بازپس گیری زمین های زراعی سابق از منابع طبیعی

مشاهده سایر موارد مورد نیاز شما

 

 



 

بازپس گیری زمین های زراعی سابق از منابع طبیعی و اراضی ملی


 

تشخیص اراضی زراعی از اراضی ملی

 

یکی از موضوعاتی که جدیدا در محاکم قضایی بسیار دیده می شود، مبحث مربوط به تصرف اشخاص در اراضی ملی می باشد. این اشخاص بدون توجه به قوانین و مقررات به تصرف در اراضی ملی پرداخته اند و موجب تخریب طبیعت و محیط زیست بعنوان ثروت های ملی و منافع جمعی تمامی افراد ملت شده اند. بسیاری از این افراد ادعا میکنند که مالک زمینی هستند که توسط وزارت سابق منابع طبیعی تصرف شده است که سابقا به عنوان ملک زراعتی در تصرف آنها بوده است. با توجه به مصوبه قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع کشور در سال 1341 در صورتی می توان ادعای تصرف و مالکیت شخصی نمود که سبق تصرف ماقبل تصویب این قانون باشد. شایان ذکر است که اراضی یا شخصی هستند و یا ملی،

اراضی ملی: اراضی هستند که در آنها سابقه احیا وجود ندارد یعنی زراعت و کشاورزی، کشت و ساخت در آنها انجام نشده بود و این اراضی براساس قانون نمی توانند مالکیت شخصی داشته باشند و در اختیار دولت قرار می گیرد.

اراضی شخصی: اراضی ای هستند که در آنها سابقه کشت و آبادی وجود دارد و در واقع سبق تصرفی در آنها شده است و این اراضی دارای مالکیت شخصی خواهد بود و در حیطه اراضی ملی قرار نمی گیرند.

براساس مصوبه قانون ملی شدن جنگل های کشور در سال ۱۳۴۱ برای تشخیص اینکه یک زمین ملی اعلام شده است یا خیر، معیار و ملاک، سابقه احیا خواهد بود. بنابراین، اگر زمینی دارای سابقه احیا باشد، ملاک برای شخصی اعلام شدن آن ملک و خروج از حیطه اراضی ملی، احیا و آبادی قبل از تصویب این قانون در سال 1341 است. لذا، ملاک احیا و آبادسازی قبل از سال 1341 می باشد نه داشتن سند مالکیت. در این خصوص، کمیسیون ماده 56 مرجعی برای اعتراض و شکایت اشخاصی است که ادعا دارند که آنچه به عنوان اراضی ملی به ثبت رسیده است سابقا در تصرف آنها بوده و نسبت به آن ادعای مالکیت دارند.

 

 

 

اراضی ملی چیست

اراضی ملی اراضی هستند که در آنها سابقه احیا و ساخت نباشد. بنابراین اگر در زمینی شواهد و آثاری حاکی از سابقه احیا و کشاورزی عینا یا با قراین مشهود باشد، در شمار اراضی ملی قرار نمی گیرد. در این خصوص، انواع علایم و نشانه ها می تواند اثبات کننده سابقه احیا در زمین اختلافی باشد که در ادامه بیشتر درباره آن بحث خواهیم کرد. شایان ذکر است که باید بین احیا و داشتن سند مالکیت تفاوت قایل شویم. اگر فردی دارای سند اراضی ملی باشد ولی درآن احیا و آبادانی انجام نداده باشد در این مورد فرد مورد نظر نمی تواند از نظر قانونی مالک آن زمین باشد. در این مورد، ملاک تشخیص مراجع قضایی در تصرف و مالکیت اراضی ملی سبق تصرف شخصی قبل از تصویب قانون ملی شدن جنگل ها مصوب سال 1341 است.

بطور کلی در مباحث جغرافیایی و حقوقی با انواع متفاوتی از راضی سروکار داریم که با توجه به اینکه ماهیت تمامی زمین ها در سطح یک کشور دارای خصوصیات جغرافیایی متفاوتی هستند. مطالعه انواع اراضی و زمین ها از جمله اراضی ملی و تشخیص آن از اراضی زراعی مطابق کمسیون ماده 56 مستلزم درک عمیق از دانش ژئومورفولوژی، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، دانش حقوقی، هیدروژئومورفولوژی و مطالعات حوضه های آبخیز، و درک خصوصیات سکونتگاه های انسانی شهری و روستایی است. تشخیص اراضی ملی از اراضی زراعی مطابق مقررات کمسیون ماده 56 همچنین مستلزم مهارت هایی از جمله در فناوی های سیستم های اطلاعات جغرافیایی از طریق مدلسازی، تحلیل های مکانیابی های فازی، ارزیابی های زمین آمار، و آشنایی با برنامه نویسی های مرتبط است. داشتن این زمینه های دانشی و مهارتی فوق لازم است تا بتوان از بحران های سواستفاده از اراضی ملی جلوگیری کرد و منابع طبیعی را بعنوان ثروت های ملی تمامی مردم جامعه حفظ نمود.

این اراضی دارای فواصل متفاوتی تا پدیده ها و عوارض مختلفی از جمله رودخانه ها، جنگلها، چاه های آب، چشمه ها، روستاها، جاده ها و راه های محلی، و تاسیسات انسانی و زیرساخت ها هستند. همچنین این اراضی دارای خصوصیات فیزیکی گوناگونی از نظر ویژگی اقلیمی، زمین شناسی، نوع خاک، شیب، جهت شیب، تراکم پوشش گیاهی، خصوصیات رطوبتی، انواع کاربریها، و خصوصیات ژئومورفولوژی هستند. همانطوری که فوقا اشاره شد این خصوصیات نسبی و مطلق اراضی می تواند به تشخیص و شناسایی درست اراضی کمک نماید تا بتوان از سودجویی شخصی جلوگیری کرده و از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ممانعت به عمل آورد.

اراضی و زمین ها را معمولا به زمین های بایر، دایر، موات، و ملی تقسیم بندی می نمایند.  اراضی موات زمین هایی هستند که سابقه کشت و آبادانی در آنها وجود ندارد. اراضی بایر نیز زمین هایی هستند که سابقه کشت دارند اما اکنون معطل مانده اند. اراضی دایر به زمین های اطلاق می شود که کشت و و زرع در آنها جریان دارد. اراضی ملی در این دسته به اراضی اطلاق می شود که سابقه کشت و زرع و احیا در آنها وجود نداشته باشد و به تصرف شخصی در می آیند. اراضی ملی به تصرف دولت داده نمی شود بلکه این اراضی تحت نظارت دولت است تا از آنها به بهترین نحو نگهداری و بهره برداری نماید. مطابق قانون هرآنچه مورد استفاده عموم می باشد و مالکیت در آن مطرح نباشد ملی است و تحت نظارت دولت قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که تشخیص انواع این اراضی و زمین ها و همچنین قضاوت درست در زمینه این اراضی مطابق کمسیون ماده 56 ، نیازمند درک عمیق از دانش ها و مهارت های زیر است.

  • دانش ژئومورفولوژی برای درک موقعیت انواع اراضی از نظر خصوصیات ارتفاعی، درصد شیب، خصوصیات هیدروژئومورفولوژی و موقعیت قرارگیری به رودخانه ها، خصوصیات حوضه های آبخیز، و تمایز انواع ناهمواری ها بر روی نقشه های توپوگرافی (ترسیمات ارتفاعی)، درک تغییرات کوه ها و ناهمواری ها در طول زمان، درک تغییرات مسیر رودخانه ها در طول بازه های ده ساله، درک تغییرات شیب اراضی به دلیل عوامل فرسایشی، و درک موقعیت جغرافیایی از نظر مختصات های یو.تی.ام و طول و عرض جغرافیایی
  • موضوعات جغرافیای زیستی برای تشخیص خصوصیات انواع گونه های کشاورزی و مرتعی و تاثیرات اقلیم و ناهمواری ها بر انواع گونه های زیستی و زراعی، تغییرات کاربری اراضی در بخش های کوهستانی و جلگه ای، تغییرپذیری پوشش گیاهی کناررودی یا رپارین در اطراف رودخانه ها در مباحث ژئومورفولوژی، درک گونه های گیاهی بومی انواع اقلیم ها، و شناسایی خصوصیات رشد و نمو انواع گونه های گیاهی در طول زمان
  • دانش جغرافیایی از جمله درک سیستم های مختصاتی مانند GCS و UTM، دانش کار با سامانه های موقعیت یابی جهانی (GPS)، دانش فوتوگرامتری و تفسیر عکس های هوایی که نیازمند درک مبانی علم جغرافیا است.
  • دانش جغرافیای شهری و روستایی برای درک تغییرات جمعیتی جوامع روستایی و شهری، انواع تغییرات در اشتغال جوامع روستایی، انواع روندهای مهاجرتی روستایان به شهرها و رهاسازی زمین های زراعی، دوره های تغییرات جمعیتی که موجب هجوم پیشینیان به سمت آبادسازی جنگل ها و مراتع طبیعی شده، و درک فرهنگ های روستایی در استفاده از انواع اراضی روستایی در پهنه های کوهستانی و جلگه ها
  • آشنایی با فلسفه های محیطی برای درک اهمیت محیط زیست و مراتع طبیعی برای سلامتی سیاره زمین، و علاقه به حفظ اراضی جنگلی و مراتع بعنوان سرمایه های محیط زیستی سیاره زمین و تعدیل کننده آب و هوا، و درک اهمیت ارزش های زیبایی و اکوتوریسم جنگل ها و همچنین درک عمیق از مبانی علوم انسانی در مباحث حقوقی و مالکیت اراضی، و درک فلسفه حقوقی و منطق برای شناسایی اصول اساسی که نظر قانونگذار در تشخیص اراضی ملی از اراضی شخصی بوده است.

 

 

20 معیار تشخیص اراضی احیا شده از اراضی ملی ماده 56

در بسیاری از پرونده های حقوقی این سوال پیش می آید که چطور می توانیم زمین پدری که به ما به ارث رسیده است را از منابع طبیعی یا به اصطلاح جنگلداری پس بگیریم؟ یا پرسیده می شود که چطور می توانیم از منابع طبیعی شکایت کنیم و ملک یا باغ قدیمی خودمان را پس بگیریم؟ قبل از پاسخ گویی به اینکه چطور می توانیم از زمین خودمان را از منابع طبیعی یا سازمان جنگل ها و مراتع یا محیط زیست پس بگیریم و چه اقدامات حقوقی برای شکایت از منابع طبیعی برای ثبت سند مالکیت زمین زراعی قدیمی خود انجام دهیم، بپردازیم، در این قسمت نکاتی لازم به ذکر است. قبل از هر چیز لازم به ذکر است که زمین هایی که سابقا زراعی بوده و به تملک دولت در آمده است بعنوان انفال و جزو منابع ملی محسوب می شود، مگر اینکه اثبات شود که شخص مالکیت ملک مورد نظر را دارا است. به صرف زراعی بودن یک ملک نمی توان ثروت های تمامی مردم یک کشور را به نام یک شخص یا اشخاص معینی در آورد. از طرف دیگر، حق هر فردی است که زمین زراعی ابا و اجدادی خود را که به ارث برده است بدست آورد و به فعالیت های زراعی سابق در آن بپردازد و بتواند سند مالکیت زمین که در حال حاضر توسط منابع طبیعی و سازمان جنگل ها و مراتع تصرف شده است را به نام خود سند بزند. بنابراین، دو طرف موضوع باید به دقت توسط مراجع قضایی و کارشناسان خبره بررسی شود تا احقاق حق فردی هر شخص و یا تمام جامعه محفوظ باشد.

در ادامه این مطلب به برخی از شاخص ها و معیارهایی که تشخصیص این امر را برای افراد ممکن می سازد می پردازیم. لازم به ذکر است که تشخیص این امر و طرح شکایت و دادخواست برای بازپس گیری زمین های شخصی می بایست حتما با مراجعه به وکلای معتبر و کارشناسان خبره صورت گیرد. بهتر است در این زمینه قبل از هر اقدام حقوقی با وکلا و کارشناسان مشورت صورت گیرد تا احقاق حق به درستی صورت گیرد.

20 معیار و ملاک تشخیص اراضی احیا شده از اراضی ملی مطابق ماده 56 که به تشخیص کارشناسان ژئومورفولوژی انجام می شود:

  1. کشف سوابق زراعت، باغداری و درخت کاری، و آبادسازی در زمین مورد تصرف
  2. مشاهده شواهد و قرائن دستکاری پیش از کشاورزی یا آماده سازی روی زمین برای آبیاری و غیره
  3. موقعیت قرارگیری زمین اختلافی در همسایگی یا نزدیکی یک مزرعه یا روستا
  4. واقع شدن زمین مورد نظر در مجاورت انواع قنات، رودخانه، چشمه یا چاه
  5. قرارگیری زمین در شیبی قابل توجیه (شیب کمتر از 30 درصد) برای زراعت در زمین و قابل کشت بودن
  6. تحجیر زمین از نظر عرفی یا قانونی بطور واضح
  7. وجود درختان بارور یا زراعی با سن بالا در زمین
  8. شناسایی قرائن و شواهد جوی آبیاری قدیمی و یا مسیر آبیاری
  9. عدم وجود درختان جنگلی یا پوشش گیاهی مرتعی با سن بالا
  10. قرار گیری مسیر آب و آثار کانال های آبیاری قدیمی در بالا دست زمین
  11. مشاهده آثار هر گونه بنای مرتبط با زراعت یا ساختمان قدیمی یا آب انباز، طویله، کلبه و غیره در زمین.
  12. زمین های آباد شده با بندسار با سیستم آبیاری از آب های جاری بهاره سوار بر زمین زراعی
  13. زمین های با پوشش گیاهی به دست آمده از فعالیت های کشاورزی سابق
  14. اراضی با کاربری باغی و باغات می بایست دارای درختانی مسن باشد
  15. وجود شواهد و آثار مسیر های عبور قدیمی رها شده که مدت ها پیش، جهت رفت و آمد زراعی سابق
  16. اثار و قرائن قدیمی از اقدامات قطعه بندی یا کرت بندی شده برای زراعت در زمین
  17. اراضی که به لحاظ عرفی و محلی نتوان آنها را بعنوان مراتع منظور داشت
  18. اراضی که وضعیت فعلی آنها اثبات کننده این باشد که در گذشته فعالیت های کشاورزی در آنها دایر بوده است
  19. قرارگیری اراضی در پهنه های زرد رنگ نقشه های توپوگرافی ژئومورفولوژی توسط کارشناسان
  20. مشاهده و روئیت آثار زراعی در عکس های هوایی از طریق تحلیل های فوتوگرامتری و ارزیابی های جغرافیایی

 

 

ملاک شناخت مستثنیات از اراضی ملی کمیسیون ماده 56

برای شناسایی استثنائات ار اراضی ملی ماده 56 زمین اختلافی می بایست قابل از تاریخ تصویب قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع و یا قبل از تاریخ صدور برگ تشخیص خصوصیات زیر را دارا باشد. وجود یک یا همه ویژگی های زیر بیانگر مستثنیات از اراضی ملی هستند.

  • وجود جوی های قدیمی و یا آثار آن مشعب از بندهای رودخانه ای در بالادست زمین
  • زمین اختلافی سابقا تسطیح شده و برای عملیات زراعت و آبیاری آماده شده باشد
  • طبق استشهادات محلی زمین اختلافی عرفاً به عنوان زمین کشاورزی زراعی یا باغی معروف باشد
  • زمین اختلافی عرفاً و عملاً در داخل سایر اراضی مزروعی منطقه یا روستا باشد، عکس این حالت نیز دلالت بر خروج از تصرف شخصی دارد
  • واقع شدن زمین اختلافی در حوزه آبیاری یک منبع آبی (چاه، چشمه، قنات، رودخانه و…)
  • شیب قابل قبول و متعارف زمین که متمایز از اراضی ملی باشد و عملاً به نام زمین دیمزار مرسوم باشد
  • وجود شواهد مرزبندی زمین مثل سنگ چینی دور زمین جمع آوری سنگ ها و توده کردن آن ها نهر کندن دور زمین و امثالهم. البته تحجیر به تنهایی به معنای تصرف و حیازت نمی باشد اما مقدمه و اماره ای برای تصرف محسوب می شود.
  • وجود درختان کهنسال در مسیر جوی های قدیمی و اطراف و اکناف زمین
  • قرارگیری اراضی مورد اختلاف در ذیل بالاترین جوی آبیاری موجود یا قدیمی که معمولاً اراضی واقع در بالادست جوی چون از ابتدا آب به آن ها سوار نمی شده اراضی غیر احیاء شده هستند و اراضی زیر جوی چون آب به آن ها سوار بوده اراضی احیاء شده هستند
  • وجود بناهای قدیمی و سازه های سنتی وابسته به کشاورزی مثل خانه باغ، کومه، آغل، آب انبار و غیره
  • عدم وجود پوشش گیاهی جنگلی و آثاری از گیاهان مرتعی چندساله و گونه های پایاس مرتعی در اراضی اختلافی
  • وجود آثار زراعت های قبل و زراعت های قدیمی تر در زمین اختلافی
  • قرارگیری موقعیت یو.تی.ام زمین زراعتی در پهنه های زردرنگ نقشه های ژئومورفولوژی توپوگرافی. همچنین در مواردی اراضی احیاء شده قدیمی دیمی در نقشه های هوایی در بخش اراضی ملی (رنگ سفید) تعیین شده است که این امر می بایست توسط کارشناسان متخصص ژئومورفولوژی و تفسیر نقشه های توپوگرافی و عکس های هوایی برمبنای اصول پنجگانه جغرافیایی (ارزیابی ژئومورفولوژی توپوگرافی مانند متغیرهای ارتفاع و شیب، ارزیابی جغرافیایی زیستی گیاهی و تغییرات کاربری اراضی، ارزیابی سکونتگاهی روستایی و تغییرات عادت ها و فناوریهای زراعی، ارزیابی سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS با مهارت های مدلسازی، سیستم های مختصاتی UTM، تحلیل زمین آماری، تحلیل فازی، و دانش فتوگرامتری، و نهایتا تحلیل حقوقی عرفی و جمعیتی) صورت گیرد.
  • وجود آثاری از خرمنگاه های قدیمی در زمین. معمولاً این خرمنگاه های قدیمی در یک قطعه زمین صاف در جاهای بلند و مرتفع ساخته می شده تا از وزش باد برای جداسازی دانه از کاه استفاده شود
  • روئیت آثار شخم و شیار و قطعه بندی و کرت بندی و بیجه بندی های قدیمی در نحوه آرایش زمین بطوریکه حاکی از مزروعی بودن زمین باشد.
  • از نظر ژئومورفولوژی و توپوگرافی شیب زمین کمتر از 30درصد و جنس خاک مستعد زراعت باشد. در زمین هایی که ممکن است برای بیش از 60 سال در آن کشت نشده باشد مسلما آثار زراعت محو شده است ولی وضعیت زمین گویای این واقعیت باشد که منطقه با توجه به خصوصیات جغرافیای روستایی محل چنین زمینی در گذشته نمی توانست بیکار مانده باشد و مردم در گذشته از این گونه اراضی مستعد حداکثر استفاده را می نمودند.

 

نکته: درصورتی که با اجرای مواد ۲ و ۵۶ از قوانین مربوط به ملی شدن اراضی و نرسیدن اعتراض مردمی در مهلت مقرر اسناد مالکیت مردم باطل تلقی می شود و باید سند جدید به نام دولت صادر شود، توجه و دقت در مفاد اسناد و ابطال مبایعه نامه می تواند کمک موثری در تشخیص قدمت احیای اراضی مورد اختلاف بنماید. در این خصوص لازم است که مراتب احتیاط به عمل آید تا به هیچ عنوان منافع جمعی و انفال و اراضی ملی به سود منافع شخصی از بین نرود. اصل بر حفظ منافع جمعی و حفظ مراتع و طبعیت بعنوان سرمایه حیات بخش تمامی افراد جامعه است.

 

 

حقوق مالکین در مورد اراضی ملی

تا اینجا در خصوص انواع اراضی و شیوه های تشخیص اراضی ملی از اراضی شخصی و زمین های ملکی مردم و قوانین مرتبط با آن صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم در خصوص حقوقی که مالکان اراضی ملی و مالکانی که سابقا زمین هایی را تصرف داشته اند که در حال حاضر جزو اراضی ملی شده اند صحبت کنیم. مطابق قانون اراضی که مورد استفاده عامه مردم بوده و یا سابقه تصرفی در آن وجود ندارد در زمره منابع ملی محسوب می شود. در مورد برخی زمین ها، ممکن است آن بخش از اراضی که دولت به عنوان منابع ملی اعلام کرده است شامل اراضی مستثنیات باشد. این زمین ها متعلق به مردم است و به صورت آباء و اجدادی، در آن کشت و زرع داشته‌اند. اما با این وجود، منابع طبیعی برای این زمین های شخصی مردم به عنوان اراضی ملی سند گرفته است. در چنین مواردی که منابع طبیعی و سازمان های جنگل داری زمین های شخصی مردم را تصرف کرده و آن ملک های به ارث رسیده و باغهای قدیمی مردم را به مالکیت خود در آورده است به حقوق دارندگان یا مالکان این اراضی تعدی می‌شود. اگر زمین یا باغی متعلق به مردم باشد یا مردم به طور سنتی در آن کشت و زرع داشته اند، به عنوان منابع ملی اعلام شود، چه باید کرد؟ به عبارت دیگر، اگر زمین شخصی که در گذشته متعلق به افرادی بوده و در حال حاضر منابع طبیعی یا سازمان جنگل ها و مراتع یا به اصطلاح جنگلداری آن را تصرف کرده، برای احقاق حق مالکان چه اقداماتی حقوقی می بایست انجام داد؟ چطور می توانیم برای زمین های قدیمی خودمان که در محدوده منابع طبیعی قرار دارند، سند بگیریم؟

در این خصوص مردم می‌توانند به کمیسیون ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون جنگل ها و مراتع که اصطلاحا کمیسیون ماده ۵۶ نامیده می‌شود، شکایت کنند. گاهی فردی ادعای مالکیت بر روی زمینی که به نام دولت است دارد. در این موارد ممکن است قانون ادعای وی را به رسمیت بشناسد. در این صورت تحت ضوابط خاص دولت مکلف است به میزان یک‌هزار متر از این اراضی را به مدعی بازگردانده و در صورت وجود مازاد، قیمت آن را به فرد بپردازد.

متن ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع

کمیسیون ماده 56 منابع طبیعی تنها مرجع رسمی برای تشخیص ملی بودن اراضی می باشد. براساس ماده 56 این قانون، زارعین صاحب اراضی نسقی و مالکین و صاحبان باغات و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی شهرها و حریم روستاها، سازمانها و مؤسسات دولتی که به‌ اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب ۱۳۴۶ و اصلاحیه‌های بعدی آن اعتراض داشته باشند می‌توانند به هیأت این کمسیون مراجعه نمایند. این هیات مرکب از مسئول اداره کشاورزی، مسئول اداره جنگلداری، عضو جهاد سازندگی، عضو هیئت واگذاری زمین، یک نفر قاضی دادگستری، برحسب مورد دو نفر از اعضای شورای اسلامی روستا یا عشایر محل مربوطه است. این هیأت در هر شهرستان زیر نظر وزارت کشاورزی و با حضور حداقل ۵ نفر از هفت نفر رسمیت یافته و پس از اعلام نظر کارشناسی رأی قاضی هیأت، قابل اعتراض در شعب دادگاه بدوی و تجدیدنظر می‌باشد. هیأت می‌تواند از خبرگان محلی و غیررسمی به‌عنوان کارشناس استفاده نماید.

 

قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی که نسبت به مالکیت شخصی یا ملی آن زمین ها اختلاف می باشد در سال 1367 به تصویب رسید و این قانون در سال 1387 مورد اصلاح قرار گرفت. براساس این قانون چنانچه شخصی مدعی مالکیت اراضی ملی ثبت شده باشد و بخواهد برای زمین خود سند مالکیت از اداره ثبت بگیرد باید شکایت خود را در کمیسیون ماده 56 مطرح نماید. تشخیص منابع ملی شده و مستثنیات آن با وزارت منابع طبیعی و کمسیون ماده 56 این اداره می باشد.

نظر کارشناسی در مورد مستثنیات و میزان اراضی ملی ماده 56

در خصوص دریافت سند زمین های افرادی که منابع طبیعی استفاده از آن را برای مالکان آنها ممنوع کرده است چه اقدام حقوقی می توان انجام داد؟ اشخاصی که نسبت به اراضی ملی ثبت شده شکایت دارند و آن اراضی را حق خود دانسته و مدعی تصرف شخصی آن می باشند می بایست اقدام به تنظیم شکایت نامه یا دادخواست نمایند.کمیسیون ماده پنجاه و شش در موضوع شکایت باید اعلام نظر کرده و به اعتراض رسیدگی کند.کمیسیون ماده 56 سازمان جنگل ها و مراتع کشور در اداره کل منابع طبیعی در هر شهر می بایست در رای صادره خود میزان اراضی ملی و میزان مستثنیات از اراضی ملی که می‌تواند در اختیار زارع یا متصرف باشد را به روشنی تعیین کند. تا زمانی که سند اراضی ملی به نام دولت صادر نشده باشد، امکان اعتراض به این موضوع وجود دارد. مردم می‌توانند به ملی شدن اراضی یا میزان مستثنیاتی که برایشان تعیین می‌شود، اعتراض کنند. زیرا این موضوع، در رابطه با حقوق مکتسبه آنها است و اشخاص را نمی توان از حقوق به دست آورده شان محروم نمود. پس از صدور رای قطعی کمیسیون مبنی بر ملی بودن اراضی مورد اعتراض، اگر اراضی دارای سند شخصی باشند، سند شخصی باطل و سند به نام دولت صادر می‌شود. اگر هم اراضی فاقد سند باشد، که برای صدور سند ملی به نام دولت اقدام می‌شود. اگر هم کمسیون اداره منابع طبیعی و جنگل ها و مراتع ادعای فرد را وارد بداند می تواند اجازه دریافت سند زمین را به زارع یا مالک سابق زمین بدهد.

 

مدارک لازم برای اقامه دعوا

مدارک و دلایل مورد نیاز جهت اقامه دعوای اعتراض به رای کمیسیون ماده 56 در دادگاه حقوقی از قرار ذیل است:

  • تنظیم دادخواست
  • ضمیمه کردن نقشه ی دارای مختصات utm از محل وقوع ملک
  • ضمیمه کردن استشهادیه محلی و شهادت دادن شهود و مطلعین
  • ضمیمه کردن اسناد سند مالکیت اعم از رسمی یا عادی
  • مدارک واگذاری اراضی نسقی یا سند مالکیت
  • تحقیقات محلی و معاینه محلی
  • ارائه نقشه ها و عکس های هوایی

مشاهده سایر موارد مورد نیاز شما

درآمد شغل ها و تخصص های مهم و استخدامی های مهم کشور های جهان.

حقوق مشاغل مختلف در جهان

حقوق و درآمد سالانه مشاغل مختلف


جدول حقوق سالانه مشاغل مختلف در کشورهای جهان و برای مثال در آمریکا (نمونه آن در اکثرکشورهای جهان مشابه است) در این نوشته ارایه شده که نشان دهنده سطح درآمد و تقاضا برای تخصص های مختلف در جهان است. میانگین ها براساس آمار 150 هزار شغل بدست آمده است که سطح دقت مناسبی را از میزان پرداختی به تخصص ها و مهارت های مختلف را تا حدود زیادی به درستی نشان می دهد.  این جدول براساس بررسی های تیم فوری آموز تهیه و بصورت فارسی در اختیار هموطنان عزیز قرارداده شده است.


جدول حقوق سالانه مشاغل مختلف در امریکا

صنف ردیف عنوان شغلی و صنف عنوان شغلی و صنف به انگلیسی  حقوق سالانه به دلار  حقوق سالانه به تومان
صنف 1 حسبابداری، مدیریت، منابع انسانی Accounting, Administration & Human Resources  $                54,852  IRR                 1,645,560,000
2 حسابدار Accountant  $                59,864  IRR                 1,795,920,000
3 مدیر حسابداری Accounting Manager  $                89,986  IRR                 2,699,580,000
4 کمک حسابدار Accounts Payable  $                37,050  IRR                 1,111,500,000
5 کمک حسابدار Accounts Receivable  $                36,075  IRR                 1,082,250,000
6 حسابرس Auditor  $                57,350  IRR                 1,720,500,000
7 مسئول ثبت Bookkeeper/Clerk  $                38,025  IRR                 1,140,750,000
صنف 8 عمران و هنری معماری Architecture & Creative Arts  $                52,816  IRR                 1,584,480,000
9 مهندس عمران Architect  $              132,554  IRR                 3,976,620,000
10 طراح داخلی Interior Designer  $                65,000  IRR                 1,950,000,000
11 معماری منظر Landscaper  $                31,071  IRR                    932,130,000
12 طراح Actor  $                31,278  IRR                    938,340,000
13 طراحی هنری Artist  $                38,896  IRR                 1,166,880,000
14 طراحی بصری صوتی Audio Visual  $                48,750  IRR                 1,462,500,000
صنف 15 بانکداری، امور مالی و بیمه Banking, Finance & Insurance  $                79,440  IRR                 2,383,200,000
16 تلر بانک Bank Teller  $                30,140  IRR                    904,200,000
17 تحلیلگر اعتباری Credit Analyst  $                59,983  IRR                 1,799,490,000
18 مشاور سرمایه گذاری Investment Advisor  $                90,000  IRR                 2,700,000,000
19 بانکدار سرمایه گذاری Investment Banker  $              200,000  IRR                 6,000,000,000
20 مامور وام Loan Officer  $                69,937  IRR                 2,098,110,000
21 اکچواریال Actuarial  $              105,000  IRR                 3,150,000,000
صنف 22 مراقبت کودک و آموزش Childcare & Education  $                56,163  IRR                 1,684,890,000
23 مربی آموزشی Educator  $                37,940  IRR                 1,138,200,000
24 مربی Instructor  $                46,425  IRR                 1,392,750,000
25 کتابدار Librarian  $                57,839  IRR                 1,735,170,000
26 پرستار بچه Nanny  $                29,250  IRR                    877,500,000
27 مدیر مدرسه School Principal  $              107,188  IRR                 3,215,640,000
28 استاد دانشگاه Professor  $                66,427  IRR                 1,992,810,000
صنف 29 ساخت و ساز و نگهداری Construction & Maintenance  $                48,011  IRR                 1,440,330,000
30 بازرس ساختمان Building Inspector  $                62,270  IRR                 1,868,100,000
31 نجار Carpenter  $                42,886  IRR                 1,286,580,000
32 نظافت کار Cleaner  $                25,461  IRR                    763,830,000
33 تاسیسات برقی Electrician  $                53,621  IRR                 1,608,630,000
34 اپراتور تجهیزات Equipment Operator  $                36,126  IRR                 1,083,780,000
35 براوردگر Estimator  $                72,560  IRR                 2,176,800,000
صنف 36 مهندسی Engineering  $                92,729  IRR                 2,781,870,000
37 مهندس هوافضا Aerospace Engineer  $              109,273  IRR                 3,278,190,000
38 مهندس بیوپزشکی Biomedical Engineer  $                86,775  IRR                 2,603,250,000
39 مهندس شیمی Chemical Engineer  $                91,542  IRR                 2,746,260,000
40 مهندس عمران Civil Engineer  $                87,149  IRR                 2,614,470,000
41 مهندس طراح Design Engineer  $                90,000  IRR                 2,700,000,000
42 مهندس برق Electrical Engineer  $                92,702  IRR                 2,781,060,000
صنف 43 خدمات تغذیه Food Services  $                33,867  IRR                 1,016,010,000
44 متصدی فروشگاه Bartender  $                28,269  IRR                    848,070,000
45 آشپز Cook/Chef  $                35,100  IRR                 1,053,000,000
46 ظرف شوی Dishwasher  $                25,350  IRR                    760,500,000
47 متصدی پذیرش Host  $                25,626  IRR                    768,780,000
48 مدیر رستوران Restaurant Manager  $                50,000  IRR                 1,500,000,000
49 سر آشپز Sous Chef  $                50,000  IRR                 1,500,000,000
صنف 50 مراقبت سلامت و دارویی Healthcare, Pharmaceutical & Social Services  $                83,526  IRR                 2,505,780,000
51 آنست سیولوژیست Anesthesiologist  $                87,866  IRR                 2,635,980,000
52 کاردیولوژیست Cardiologist  $              100,000  IRR                 3,000,000,000
53 ماساژور Chiropractor  $                77,021  IRR                 2,310,630,000
54 هایژنیست دندان Dental Hygienist  $                80,925  IRR                 2,427,750,000
55 دندان پزشک Dentist  $              159,014  IRR                 4,770,420,000
56 کارشناس رژیم Dietitian  $                62,456  IRR                 1,873,680,000
صنف 57 مسافرت و مهمانداری Hospitality & Travel  $                42,170  IRR                 1,265,100,000
58 دربان Concierge  $                31,200  IRR                    936,000,000
59 برنامه ریز مناسبت ها Event Planner  $                50,000  IRR                 1,500,000,000
60 خدمات مهمان Guest Services  $                29,250  IRR                    877,500,000
61 مدیر کل هتل Hotel General Manager  $                65,000  IRR                 1,950,000,000
62 مهماندار هتل Room Attendant  $                26,866  IRR                    805,980,000
63 کنترلکننده ترافیک هوایی Air Traffic Controller  $                72,000  IRR                 2,160,000,000
صنف 64 فناوری اطلاعات Information Technology  $                86,272  IRR                 2,588,160,000
65 بک اند Back End  $              121,816  IRR                 3,654,480,000
66 هوش تجاری Business Intelligence  $              100,000  IRR                 3,000,000,000
67 دیتا Data  $                46,663  IRR                 1,399,890,000
68 تحلیلگر داده Data Analyst  $                66,981  IRR                 2,009,430,000
69 پایگاه داده Database  $                91,748  IRR                 2,752,440,000
70 فرونت اند Front End  $              100,130  IRR                 3,003,900,000
صنف 71 روزنامه نگاری و ترجمه Journalism & Translation  $                49,240  IRR                 1,477,200,000
72 روزنامه نگار Journalist  $                52,500  IRR                 1,575,000,000
73 ویراستار Proofreader  $                42,463  IRR                 1,273,890,000
74 گزارشگر Reporter  $                49,776  IRR                 1,493,280,000
75 نویسنده Writer  $                60,003  IRR                 1,800,090,000
76 تفسیرگر Interpreter  $                47,322  IRR                 1,419,660,000
77 مترجم Translator  $                43,374  IRR                 1,301,220,000
صنف 78 حقوق و امنیت Law Enforcement & Security  $                50,041  IRR                 1,501,230,000
79 کارآگاه Detective  $                32,788  IRR                    983,640,000
80 متصدی پارکینگ Parking Enforcement  $                33,150  IRR                    994,500,000
81 مامور پلیس Police Clerk  $                39,623  IRR                 1,188,690,000
82 افسر پلیس Police Officer  $                52,966  IRR                 1,588,980,000
83 مفتش شخصی Private Investigator  $                45,825  IRR                 1,374,750,000
84 بادی گارد Bodyguard  $                51,675  IRR                 1,550,250,000
صنف 85 حقوقی Legal  $                60,648  IRR                 1,819,440,000
86 متصدی حقوقی Law Clerk  $                47,489  IRR                 1,424,670,000
87

وکیل

Lawyer  $                95,223  IRR                 2,856,690,000
88 واسطه گر Mediator  $                66,743  IRR                 2,002,290,000
89 سر دفتر Notary  $                42,333  IRR                 1,269,990,000
90 خدمات قضایی Paralegal  $                51,452  IRR                 1,543,560,000
صنف 91 بازاریابی و فروش Marketing & Sales  $                66,695  IRR                 2,000,850,000
92 سفیر برند Brand Ambassador  $                35,046  IRR                 1,051,380,000
93 مدیر اجتماع Community Manager  $                52,484  IRR                 1,574,520,000
94 تولید محتوا Content Writer  $                58,500  IRR                 1,755,000,000
95 کوپی رایت Copywriter  $                65,000  IRR                 1,950,000,000
96 مدیر خلاقیت Creative Director  $              100,000  IRR                 3,000,000,000
97 بازاریابی دیجیتال Digital Marketing  $                63,178  IRR                 1,895,340,000
صنف 98 خرده فروشی، لوازم آرایشی، و خدمات مشتری Retail, Cosmetics & Customer Service  $                37,975  IRR                 1,139,250,000
99 خریدار Buyer  $                58,942  IRR                 1,768,260,000
100 صندوقدار Cashier  $                24,340  IRR                    730,200,000
101 متصدی آرایشگاه Cosmetician  $                41,000  IRR                 1,230,000,000
102 نماینده خدمات مشتری Customer Service Representative  $                30,225  IRR                    906,750,000
103 آرایشگر Hairstylist  $                37,050  IRR                 1,111,500,000
104 مراقب شخصی Lifeguard  $                26,323  IRR                    789,690,000
صنف 105 علوم Science  $                83,622  IRR                 2,508,660,000
106 باستان شناس Archaeologist  $                66,220  IRR                 1,986,600,000
107 بیولوژیست Biologist  $                58,893  IRR                 1,766,790,000
108 علوم داده Data Scientist  $              126,687  IRR                 3,800,610,000
109 زمین شناس Geologist  $                71,843  IRR                 2,155,290,000
110 مورخ Historian  $                63,872  IRR                 1,916,160,000
111 کارشناس آزمایشگاه Lab Technician  $                35,122  IRR                 1,053,660,000
صنف 112 خدمات پستی، کارخانه، حمل و نقل Shipping, Manufacturing & Transportation  $                36,916  IRR                 1,107,480,000
113 مونتاژکار Assembler  $                28,972  IRR                    869,160,000
114 بسته بندی Packager  $                29,250  IRR                    877,500,000
115 ارسال کننده محصول Shipper/Receiver  $                34,119  IRR                 1,023,570,000
116 مدیر انبار Warehouse Manager  $                56,191  IRR                 1,685,730,000
117 کارگر انبار Warehouse Worker  $                29,250  IRR                    877,500,000
118 راننده اتوبوس Bus Driver  $                33,919  IRR                 1,017,570,000
119 متوسط هر منطقه  فوری آموز  $                61,000  IRR                 1,830,000,000
120 ماری لنتد Maryland  $                51,614  IRR                 1,548,420,000
121 کلرادو Colorado  $                50,667  IRR                 1,520,010,000
122 نیویورک New York  $                49,999  IRR                 1,499,970,000
123 آلاسکا Alaska  $                48,779  IRR                 1,463,370,000
124 ویرجینیا Virginia  $                48,758  IRR                 1,462,740,000
125 کالیفرنیا California  $                48,130  IRR                 1,443,900,000
126 سان فرانسیسکو San Francisco, CA  $                84,998  IRR                 2,549,940,000
127 واشینگ تن Washington, DC  $                75,036  IRR                 2,251,080,000
128 آتلانتا Atlanta, GA  $                71,202  IRR                 2,136,060,000
129 نیویورک New York, NY  $                70,095  IRR                 2,102,850,000
130 بوستون Boston, MA  $                70,003  IRR                 2,100,090,000

تحلیل جدول حقوق سالانه شغل های مختلف نشاندهنده سهم هر صنف از مشاغل در بازارکار جهانی است. تحلیل فوری آموز نشان می دهد که در این لیست برای مثال سرمایه گذار بانکی با مبلغ سالانه 200 هزار دلار بیشترین درآمد را دارد اما از نظر تخصص، مشابه اکثر کشورها دندان پزشک با متوسط درآمد سالانه 159 هزاردلار بیشترین درآمد را دارد. بعد از شغل دندان پزشک به ترتیب مشاغل مهندس عمران با 132 هزاردلار، علوم دیتا با 126 هزاردلار و کارشناسان فناوری اطلاعات، مهندس هوافضا، و مدیر مدرسه بیشترین حقوق سالانه را دارند. بعد از دسته مهندسی، بخش های سلامت، امور مالی، و فناوری اطلاعات گروه هایی هستند که مشاغل آنها بیشترین حقوق سالانه را دریافت می کنند. البته، این حقوق های پرداختی به کارکنان این مشاغل ارقام میانگین است که بسته به مهارتها و دانش اشخاص مقدار آن بسیار متفاوت است.

درآمد شغل ها و تخصص های مهم و استخدامی های مهم کشور های جهان.

درآمد شغل ها و تخصص های مهم و استخدامی های مهم کشور های جهان.

 

برخی از مهارت های کلیدی مورد نیاز برای شغل های پر تقاضا براساس سنجش های کارشناسان فوری آموز، بصورت سریع و آسان در این وبسایت آموزش داده می شود. یادگیری این مهارت ها می تواند موجب افزایش حقوق و امنیت شغلی در ایران و سایر کشورهای مورد نظر شود.

 


برای مشاوره در زمینه مهاجرت شغلی یا تحصیلی از کارشناسان فوری آموز می توانید با شماره های پشتیبانی پایین سایت تماس حاصل نمایید.

تصویر نمایش زلزله های فاجعه بار رودبار منجیل & زلزله بم & زلزله ازمین ترکیه

چند زلزله های فاجعه ساز در ایران

مشاهده سایر موارد مورد نیاز شما

—————————————–

 


 

 

نمونه زلزله های فاجعه ساز در ایران و ترکیه در سال های اخیر


 در این نوشته چند نمونه از زلزله هایی بطور خلاصه بررسی می کنیم که در سال های اخیر در ایران رخ داده و خسارات فاجعه باری بر جای گذاشته است.

 

 

زلزله رودبار- منجيل (گيلان)

زلزله شمال ايران (رودبار-منجيل) در 31 خرداد 1369، با بزرگاي 7.7 ريشتر و وسعت تخريب جزو موارد نادر و مخرب در جهان است. در اثر اين زلزله منطقه اي به وسعت حدود 600 هزار کيلومتر مربع به لرزه درآمد و 30 هزار کيلومتر مربع آن در دره وحور سفيد رود سه شهر آباد و در حال رونق لوشان، منجيل و رودبار را به کلي تخريب کرد و به منطقه روستايي وسيعي شامل 1600 روستا آسيب عمده وارد نمود. بيش از 214 هزار واحد مسکوني، 200 مرکز بهداشتي، دو بيمارستان، 1329 مدرسه، تعداد زيادي واحدهاي تجاري، 68 کارخانه صنعتي و همچنين اراضي و تاسيسات کشاورزي، شبکه هاي ارتباطي و شبکه هاي نفت، گاز، آب، برق و تلفن دچار آسيب هاي کلي گرديد (بحريني و آخوندي، 1379).

پس از مراحل اوليه امداد و نجات، خانواده ها به کمپ انتقال داده شد و مناطق آسيب ديديه به 14 منطقه جهت استقرار نيروهاي امداد، آمار برداري از بازماندگان و صدور دفترچه شناسايي و توزيع بين آنها تقسيم گرديد.

در مرحله بعدي جمعيت حلال احمر با توجه به سياست هاي دولت و اعلام وزارت کشور در امر بازسازي موقت منطقه با تهيه 6500 واحد از خانه هاي پيش ساخته 12 متري و نصب آنها در مناطق منجيل، رودبار، رستم آباد، لوشان و تحويل به خانه هاي آسيب ديده مشارکت نمود.

از ديگر اقدامات صورت گرفته در اين مرحله مي توان به موارد زير اشاره کرد:

– برخي از مردم از منطقه خارج شدند و در مدارس تهران و چند شهرستان ديگر به طور موقت اسکان يافتند.

– در شهرهاي رودبار و منجيل اتاقک هاي 12 متري به نام فابيس به طور امانت در اختيار مردم گذاشته شد.

– در تعدادي از روستاهاي طلرم و براي تعداد معدودي از آسيب ديدگان توسط ستاد معين اصفهان، خانه هاي 35 متري ساخته شد.

– در تعدادي از روستاها تک اتاق هايي با مصالح بنايي توسط ستادهاي معين بر پا گرديد.

– تعدادي از روستاها جابجا شدند و با استفاده از نوعي سيستم محلي، در زمين هاي جديد و عمدتا با طراحي شبکه شطرنجي واحدهاي 12 تا 14 متري توسط ستادهاي معين ساخته شدند.

– در تعدادي از روستاها مبلغ بيست هزار تومان وجه نقد و مقداري مصالح ساختماني (که عمدتا چوب و ميخ و ورق گالوانيزه جهت پوشش سقف بود)بين افراد توزيع شد تا خود اقدام به اسکان موقت نمايند.

– در تعدادي ديگر از روستاها صرفا به اعطاي بيست هزار تومان اکتفا شد (بحريني و آخوندي، 1379).

در فرآيند اسکان موقت پس از زلزله گيلان، مشکلاتي نيز وجود داشت:

– به علت عدم وجود فضاهاي باز کافي و مناسب در مجاورت خانه ها و محلات، ناشي از وجود نا همواري ها، اسکان موقت در برخي موارد در فاصله دورتري در زمين مناسب انجام پذيرفت که از نظر ساکنين مطلوب نبوده است.

– صعب العبور بودن مسير دسترسي به برخي از بخش هاي شهرهاي آسيب ديده، ناشي از وجود نا همواري ها، اسکان موقت را باتاخير مواجه ساخت.

– به علت تک محوري بودن مسير دسترسي يه شهرها، عمليات اسکان موقت و استقرار اضطراري عملکردها، فراهم آوردن و انتقال سر پناه هاي موقت با تاخير صورت گرفت.

– وجود پو شش گياهي انبوه در مجاورت بعضي از بخش هاي شهر نيز سبب عدم استقرار موق در آن فضا ها شد.

– همجواري با درياچه پشت سد، منجر به محدود شدن مناطق اختصاص يافته به اسکان افراد گرديد (مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبيعي ايران، 1372).


زلزله بم (کرمان)

در سحر گاه جمعه پنجم دي ماه 1382 زلزله مهيبي با شدت 6.5 درجه در مقياس ريشتر، شهر بم و روستاهاي اطراف آن را به لرزه درآورد. در اين زلزله بيش از چهل هزار تن کشته و بيش از سي هزار نفر مجروح و در حدود 75 هزار تن بي خانمان گشتند. اگر چه عمق شعاع زلزله محدود بود، اما به دليل قرار داشتن مرکز زلزله در شهر و وجود ساختمان هاي آسيب پذير که عموما با خشت و گل يا سازه هاي غير اصولي بنا شده بودند، تقريبا به تمامي بناها آسيب هاي شديدي وارد شد (فلاحي، 1382).

حدود 30 هزار چادر (بخش محدودي به صورت متمرکز در اراضي باز شهر و بخش عمده­ي چادرها در حاشيه خيابان ها) امکان استقرار بازماندگان زلزله در شهر را فراهم کرده بود (خاتم، 1383). با اين همه چادرها به دلايل گوناگوني از قبيل عايق نبودن در برابر باران به دست آمد. فقدان سر پناه براي حيوانات که در واقع مايملک دام پروران محسوب مي شوند، مسدله ديگري بود که اهالي خود به ايجاد سر پناه براي دام هايشان اقدام کردند (مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبيعي ايران، 1372).

خانوارها در همان روزهاي اول برخي لوازم زندگي خود را از زير آوار بيرون کشيده و به چادر منتقل کرده بودند. به دليل دسترسي بخشي از چادرها به برق، امکان استفاده از لوازم برقي حتي تلوزيون فراهم شده بود، اما دسترسي چادرها به سرويس بهداشتي، حمام، محل شستشوي ظروف و لباس، غالبا بسيار نامناسب بوده است.

 در ابتداي سال 83 اسکان موقت يعني انتقال چادرها به واحدهاي کوچک پيش ساخته که تجهيزات و امکانات محدودي داشتند، آغاز گرديد. مسئولين اسکان دو ساله، سانحه ديدگان شهر بم را در اين واحدها، تا اسکان دائم در واحدهاي مسکوني پايدار، پيش بيني

 


زلزله ازمیر ترکیه

زلزله ازمير[1] را که در سال 1999 رخ داد به عنوان نمونه خارجي مورد بررسي قرار مي گيرد و نيز تعيين ميزان خسارات کلي وارده و خسارت وارده به شهر ساکاريا آداپازاري[2] تشريح مي گردد. در ادامه به تشريح کلي اقدامات انحام شده در منطقه ازمير ترکيه توسط گروه هاي بين المللي و دولت ترکيه پرداخته شده است و در انتها ليستي از وسايل و تجهيزات اضطراري مورد نياز به منظور امداد رساني و در راستاي برنامه ريزي اسکان موقت، در زلزله سال 1999 ازمير آورده شده است.

لازم به ذکر است که بررسي زلزله هاي گذشته – از جمله زلزله ازمير – از آن جهت حائز اهميت بسيار مي باشد که مي توان با بهره گيري از تجربيات حاصل از آن زلزله ها، برنامه هاي از پيش تعيين شده را در رابطه با زلزله هاي آتي آماده نمود، البته بايد به اين موضوع توجه شود که به دليل تفاوت هاي فرهنگي، اجتماعي و مذهبي در مناطق مختلف جهان، ممکن است مشکلات بوجود آمده – خصوصا در مراحل امداد و نجات و اسکان اضطراري – با يکديگر تفاوت کند و اين تفاوت ها مي بايست در برنامه ريزي مديران بحران در نظر گرفته شوند.

در 17 آگوست 1999 حدود ساعت 3 نيمه شب زلزله اي با بزرگاي 7.4 ريشتر روي داد که مرکز آن در شمال گسل آناتولي در نزديکي شهر گولکوک[3] در غرب ترکيه بود.

آخرين گزارش ها حاکي از آن است که 18000 کشته و 42442 نفر زخمي شدند. بر اساس گزارش ها تعداد واحدهاي ساختماني که در زلزله تخريب شدند 60000 واحد برآورد شده و تقريبا 600000 نفر هم بي خانمان[4] شدند.

در طول يک ماه پس از زلزله پس لرزه هاي فراواني رخ داد که سبب خسارات و زيان هاي بيشتري شد.

در ادامه و به منظور شناخت بهتر نيازهاي درماني و دارويي که پس وقوع زلزله خودنمايي مي کند، شناسايي تعداد بيماران و نوع بيماري هايي بيان مي گردد که افراد ساکن دو اردوگاه در شهرهاي باهسسيک[5] و ازمير در بازه هاي زماني دو هفته و شش هفته پس از وقوع زلزله به آن مبتلا شده اند.

گزارش مسئولين محلي شهر ساکاريا آداپازاري[6] از ميزان خسارات وارد شده و نيز نيازهاي جامعه آسيب ديده در شرايط پس از سانحه:

-محلي که تخريب عمده را داشته است، نظافت بيشتري نياز لازم دارد، زيرا سيستم آب و فاضلاب از کار افتاده است و هشت تانکر فاضلاب با پمپ مکش زير نخاله هاي ساختماني مدفون شده اند. 40 کاميون زباله در حال کارند ولي جمع آوري زباله به درستي انجام نمي شود و محدود است و همچنين وجود موش ها مناظر بدي را ايجاد کرده است. مسئولان محلي تقاضاي گندزداها و توالت و حمام سيار (500-300) و کاميون هاي مجهز به پمپ براي تخليه فاضلاب را نمودند.

-برق و خطوط ارتباطي در حال کار است، خسارت به زيرساخت ها و مناطق مسکوني گسترده بوده است. 8700 ساختمان تخريب شده است و 15800 خانه ي ديگر خسارت ديده است و همچنين 5 کارخانه و 4 بيمارستان آسيب ديده است. چندين بيمارستان (صحرايي) توسط تيم هاي آلمان، مصر، کانادا و اسرائيل و 13 مرکز بهداشت کوچک تاسيس شده و در حال کار است. 110 آمبولانس در منطقه موجود است.

-تراکم و ترافيک در جاده اصلي گزارش شده است. پليس و نيروهاي ارتشي تنها به ماشين هايي که بايد فورا به منطقه آسيب ديده برسند اجازه عبور مي دهد.

اقدامات انجام شده از تاريخ 23 آگوست سال 1999 (يک هفته پس از وقوع زلزله):

گروه هاي بين المللي

  • درحاليکه تلاش ها در حهت بازتواني افراد مجروح شده و دفع اجساد و جلوگيري از آلودگي بهداشتي در منطقه زلزله زده توسط گروه هاي امدادي منطقه اي در حال انجام بود، سازمان هاي امدادي بين المللي خود را به منطقه رساندند و تعداد زيادي از داوطلبين مرحله ي امداد فوري پس از سانحه را آغاز کردند و بيشتر به توزيع مواد و وسايل امدادي که توسط گروه هاي کمک رسان منطقه اي درخواست شده بود پرداختند.
  • پس از مرحله فوق، شهرهاي چادرنشين و اردوگاه در مناطقي که آسيب قابل توجه ديده بودند آغاز شد. بسياري از مردم در چادرهايي در کنار خانه هاي آسيب ديده شان مستقر شدند تا از وسايل

خانه شان هم محافظت کنند. براساس اعالم مسئولان محلي، تعداد بي خانمان ها در شهر زلزله زده ساکاريا کمتر از 200000 نبود و در گولکوک حدود 10000 نفر بود. ساير برآوردها موجود نبودند و تشخيص و تمايز قايل شدن بين آنهايي که از ترس پس لرزه ها خارج از منازل خوابيدند و آنهايي که به کلي خانه هايشان را از دست دادند آسان نبود.

برآورد آسيب ها توسط دولت ترکيه:

مرکز مديريت بحران نخست وزيري (پي. ام. سي. ام. سي[7]) دو کميته در 23 آگوست سال 1999 ايجاد کرد. اولين کميته، به سرپرستي وزير بازسازي کوراي آيدين[8] بر اسکان موقت بي خانمان ها تاکيد داشت. اين کميته دو زيرگروه را در استان هاي زلزله ديده مشخص کرد: در استان هايي که نسبتا آسيب کمتري داشتند و يا بزرگتر بودند مانند استانبول، بولو[9]، بورسا[10]، اسکيسهير[11]، زونگولداک[12] که مشکلات تا حد زيادي از طريق کمک هزينه، اجاره و … قابل حل بود. در زيرگروه ديگر که آسيب سخت تري داشتند مانند: ازمير، آداپازاري و يالووا[13].

با اين وجود خسارت بسيار وسيع بود. تعداد بي خانمان ها بسيار زياد و خانه هاي باقيمانده آن قدر کوچک بود که امکان استفاده از آنها به عنوان راه حل سريع ميسر نبود. از اين رو جستجوي يک اسکان موقت در مکاني ديگر که امنيت لازم براي سرپناه را داشته باشد و در زمستان از نجات يافتگان حفاظت کند، ضروري به نظر مي رسيد.

وزارت بهداشت ترکيه نشان داد که مواد بهداشتي و درماني زير به طور اضطراري مورد نياز بودند:

  • توالت هاي قابل جابجايي (1000 واحد).
  • مواد بهداشتي توالت (حوله، صابون، شوينده ها، گندزداها و …)
  • مواد خم پلي کربني يا آب.
  • دستمال کاغذي، حوله، دستمال توالت، روتختي و ملحفه.
  • ژنراتورهاي 30 کيلو وات براي نگهداري واکسن ها در واحدهاي مراقب بهداشتي (50 واحد)
  • ژنراتورهاي 50 کيلو واتي براي وسايل ماشيني پزشکي (200 واحد)
  • ژنراتورهاي 100 کيلو واتي براي مخازن هواي سرد (2 واحد)
  • مواد گندزدا جهت بهداشت (صابول مايع و جامد)
  • مواد گندزدا پزشکي (الکل، يد و ساير ضدعفوني کننده ها)
  • قرص هاي کلر، کلر مايع، هيپو سولفيد سديم براي گندزدايي آب.
  • تجهيزات اندازه گيري کلر براي استفاده در شبکه توزيع آب شهر (کومپاراتور[14]، 5000 واحد)
  • جعبه کوچک و متوسط واکسن (1000 واحد)
  • فريزر بزرگ (500 واحد)
  • يخچال هاي کوچک (500 تکه)
  • تجهيزات مربوط به گندزداهاي زيست محيطي (64 واحد)
  • واکسن ها (هپاتيت A و B، ايمونو گلوبين و تتانوس)
  • آزمايشگاه هاي سيار بهداشت عمومي
  • ماسک هاي صورت.
  • کپسول هاي اکسيژن (با ماسک و قلاب سر)
  • دستکش کار
  • لباس خواب
  • اتو کلاو (براي استريليزه کردن)
  • وسايل جراحي اضطراري
  • کيسه هاي خون
  • ژنراتور 700 کيلو وات.
  • واحدهاي قابل حمل اشعه X
  • مانيتور و يک سري لوازم جراحي پزشکي

از نيازهاي فوري مي توان به تهيه و تدارک چادرها و اسکان موقت، آشپزخانه ها، توالت ها و حمام ها، تصفيه آب، داروهاي ضروري و غذاهاي خشک اشاره کرد (اتک، 1995).

 


برای دریافت فایل  GIS زلزله های استان های مختلف کشور و فایل kmz یا لایه گوگل ارث زمینلرزه ها و همچنین فایل اکسل زلزله های کشور به همراه اطلاعات تاریخ و ساعت دقیق وقوع زلزله، عمق زمینلرزه و بزرگای زلزله (نقاط زلزله به اصطلاح به ریشتر) این محصول را از فروشگاه فوری آموز در قسمت بالای همین صفحه برای استان مورد نظر خود جستجو کنید.

دانلود لایه GIS، KMZ و Excel نقاط زلزله های استان ها


نتايج و پيشنهادات برگرفته از زلزله ترکيه

در رابطه با توليد سرپناه که به دو مرحله اسکان موقت (راه حل ميان مدت) و اسکان دائم (بلند مدت) انجام پذيرفت، باعث مي شود زمان و هزينه قابل ملاحظه اي از بين برود. اين به علت تعداد زياد بي خانمان ها در مقايسه با سرپناه هاي احداث شده و ناممکن بودن استفاده مجدد از واحدها در زمان هاي بعدي بود.

بهترين سياست براي سرپناه موقت در کشورهاي زلزله خيز مثل ترکيه و ايران، طراحي آنها براساس ملزومات کلي، نيازهاي محلي و ويژگي هاي خاص آنها باشد و بايستي قبل از وقوع سانحه تهيه شوند.

بهتر است تعدادي سرپناه با تجهيزات مربوط به آنها در نواحي احتمالي وقوع زلزله ذخيره شود. اگر اين کار ممکن نيست، گزينه هاي جايگزين اسکان مي تواند استفاده از اردوگاه هاي مناسب براي استفاده در زمستان و تابستان باشد در حاليکه به طور همزمان اسکان هاي دائم مي تواند هر چه زودتر طراحي و ساخته شود.

شناخت الگوها و معيارهاي تشخيص نيازها براي مقابله ي سريع، اهميت فراواني دارد. تصميمات شتابزده بر عمليات اجرايي در دراز مدت اثر منفي مي گذارند. مثلا تصميماتي از قبيل جابه جايي يا احداث اسکان موقت نيازمند دقت فراوان در بررسي عواقب بلندمدت آنها مي باشد. در اين گونه موارد بهتر است در مورد مشکلات جوامع آسيب ديده مشاوره ي جدي به عمل آيد.

[1] İzmir

[2] Sakarya (Adapazari)

[3] Golcuk

[4] Homeless

[5] Bahcecik

[6] Sakarya Adapazarı

[7] PMCMC

[8] Koray Aydin

[9] Bolu

[10] Bursa

[11] Eskisehir

[12] Zonguldak

[13] Yalova

[14] Comparator

مشاهده سایر موارد مورد نیاز شما

برآورد خطر زمین¬لرزه و پهنه¬بندی لرزه¬ای استان خراسان رضوی و شمالی به روش احتمالاتی

برآورد زلزله با متدژئوفیزیکی در برنامه ریزی

برآورد زلزله با متدهای ژئوفیزیکی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای


برآورد خطر زمین­لرزه و پهنه­بندی لرزه­ای استان خراسان رضوی و شمالی به روش احتمالاتی

امیر طالبی: دانشجو کارشناسی ارشد زلزله­شناسی، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

talebi.amir@ut.ac.ir

محمد علی نظام محله: دانشجوی دکترای ژئومورفولوژی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران

 mnezammahalleh@ut.ac.ir

چکیده

با توجه به مخاطره آمیز بودن سرزمین ایران از نظر لرزه خیزی لازم است برای کاهش خسارات زلزله مکان­های با خطر لرزه­ای بالا شناسایی شوند. در این مقاله خطر زمینلرزه در استان­های خراسان رضوی و شمالی بر اساس روش احتمالاتی برآورد و پهنه­بندی شده است. به منظور اجرای این روش ابتدا پنج چشمه ( محدوده)  بالقوه لرزه­زا در منطقه بر اساس فراوانی زلزله ها و نوع گسلها  شناسایی و تعیین حدود گردیده اند. داده های زلزله بصورت یکنواخت، از زمینلرزهایی­ که شامل 15 زمینلرزه تاریخی و 330 زمینلرزه دستگاهی از سال 1900-2012 با بزرگای Ms>3.5 می­باشد، استفاده شده است. مختصات نقاط چشمه و نقاط زلزله وارد نرم افزار Z-MAP شد و  پس از برآورد پارامترهای هر چشمه شامل مقادیر a و b  از نرم افزار Z-MAP و بیشینه بزرگی مورد انتظار (M) از نرم افزار KIJKO2001،  شتاب حاصل از فعالیت­ چشمه­ها با استفاده از نرم افزار crisis برای دوره بازگشت­های 50، 100، 475 سال برآورد شد. بر اساس نتایج به دست آمده منطقه از نظر سطح خطر بر حسب شتاب گرانش (g) به پنج دسته تقسیم می­شود: سطح خطر بسیار پایین، کمتر از 0.1، سطح خطر پایین، از 0.1 تا 0.15 ، سطح خطر متوسط، از 0.15 تا 0.35 ، سطح خطر بالا، از 0.35 تا 0.5 ، سطح خطر بسیار بالا، بالاتر از 0.5،  مشخص شد که شهرستان های بجنورد، اسفراین و شمال قوچان در سطح خطر بسیار بالا قرار دارند.

کلید واژه ها: مخاطره، لرزه ای، پهنه بندی، تحلیل خطر


مقدمه :

سرزمین ایران از دیدگاه زمینساختی و لرزه خیزی بسیار ناآرام و پر تکاپو است که معمولا زیانهای جانی و مالی بسیاری را موجب می­شود . به همین منظور بایستی با مطالعه­ی دقیق مناطق لرزه خیز و چشمه های بالقوه­ی زمینلرزه (ریتر 1990) تعیین شود. از آنجایی که رویداد زمینلرزه یک پدیده ی طبیعی است و تا کنون هیچ روش علمی برای پیش بینی آن ارائه نشده است، لذا تنها راه مقابله با آثار زیانبار زمینلرزه یک برآورد قابل اعتماد از خطر لرزه­ای است که بر اساس دانش کنونی و آخرین دست آوردها و فناوری ها انجام گیرد تا مبنای طراحی و ساخت سازه های مقاوم در مقابل زمینلرزه باشد.

برآورد خطر زمینلرزه، برآوردی از اندازه گیری جنبش نیرومند زمین است که انتظار می­رود در یک نقطه خاص رخ دهد. استان خراسان شمالی و جنوبی قسمتی از ایالت لرزه زمینساختی کپه داغ است (میرزایی و همکاران، 1997). در این مطالعه منطقه محصور بین 57 تا 60 درجه طول جغرافیایی و 35 تا 38 درجه عرض جغرافیایی انتخاب شده است. هدف از این مقاله برآورد خطر زمینلرزه در استان خراسان شمالی و مرکزی و پهنه بندی آن به روش احتمالاتی با توجه به میزان خطر پذیری بخش­های مختلف آن می­باشد.

موقعیت خطر زمینلرزه در استان¬های خراسان رضوی و شمالی

موقعیت خطر زمینلرزه در استان¬های خراسان رضوی و شمالی

شکل(1) منطقه ی مورد مطالعه


مواد و روش

در این تحقیق با استفاده از نقشه های زمین شناسی و مقالات مرتبط، نقشه­ی گسلهای منطقه ترسیم گردید. سپس از داده های زمینلرزه های تاریخی (قبل از 1900 میلادی) و داده های دستگاهی (2012 – 1900 میلادی) مربوط به موسسه بین المللی زلزله شناسی (ISC)، و سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و روند گسلهای منطقه، برای مشخص کردن چشمه های مورد نظر استفاده شده است. این نقشه ها برای نشان دادن خطر زمینلرزه در این نواحی به صورت خطوط میزان هم شتاب و پهنه بندی خطر زمینلرزه ای با به کارگیری روش احتمالاتی تهیه شده است. تخمین های احتمالاتی این نقشه ها شامل بیشینه شتاب زمین در مناطق مورد مطالعه برای دوره های بازگشت 50، 100 و 475 سال و پریود 0.05 ثانیه می باشد. اولین گام در تحلیل خطر زمینلرزه تعیین چشمه های زمینلرزه ای است. این چشمه ها محل تجلی فعالیت نیروهای زمین ساختی منطقه می باشند.


برای دریافت فایل  GIS زلزله های استان های مختلف کشور و فایل kmz یا لایه گوگل ارث زمینلرزه ها و همچنین فایل اکسل زلزله های کشور به همراه اطلاعات تاریخ و ساعت دقیق وقوع زلزله، عمق زمینلرزه و بزرگای زلزله (نقاط زلزله به اصطلاح به ریشتر) این محصول را از فروشگاه فوری آموز در قسمت بالای همین صفحه برای استان مورد نظر خود جستجو کنید.

دانلود لایه GIS، KMZ و Excel نقاط زلزله های استان ها


برآورد خطر به روش احتمالاتی (probabilistic seismic hazard analysis)

در راهکار احتمالاتی جمع احتمالات رخداد یک سطح خاص از پارامتر جنبش نیرومند زمین در محدوده اطراف نقطه مورد بررسی در طی یک دوره زمانی مورد نظر است (کورنل، 1986). در این روش تحليل خطر لرزه اي تمام زمينلرزه ها و تمام چشمه هاي مهم با فاصله هاي مختلف ازساختگاه با در نظر گرفتن احتمال وقوع تمام رويدادها، مورد توجه قرار مي گيرند. در اين مرحله از مطالعات خطر زمينلرزه در ساختگاه، با استفاده از مدل چشمه هاي پهنه اي لرزه زا براي مدل هاي مختلف كاهيدگي شتاب هاي افقي و قائم جنبش زمين ارائه شده است. در این روش تمامی چشمه­ها تواما با هم در نظر گرفته می­شود و فاصله سایت تا چشمه متغیر است. در این روش با استفاده از نرم افزار CRISIS2007 به محاسبه ریسک لرزه­ای منطقه می­پردازیم.

مراحل اساسی در تحلیل خطر زمینلرزه به روش احتمالاتی مرسوم، که اولین بار توسط کرنل (1968) بیان و توسط ریتر (1990) توصیف شده به شرح زیر می باشد.

 

تعیین چشمه های بالقوه ی زمینلرزه

چشمه بندی منطقه بر اساس پارامترهای زیر صورت گرفت: الف) تجمع رویداد­های زلزله ب) راستا و سازوکار غالب گسل­های منطقه ج) پتانسیل لرزه خیزی منطقه (شکل 2)

تعیین چشمه های بالقوه ی زمینلرزه

چشمه¬های بالقوه و لرزه¬زا منطقه

شکل(2) چشمه­های بالقوه و لرزه­زا منطقه

 

تعیین پارامترهای لرزه خیزی در هر چشمه ی بالقوه ی زمینلرزه

اصول استفاده از روش تحلیل احتمالاتی تهیه یک مدل مناسب از لرزه­خیزی منطقه است که شامل پارامترهای بیشینه بزرگی رخ داده و قابل وقوع توسط هر کدام از چشمه­ها، رابطه کاهندگی مناسب برای منطقه، پارامتر لرزه­خیزیβ، پارامترهای لرزه­خیزی λ و مختصات چشمه­ها می­باشد که با استفاده از نرم افزار Kijko2001 به دست آورده شده است.

 

جدول2 ) پارامترهای لرزه­خیزی چشمه­ها

شماره چشمه

Mmax M(obs) λ (GR)β
1 7 6.5 1.48 0.93
2 7.8 7.3 5.48 1.74
3 7.5 7 .99 1.99
4 8.1 7.6 .48 .92
5 8.1 7.6 6.22 2.15

 

تعیین یک رابطه ی تضعیف جنبش زمین مناسب

در این روش هندسه چشمه­ها کاملا یکسان با هندسه بکار رفته در روش قطعی می­باشد. مدل کاهندگی به کار رفته در محاسبات، مدل ارائه شده توسط Guerrero می­باشد.

برآورد خطر در ساختگاه مورد نظر

شتاب حاصل از فعالیت­ چشمه­ها  به روش احتمالاتی با استفاده از نرم افزار crisis برای دوره بازگشت­های 50، 100، 475 سال در نقاط مشخص برآورد شد.


نتایج

طبق نقشه خطر بدست آمده، قسمت شمال غربی منطقه شامل شهرهای بجنورد، اسفراین و شمال قوجان مستعد بیشترین سطح شتاب است. این بخش جزئی از منطقه کپه داغ محسوب می­شود که در آن زمینلرزه ها با بزرگی بالاتری رخ داده اند و تراکم گسل­های فعال و لرزه زا در این محدوده بیشتر است. برای پهنه بندی خطر منطقه، پنج سطح خطر نسبی در نظر گرفته شده است (واحد شتاب بر حسب (g، سطح خطر بسیار پایین و شتاب کمتر از 0.1، سطح خطر پایین و شتاب از 0.1 تا 0.15 ، سطح خطر متوسط و شتاب از 0.15 تا 0.35 ، سطح خطر بالا وشتاب از 0.35 تا 0.5 ، سطح خطر بسیار بالا و شتاب بالاتر از 0.5 که طبق آن شهرهای بجنورد، اسفراین، شمال قوچان و جاجرم در منطقه با خطر بالا قرار می­گیرند. (شکل 3)

شکل نمایش پهنه های خطر زلزله در دور بازگشت های چند ساله

نمایش چگونگی زلزله | پهنه بندی خطر لرزه خیزی برای دوره بازگشت¬های 50، 100، 475 سال

شکل (3) پهنه بندی خطر لرزه خیزی برای دوره بازگشت­های 50، 100، 475 سال

نتیجه گیری

در این مطالعه با استفاده از داده های لرزه­ای مرکز بین المللی زلزله شناسی، سازمان زمین شناسی آمریکا و موسسه ژئو.فیزیک دانشگاه تهران قسمت­هایی از منطقه خراسان شمالی و رضوی با روش احتمالاتی تحلیل خطر شد. در این مطالعه مشخص شد که روش احتمالاتی به کار رفته به خوبی توانسته است مناطق با خطر لرزه خیزی بالا را تعیین نماید. این مکان­ها در محدوده ایاالت لرزه زمینساختی کپه داغ قرار دارند. این  تحقیق برای اولین بار این منطقه را با روش تحلیل خطر احتمالاتی پهنه بندی کرده است. پهنه بندی انجام شده برای سه دوره بازگشت ارائه شده می­تواند راهنمای مناسبی برای برنامه ریزی­های عمرانی آتی باشد.


منابع و ماخذ

1– آمبرسیز ن.ن., ملویل، چ.پ. (1982). تاریخچه زمین لرزه­های ایران, ترجمه رده, ابولحسن 1370، موسسه انتشارات آزاد

2-رمضان، رمضان اومالی, سهراب، شهریاری, پرویز امیدی, ناصر حافطی مقدس, جمشید افتخار نژاد.، (1379) زمینساخت فعال در کپه داغ مرکزی

3-میرزائی، ن ، (1381)، پارامترهای مبنایی زمین­لرزه­های ایران

4-Noorbakhsh Mirzaei,Geo Mengtan,Chen Yuntai,; (1998). Seismic Source Regionalization for Seislnic Zoning of Iran: Major Seismotectonic Provinces, Jurnal of Earthquake Prediction Research 7 465-495

5-K.Hessami and F.Jamali, Explanatory Notes to the Map of Major Active Faults of Iran. Seismology Research Center, International Institute of Earthquake Engineering and Seismology (IIEES), Tehran

6-Berberian, M.(1981): Active Faulting and Tectonics of Iran, Geol. Sur. of Iran. Rep. No. 52.

7- Reiter, L., 1990, Earthquake Hazard Analysis, Colombia University Press, New York, 254 pp

8- Cornel, C. A., 1968, Engineering seismic risk analysis, Bull. Seism. Soc. Am., 58, 1583 – 16060.

Seismic hazard assessment and zonation by probabilistic approach in Khorasan, Razavi and Shomali, Iran 

Amir Talebi:  Master Student of Geophysics, Geophysics Department, University of Tehran, Tehran, Iran (talebi.amir@ut.ac.ir), Mobile: 09363117079

Mohammad Ali Nezammahalleh: PhD Student of Geomorphology, Physical Geography Department, University of Tehran, Tehran, Iran (mnezammahalleh@ut.ac.ir)

Abstract

In order to mitigate the adverse consequences of earthquake events in Iran where is located in a highly active seismic area, it is important to conduct seismic risk assessment studies. The research has made a zonation of seismic risk assessment by probabilistic approach in Khorasan Shomali and Khorasan Razavi, Iran. To perform the method five potential seismic origins have been recognized based on the frequency of earthquakes and fault types. Seismic data are 15 historical and 330 instrumental earthquakes from 1900 to 2012, Ms>3.5. The coordinates of the origins and the earthquakes have been imported into Z-Map. Quantities of a-value and b-value and the expected magnitude have, respectively, been extracted from Z-Map and KIJKO2001 Software. The acceleration of the origins has been estimated by Crisis Software for return periods of 50, 100, and 475 years. As the result, the area is classified in five categories in acceleration (g) by ArcGIS: risk potential of Very Low, with acceleration less than 0.14, risk potential of Low, from 0.14 to 0.22, Moderate, 0.22-0.30, High, 0.30-0.42, and Very High with acceleration of 0.42-0.56 and greater. This can be concluded that the areas with higher risk potentials including Bojnord, Esferain, and north of Ghouchan are more in need for precautious measures.

Keywords: Hazard, Seismic, Zonation, Risk Assessment