استان های شمالی ایران- محصول فوری آموز

دانلود GIS قنات های استان های شمالی


قنات ها (Qanat) از جمله زیرساخت ها و سازه های آبی قدیمی هستند که قدمتی هزار ساله در ایران دارند. این زیرساخت های دست ساز بشر برای استحصال آب های زیرزمینی از سفره های آب های زیرزمینی (Ground water table) ساخته می شدند. صنعت قنات را می توان با صنعت سدسازی عصر حاضر مقایسه کرد. تامین آب در زمان گزشته یکی از نیاز های ضروری زندگی بشر بخصوص در استان هایی از ایران بوده است که مشکل تامین آب از منابع آب های سطحی را داشتند. این صنعت موجب توسعه کشاورزی و رشد تمدن بشر شده است.

ساختار قنات ها به گونه ای است که در طول چند کیلومتر در فواصل معین چاه های عمودی برای تهویه کانال زیرزمینی افقی قنات ایجاد می شده است. این چاه ها همچنین برای تخلیه خاک در زمان حفر کانال بکار می رفتند و علاوه بر آن برای نظارت بر گرفتگی کانال و یا تعمیرات استفاده می شدند. مهمترین ویژگی این کانال ها این بود که با تهویه هوا نقش مهمی در تخلیه آب به سمت خروجی ایفا می کردند.

کارکرد قنات به این گونه بود که کانال آب زیرزمینی افقی شکل باعت سوار شدن آب به سمت خروجی یا مجرای کانال می شد. آب از سفره های زیرزمینی کنار کوه پایه ها با شیب این کانال افقی به سمت خروجی سرازیر میشد. در مجرای کانال معمولا دریاچه های کوچکی ایجاد میشد و آب مورد نیاز برای تامین شرب احشام ، گله حیوانات ، کشاورزی، باغداری و غیره را فراهم می کرد.

امروز موقعت مکانی قنوات نقش مهمی در بسیار از پروژه های زیرساختی بازی میکند. درک درست موقعیت قنات ها می تواند از بروز خسارات در پروژه های زیرساختی مانند ساخت مترو، تونل ها، راه ها و راه آهن جلوگیری کند.

اگر در محل احداث یک پروژه راه سازی قنات وجود داشته باشد و در محل تقاطع راه با کانال قنات زیرسازی ها و مقاوم سازی های لازم انجام نگیرید ممکن است موجب فرونشست زمین و ریزش جاده در محل های کوهستانی بیابانی و یا حتی شهری شود.

لایه shapefile موقعیت مکانی و طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی قنات ها در این محصول می تواند شما را در پیدا کردن مکان قنات ها یاری کند. این لایه دارای سیستم مختصات UTM تعریف شده است. بنابراین به راحتی با سایر لایه های اطلاعاتی در برنامه های و نرم افزارهای GIS مانند ArcGIS و QGIS و غیره از نظر رویهم قرار گیری با لایه های دیگر تنظیم شده است.

لایه قنات ها موقعیت مکانی قنات های استان های زیر را بصورت خصوص آبراه و چاه های قنات نشان می دهد. مختصات این لایه از نظر رویهم قرارگیری با سایر لایه ها کنترل شده است.


لایه استان های شمالی شامل

البرز
گلستان
 مازندران
قزوین
قم
سمنان
تهران

این محصول را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

برای خرید روی دکمه خرید زیر کلیک کنید.