نقشه استان های شرقی ایران- محصول فوری آموز

دانلود GIS قنات های استان های شرقی



قنات ها از جمله سازه های قدیمی هستند که قدمتی هزار ساله در برخی نقاط جهان از جمله ایران دارند. این سازه های دست ساز بشر برای استحصال از سفره های آب های زیرزمینی (Ground water table) ساخته می شدند و نقش مهمی در توسعه کشاورزی و رشد تمدن بشر ایفا کردند.

ساختار قنات ها به گونه ای است که در طول چند کیلومتر هر 100 متر تا 500 متر چاه هایی برای تهویه کانال زیرزمینی قنات ایجاد می شده است. این چاه ها همچنین برای تخلیه خاک در زمان حفر کانال بکار می رفتند و علاوه بر آن برای نظارت بر گرفتگی کانال و یا تعمیرات استفاده می شدند. مهمترین ویژگی این کانال ها این بود که با تهویه هوا نقش مهمی در تخلیه آب به سمت خروجی ایفا می کردند.

امروز موقعت مکانی قنوات نقش مهمی در بسیار از پروژه های زیرساختی بازی میکند. درک درست موقعیت قنات ها می تواند از بروز خسارات در پروژه های زیرساختی مانند ساخت مترو، تونل ها، راه ها و راه آهن جلوگیری کند.

دانلود لایه شیپ فایل قنات های سایر استان های کشور

لایه shapefile موقعیت مکانی و طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی قنات ها در این محصول می تواند شما را در پیدا کردن مکان قنات ها یاری کند. این لایه دارای سیستم مختصات UTM تعریف شده است. بنابراین به راحتی با سایر لایه های اطلاعاتی در برنامه های و نرم افزارهای GIS مانند ArcGIS و QGIS و غیره از نظر رویهم قرار گیری با لایه های دیگر تنظیم شده است.

دانلود GIS قنات های استان های شرقی شامل تمامی قنات ها به تفکیک استان های زیر است. این محصول بصورت دو شیپ فایل نقطه ای چاه های قنات ها و فایل های feature class خطوط کانال انتقال آب قنات ها است.

د راین محصول، فوری آموز امکان دانلود GIS قنات های استان های شرقی را بصورت یک شیپ فایل و ژئودیتابیس GIS ارایه داده است. این لایه برای اولین بار موقعیت مکانی قنات ها را با مختصات دقیق بصورت geodatabse عرضه کرده است. قنات های استان های شرقی شامل استان های زیر می شود.


استان های شرقی شامل

کرمان
خراسان رضوی
خراسان جنوبی
خراسان شمالی
سیستان و بلوچستان
یزد

مشاهده ویدئوی این محصول