متن مقاله مطالعه نقشه ها و اطلاعات مکانی جغرافیایی محیطی طبیعیت شهری روستایی لوکیشن

دیتاهای لازم برای تحلیل مخاطرات موثر بر زیرساخت راه آهن


در این نوشته مهمترین مخاطرات ژئومورفولوژی تاثیرگذار بر زیر ساخت ریلی و راه آهن های کشور ارائه شده است. برای هرکدام از این مخاطرات انواع دیتاهای مورد استفاده و روش تحلیل آنها مورد بحث قرار گرفت. این نقشه ها و دیتاها می تواند به سنجش اثرات این مخاطرات بر علمکرد ریلی و همچنین تخریب زیرساخت های راه آهن موثر خواهد بود. در ادامه این دیتاها و منابع دریافت آن ها به همراه لینک دانلود آنها آمده است. در این مقاله می توانید برای آشنایی با مباحث مقالات مرتبط را برای مطالعات بیشتر در دسترس داشته باشید. در قسمت هر کدام از انواع مخاطرات سعی کردیم لینک های دسترسی به داده های مرتبط با آن را قرار دهیم.

جمع آوری داده ها:  این داده ها وارد بانک اطلاعاتی شده و برای تمامی مخاطرات بطور اشتراکی از آنها استفاده می شود.

  • نقشه ها (توپوگرافی از سازمان نقشه برداری کشور، زمین شناسی از سازمان زمین شناسی کشور، خاکشناسی و پوشش گیاهی از سازمان منابع طبیعی، کشاورزی از جهاد کشاورزی، داده های لرزه ای از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران)
  • تصاویر ماهواره ای (Landsat, MODIS, Sentinel, SRTM) و عکس های پهبادی  
  • داده های آماری (ایستگاه های سینوپتیک و ایستگاه های کلیماتولوژی، داده های هیدرومتری سازمان آب، آمارهای جمعیت سازمان آمار، اطلاعات سازمان مدیریت بحران)
  • گزارشات (خسارات مخاطرات رخداده گذشته از سازمان مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر، سایت EM-DAT )   
  • مشاهدات و اندازه گیری های میدان 

برای دانلود گوگل ارث خطوط ریلی کشور اینجا کلیک کنید.


مخاطره سیل

  1. تحلیل بیشینه و میانگین شدت و مدت بارش ها در بیش از ده ایستگاه های اطراف مسیر خط آهن و تهیه نقشه های زمین آماری  
  2. تهیه وضیعت رواناب براساس مدل SCS 
  3. تهیه نقشه وضعیت ژئومورفولوژی حوضه های منتهی به خط آهن (پارامتر های مورفومتری حوضه ها از جمله ضرایب شکل حوضه، گراولیوس، کشیدگی، تراکم زهکشی)
  4. برآورد پارامترهای هیدرومتری (تهیه دبی اوج بارش در دور بازگشت های مختلف، تهیه زمان تمرکز بارش در دهانه های مورد نظر)
  5.  تهیه مدل های سیلگیری TWI و مدل FHD و برآورد میزان بالاآمدگی سطح آب در دهانه پل ها و اطراف خط آهن
  6. مدلسازی نهایی رخداد سیل در اطراف خط آهن و دهانه پل ها  
  7. ارائه جدول از میزان بالاآمدگی و درجه خطر هر یک از پل ها و سایت های خطر (با مختصات مکانی، شدت و احتمال خطر)  و فاصله تا ایستگاه ها و مراکز تعمیر

به منظور تحلیل مخاطرات سیل می توان از لایه های اطلاعاتی GIS سیل های ایران و سیلاب های جهان برای مشخص کردن مکان سیل ها استفاده کرد. همچنین اطلاعات هواشناسی در قالب لایه نقطه ای ایستگاه های هواشناسی با آمارهای دما، بارش، و رطوبت برای تهیه لایه های زمین آماری و درونیابی پارامترهای جوی،

مخاطره حرکات دامنه ای

  1. شناسایی حرکات دامنه ای رخداده در گذشته (از جمله خزش، زمین لغزش، رانش، ریزش، بهمن، حرکات واریزه ای)
  2. تهیه پارامتر های موثر (لایه های اطلاعاتی رستری) از جمله شیب، جهت شیب، شبکه زهکشی، کاربری اراضی، زمین شناسی، خاک، وضعیت لرزه خیزی، پوشش گیاهی، بارش
  3. تهیه هیستوگرام فراوانی رخداد حرکات دامنه ای در هر پارامتر
  4. تهیه مدل فازی (Fuzzy) در GIS و عضویت دهی فازی برای هر پارامتر با روش فازی-هیستوگرام
  5. تلفیق پارامترها براساس توابع رویهم گذاری فازی  
  6. تعیین محدوده های در معرض خطر انواع حرکات دامنه ای در محدوده خط آهن
  7. ارائه جدول فاصله محل های رخداد حرکات دامنه ای تا راه آهن و فاصله تا ایستگاه های راه آهن و مراکز تعمیر

برای سنجش و ارزیابی تاثیر مخاطرات حرکات دامنه ای روی زیرساخت های ریلی می توان از داده های زمین لرزه ها و اطلاعات لرزه ای ، دیتاهای زمین شناسی و کاربری زمین استفاده کرد.

حرکات ماسه های روان

  1. شناسایی انواع تپه های ماسه ای (برخانی، سیف، ستاره ای، سرگردان) در تصاویر ماهواره ای
  2. ردگیری حرکت تپه های ماسه ای در چندسال مختلف
  3. برآورد سرعت و شتاب حرکت انواع مختلف تپه های ماسه ای
  4. شناسایی وضعیت موجود موانع سطح زمین (پوشش گیاهی، پستی بلندی، فاصله تا رودخانه)، شیب منطقه، نمودار گلباد (شدت، سرعت، جهت بادها)
  5. برآورد روند پارامترهای دما، بارش، و شرایط اقلیمی در آینده 
  6. مدل سازی روند حرکت تپه های ماسه ای در آینده و تهیه نقشه پهنه بندی مکانی مخاطره در محدوده خط آهن
  7. تعیین و اولویت بندی سایت هایی از خط آهن که در معرض خطر هستند.
  8. ارائه جدول فاصله و زمان احتمالی، و شدت درگیری (درجه مدفون شدن) هر سایت از خط آهن با ماسه های روان
  9. ارائه جدول از طول مسیرهای در معرض خطر احتمالی و قطعی با مختصات مکانی و فاصله تا ایستگاه ها و مراکز تعمیر

در خصوص انواع حرکات دامنه ای و مخاطرات ژئومورفولوژی در مقالات فوری آموز می توانید اطلاعات و دیتاهای کاربردی را دریافت کنید. اطلاعات فوری آموز برای سنجش از کدام از این مخاطرات نقش مهمی در مدیریت آنها خواهد داشت.



یخبندان  

  1. بررسی بیشینه و کمینه درجه حرارت و تهیه نقشه شدت نوسانات دمایی در حداقل ده مورد از ایستگاه های نزدیک خط آهن
  2. تهیه نقشه تعداد روزهای یخبندان 
  3. شناسایی وضع موجود منطقه (پوشش گیاهی، نوع خاک، رطوبت نسبی، فاصله تا خط ساحل، فاصله تا رودخانه)
  4. برآورد روند یخبندان برای زمان های معین آینده
  5. تهیه نقشه پهنه بندی شدت و فراوانی روزهای یخبندان   
  6. تعیین سایت هایی از مسیر خط آهن که در معرض خطر هستند.
  7. ارائه جدول طول محدوده های خطر (با مختصات مکانی) و فاصله تا ایستگاه ها و مراکز تعمیر

زلزله

  1. تعیین چشمه های لرزه ها براساس فراوانی زلزله و نوع گسل
  2. برآورد پارامتر های چشمه های لرزه زا و بیشینه بزرگی مورد انتظار
  3. براورد شتاب چشمه ها در دور بازگشت های مختلف
  4. پهنه بندی منطقه براساس شتاب گرانش 
  5. تهیه نقشه پهنه بندی از حداکثر شتاب زمین (PGA) و حداکثر سرعت زمین (PGV)  
  6. تهیه نقشه احتمال خسارت مرکالی
  7. نقشه نهایی پهنه بندی احتمال خسارت منطقه و تعیین نقاط پرخطر  
  8. ارائه جدول سایت های پیرخطر همراه با طول محدوده ها با مختصات مکانی و فاصله تا ایستگاه ها و مراکز تعمیر  

دانلود لایه های مکانی زمین لرزه های کل کشور در گوگل ارث و همچنین تمام رخداد های لرزه ای با جزئیات برای هر یک از استان ها

توفان گردو غبار

  1. تهیه نقشه تعداد روزهای با توفان گردوغبار
  2. تهیه نقشه دید افقی
  3. تهیه گلباد منطقه (شدت، سرعت، فراوانی و جهت بادها)
  4. برآورد حجم ماسه های معلق در برخی رخدادها از روی تصاویر ماهواره ای
  5. تهیه نقشه موانع سطح زمین در اطراف مسیر خط آهن
  6. برآورد روند تغییرات توفان های گردوغبار در زمان های معین در آینده
  7. پهنه بندی نهایی و تعیین محل های پرمخاطره در طول مسیر خط آهن

فرونشست

  1. تهیه نقشه سطح سفره های آب های زیرزمینی
  2. نقشه محل های رخداد فرونشست در گذشته
  3. تهیه مقطع زمین شناسی در محدوده خط آهن
  4. تهیه فاصله خط آهن از چاه های عمیق و نیمه عمیق
  5. تهیه نقشه های وضع موجود منطقه (پوشش گیاهی، توپوگرافی، بارش)
  6. مدلسازی احتمال فرونشست با روش فازی  
  7. ارائه جدول محل های با احتمال فرونشست و فاصله خط آهن تا این محل ها

تلفیق مخاطرات

  1. مدل سازی تلفیق مخاطرت براساس برهم کنش مخاطرات در مکان ها و زمان های مختلف برمبنای نوع روابط رگرسیونی در هر منطقه
  2. تهیه لایه های اطلاعات عضویت فازی از خطر پذیری کلی در محدوده خط آهن
  3. مدل سازی درجه خطر هر قسمت از مسیر خط آهن
  4. ارائه جدول برای کل مسیر خط آهن (با مختصات مکانی) از نظر درجه خطر پذیری و نوع و شدت مخاطرات احتمالی، فاصله تا مراکز رخداد مخاطرات   

نتیجه گیری

تحلیل هر یک از از این مخاطرات نیازمند استفاده از داده های آماری و شیپ فایل های مکانی است که بسته به شرایط هر مخاطره خسارات احتمالی بر شبکه ریلی متفاوت خواهد بود.

alt for نقشه kml ایستگاه ها هواشناسی با اطلاعات آمارها آمار های سینوپتیک و کلیماتولوژی در جدول اطلاعات توصیفی و کی ام ال ایستگاه های اقلیمی

لایه GIS اطلاعات ایستگاه های هواشناسی با آمارها

متن مقاله مطالعه نقشه ها و اطلاعات مکانی جغرافیایی محیطی طبیعیت شهری روستایی لوکیشن

همه نوشته های بازخوردی

متن مقاله مطالعه نقشه ها و اطلاعات مکانی جغرافیایی محیطی طبیعیت شهری روستایی لوکیشن

بازخورد به دیدگاه فیلادلفیایی در برنامه ریزی شهری


دو نوشته W.E.B Du Bois و Thomas (1988) در بحثی در مورد این واقعیت مکمل یکدیگر هستند که اثرات شرایط بد اجتماعی بر کل جامعه، به عنوان مثال در مورد فیلادلفیا، باید در برنامه ریزی شهری برای پیشگیری گنجانده شود تا بتواند از پیامد مضر در تمام شهر، مانند آنچه در دیترویت (Detroit) رخ داد، جلوگیری نماید.

به عبارت دیگر، تا زمانی که تحولات اجتماعی شهرها در برنامه ریزی شهری بر اساس یک استراتژی بلندمدت مورد توجه قرار نگیرد، شهر با آثار نامطلوب مواجه خواهد شد و طرح ها در حل مشکلات ناکام خواهند ماند. حتی اگر دولت توجه ویژه ای به برنامه های برنامه ریزی داشته باشد، مانند آنچه در دیترویت اتفاق افتاد.

بنابراین، لازم است توسعه کالبدی منطقه شهری با ساختار اجتماعی شهروندان ساکن در شهر همخوانی داشته باشد. اظهارات جیکوبز (Jacobs) در نوشته های قبلی درباره آرمانشهر (+) این فکر را در من ایجاد کرد که حتی برنامه های تئوریک قوی نیز می توانند در آزمایشگاه شهر شکست بخورند. باید بین مبانی نظری و وضعیت تحقق یافته شهر در طول زمان سازش و سازگاری وجود داشته باشد. ما باید به راحتی تاریخ را یاد بگیریم تا از تکرار سخت آن اجتناب کنیم (توماس، 1988).
بنابراین، این دو متن برای ما روشن کرد که شرایط بد اجتماعی و مشکلات نژادی می‌تواند در تمام بخش‌هایی که به خوبی کار می‌کنند رخنه کند و مثلاً در قالب شورش، نظام شهری را مختل کند. در Du Bois، ما دیدیم که چگونه موقعیت های شیطانی در فیلادلفیا ساختار را تغییر داد و در مثال دیترویت دیدیم که چگونه می توان برنامه ریزی موفق را با نادیده گرفتن طبقه بندی های نژادی و فرهنگی شکست داد. بسیاری از مشکلات انباشته و نارضایتی های جمع شده در یک رویداد کوچک در یک زمان بحرانی شعله ور خواهند شد. هیچ تغییر سازمانی و هیچ توسعه فیزیکی شهر نمی تواند از شکست و یک فاجعه اجتماعی بزرگ جلوگیری کند.
چیزی که من از این دو مطالعه به دست آوردم این است که بارها و بارها بزرگنمایی و کوچک نمایی در طرح های شهری از نمای کلی به نمای دقیق ضروری است. این موضوع می تواند برخی از روندهای نهفته در جنبه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فضایی شهری را که ما برای آن برنامه ریزی می کنیم، نشان دهد. معتقدم تکنیک زوم کردن و از زوم درآمدن و تکرار کردن نگاه کلی و نگاه جزئی در برنامه‌ریزی می‌تواند به برنامه‌ریزان شهری در بهبود عملکرد طرح هم در تدوین و هم در اجرا کمک کند.

نظام محله

پاییز 1403


“The Negro problems of Philadelphia”, “The Question of Earning a Living”, and “Color Prejudice”, Philadelphia Negro (1899)

متن مقاله مطالعه نقشه ها و اطلاعات مکانی جغرافیایی محیطی طبیعیت شهری روستایی لوکیشن

برنامه ریزی شهری


برنامه‌ریزی شهری (Urban Planning) فرآیند هدایت و جهت دهی به شیوه استفاده و توسعه زمین و محیط شهری، زیرساخت‌های شهری و اکوسیستم و خدمات انسانی مربوط به آن است؛ طوریکه حداکثر سطح توسعه اقتصادی، کیفیت بالای زندگی اجتماعی، مدیریت خردمندانه منابع طبیعی و بهره برداری کارآمد از زیرساخت ها را تضمین کند.

به طور دقیق‌تر، برنامه‌ریزی شهری مستلزم ترسیم، ارزیابی و پیش‌بینی یک آرایش کالبدی سازمان‌یافته (Organized Physical Arrangement)، هماهنگ و استاندارد شده یک شهر و سیستم‌های زیربنایی، فرآیندها، عملکردها و خدمات زیربنایی است. یعنی شکل ساخته شده (ساختمان‌ها، خیابان‌ها، محله‌ها، مناطق مسکونی و تجاری، پارک ها و غیره)، زیرساخت های شهری (حمل و نقل، تامین آب، سیستم های ارتباطی، شبکه های توزیع شده و غیره)، خدمات اکوسیستمی (انرژی، مواد اولیه، آب، هوا، غذا و غیره)، خدمات انسانی ( خدمات عمومی، خدمات اجتماعی، امکانات فرهنگی و غیره) و اداری (ارائه خدمات و ارائه تسهیلات به شهروندان، اجرای سازوکارهایی برای پایبندی به چارچوب های قانونی تعیین شده، توصیه های سیاستی، مطالعات فنی و ارزیابی مختلف و غیره) و سایر بخش ها کاملا باهم سازگار و در جهت اهداف مشخص برنامه حرکت نمایند. هدف نهایی برنامه ریزی شهری این است که شهرها را پایدارتر (Sustainable) و در نتیجه مکان هایی قابل سکونت و جذاب نمایند.

به عنوان یک رشته دانشگاهی، برنامه ریزی شهری با تحقیق و تحلیل، توسعه پایدار، تفکر استراتژیک، برنامه ریزی زیست محیطی، برنامه ریزی حمل و نقل، برنامه ریزی کاربری زمین، معماری منظر، مهندسی عمران، توصیه های سیاست، اجرا، مدیریت و طراحی شهری مرتبط است. این زیرشاخه علم جغرافیا در تمام مطالعات کاربردی از فناوری های دانش اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده می کند.

متن مقاله مطالعه نقشه ها و اطلاعات مکانی جغرافیایی محیطی طبیعیت شهری روستایی لوکیشن

بازخورد به اظهارات آرمانشهری فیشمن


اظهارات فیشمن (1977) (Fishman (1977)) در مقایسه افکار اتوپیایی (utopian) سه محقق برجسته (ابنزر هاوارد، فرانک لوید رایت، لوکوربوزیه) (Ebnezer Howard, Frank Lloyd Wright, Le Corbusier) به نظر من می تواند درک خوانندگان از تفکر سیستمی در مطالعات شهری را عمیق تر کند.

او نشان داد که این سه دانشمند نابغه شهری با سوابق و تجربیات متفاوت، آثار خود را به طور ناخواسته در یک طرح جامع مشابه توسعه دادند. اگرچه آنها مستقل از یکدیگر کار می کردند، اما آثارشان شباهت هایی داشت. تکیه آنها به تلاش های خود به تنهایی بدون نیاز به همکاری با سایر رشته های تخصصی، رویکرد زمینه گرایانه آنها را به مسائل شهری آشکار کرد. این سه نفر را می‌توان از پیشگامان تفکر سیستمی در برنامه‌ریزی شهری دانست، زیرا در طراحی‌های شهری خود به همه حوزه‌های کالبدی و اجتماعی شهر و نیز انسان‌دوستی توجه داشتند. این مدینه فاضله ها آنقدر خوب فرموله شده بودند که بعد از سال ها می توانیم راه حل های مفید آنها را ببینیم. این امر به طور ضمنی در مطالعه جاکوبز (1989) (Jacobs) در نظر گرفته شد که طراحی یکپارچه تئوری شده آنها می تواند به حل بسیاری از مشکلات شهری کمک کند. من فکر می کنم آثار آنها بر اساس اصول رشته ای است که بعدها بوم شناسی انسانی نام گرفت.

این راه‌حل آن‌ها ایجاد یک شهر ایده‌آل بر اساس روابط متقابل بین انسان‌ها و محیط‌شان با دیدگاهی غیرمرکز (decentrist) بود. به هم پیوستگی مسائل شهری توسط یک رشته تخصصی قابل بررسی نیست. روابط متقابل شامل تخیل و شهود عمومی قوی مبتنی بر زمینه گرایی و مطالعات چند رشته ای (multidisciplinary) است. این چیزی است که آنها در آثار خود در زمانی یافتند که دیدگاه های مدرنیسم غالب بر تخصص، تمرکز و تجربه گرایی تأکید داشتند. بنابراین، فکر می‌کنم در حال حاضر نیازمند رویکرد چند رشته‌ای به مشکلات شهری مبتنی بر تفکر سیستمی و دیدگاه‌های عام‌گرایانه هستیم تا همه جنبه‌های مرتبط با هم در نظر گرفته شود.
باغ شهر (Garden City) که توسط هاوارد (Howard) در جنبشی رادیکال برای نظم بخشیدن (re-order) به ساختار شهری در همه بخش ها ابداع شد، امروزه در بسیاری از شهرهای جهان قابل مشاهده است. تحقق طرح های نظری در مناطق واقعی شهری ثابت کرد که بهتر از سایر نظریه ها می توانند مشکلات شهری را حل کنند. با اظهارات جیکوبز در مورد اجرای آرمان شهر در واقعیت، معتقدم که نظریه های غیر شایستگی به مرور زمان از بین خواهند رفت و دیدگاه های مفید در واقعیت برجسته خواهند شد. ضمناً با مثال North End فکر می‌کنم تئوری‌های مفیدی در بین شهرسازان و دستگاه‌های اجرایی برای اجرا برای حل مشکلات راه پیدا کند.
به عنوان یک بیانیه پایانی، فکر می‌کنم اکنون می‌توانیم از تفکر سیستمی برای به‌روزرسانی دیدگاه‌های اتوپیایی با شهرهای هوشمند دنیای امروز استفاده کنیم تا بالاترین عملکرد را در برنامه‌ریزی شهری پایدار و سیاست‌گذاری شهری به دست آوریم.

نظام محله

پاییز 1403