوع تری ارائه دهد که به بخش های مختلف بازار یا بخش های مختلف ارائه می شود. به عنوان مثال، راه آهن ممکن است خدمات سفارشی یا ممتاز بیشتری را برای مسافران تجاری یا اوقات فراغت، مانند سرگرمی، Wi-Fi، یا پذیرایی، ارائه دهد. راه آهن همچنین ممکن است خدمات تخصصی یا تخصصی تری را برای مشتریان بار ارائه دهد، مانند تحویل سریع، زنجیره سرد یا مواد خطرناک.

• گسترش: راه آهن ممکن است شبکه خود را گسترش دهد و به مقاصد یا بازارهای جدیدی برسد که ممکن است از خدمات آن بهره مند شوند. برای مثال، راه‌آهن ممکن است شهرها و مناطق بیشتری را در کشورها یا قاره‌ها به هم متصل کند، مانند شبکه حمل‌ونقل فرا اروپایی (TEN-T) در اروپا 5 یا طرح کمربند و جاده (BRI) در آسیا 6. راه‌آهن همچنین ممکن است مرزهای جدیدی را کشف کند. یا چالش هایی مانند تونل های بین قاره ای یا زیر آب، سیستم های هایپرلوپ یا سفرهای فضایی.

نتیجه گیری

راه آهن نوعی حمل و نقل است که تاریخچه طولانی و غنی و همچنین آینده ای روشن و هیجان انگیز دارد. مزایای زیادی برای مشتریان و جامعه ارائه می دهد، مانند کارایی، ایمنی، راحتی، دسترسی و مقرون به صرفه بودن. همچنین با چالش های زیادی مانند رقابت، مقررات، نوآوری و پایداری مواجه است. نیاز به تطبیق و تکامل دارد تا نیازها و انتظارات در حال تغییر قرن 21 را برآورده کند. راه آهن چیزی بیش از یک وسیله حمل و نقل است. این یک روش زندگی است.


دانلود نقشه شبکه ریلی و راه آهن های کشور
نقاط زلزله در تحلیل فضایی

نحوه استفاده از نقاط زلزله در GIS برای تحلیل فضایی

نحوه استفاده از نقاط زلزله در GIS برای تحلیل فضایی

نقاط زلزله مختصات مکانی و ویژگی‌های رخدادهای لرزه‌ای هستند که در یک منطقه یا منطقه خاص رخ داده‌اند. نقاط زلزله می توانند اطلاعاتی در مورد بزرگی، عمق، فراوانی و توزیع فعالیت لرزه ای در یک منطقه یا منطقه معین ارائه دهند. نقاط زلزله را می توان از منابع مختلفی مانند کاتالوگ زلزله، شبکه های لرزه ای و یا بررسی های ژئوفیزیکی به دست آورد. نقاط زلزله را می توان برای تحلیل فضایی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده کرد. این زمین لرزه ها همه روزه در وبسایت زمین شناسی امریکا برای کل سیاره زمین رصد شده و منتشر می شود.

در وبسایت فوری آموز نقاط زلزله ثبت شده توسط سازمان زمین شناسی امریکا بصورت جداول استخراج و براساس موقعیت مکانی با فناوری GIS تبدیل به لایه مکانی شیپ فایل شده است. از طریق لینک زیر می توانید شیپ فایل نقاط زمین لرزه تمام استان های ایران را بصورت فایل گوگل ارث (kmlz/kml)، جداول اکسل و همچنین shapefile دانلود کنید.

دانلود لایه زلزله استان ها

GIS یک ابزار فناورانه برای دستکاری، تجزیه و تحلیل و تجسم داده های مکانی است. یک GIS می‌تواند داده‌های جغرافیایی را در لایه‌هایی سازماندهی کند که می‌توانند روی نقشه نمایش داده شوند. یک GIS همچنین می تواند عملیات و محاسبات مختلفی را بر روی لایه های داده انجام دهد، مانند پوشش، بافر، کلیپ، حل کردن، پیوستن، آمار و موارد دیگر. یک سیستم اطلاعات جغرافیایی می تواند به سوالات مکانی مانند کجا، چه چیزی، چگونه و چرا پاسخ دهد.

برای استفاده از نقاط زلزله در GIS برای تحلیل فضایی، مراحل زیر توصیه می شود:

• به دست آوردن و آماده سازی داده های نقطه زلزله: اولین گام این است که داده های نقطه زلزله را از یک منبع معتبر مانند برنامه خطرات زلزله USGS بدست آورید. داده های نقطه زلزله باید در قالبی باشد که با نرم افزار GIS سازگار باشد، مانند CSV، shapefile یا GeoJSON. داده های نقطه زلزله نیز باید دارای ویژگی های لازم مانند عرض جغرافیایی، طول جغرافیایی، بزرگی، عمق، تاریخ و زمان باشند. داده های نقطه زلزله باید از نظر کامل بودن، دقت و سازگاری بررسی شوند.

از وبسایت فوری آموز با کلیک روی این لینک می توانید لایه های مکانی و جداول زلزله های ثبت شده در محدوده تمام استان های ایران را دریافت کنید.

تصویر نمونه از محصول فایل GIS زلزله های استان در زئودیتابیس و اطلاعات آماری زمین لرزه ها
فایل GIS زلزله های استان در ژئودیتابیس و اطلاعات آماری زمین لرزه ها

• وارد کردن و نمایش داده های نقطه زلزله در GIS: مرحله دوم وارد کردن داده های نقطه زلزله در نرم افزار GIS و نمایش آن بر روی نقشه است. داده های نقطه زلزله را می توان به صورت جدول یا لایه وارد کرد. داده های نقطه زلزله را می توان به صورت نقاط یا نمادها روی نقشه نمایش داد. داده‌های نقطه زلزله را می‌توان با توجه به ویژگی‌هایی مانند رنگ، اندازه، شکل یا شفافیت سبک‌سازی کرد. داده های نقطه زلزله را می توان با ویژگی هایی مانند بزرگی یا تاریخ برچسب گذاری کرد.

فایل گوگل ارض & اکسل نقاط زلزله های استان های کشور
فایل گوگل ارض نقاط زلزله های استان های کشور | زمین لرزه (رخداد های لرزه ای کشور)

• انجام تجزیه و تحلیل مکانی بر روی داده های نقطه زلزله در GIS: گام سوم، انجام تحلیل مکانی بر روی داده های نقطه زلزله با استفاده از ابزارها و توابع GIS است.

دانلود فایل های زلزله استان ها