دانلود نقشه توپوگرافی 50 هزارم کل ایران

موقعیت هر شهر در نقشه توپوگرافی پوشش سراسری ایران

شماره شیت نقشه چند است؟
این نقشه آنلاین تحت وب موقعیت مکانی زمین شما را به همراه شماره شیت توپوگرافی ملک شما نشان می دهد.

قوانین ثروت - تصویر پول و رفاه

10 اصل کلیدی علم اقتصاد

در این نوشته ده اصل کلیدی علم اقتصاد را بطور خیلی خلاصه آورده ایم. حفظ کردن و به خاطر سپردن این 10 مبنای کلیدی می تواند موجب ارتقای هوش اقتصادی شما شده و در تصمیم گیری های روزانه اثرات مثبتی بگذارد. تجمیع رویهم این اثرات مثبت روزانه می تواند در بلند مدت موجب ایجاد اثرات بسیار بزرگ در زندگی کاری خانوادگی و شغلی شود. این ده اصل خلاصه ای از چندین جلد کتاب اقتصادی است که بصورت محور کلیدی آمده است.

ده اصل علم اقتصاد بطور خلاصه

  1. برای بدست آوردن هرچیزی باید بهایی پرداخت شود.
  2. بهای هر چیز معادل مجموع ارزش گزینه های دیگر است.
  3. سود و زیان نهایی مهم است. هزینه های امروز می تواند موجب سوددهی موثر سرمایه گذاری شود.
  4. کنترل رفتار مردم با انگیزه های اقتصادی راحتتر از توجیه اخلاقی است.
  5. تجارت موجب رفاه دو طرف می شود.
  6. دست های نامرئی بازار آزاد بطور موثر فعالیت های اقتصادی را ساماندهی می کند.
  7. در مسایلی مثل عدالت، امنیت، و محیط زیست بازار آزاد کارایی ندارد و باید دولت وارد شود.
  8. هرچه تولید یک کشور بیشتر باشد رفاه مردم بیشتر می شود.
  9. چاپ پول تورم ایجاد می کند و برای اقتصاد مضر است.
  10. کنترل تورم باعت بیکاری موقت می شود و در بلندمدت موجب اشتغالزایی می شود.

برای اینکه بدانیم درست در جهت مسیر زیاد کردن ثروت شخصی حرکت می کنیم لازم است هر روز و هر ماه دارایی ها و سرمایه های فردی خودمان را ثبت کنیم. ثبت این دارایی ها با توجه به شرایط تورمی ایران موجب می شود که دید واقعی از ثروت واقعی خودمان نداشته باشیم. برای اینکار باید اثر تورم را حذف کنیم و ثروت خودمان را به دلار یا طلا محاسبه کنیم. نرم افزار اکسل مدیریت ثروت شخصی عدد ایکس بطور خودکار این گزارش های ماهانه را برای ما تهیه می کند. این اکسل ثبت دارایی ها و اموال شخصی و سنجش پیشرفت اقتصادی شخصی را می توانید از وبسایت عدد ایکس از این لینک دانلودکنید.


توضیح مفصل تر این ده اصل کلیدی اقتصادی:

  1. برای بدست آوردن یک چیز حتما باید بهایی پرداخت شود. به عبارتی بدست آوردن هر چیزی بهایی دارد. برای مثال استراحت و خوشگذرانی این هفته به معنی پس انداز کمتر است. درس خواندن در تحصیل در دانشگاه به بهای کار نکردن و پس انداز نکردن است اما در بلند مدت همان پولی که بخاطر آموزش پس انداز نشده می تواند با بازدهی بیشتر در آینده باز گردد. به نوعی این سرمایه گذاری روی خودتان حساب می شود.
  2. بهای به دست آوردن هر چیز، معادن مجموع ارزش گزینه های دیگر است. اگر به جای کار کردن مشغول تحصیل شوید، علاوه بر شهریه دانشگاه، دستمزدی که دریافت نمی کنید بخشی از هزینه تحصیل است. مثلا هزینه فرصت افراد مسن بیشتر از جوانان است یا هزینه فرصت فوتبالیست ها برای رفتن به دانشگاه بیشتر از سایر افراد است.
  3. سود و زیان نهایی مهم است. اگر در طول یک دوره پولهایی را از دست بدهیم و در نهایت پول بیشتری بدست آوریم، فعالیت اقتصادی ما سودده و مفید بوده است. پس از دست دادن پول در طول دوره سرمایه گذاری می تواند در نهایت منجر به بازگشت اصل سرمایه و پول بیشتری شود.
  4. مردم به انگیزه های اقتصادی و عقلایی خود پاسخ می دهند. معمولا جریمه نقدی خیلی موثرتر از توضیح منطقی یک رفتار اخلاقی است. به جای ترسیم تصویر کودکی برای التماس به کاهش مصرف سوخت می توان قیمت آن را متعادل کرد. به جای پرداختن به اصول اخلاقی می توان با کمک به نهاد های آموزشی آگاهی عمومی را ارتقا بخشید.
  5. تجارت وضع رفاه همه را بهتر می کند. مبادلات اقتصادی با ایجاد تخصص می تواند بازدهی را افزایش دهد. وقتی کشوری کالایی را صادر می کند کشور واردکننده نیز به اندازه همان کشور صادر کننده اضافه رفاه دریافت می کند. در واقع تلاش ذخیره شده حاصل از تولید نکردن کشور وارد کننده می تواند صرف کالاهای تخصصی تر و سوددهی بیشتر شود.
  6. بازار آزاد یا دست های نامرئی به بهترین شکل می تواند فعالیت های اقتصادی را ساماندهی کند. اگر یک کالا گران تر شود، مصرف آن کمتر و تولید آن بیشتر می شود تا جایی که قیمت مجدد متعادل می شود. سرکوب قیمت باعث افت کیفیت و کمیابی کالا می شود. همیشه بازار به قیمت تعادلی می رسد.
  7. در مسایلی مثل عدالت، امنیت (پریزونر دایلما)، و محیط زیست (اکسترنالیتی) بازار آزاد کارائی ندارد و دولت باید وارد شود.
  8. رفاه مردم یک کشور به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) آن کشور بستگی دارد. تولید بیشتر باعث رفاه بیشتر می شود.
  9. چاپ پول تورم ایجاد می کند. تامین هزینه های دولت با انتشار پول جدید اشتباه است.
  10. کنترل تورم باعث ایجاد بیکاری می شود. اما این موقتی است. وقتی تورم کاهش یابد مردم راحتتر پول خرج می کنند و همین موضوع باعث اشتغال زایی می شود.

در ادامه برخی از مهمترین اصول علم اقتصاد بعنوان زیربناهای اصول بالا اشاره شده آمده است. این اصول زیربنای همه مباحث اقتصادی را شامل می شود. می توان گفت علم اقتصاد اصول و مفاهیم کلیدی متعددی دارد که زیربنای تحلیل و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین اصول عبارتند از:

1. کمیابی (Scarcity)

  • منابع موجود (مانند زمین، کار، سرمایه) محدود هستند، در حالی که نیازها و خواسته‌های انسان نامحدود است. این اصل مبنای تمامی مسائل اقتصادی است. در واقع همه مردم و شرکت ها و دولت تلاش می کنند که این دو طرف را باهم سازگار نمایند. همه در تلاش هستند با منابع محدود به بهترین شکلی که تشخیص می دهند نیازها و خواسته های نامحدود را مدیریت کنند.

2. هزینه فرصت (Opportunity Cost)

  • انتخاب هر گزینه به معنای از دست دادن مزایای بهترین گزینه جایگزین است. این اصل کمک می‌کند تا افراد و سازمان‌ها تصمیم‌های بهینه‌تری بگیرند. مثلا اگر ما پولی را برای خرید یک خودرو هزینه کنیم دیگر نمی توانیم از آن پول برای خرید یک زمین استفاده کنیم. به عبارت ساده اگر ملکی را بفروشیم دیگر آن ملک را نداریم که از آن ماهانه اجاره دریافت کنیم. پس اصل سرمایه و سود آن با تغییر سرمایه گذاری تغییر می کند.

3. عرضه و تقاضا (Supply and Demand)

  • قیمت‌ها در بازار بر اساس تعامل بین عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند. افزایش تقاضا یا کاهش عرضه معمولاً منجر به افزایش قیمت می‌شود و بالعکس. هرچه برای یک کالا تقاضای بیشتری وجود داشته باشد فروشنده می تواند آن را با قیمت بالاتری پیشنهاد دهد. برعکس اگر برای کالایی خریداری نباشد فروشنده قیمت آن را کمتر اعلام می کند. اگر قیمت خیلی کم شود. تعداد خریداران زیادی برای خرید تقاضا می دهند اگر قیمت خیلی بالا باشد تقریبا تعداد خریداران بسیار کمی برای خرید تقاضا می کنند. در نتیجه خریدار و فروشنده خودبه خود به یک قیمت تعادلی میرسند.

4. اصل حاشیه‌ای (Marginal Principle)

  • تصمیم‌گیری‌ها بر اساس بررسی هزینه‌ها و منافع حاشیه‌ای (اضافه یا کاهش ناشی از تغییر کوچک در فعالیت) انجام می‌شوند. وقتی ما سرمایه گذاری می کنیم تمام هزینه های حاشیه ای مانند کمیسیون های پرداختی، هزینه های تبلیغات، هزینه های رفت و آمد، هزینه نگرفتن سود اجاره، یا هر هزینه دیگر را در نظر می گیریم. همچنین در جایی که سرمایه گذاری می کنیم تمام منافع آن سرمایه گذاری مانند سودهای ماهانه و جمع شدن آن سود ها، منابع استفاده از اصل سرمایه ، و منابع اعتباری آن سرمایه گذاری بهره مند می شویم.

5. تعادل بازار (Market Equilibrium)

  • در یک بازار رقابتی، قیمت‌ها به سطحی می‌رسند که در آن مقدار عرضه برابر با مقدار تقاضا است. خریدار و فروشنده قیمت ها را تاجایی بالا پایین می کنند که به یک قیمتی میرسیم که نه تقاضا خیلی زیاد است و نه عرضه بسیار کم می شود. قیمت تعادلی بهترین قیمت شناسایی شده در بازار است که هم خریدار و هم فروشنده راضی به معامله در آن قیمت هستند.

6. انگیزه‌ها (Incentives)

  • رفتار اقتصادی افراد تحت تأثیر انگیزه‌ها قرار می‌گیرد. تغییرات در قوانین، قیمت‌ها یا سیاست‌ها می‌توانند انگیزه‌ها را تغییر دهند و در نتیجه رفتارها را تحت تأثیر قرار دهند.

7. بهره‌وری (Productivity)

  • افزایش بهره‌وری به معنای تولید بیشتر با استفاده از منابع کمتر است. این عامل کلیدی در رشد اقتصادی محسوب می‌شود. بهره وری نسبتی است که از تقسیم کل خروجی بر کل ورودی بدست می آید. هرچه صورت بالاتر از مخرج باشد، نشان دهنده میزان بالاتر بودن بهره وری یک سرمایه گذاری است.

8. مزیت نسبی (Comparative Advantage)

  • کشورها و افراد باید در تولید کالاها و خدماتی که در آنها کارآمدتر هستند تخصص یابند و از تجارت برای تأمین نیازهای دیگر استفاده کنند. تخصصی شدن فعالیت های اقتصادی شهر ها و کشور ها می تواند برای هر دو طرف خریدار و فروشنده و برای هر دوشهر یا همه کشور ها مفید باشد.

9. دوره‌های تجاری (Business Cycles)

  • اقتصادها معمولاً دچار نوساناتی در سطح فعالیت‌های اقتصادی می‌شوند که شامل دوره‌های رشد (رونق) و رکود (بحران) است. در دوره های رکود سطح خرید و فروشها و معاملات به حد اقل می رسد. در دوره رونق هم خریداران و هم فروشندگان مایل به خرید در بیشترین سطح آن هستند.

10. دست نامرئی (Invisible Hand)

  • این مفهوم که توسط آدام اسمیت مطرح شد، به این معناست که در یک بازار آزاد، افراد با دنبال کردن منافع شخصی خود به طور غیرمستقیم به تخصیص بهینه منابع در جامعه کمک می‌کنند.

این اصول به تحلیل رفتارهای اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کمک می‌کنند و درک آن برای تصمیم‌گیری‌های فردی و جمعی ضروری است.

قوانین ثروت - تصویر پول و رفاه

سه نوع کلی و یا چهار دسته استراتژی کسب و کار

جزوه صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول (International Monetary Fund (IMF))

صندوق بین المللی پول

International Monetary Fund (IMF)


جزوه خلاصه و مفید در خصوص صندوق بین المللی پول (International Monetary Fund (IMF)) برای استفاده علاقمندان توسط مجموعه فوری آموز تهیه و طراحی شده است. این مبحث ازجمله فصول مربوط به کتاب های مدیریت مالی و مبانی امور مالی است. مطالب آن علاوه براینکه مناسب دانشجویان رشته های اقتصاد، مدیریت، حسابداری، علوم اداری، روابط بین الملل، و سایر رشته های مرتبط است، می تواند برای سایر شاغلین در حوزه های مربوطه و همچنین مالکان کسب و کار ها و تجار باشد.

این جزوه در قابل فایل پی.دی.اف PDF بصورت رایگان قابل دانلود است. هرگونه اقدام به فروش این جزوه غیرقانونی است.

