کاربرد GIS در بازاریابی

اهمیت سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مدیریت بازاریابی


اهمیت سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مدیریت بازاریابی

نرم افزار های سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در بسیاری از قلمروهای كاربردی، اهمیتی خاص دارد، بعنوان مثال: جنگلداری، كاداستر، مدیریت خدمات رفاهی، طرح‌ریزی و مدیریت حمل و نقل، مهندسی راه و ساختمان، كشاورزی، حفاظت محیط زیست، برنامه‌ریزی شهری، مدیریت منابع، بهره‌برداری معادن، كشتیرانی (+)، برنامه‌ریزی ملی و ناحیه‌ای، زمین‌آرایی، برنامه‌ریزی نظامی، امینت و دفاع ملی و . . . از آن جمله‌اند. از سایر حوزه­ هایی که GIS در آنها بسیار حائز اهمیت است حوزه مدیریت بازاریابی است که در اینجا به بیان اهمیت و کاربرد GIS در این حوزه­ می­پردازیم.

کسب و کارها باید دنیایی از اطلاعات را مدیریت و از آنها استفاده کنند. این اطلاعات شامل یک موقعیت جغرافیایی، یک آدرس، یک محدوده و منطقه سرویس‏دهی، محل‏هایی برای فروش و مسیرهای تحویل که بتواند در یک نقشه دیده شده و تحلیل گردد، می‏باشد. سیستم­های اطلاعات بازاریابی (MKIS) سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری هستند که در تصمیمات بازاریابی خاص مورد استفده قرار می­گیرند. معمولا MKIS در بازاریابی جهانی، تصمیم­گیری­ها را در چهار حوزه تقسیم می­کند و سپس این حوزه ­ها را به همدیگر و به سایر حوزه­ های بازاریابی ارتباط می ­دهد. سیستم­های اطلاعات جغرافیایی می­تواند به عنوان ژنراتور مبحت تصمیم­گیری در MKIS معرفی شود.  یک مزیت منحصر به فرد GIS نسبت به سایر فناوری­ها و تکنیک­ها، قابلیت یکپارچه سازی اطلاعات از منابع مختلف و حوزه­های تصمیم­گیری مشترک در موارد مورد نیاز است و همین ویژگی است که امکانی نظیر، ارائه محصولات محلی با تمایز و ارزش افزوده بالا را که در واقع به عنوان کالاهای سنتی از استقبال خرید خوبی هم برخوردارند را برای تولید کنندگان محلی فراهم می­کند. این سیستم با دو مکانیسم زیر موجب ایجاد ارزش در تصمیم­گیری بازاریابی می­شود:

الف) راهی را برای تحلیل اطلاعات داخلی و خارجی بازاریابی فراهم می­کند و اطلاعات را در یک فرمت مناسب برای تصمیم­گیری در اختیار بازاریابان قرار می­دهد.

ب) با ادغام اطلاعات درونی و بیرونی بازاریابی تا حد زیادی موجب اثر بخشی تصمیم­گیری می­شود.

آمیخته ­های بازاریابی (p4) قیمت، محصول، مکان و تبلیغات هستند که با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در مدیریت بازاریابی، یک P اضافه در کنار 4p بازاریابی ایجاد می­شود. امروزه GIS باعث یکپارچه شدن اجزاء گوناگون چهارP بازاریابی شده و امکان تصمیم گیری استراتژیک  را در بازاریابی ایجاد می‏کند.

و به طرق زیر موجب افزایش اثر بخشی بازاریابی می­شود:

تحلیل مشتری: سیستم اطلاعات جغرافیایی به کسب و کارها کمک می­کند که ارزش و رفتار مشتریان را سازماندهی و پیگیری کنند و بتوانند تشخیص دهند که مشتریان شرکت چه کسانی هستند، چه چیزی می­خواهند و چگونه می­توان به آنها دست یافت و کجا مشتریانی همانند آنها وجود دارد. (+)

تحلیل بازار: ابزار تحلیل بازار GIS می­تواند در تعیین کردن اینکه کدام محصول یا تیلیغات با شیوه زندگی و الگوی خرید مشتریان سازگار است کمک زیادی کند. (+)

انتخاب: GIS می­تواند به کسب و کارها در انتخاب محل احداث فروشگاه­های جدید، مراکز توزیع یا مناطق سرویس دهی کمک کند. (در این مورد میتوانید به مقاله انتخاب مکان فروشگاه: نحوه پیدا کردن و اولویت بندی مکان ها مراجعه کنید)

مدیریت مناطق فروش: GIS می‏تواند به داده‏ ها حساسیت نشان دهد و بهترین سناریوها را برای توسعه، حفاظت و افزایش قدرت نفوذ کسب و کارها ارائه کند. GIS می‏تواند برای پیگیری، مدیریت و پیش­بینی فروش و موجودی انبار به کار رود. همچنین می‏تواند برای تعیین و تشخیص بهترین محدوده کاری و متعادل‏سازی مناطق فروشی که به نظر اوریب و ناصاف می‏رسند به کار رود.

نویسنده: احمد الاهی ، کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه تهران


منابع و مآخذ:

1. محمد طالقانی، بهمن رمضانی گورابی. جایگاه و نقش سیستم­های اطلاعات جغرافیایی در مدیریت بازاریابی

]. 1391 بهمن 29[<http://smsm.ir/post-407.aspx> Online.2

.3 Bilge dogan,& Ummuhan Gokovali.(2012).”Geographical Indication: The Aspect of Rural               Development and Marketing Through the Traditional Product”.Procedia – Social and                         Behavioral  Science,761-765.

.4 Ronald L. Hess ,Ronald S. Rubin ,Lawrence . West Jr. 2004 .”Geographic information system       as a marketing information system technology”.38.197-212.

5. Beaumont,J.R.”GIS and analysis, in Geographical Information System: Orinciples and                    Applicaton”, Maguire, D.J., Goodchild, M.F . and Rhind, D.W.(eds), Logman Scientific &                Technical.2001.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *