اهمیت سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مدیریت بازاریابی
اهمیت سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مدیریت بازاریابی
نرم افزار های سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در بسیاری از قلمروهای كاربردی، اهمیتی خاص دارد، بعنوان مثال: جنگلداری، كاداستر، مدیریت خدمات رفاهی، طرحریزی و مدیریت حمل و نقل، مهندسی راه و ساختمان، كشاورزی، حفاظت محیط زیست، برنامهریزی شهری، مدیریت منابع، بهرهبرداری معادن، كشتیرانی (+)، برنامهریزی ملی و ناحیهای، زمینآرایی، برنامهریزی نظامی، امینت و دفاع ملی و . . . از آن جملهاند. از سایر حوزه هایی که GIS در آنها بسیار حائز اهمیت است حوزه مدیریت بازاریابی است که در اینجا به بیان اهمیت و کاربرد GIS در این حوزه میپردازیم.
کسب و کارها باید دنیایی از اطلاعات را مدیریت و از آنها استفاده کنند. این اطلاعات شامل یک موقعیت جغرافیایی، یک آدرس، یک محدوده و منطقه سرویسدهی، محلهایی برای فروش و مسیرهای تحویل که بتواند در یک نقشه دیده شده و تحلیل گردد، میباشد. سیستمهای اطلاعات بازاریابی (MKIS) سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری هستند که در تصمیمات بازاریابی خاص مورد استفده قرار میگیرند. معمولا MKIS در بازاریابی جهانی، تصمیمگیریها را در چهار حوزه تقسیم میکند و سپس این حوزه ها را به همدیگر و به سایر حوزه های بازاریابی ارتباط می دهد. سیستمهای اطلاعات جغرافیایی میتواند به عنوان ژنراتور مبحت تصمیمگیری در MKIS معرفی شود. یک مزیت منحصر به فرد GIS نسبت به سایر فناوریها و تکنیکها، قابلیت یکپارچه سازی اطلاعات از منابع مختلف و حوزههای تصمیمگیری مشترک در موارد مورد نیاز است و همین ویژگی است که امکانی نظیر، ارائه محصولات محلی با تمایز و ارزش افزوده بالا را که در واقع به عنوان کالاهای سنتی از استقبال خرید خوبی هم برخوردارند را برای تولید کنندگان محلی فراهم میکند. این سیستم با دو مکانیسم زیر موجب ایجاد ارزش در تصمیمگیری بازاریابی میشود:
الف) راهی را برای تحلیل اطلاعات داخلی و خارجی بازاریابی فراهم میکند و اطلاعات را در یک فرمت مناسب برای تصمیمگیری در اختیار بازاریابان قرار میدهد.
ب) با ادغام اطلاعات درونی و بیرونی بازاریابی تا حد زیادی موجب اثر بخشی تصمیمگیری میشود.
آمیخته های بازاریابی (p4) قیمت، محصول، مکان و تبلیغات هستند که با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در مدیریت بازاریابی، یک P اضافه در کنار 4p بازاریابی ایجاد میشود. امروزه GIS باعث یکپارچه شدن اجزاء گوناگون چهارP بازاریابی شده و امکان تصمیم گیری استراتژیک را در بازاریابی ایجاد میکند.
و به طرق زیر موجب افزایش اثر بخشی بازاریابی میشود:
تحلیل مشتری: سیستم اطلاعات جغرافیایی به کسب و کارها کمک میکند که ارزش و رفتار مشتریان را سازماندهی و پیگیری کنند و بتوانند تشخیص دهند که مشتریان شرکت چه کسانی هستند، چه چیزی میخواهند و چگونه میتوان به آنها دست یافت و کجا مشتریانی همانند آنها وجود دارد. (+)
تحلیل بازار: ابزار تحلیل بازار GIS میتواند در تعیین کردن اینکه کدام محصول یا تیلیغات با شیوه زندگی و الگوی خرید مشتریان سازگار است کمک زیادی کند. (+)
انتخاب: GIS میتواند به کسب و کارها در انتخاب محل احداث فروشگاههای جدید، مراکز توزیع یا مناطق سرویس دهی کمک کند. (در این مورد میتوانید به مقاله انتخاب مکان فروشگاه: نحوه پیدا کردن و اولویت بندی مکان ها مراجعه کنید)
مدیریت مناطق فروش: GIS میتواند به داده ها حساسیت نشان دهد و بهترین سناریوها را برای توسعه، حفاظت و افزایش قدرت نفوذ کسب و کارها ارائه کند. GIS میتواند برای پیگیری، مدیریت و پیشبینی فروش و موجودی انبار به کار رود. همچنین میتواند برای تعیین و تشخیص بهترین محدوده کاری و متعادلسازی مناطق فروشی که به نظر اوریب و ناصاف میرسند به کار رود.
نویسنده: احمد الاهی ، کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه تهران
منابع و مآخذ:
1. محمد طالقانی، بهمن رمضانی گورابی. جایگاه و نقش سیستمهای اطلاعات جغرافیایی در مدیریت بازاریابی
]. 1391 بهمن 29[<http://smsm.ir/post-407.aspx> Online.2
.3 Bilge dogan,& Ummuhan Gokovali.(2012).”Geographical Indication: The Aspect of Rural Development and Marketing Through the Traditional Product”.Procedia – Social and Behavioral Science,761-765.
.4 Ronald L. Hess ,Ronald S. Rubin ,Lawrence . West Jr. 2004 .”Geographic information system as a marketing information system technology”.38.197-212.
5. Beaumont,J.R.”GIS and analysis, in Geographical Information System: Orinciples and Applicaton”, Maguire, D.J., Goodchild, M.F . and Rhind, D.W.(eds), Logman Scientific & Technical.2001.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.