 


دانلود رایگاه جزوه از لینک مقابل :  International Monetary Fund (IMF) foriamooz.ir


 

سرفصل های جزوه عبارتند از:

سرفصل های این مبحث شامل موارد زیر است

تاریخچه صندوق بین المللی پول (International Monetary Fund (IMF))

هدف صندوق بین المللی پول:

نقش کلیدی صندوق بین المللی پول

نتیجه سیستم برتن وودز :

اهداف صندوق بین المللی پول :

ارکان صندوق بین المللی پول بعنوان سازمان وابسته به سازمان ملل متحد:

عملکردهای صندوق بین المللی پول در زمینه تنظیم و حفظ نرخ برابری ارزها :

مزایا و معایب عضویت در صندوق بین المللی پول:

سه فعالیت اصلی صندوق بین المللی پول درجهت حفظ پایداری نظام پولی بین الملل

شرایط اعطای وام توسط صندوق بین المللی پول

انواع تسهیلات و وام های صندوق بین المللی پول:

آخرین بروزرسانی های صندوق بین المللی پول:

سیاست های ارزی و پولی

سیاست های اعطای وام

 

اصول تعدیل اقتصادی

کاهش ارزش پول ملی

سیاست خصوصی سازی و آزادسازی:

سیاست تسهیل سرمایه گذاری خارجی:

سیاست تسهیل بازرگانی آزاد:

ثبات نرخ دستمزدها :

 

نقش صندوق بین المللی پول در مقابله با بحران های مالی جهانی :

 

انتقادات از صندوق بین المللی پول:

صندوق بین المللی پول و ایران


دانلود رایگان جزوه صندوق بین المللی پول


 

بازپس گیری زمین های زراعی سابق از منابع طبیعی

مشاهده سایر موارد مورد نیاز شما

 

 



 

بازپس گیری زمین های زراعی سابق از منابع طبیعی و اراضی ملی


 

تشخیص اراضی زراعی از اراضی ملی

 

یکی از موضوعاتی که جدیدا در محاکم قضایی بسیار دیده می شود، مبحث مربوط به تصرف اشخاص در اراضی ملی می باشد. این اشخاص بدون توجه به قوانین و مقررات به تصرف در اراضی ملی پرداخته اند و موجب تخریب طبیعت و محیط زیست بعنوان ثروت های ملی و منافع جمعی تمامی افراد ملت شده اند. بسیاری از این افراد ادعا میکنند که مالک زمینی هستند که توسط وزارت سابق منابع طبیعی تصرف شده است که سابقا به عنوان ملک زراعتی در تصرف آنها بوده است. با توجه به مصوبه قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع کشور در سال 1341 در صورتی می توان ادعای تصرف و مالکیت شخصی نمود که سبق تصرف ماقبل تصویب این قانون باشد. شایان ذکر است که اراضی یا شخصی هستند و یا ملی،

اراضی ملی: اراضی هستند که در آنها سابقه احیا وجود ندارد یعنی زراعت و کشاورزی، کشت و ساخت در آنها انجام نشده بود و این اراضی براساس قانون نمی توانند مالکیت شخصی داشته باشند و در اختیار دولت قرار می گیرد.

اراضی شخصی: اراضی ای هستند که در آنها سابقه کشت و آبادی وجود دارد و در واقع سبق تصرفی در آنها شده است و این اراضی دارای مالکیت شخصی خواهد بود و در حیطه اراضی ملی قرار نمی گیرند.

براساس مصوبه قانون ملی شدن جنگل های کشور در سال ۱۳۴۱ برای تشخیص اینکه یک زمین ملی اعلام شده است یا خیر، معیار و ملاک، سابقه احیا خواهد بود. بنابراین، اگر زمینی دارای سابقه احیا باشد، ملاک برای شخصی اعلام شدن آن ملک و خروج از حیطه اراضی ملی، احیا و آبادی قبل از تصویب این قانون در سال 1341 است. لذا، ملاک احیا و آبادسازی قبل از سال 1341 می باشد نه داشتن سند مالکیت. در این خصوص، کمیسیون ماده 56 مرجعی برای اعتراض و شکایت اشخاصی است که ادعا دارند که آنچه به عنوان اراضی ملی به ثبت رسیده است سابقا در تصرف آنها بوده و نسبت به آن ادعای مالکیت دارند.

 

 

 

اراضی ملی چیست

اراضی ملی اراضی هستند که در آنها سابقه احیا و ساخت نباشد. بنابراین اگر در زمینی شواهد و آثاری حاکی از سابقه احیا و کشاورزی عینا یا با قراین مشهود باشد، در شمار اراضی ملی قرار نمی گیرد. در این خصوص، انواع علایم و نشانه ها می تواند اثبات کننده سابقه احیا در زمین اختلافی باشد که در ادامه بیشتر درباره آن بحث خواهیم کرد. شایان ذکر است که باید بین احیا و داشتن سند مالکیت تفاوت قایل شویم. اگر فردی دارای سند اراضی ملی باشد ولی درآن احیا و آبادانی انجام نداده باشد در این مورد فرد مورد نظر نمی تواند از نظر قانونی مالک آن زمین باشد. در این مورد، ملاک تشخیص مراجع قضایی در تصرف و مالکیت اراضی ملی سبق تصرف شخصی قبل از تصویب قانون ملی شدن جنگل ها مصوب سال 1341 است.

بطور کلی در مباحث جغرافیایی و حقوقی با انواع متفاوتی از راضی سروکار داریم که با توجه به اینکه ماهیت تمامی زمین ها در سطح یک کشور دارای خصوصیات جغرافیایی متفاوتی هستند. مطالعه انواع اراضی و زمین ها از جمله اراضی ملی و تشخیص آن از اراضی زراعی مطابق کمسیون ماده 56 مستلزم درک عمیق از دانش ژئومورفولوژی، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، دانش حقوقی، هیدروژئومورفولوژی و مطالعات حوضه های آبخیز، و درک خصوصیات سکونتگاه های انسانی شهری و روستایی است. تشخیص اراضی ملی از اراضی زراعی مطابق مقررات کمسیون ماده 56 همچنین مستلزم مهارت هایی از جمله در فناوی های سیستم های اطلاعات جغرافیایی از طریق مدلسازی، تحلیل های مکانیابی های فازی، ارزیابی های زمین آمار، و آشنایی با برنامه نویسی های مرتبط است. داشتن این زمینه های دانشی و مهارتی فوق لازم است تا بتوان از بحران های سواستفاده از اراضی ملی جلوگیری کرد و منابع طبیعی را بعنوان ثروت های ملی تمامی مردم جامعه حفظ نمود.

این اراضی دارای فواصل متفاوتی تا پدیده ها و عوارض مختلفی از جمله رودخانه ها، جنگلها، چاه های آب، چشمه ها، روستاها، جاده ها و راه های محلی، و تاسیسات انسانی و زیرساخت ها هستند. همچنین این اراضی دارای خصوصیات فیزیکی گوناگونی از نظر ویژگی اقلیمی، زمین شناسی، نوع خاک، شیب، جهت شیب، تراکم پوشش گیاهی، خصوصیات رطوبتی، انواع کاربریها، و خصوصیات ژئومورفولوژی هستند. همانطوری که فوقا اشاره شد این خصوصیات نسبی و مطلق اراضی می تواند به تشخیص و شناسایی درست اراضی کمک نماید تا بتوان از سودجویی شخصی جلوگیری کرده و از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ممانعت به عمل آورد.

اراضی و زمین ها را معمولا به زمین های بایر، دایر، موات، و ملی تقسیم بندی می نمایند.  اراضی موات زمین هایی هستند که سابقه کشت و آبادانی در آنها وجود ندارد. اراضی بایر نیز زمین هایی هستند که سابقه کشت دارند اما اکنون معطل مانده اند. اراضی دایر به زمین های اطلاق می شود که کشت و و زرع در آنها جریان دارد. اراضی ملی در این دسته به اراضی اطلاق می شود که سابقه کشت و زرع و احیا در آنها وجود نداشته باشد و به تصرف شخصی در می آیند. اراضی ملی به تصرف دولت داده نمی شود بلکه این اراضی تحت نظارت دولت است تا از آنها به بهترین نحو نگهداری و بهره برداری نماید. مطابق قانون هرآنچه مورد استفاده عموم می باشد و مالکیت در آن مطرح نباشد ملی است و تحت نظارت دولت قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که تشخیص انواع این اراضی و زمین ها و همچنین قضاوت درست در زمینه این اراضی مطابق کمسیون ماده 56 ، نیازمند درک عمیق از دانش ها و مهارت های زیر است.

  • دانش ژئومورفولوژی برای درک موقعیت انواع اراضی از نظر خصوصیات ارتفاعی، درصد شیب، خصوصیات هیدروژئومورفولوژی و موقعیت قرارگیری به رودخانه ها، خصوصیات حوضه های آبخیز، و تمایز انواع ناهمواری ها بر روی نقشه های توپوگرافی (ترسیمات ارتفاعی)، درک تغییرات کوه ها و ناهمواری ها در طول زمان، درک تغییرات مسیر رودخانه ها در طول بازه های ده ساله، درک تغییرات شیب اراضی به دلیل عوامل فرسایشی، و درک موقعیت جغرافیایی از نظر مختصات های یو.تی.ام و طول و عرض جغرافیایی
  • موضوعات جغرافیای زیستی برای تشخیص خصوصیات انواع گونه های کشاورزی و مرتعی و تاثیرات اقلیم و ناهمواری ها بر انواع گونه های زیستی و زراعی، تغییرات کاربری اراضی در بخش های کوهستانی و جلگه ای، تغییرپذیری پوشش گیاهی کناررودی یا رپارین در اطراف رودخانه ها در مباحث ژئومورفولوژی، درک گونه های گیاهی بومی انواع اقلیم ها، و شناسایی خصوصیات رشد و نمو انواع گونه های گیاهی در طول زمان
  • دانش جغرافیایی از جمله درک سیستم های مختصاتی مانند GCS و UTM، دانش کار با سامانه های موقعیت یابی جهانی (GPS)، دانش فوتوگرامتری و تفسیر عکس های هوایی که نیازمند درک مبانی علم جغرافیا است.
  • دانش جغرافیای شهری و روستایی برای درک تغییرات جمعیتی جوامع روستایی و شهری، انواع تغییرات در اشتغال جوامع روستایی، انواع روندهای مهاجرتی روستایان به شهرها و رهاسازی زمین های زراعی، دوره های تغییرات جمعیتی که موجب هجوم پیشینیان به سمت آبادسازی جنگل ها و مراتع طبیعی شده، و درک فرهنگ های روستایی در استفاده از انواع اراضی روستایی در پهنه های کوهستانی و جلگه ها
  • آشنایی با فلسفه های محیطی برای درک اهمیت محیط زیست و مراتع طبیعی برای سلامتی سیاره زمین، و علاقه به حفظ اراضی جنگلی و مراتع بعنوان سرمایه های محیط زیستی سیاره زمین و تعدیل کننده آب و هوا، و درک اهمیت ارزش های زیبایی و اکوتوریسم جنگل ها و همچنین درک عمیق از مبانی علوم انسانی در مباحث حقوقی و مالکیت اراضی، و درک فلسفه حقوقی و منطق برای شناسایی اصول اساسی که نظر قانونگذار در تشخیص اراضی ملی از اراضی شخصی بوده است.

 

 

20 معیار تشخیص اراضی احیا شده از اراضی ملی ماده 56

در بسیاری از پرونده های حقوقی این سوال پیش می آید که چطور می توانیم زمین پدری که به ما به ارث رسیده است را از منابع طبیعی یا به اصطلاح جنگلداری پس بگیریم؟ یا پرسیده می شود که چطور می توانیم از منابع طبیعی شکایت کنیم و ملک یا باغ قدیمی خودمان را پس بگیریم؟ قبل از پاسخ گویی به اینکه چطور می توانیم از زمین خودمان را از منابع طبیعی یا سازمان جنگل ها و مراتع یا محیط زیست پس بگیریم و چه اقدامات حقوقی برای شکایت از منابع طبیعی برای ثبت سند مالکیت زمین زراعی قدیمی خود انجام دهیم، بپردازیم، در این قسمت نکاتی لازم به ذکر است. قبل از هر چیز لازم به ذکر است که زمین هایی که سابقا زراعی بوده و به تملک دولت در آمده است بعنوان انفال و جزو منابع ملی محسوب می شود، مگر اینکه اثبات شود که شخص مالکیت ملک مورد نظر را دارا است. به صرف زراعی بودن یک ملک نمی توان ثروت های تمامی مردم یک کشور را به نام یک شخص یا اشخاص معینی در آورد. از طرف دیگر، حق هر فردی است که زمین زراعی ابا و اجدادی خود را که به ارث برده است بدست آورد و به فعالیت های زراعی سابق در آن بپردازد و بتواند سند مالکیت زمین که در حال حاضر توسط منابع طبیعی و سازمان جنگل ها و مراتع تصرف شده است را به نام خود سند بزند. بنابراین، دو طرف موضوع باید به دقت توسط مراجع قضایی و کارشناسان خبره بررسی شود تا احقاق حق فردی هر شخص و یا تمام جامعه محفوظ باشد.

در ادامه این مطلب به برخی از شاخص ها و معیارهایی که تشخصیص این امر را برای افراد ممکن می سازد می پردازیم. لازم به ذکر است که تشخیص این امر و طرح شکایت و دادخواست برای بازپس گیری زمین های شخصی می بایست حتما با مراجعه به وکلای معتبر و کارشناسان خبره صورت گیرد. بهتر است در این زمینه قبل از هر اقدام حقوقی با وکلا و کارشناسان مشورت صورت گیرد تا احقاق حق به درستی صورت گیرد.

20 معیار و ملاک تشخیص اراضی احیا شده از اراضی ملی مطابق ماده 56 که به تشخیص کارشناسان ژئومورفولوژی انجام می شود:

  1. کشف سوابق زراعت، باغداری و درخت کاری، و آبادسازی در زمین مورد تصرف
  2. مشاهده شواهد و قرائن دستکاری پیش از کشاورزی یا آماده سازی روی زمین برای آبیاری و غیره
  3. موقعیت قرارگیری زمین اختلافی در همسایگی یا نزدیکی یک مزرعه یا روستا
  4. واقع شدن زمین مورد نظر در مجاورت انواع قنات، رودخانه، چشمه یا چاه
  5. قرارگیری زمین در شیبی قابل توجیه (شیب کمتر از 30 درصد) برای زراعت در زمین و قابل کشت بودن
  6. تحجیر زمین از نظر عرفی یا قانونی بطور واضح
  7. وجود درختان بارور یا زراعی با سن بالا در زمین
  8. شناسایی قرائن و شواهد جوی آبیاری قدیمی و یا مسیر آبیاری
  9. عدم وجود درختان جنگلی یا پوشش گیاهی مرتعی با سن بالا
  10. قرار گیری مسیر آب و آثار کانال های آبیاری قدیمی در بالا دست زمین
  11. مشاهده آثار هر گونه بنای مرتبط با زراعت یا ساختمان قدیمی یا آب انباز، طویله، کلبه و غیره در زمین.
  12. زمین های آباد شده با بندسار با سیستم آبیاری از آب های جاری بهاره سوار بر زمین زراعی
  13. زمین های با پوشش گیاهی به دست آمده از فعالیت های کشاورزی سابق
  14. اراضی با کاربری باغی و باغات می بایست دارای درختانی مسن باشد
  15. وجود شواهد و آثار مسیر های عبور قدیمی رها شده که مدت ها پیش، جهت رفت و آمد زراعی سابق
  16. اثار و قرائن قدیمی از اقدامات قطعه بندی یا کرت بندی شده برای زراعت در زمین
  17. اراضی که به لحاظ عرفی و محلی نتوان آنها را بعنوان مراتع منظور داشت
  18. اراضی که وضعیت فعلی آنها اثبات کننده این باشد که در گذشته فعالیت های کشاورزی در آنها دایر بوده است
  19. قرارگیری اراضی در پهنه های زرد رنگ نقشه های توپوگرافی ژئومورفولوژی توسط کارشناسان
  20. مشاهده و روئیت آثار زراعی در عکس های هوایی از طریق تحلیل های فوتوگرامتری و ارزیابی های جغرافیایی

 

 

ملاک شناخت مستثنیات از اراضی ملی کمیسیون ماده 56

برای شناسایی استثنائات ار اراضی ملی ماده 56 زمین اختلافی می بایست قابل از تاریخ تصویب قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع و یا قبل از تاریخ صدور برگ تشخیص خصوصیات زیر را دارا باشد. وجود یک یا همه ویژگی های زیر بیانگر مستثنیات از اراضی ملی هستند.

  • وجود جوی های قدیمی و یا آثار آن مشعب از بندهای رودخانه ای در بالادست زمین
  • زمین اختلافی سابقا تسطیح شده و برای عملیات زراعت و آبیاری آماده شده باشد
  • طبق استشهادات محلی زمین اختلافی عرفاً به عنوان زمین کشاورزی زراعی یا باغی معروف باشد
  • زمین اختلافی عرفاً و عملاً در داخل سایر اراضی مزروعی منطقه یا روستا باشد، عکس این حالت نیز دلالت بر خروج از تصرف شخصی دارد
  • واقع شدن زمین اختلافی در حوزه آبیاری یک منبع آبی (چاه، چشمه، قنات، رودخانه و…)
  • شیب قابل قبول و متعارف زمین که متمایز از اراضی ملی باشد و عملاً به نام زمین دیمزار مرسوم باشد
  • وجود شواهد مرزبندی زمین مثل سنگ چینی دور زمین جمع آوری سنگ ها و توده کردن آن ها نهر کندن دور زمین و امثالهم. البته تحجیر به تنهایی به معنای تصرف و حیازت نمی باشد اما مقدمه و اماره ای برای تصرف محسوب می شود.
  • وجود درختان کهنسال در مسیر جوی های قدیمی و اطراف و اکناف زمین
  • قرارگیری اراضی مورد اختلاف در ذیل بالاترین جوی آبیاری موجود یا قدیمی که معمولاً اراضی واقع در بالادست جوی چون از ابتدا آب به آن ها سوار نمی شده اراضی غیر احیاء شده هستند و اراضی زیر جوی چون آب به آن ها سوار بوده اراضی احیاء شده هستند
  • وجود بناهای قدیمی و سازه های سنتی وابسته به کشاورزی مثل خانه باغ، کومه، آغل، آب انبار و غیره
  • عدم وجود پوشش گیاهی جنگلی و آثاری از گیاهان مرتعی چندساله و گونه های پایاس مرتعی در اراضی اختلافی
  • وجود آثار زراعت های قبل و زراعت های قدیمی تر در زمین اختلافی
  • قرارگیری موقعیت یو.تی.ام زمین زراعتی در پهنه های زردرنگ نقشه های ژئومورفولوژی توپوگرافی. همچنین در مواردی اراضی احیاء شده قدیمی دیمی در نقشه های هوایی در بخش اراضی ملی (رنگ سفید) تعیین شده است که این امر می بایست توسط کارشناسان متخصص ژئومورفولوژی و تفسیر نقشه های توپوگرافی و عکس های هوایی برمبنای اصول پنجگانه جغرافیایی (ارزیابی ژئومورفولوژی توپوگرافی مانند متغیرهای ارتفاع و شیب، ارزیابی جغرافیایی زیستی گیاهی و تغییرات کاربری اراضی، ارزیابی سکونتگاهی روستایی و تغییرات عادت ها و فناوریهای زراعی، ارزیابی سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS با مهارت های مدلسازی، سیستم های مختصاتی UTM، تحلیل زمین آماری، تحلیل فازی، و دانش فتوگرامتری، و نهایتا تحلیل حقوقی عرفی و جمعیتی) صورت گیرد.
  • وجود آثاری از خرمنگاه های قدیمی در زمین. معمولاً این خرمنگاه های قدیمی در یک قطعه زمین صاف در جاهای بلند و مرتفع ساخته می شده تا از وزش باد برای جداسازی دانه از کاه استفاده شود
  • روئیت آثار شخم و شیار و قطعه بندی و کرت بندی و بیجه بندی های قدیمی در نحوه آرایش زمین بطوریکه حاکی از مزروعی بودن زمین باشد.
  • از نظر ژئومورفولوژی و توپوگرافی شیب زمین کمتر از 30درصد و جنس خاک مستعد زراعت باشد. در زمین هایی که ممکن است برای بیش از 60 سال در آن کشت نشده باشد مسلما آثار زراعت محو شده است ولی وضعیت زمین گویای این واقعیت باشد که منطقه با توجه به خصوصیات جغرافیای روستایی محل چنین زمینی در گذشته نمی توانست بیکار مانده باشد و مردم در گذشته از این گونه اراضی مستعد حداکثر استفاده را می نمودند.

 

نکته: درصورتی که با اجرای مواد ۲ و ۵۶ از قوانین مربوط به ملی شدن اراضی و نرسیدن اعتراض مردمی در مهلت مقرر اسناد مالکیت مردم باطل تلقی می شود و باید سند جدید به نام دولت صادر شود، توجه و دقت در مفاد اسناد و ابطال مبایعه نامه می تواند کمک موثری در تشخیص قدمت احیای اراضی مورد اختلاف بنماید. در این خصوص لازم است که مراتب احتیاط به عمل آید تا به هیچ عنوان منافع جمعی و انفال و اراضی ملی به سود منافع شخصی از بین نرود. اصل بر حفظ منافع جمعی و حفظ مراتع و طبعیت بعنوان سرمایه حیات بخش تمامی افراد جامعه است.

 

 

حقوق مالکین در مورد اراضی ملی

تا اینجا در خصوص انواع اراضی و شیوه های تشخیص اراضی ملی از اراضی شخصی و زمین های ملکی مردم و قوانین مرتبط با آن صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم در خصوص حقوقی که مالکان اراضی ملی و مالکانی که سابقا زمین هایی را تصرف داشته اند که در حال حاضر جزو اراضی ملی شده اند صحبت کنیم. مطابق قانون اراضی که مورد استفاده عامه مردم بوده و یا سابقه تصرفی در آن وجود ندارد در زمره منابع ملی محسوب می شود. در مورد برخی زمین ها، ممکن است آن بخش از اراضی که دولت به عنوان منابع ملی اعلام کرده است شامل اراضی مستثنیات باشد. این زمین ها متعلق به مردم است و به صورت آباء و اجدادی، در آن کشت و زرع داشته‌اند. اما با این وجود، منابع طبیعی برای این زمین های شخصی مردم به عنوان اراضی ملی سند گرفته است. در چنین مواردی که منابع طبیعی و سازمان های جنگل داری زمین های شخصی مردم را تصرف کرده و آن ملک های به ارث رسیده و باغهای قدیمی مردم را به مالکیت خود در آورده است به حقوق دارندگان یا مالکان این اراضی تعدی می‌شود. اگر زمین یا باغی متعلق به مردم باشد یا مردم به طور سنتی در آن کشت و زرع داشته اند، به عنوان منابع ملی اعلام شود، چه باید کرد؟ به عبارت دیگر، اگر زمین شخصی که در گذشته متعلق به افرادی بوده و در حال حاضر منابع طبیعی یا سازمان جنگل ها و مراتع یا به اصطلاح جنگلداری آن را تصرف کرده، برای احقاق حق مالکان چه اقداماتی حقوقی می بایست انجام داد؟ چطور می توانیم برای زمین های قدیمی خودمان که در محدوده منابع طبیعی قرار دارند، سند بگیریم؟

در این خصوص مردم می‌توانند به کمیسیون ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون جنگل ها و مراتع که اصطلاحا کمیسیون ماده ۵۶ نامیده می‌شود، شکایت کنند. گاهی فردی ادعای مالکیت بر روی زمینی که به نام دولت است دارد. در این موارد ممکن است قانون ادعای وی را به رسمیت بشناسد. در این صورت تحت ضوابط خاص دولت مکلف است به میزان یک‌هزار متر از این اراضی را به مدعی بازگردانده و در صورت وجود مازاد، قیمت آن را به فرد بپردازد.

متن ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع

کمیسیون ماده 56 منابع طبیعی تنها مرجع رسمی برای تشخیص ملی بودن اراضی می باشد. براساس ماده 56 این قانون، زارعین صاحب اراضی نسقی و مالکین و صاحبان باغات و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی شهرها و حریم روستاها، سازمانها و مؤسسات دولتی که به‌ اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب ۱۳۴۶ و اصلاحیه‌های بعدی آن اعتراض داشته باشند می‌توانند به هیأت این کمسیون مراجعه نمایند. این هیات مرکب از مسئول اداره کشاورزی، مسئول اداره جنگلداری، عضو جهاد سازندگی، عضو هیئت واگذاری زمین، یک نفر قاضی دادگستری، برحسب مورد دو نفر از اعضای شورای اسلامی روستا یا عشایر محل مربوطه است. این هیأت در هر شهرستان زیر نظر وزارت کشاورزی و با حضور حداقل ۵ نفر از هفت نفر رسمیت یافته و پس از اعلام نظر کارشناسی رأی قاضی هیأت، قابل اعتراض در شعب دادگاه بدوی و تجدیدنظر می‌باشد. هیأت می‌تواند از خبرگان محلی و غیررسمی به‌عنوان کارشناس استفاده نماید.

 

قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی که نسبت به مالکیت شخصی یا ملی آن زمین ها اختلاف می باشد در سال 1367 به تصویب رسید و این قانون در سال 1387 مورد اصلاح قرار گرفت. براساس این قانون چنانچه شخصی مدعی مالکیت اراضی ملی ثبت شده باشد و بخواهد برای زمین خود سند مالکیت از اداره ثبت بگیرد باید شکایت خود را در کمیسیون ماده 56 مطرح نماید. تشخیص منابع ملی شده و مستثنیات آن با وزارت منابع طبیعی و کمسیون ماده 56 این اداره می باشد.

نظر کارشناسی در مورد مستثنیات و میزان اراضی ملی ماده 56

در خصوص دریافت سند زمین های افرادی که منابع طبیعی استفاده از آن را برای مالکان آنها ممنوع کرده است چه اقدام حقوقی می توان انجام داد؟ اشخاصی که نسبت به اراضی ملی ثبت شده شکایت دارند و آن اراضی را حق خود دانسته و مدعی تصرف شخصی آن می باشند می بایست اقدام به تنظیم شکایت نامه یا دادخواست نمایند.کمیسیون ماده پنجاه و شش در موضوع شکایت باید اعلام نظر کرده و به اعتراض رسیدگی کند.کمیسیون ماده 56 سازمان جنگل ها و مراتع کشور در اداره کل منابع طبیعی در هر شهر می بایست در رای صادره خود میزان اراضی ملی و میزان مستثنیات از اراضی ملی که می‌تواند در اختیار زارع یا متصرف باشد را به روشنی تعیین کند. تا زمانی که سند اراضی ملی به نام دولت صادر نشده باشد، امکان اعتراض به این موضوع وجود دارد. مردم می‌توانند به ملی شدن اراضی یا میزان مستثنیاتی که برایشان تعیین می‌شود، اعتراض کنند. زیرا این موضوع، در رابطه با حقوق مکتسبه آنها است و اشخاص را نمی توان از حقوق به دست آورده شان محروم نمود. پس از صدور رای قطعی کمیسیون مبنی بر ملی بودن اراضی مورد اعتراض، اگر اراضی دارای سند شخصی باشند، سند شخصی باطل و سند به نام دولت صادر می‌شود. اگر هم اراضی فاقد سند باشد، که برای صدور سند ملی به نام دولت اقدام می‌شود. اگر هم کمسیون اداره منابع طبیعی و جنگل ها و مراتع ادعای فرد را وارد بداند می تواند اجازه دریافت سند زمین را به زارع یا مالک سابق زمین بدهد.

 

مدارک لازم برای اقامه دعوا

مدارک و دلایل مورد نیاز جهت اقامه دعوای اعتراض به رای کمیسیون ماده 56 در دادگاه حقوقی از قرار ذیل است:

  • تنظیم دادخواست
  • ضمیمه کردن نقشه ی دارای مختصات utm از محل وقوع ملک
  • ضمیمه کردن استشهادیه محلی و شهادت دادن شهود و مطلعین
  • ضمیمه کردن اسناد سند مالکیت اعم از رسمی یا عادی
  • مدارک واگذاری اراضی نسقی یا سند مالکیت
  • تحقیقات محلی و معاینه محلی
  • ارائه نقشه ها و عکس های هوایی

مشاهده سایر موارد مورد نیاز شما

درآمد شغل ها و تخصص های مهم و استخدامی های مهم کشور های جهان.

حقوق مشاغل مختلف در جهان

حقوق و درآمد سالانه مشاغل مختلف


جدول حقوق سالانه مشاغل مختلف در کشورهای جهان و برای مثال در آمریکا (نمونه آن در اکثرکشورهای جهان مشابه است) در این نوشته ارایه شده که نشان دهنده سطح درآمد و تقاضا برای تخصص های مختلف در جهان است. میانگین ها براساس آمار 150 هزار شغل بدست آمده است که سطح دقت مناسبی را از میزان پرداختی به تخصص ها و مهارت های مختلف را تا حدود زیادی به درستی نشان می دهد.  این جدول براساس بررسی های تیم فوری آموز تهیه و بصورت فارسی در اختیار هموطنان عزیز قرارداده شده است.


جدول حقوق سالانه مشاغل مختلف در امریکا

صنف ردیف عنوان شغلی و صنف عنوان شغلی و صنف به انگلیسی  حقوق سالانه به دلار  حقوق سالانه به تومان
صنف 1 حسبابداری، مدیریت، منابع انسانی Accounting, Administration & Human Resources  $                54,852  IRR                 1,645,560,000
2 حسابدار Accountant  $                59,864  IRR                 1,795,920,000
3 مدیر حسابداری Accounting Manager  $                89,986  IRR                 2,699,580,000
4 کمک حسابدار Accounts Payable  $                37,050  IRR                 1,111,500,000
5 کمک حسابدار Accounts Receivable  $                36,075  IRR                 1,082,250,000
6 حسابرس Auditor  $                57,350  IRR                 1,720,500,000
7 مسئول ثبت Bookkeeper/Clerk  $                38,025  IRR                 1,140,750,000
صنف 8 عمران و هنری معماری Architecture & Creative Arts  $                52,816  IRR                 1,584,480,000
9 مهندس عمران Architect  $              132,554  IRR                 3,976,620,000
10 طراح داخلی Interior Designer  $                65,000  IRR                 1,950,000,000
11 معماری منظر Landscaper  $                31,071  IRR                    932,130,000
12 طراح Actor  $                31,278  IRR                    938,340,000
13 طراحی هنری Artist  $                38,896  IRR                 1,166,880,000
14 طراحی بصری صوتی Audio Visual  $                48,750  IRR                 1,462,500,000
صنف 15 بانکداری، امور مالی و بیمه Banking, Finance & Insurance  $                79,440  IRR                 2,383,200,000
16 تلر بانک Bank Teller  $                30,140  IRR                    904,200,000
17 تحلیلگر اعتباری Credit Analyst  $                59,983  IRR                 1,799,490,000
18 مشاور سرمایه گذاری Investment Advisor  $                90,000  IRR                 2,700,000,000
19 بانکدار سرمایه گذاری Investment Banker  $              200,000  IRR                 6,000,000,000
20 مامور وام Loan Officer  $                69,937  IRR                 2,098,110,000
21 اکچواریال Actuarial  $              105,000  IRR                 3,150,000,000
صنف 22 مراقبت کودک و آموزش Childcare & Education  $                56,163  IRR                 1,684,890,000
23 مربی آموزشی Educator  $                37,940  IRR                 1,138,200,000
24 مربی Instructor  $                46,425  IRR                 1,392,750,000
25 کتابدار Librarian  $                57,839  IRR                 1,735,170,000
26 پرستار بچه Nanny  $                29,250  IRR                    877,500,000
27 مدیر مدرسه School Principal  $              107,188  IRR                 3,215,640,000
28 استاد دانشگاه Professor  $                66,427  IRR                 1,992,810,000
صنف 29 ساخت و ساز و نگهداری Construction & Maintenance  $                48,011  IRR                 1,440,330,000
30 بازرس ساختمان Building Inspector  $                62,270  IRR                 1,868,100,000
31 نجار Carpenter  $                42,886  IRR                 1,286,580,000
32 نظافت کار Cleaner  $                25,461  IRR                    763,830,000
33 تاسیسات برقی Electrician  $                53,621  IRR                 1,608,630,000
34 اپراتور تجهیزات Equipment Operator  $                36,126  IRR                 1,083,780,000
35 براوردگر Estimator  $                72,560  IRR                 2,176,800,000
صنف 36 مهندسی Engineering  $                92,729  IRR                 2,781,870,000
37 مهندس هوافضا Aerospace Engineer  $              109,273  IRR                 3,278,190,000
38 مهندس بیوپزشکی Biomedical Engineer  $                86,775  IRR                 2,603,250,000
39 مهندس شیمی Chemical Engineer  $                91,542  IRR                 2,746,260,000
40 مهندس عمران Civil Engineer  $                87,149  IRR                 2,614,470,000
41 مهندس طراح Design Engineer  $                90,000  IRR                 2,700,000,000
42 مهندس برق Electrical Engineer  $                92,702  IRR                 2,781,060,000
صنف 43 خدمات تغذیه Food Services  $                33,867  IRR                 1,016,010,000
44 متصدی فروشگاه Bartender  $                28,269  IRR                    848,070,000
45 آشپز Cook/Chef  $                35,100  IRR                 1,053,000,000
46 ظرف شوی Dishwasher  $                25,350  IRR                    760,500,000
47 متصدی پذیرش Host  $                25,626  IRR                    768,780,000
48 مدیر رستوران Restaurant Manager  $                50,000  IRR                 1,500,000,000
49 سر آشپز Sous Chef  $                50,000  IRR                 1,500,000,000
صنف 50 مراقبت سلامت و دارویی Healthcare, Pharmaceutical & Social Services  $                83,526  IRR                 2,505,780,000
51 آنست سیولوژیست Anesthesiologist  $                87,866  IRR                 2,635,980,000
52 کاردیولوژیست Cardiologist  $              100,000  IRR                 3,000,000,000
53 ماساژور Chiropractor  $                77,021  IRR                 2,310,630,000
54 هایژنیست دندان Dental Hygienist  $                80,925  IRR                 2,427,750,000
55 دندان پزشک Dentist  $              159,014  IRR                 4,770,420,000
56 کارشناس رژیم Dietitian  $                62,456  IRR                 1,873,680,000
صنف 57 مسافرت و مهمانداری Hospitality & Travel  $                42,170  IRR                 1,265,100,000
58 دربان Concierge  $                31,200  IRR                    936,000,000
59 برنامه ریز مناسبت ها Event Planner  $                50,000  IRR                 1,500,000,000
60 خدمات مهمان Guest Services  $                29,250  IRR                    877,500,000
61 مدیر کل هتل Hotel General Manager  $                65,000  IRR                 1,950,000,000
62 مهماندار هتل Room Attendant  $                26,866  IRR                    805,980,000
63 کنترلکننده ترافیک هوایی Air Traffic Controller  $                72,000  IRR                 2,160,000,000
صنف 64 فناوری اطلاعات Information Technology  $                86,272  IRR                 2,588,160,000
65 بک اند Back End  $              121,816  IRR                 3,654,480,000
66 هوش تجاری Business Intelligence  $              100,000  IRR                 3,000,000,000
67 دیتا Data  $                46,663  IRR                 1,399,890,000
68 تحلیلگر داده Data Analyst  $                66,981  IRR                 2,009,430,000
69 پایگاه داده Database  $                91,748  IRR                 2,752,440,000
70 فرونت اند Front End  $              100,130  IRR                 3,003,900,000
صنف 71 روزنامه نگاری و ترجمه Journalism & Translation  $                49,240  IRR                 1,477,200,000
72 روزنامه نگار Journalist  $                52,500  IRR                 1,575,000,000
73 ویراستار Proofreader  $                42,463  IRR                 1,273,890,000
74 گزارشگر Reporter  $                49,776  IRR                 1,493,280,000
75 نویسنده Writer  $                60,003  IRR                 1,800,090,000
76 تفسیرگر Interpreter  $                47,322  IRR                 1,419,660,000
77 مترجم Translator  $                43,374  IRR                 1,301,220,000
صنف 78 حقوق و امنیت Law Enforcement & Security  $                50,041  IRR                 1,501,230,000
79 کارآگاه Detective  $                32,788  IRR                    983,640,000
80 متصدی پارکینگ Parking Enforcement  $                33,150  IRR                    994,500,000
81 مامور پلیس Police Clerk  $                39,623  IRR                 1,188,690,000
82 افسر پلیس Police Officer  $                52,966  IRR                 1,588,980,000
83 مفتش شخصی Private Investigator  $                45,825  IRR                 1,374,750,000
84 بادی گارد Bodyguard  $                51,675  IRR                 1,550,250,000
صنف 85 حقوقی Legal  $                60,648  IRR                 1,819,440,000
86 متصدی حقوقی Law Clerk  $                47,489  IRR                 1,424,670,000
87

وکیل

Lawyer  $                95,223  IRR                 2,856,690,000
88 واسطه گر Mediator  $                66,743  IRR                 2,002,290,000
89 سر دفتر Notary  $                42,333  IRR                 1,269,990,000
90 خدمات قضایی Paralegal  $                51,452  IRR                 1,543,560,000
صنف 91 بازاریابی و فروش Marketing & Sales  $                66,695  IRR                 2,000,850,000
92 سفیر برند Brand Ambassador  $                35,046  IRR                 1,051,380,000
93 مدیر اجتماع Community Manager  $                52,484  IRR                 1,574,520,000
94 تولید محتوا Content Writer  $                58,500  IRR                 1,755,000,000
95 کوپی رایت Copywriter  $                65,000  IRR                 1,950,000,000
96 مدیر خلاقیت Creative Director  $              100,000  IRR                 3,000,000,000
97 بازاریابی دیجیتال Digital Marketing  $                63,178  IRR                 1,895,340,000
صنف 98 خرده فروشی، لوازم آرایشی، و خدمات مشتری Retail, Cosmetics & Customer Service  $                37,975  IRR                 1,139,250,000
99 خریدار Buyer  $                58,942  IRR                 1,768,260,000
100 صندوقدار Cashier  $                24,340  IRR                    730,200,000
101 متصدی آرایشگاه Cosmetician  $                41,000  IRR                 1,230,000,000
102 نماینده خدمات مشتری Customer Service Representative  $                30,225  IRR                    906,750,000
103 آرایشگر Hairstylist  $                37,050  IRR                 1,111,500,000
104 مراقب شخصی Lifeguard  $                26,323  IRR                    789,690,000
صنف 105 علوم Science  $                83,622  IRR                 2,508,660,000
106 باستان شناس Archaeologist  $                66,220  IRR                 1,986,600,000
107 بیولوژیست Biologist  $                58,893  IRR                 1,766,790,000
108 علوم داده Data Scientist  $              126,687  IRR                 3,800,610,000
109 زمین شناس Geologist  $                71,843  IRR                 2,155,290,000
110 مورخ Historian  $                63,872  IRR                 1,916,160,000
111 کارشناس آزمایشگاه Lab Technician  $                35,122  IRR                 1,053,660,000
صنف 112 خدمات پستی، کارخانه، حمل و نقل Shipping, Manufacturing & Transportation  $                36,916  IRR                 1,107,480,000
113 مونتاژکار Assembler  $                28,972  IRR                    869,160,000
114 بسته بندی Packager  $                29,250  IRR                    877,500,000
115 ارسال کننده محصول Shipper/Receiver  $                34,119  IRR                 1,023,570,000
116 مدیر انبار Warehouse Manager  $                56,191  IRR                 1,685,730,000
117 کارگر انبار Warehouse Worker  $                29,250  IRR                    877,500,000
118 راننده اتوبوس Bus Driver  $                33,919  IRR                 1,017,570,000
119 متوسط هر منطقه  فوری آموز  $                61,000  IRR                 1,830,000,000
120 ماری لنتد Maryland  $                51,614  IRR                 1,548,420,000
121 کلرادو Colorado  $                50,667  IRR                 1,520,010,000
122 نیویورک New York  $                49,999  IRR                 1,499,970,000
123 آلاسکا Alaska  $                48,779  IRR                 1,463,370,000
124 ویرجینیا Virginia  $                48,758  IRR                 1,462,740,000
125 کالیفرنیا California  $                48,130  IRR                 1,443,900,000
126 سان فرانسیسکو San Francisco, CA  $                84,998  IRR                 2,549,940,000
127 واشینگ تن Washington, DC  $                75,036  IRR                 2,251,080,000
128 آتلانتا Atlanta, GA  $                71,202  IRR                 2,136,060,000
129 نیویورک New York, NY  $                70,095  IRR                 2,102,850,000
130 بوستون Boston, MA  $                70,003  IRR                 2,100,090,000

تحلیل جدول حقوق سالانه شغل های مختلف نشاندهنده سهم هر صنف از مشاغل در بازارکار جهانی است. تحلیل فوری آموز نشان می دهد که در این لیست برای مثال سرمایه گذار بانکی با مبلغ سالانه 200 هزار دلار بیشترین درآمد را دارد اما از نظر تخصص، مشابه اکثر کشورها دندان پزشک با متوسط درآمد سالانه 159 هزاردلار بیشترین درآمد را دارد. بعد از شغل دندان پزشک به ترتیب مشاغل مهندس عمران با 132 هزاردلار، علوم دیتا با 126 هزاردلار و کارشناسان فناوری اطلاعات، مهندس هوافضا، و مدیر مدرسه بیشترین حقوق سالانه را دارند. بعد از دسته مهندسی، بخش های سلامت، امور مالی، و فناوری اطلاعات گروه هایی هستند که مشاغل آنها بیشترین حقوق سالانه را دریافت می کنند. البته، این حقوق های پرداختی به کارکنان این مشاغل ارقام میانگین است که بسته به مهارتها و دانش اشخاص مقدار آن بسیار متفاوت است.

درآمد شغل ها و تخصص های مهم و استخدامی های مهم کشور های جهان.

درآمد شغل ها و تخصص های مهم و استخدامی های مهم کشور های جهان.

 

برخی از مهارت های کلیدی مورد نیاز برای شغل های پر تقاضا براساس سنجش های کارشناسان فوری آموز، بصورت سریع و آسان در این وبسایت آموزش داده می شود. یادگیری این مهارت ها می تواند موجب افزایش حقوق و امنیت شغلی در ایران و سایر کشورهای مورد نظر شود.

 


برای مشاوره در زمینه مهاجرت شغلی یا تحصیلی از کارشناسان فوری آموز می توانید با شماره های پشتیبانی پایین سایت تماس حاصل نمایید.