کاربرد نقشه های تاریخی در برنامه ریزی شهری

دانش و مهارت برنامه ریزی شهری یک حوزه چند رشته ای است که شامل طراحی و سازماندهی جنبه های کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهرها و جوامع می شود. این برنامه بر ایجاد محیط‌های پایدار، کاربردی و زیبایی‌شناختی برای زندگی، کار و بازی افراد برای زندگی، کار و بازی تمرکز دارد. برنامه‌ریزان شهری عواملی مانند کاربری زمین، حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها، مسکن و پایداری محیطی را برای توسعه طرح‌هایی که رفاه را ارتقا می‌دهند، و کیفیت زندگی ساکنین در نظر می‌گیرند. نقشه های تاریخی مانند عکس های ماهواره ای گوگل ارث گذشته بیست سال قبل شهرهای ایران و جهان را بخوبی نمایش میدهند.

نقشه‌های تاریخی با ارائه بینش‌های ارزشمند در مورد تحول شهرها، توسعه زیرساخت‌ها و الگوهای کاربری زمین، نقش مهمی در برنامه‌ریزی شهری دارند. برخی از کاربردهای نقشه های تاریخی در برنامه ریزی شهری عبارتند از:

1. درک رشد شهری: برنامه ریزان شهری از نقشه های تاریخی برای مطالعه رشد و گسترش شهرها در طول زمان استفاده می کنند. با تجزیه و تحلیل نقشه های تاریخی، برنامه ریزان می توانند الگوهای توسعه تاریخی، تغییرات شکل شهری و تکامل شبکه های حمل و نقل را شناسایی کنند. رشد شهری تهران با استفاده از عکس های هوایی ده چهل و سپس نقشه های هوایی گوگل ارث قابل بررسی و نمایش است.

2. تجزیه و تحلیل کاربری زمین: نقشه های تاریخی به برنامه ریزان شهری کمک می کند تا الگوهای کاربری اراضی گذشته، مقررات منطقه بندی و مالکیت املاک را تجزیه و تحلیل کنند. با مقایسه نقشه های تاریخی با داده های کاربری فعلی زمین، برنامه ریزان می توانند تداوم یا تغییرات کاربری زمین را در طول زمان ارزیابی کنند و تصمیمات آگاهانه ای در مورد توسعه آینده بگیرند. نقشه های تاریخی و مستندات عکس های هوایی و تصاویرماهواره ای می توانند بخوبی تغییرات کاربری اراضی را نمایش بدهند. مثلا با استفاده از نقشه های توپوگرافی 50 هزارم می توانیم باغشهرهای اطراف تهران و مشهد را مشاهده کنیم که چطور به فضاهای ساخته شده تبدیل شده اند.

موضوع کاربری زمین شهری مبحث بسیار پیشرفته و گسترده ای است که از چندین رشته علمی و مهارت فنی برای تهیه نقشه های کاربری زمین شهری می بایست استفاده شود. دانشی که بتواند تمامی این شاخه های پراکنده را در یک نقشه بطور یکپارچه ترکیب و منسجم کند عمل جغرافیا است که ترکیب کننده و انسجام دهنده رشته های علمی مختلف در قالب یک نقشه و برنامه شهری بلند مدت است.

3. حفاظت از میراث: نقشه های تاریخی ابزار ارزشمندی برای شناسایی و حفظ بناهای میراثی، بناهای تاریخی فرهنگی و مناطق تاریخی هستند. برنامه ریزان شهری از نقشه های تاریخی برای مستندسازی مکان های تاریخی، ارزیابی اهمیت آنها و گنجاندن استراتژی های حفاظت از میراث در برنامه های توسعه شهری استفاده می کنند.

4. برنامه ریزی زیرساخت: برنامه ریزان شهری از نقشه های تاریخی برای مطالعه موقعیت و تکامل سیستم های زیربنایی مانند جاده ها، راه آهن، آبراه ها و تاسیسات استفاده می کنند. با تجزیه و تحلیل نقشه های تاریخی، برنامه ریزان می توانند زمینه تاریخی توسعه زیرساخت ها را درک کنند، کارایی سیستم های موجود را ارزیابی کنند و برای پروژه های زیرساختی آینده برنامه ریزی کنند. این برنامه ها به همراه برنامه ها و نقشه های کاربری زمین های شهری در طرح های جامع شهری و همچنین طرح های تفصیلی شهری تهیه و بعد از تصویب شوراهای شهری توسط شهرداری ها به مورد اجرا در می آیند.

5. مشارکت جامعه: نقشه های تاریخی را می توان در ابتکارات مشارکت جامعه برای مشارکت ساکنان در فرآیندهای برنامه ریزی شهری استفاده کرد. با به اشتراک گذاشتن نقشه های تاریخی با جامعه، برنامه ریزان می توانند حس مکان را تقویت کنند، آگاهی از تاریخ محلی را ارتقا دهند، و در مورد اولویت های توسعه محله اطلاعات جمع آوری کنند. در این موارد همچنین می توانیم به اهمیت داده های مردم نهاد در توسعه نقشه های تاریخی اشاره کرد.

از دیگر زمینه های کاربردی نقشه های تاریخی برنامه ریزی شهر با استفاده از هوش مکانی شهری است که می تواند بر پایه اصول پدافند غیر عامل و توسعه زیرساخت های ضروری برای بهبود و ارتقای تاب آوری شهری عمل کند.

برخی دیگر از مهمترین کاربردهایی که نقشه های تاریخی در برنامه ریزی شهری دارند به شرح زیر است. در این قسمت به عواملی مانند مورفولوژی شهری براساس نقشه های تاریخی، تحلیل زیست محیطی شهر و محیط زیست شهری براساس نقشه های تاریخی، تحلیل موقعیت آثار باستانی و بافت های تاریخی شهر براساس نقشه های تاریخی، مطالعه حمل و نقل شهری و جابجایی وسایل نقلیه در شبکه ارتباطی شهری، و تحلیل تغییرات فرهنگی شهری و پویایی های فرهنگی شهر پرداخته ایم.

مورفولوژی و تکامل شهری: تصور کنید یک نقشه‌بردار روی پوست قوز کرده و انگشت‌های آغشته به جوهر خطوط یک شهر را دنبال می‌کند. نقشه‌های تاریخی تکامل شکل شهری را نشان می‌دهند. نحوه تنفس خیابان‌ها، خوشه‌بندی محله‌ها و فضاهای عمومی. آنها مانند یک ویدیوی تایم لپس از رشد شهری هستند که قرن ها تصمیمات معماری، تغییر منطقه بندی و پویایی جامعه را به تصویر می کشد. برنامه‌ریزان شهری از این نقشه‌ها استفاده می‌کنند تا بفهمند شهرها چگونه به‌طور ارگانیک خود را در طول زمان شکل داده‌اند

بینش های زیست محیطی: نقشه های تاریخی فقط نوستالژی با رنگ قهوه ای نیستند. آنها گنجینه ای از سرنخ های محیطی هستند. برنامه ریزان شهری برای ردیابی تغییرات کاربری زمین، آنها را بررسی می کنند. تصور کنید رودخانه ای را ببینید که زمانی در آن جریان داشت و اکنون یک خیابان شلوغ وجود دارد. این نقشه ها حکایت هایی از تالاب های ناپدید شده، تپه های جنگل زدایی شده و اکوسیستم های فراموش شده را زمزمه می کنند. با مقایسه نقشه های قدیمی با واقعیت امروزی، برنامه ریزان می توانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد فضاهای سبز، مناطق سیلابی و توسعه پایدار بگیرند.

حفظ میراث های فرهنگی ملت ها : این را تصور کنید که یک خیابان سنگفرش عجیب و غریب با ردیفی از ساختمان های چند صد ساله در جلوی چشمان شماست. نقشه های تاریخی به حفظ چنین جواهری کمک می کند. زمانی که شهری برنامه ریزی برای نوسازی یا احیای مجدد دارد، این نقشه ها تلاش های مرمت را راهنمایی می کنند. آنها کوچه های فراموش شده، حیاط های پنهان و سبک های معماری گمشده در زمان را نشان می دهند. بنابراین، وقتی لاته خود را در آن میدان جذاب می‌نوشید، از نقشه‌سازان باستانی تشکر کنید—آنها قهرمانان گمنام حفاظت از میراث هستند.

حمل و نقل و ارتباطات مکانی: برنامه ریزان شهری عاشق یک پازل خوب حمل و نقل هستند. نقشه‌های تاریخی سرنخ‌هایی درباره جاده‌های قدیمی، مسیرهای تجاری و مراکز حمل و نقل ارائه می‌کنند. آنها به کشف DNA شهری کمک می کنند. اینکه مردم چگونه حرکت کردند، بازارها در کجا رونق داشتند و کدام مسیرها به رونق منجر شدند. با همپوشانی مسیرهای تاریخی با شبکه های حمل و نقل مدرن، برنامه ریزان تحرک و اتصال را بهینه می کنند. دانلود اکسل اطلاعات و جداول ترافیکی محور های مواصلاتی کشور می تواند در مطالعات و برنامه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات ترافیکی محور های مواصلاتی می تواند در طراحی مدل های کسب و کار و برنامه ریزی برای حداکثر سازی تامین مواد خام کارخانجات و پخش محصولات و کالاها به مشتریان نقش مهمی داشته باشد. اطلاعات ترافیکی کشور ایران را بصورت اکسل از وبسایت عددایکس می توانید دانلود کنید.

بینش اجتماعی و فرهنگی: نقشه ها فقط در مورد خیابان ها و میدان ها نیستند. آنها خاطرات فرهنگی هستند آن‌ها نشان می‌دهند که جوامع کجا جمع شده‌اند، کجا بازارها شلوغ شده‌اند، و کجا تنوع شکوفا شده است. برنامه‌ریزان شهری از آنها برای درک پویایی‌های اجتماعی استفاده می‌کنند – چگونگی شکل‌گیری محله‌ها، پیدایش مناطق قومی و مکان‌های عمومی به محل ملاقات. این مانند استراق سمع تاریخ است، یک سنگفرش در یک زمان.

برخی از مهمترین کاربردهای نقشه های تاریخی در زیر آمده است.

برنامه ریزی شهری

پژوهش های تاریخی 

باستان شناسی  

تبارشناسی

گردشگری و توریسم

صنعت و اقتصاد

آموزش و پرورش

مسایل حقوقی و قضائی

در ادامه به هرکدام از این موارد فوق خواهیم پرداخت.

در زیر برخی لینک مستقیم برخی از مهمترین منابع دانلود نقشه های تاریخی را قرار دادیم.

دانلود نقشه های تاریخی توپوگرافی

دانلود عکس های هوایی

دانلود طرح های تفصیلی شهرها

دانلود نقشه های تاریخی گوگل ارث

دانلود زمین لرزه های تاریخی

سایر نقشه ها و مطالب را در قسمت جستجوی در فوری آموز مشاهده کنید.

نقشه اسم خیابان ها و نام کوجه ها و موقعیت مکانی کوچه خیابان ها و راه ها

نقشه آنلاین خیابان ها و اسم کوچه ها روی گوشی موبایل

برای مشاهده نقشه راه ها و اسم کوچه ها و نام خیابان های شهرها …
موقعیت مکانی و لوکیشن قنات ها داخل شهر های ایران

نقشه قنات های شهر اصفهان

با دانلود این فایل می توانید موقعیت مکانی قنات های داخل شهر اصفه…
موقعیت مکانی و لوکیشن قنات ها داخل شهر های ایران

نقشه قنات های شهر اراک

با دانلود این فایل می توانید مشاهده کنید که کدام ساختمان ها و تا…
موقعیت مکانی و لوکیشن قنات ها داخل شهر های ایران

قنات های شهر زاهدان

قنات های شهر زاهدان
موقعیت مکانی و لوکیشن قنات ها داخل شهر های ایران

نقشه قنات های شهر شیراز

در این فایل نقشه قنات های شهر شیراز در برنامه گوگل ارث قابل مشا…
موقعیت مکانی و لوکیشن قنات ها داخل شهر های ایران

نقشه قنات های شهر قم

با خرید و دانلود نقشه قنات های شهر قم می توانید بدانید قنات ه…
موقعیت مکانی و لوکیشن قنات ها داخل شهر های ایران

قنات های شهر قزوین در گوگل ارث

برای مشاهده قنات های شهر قزوین در گوگل ارث این فایل را از قس…
موقعیت مکانی و لوکیشن قنات ها داخل شهر های ایران

قنات های شهر کرمان در گوگل ارث

در این فایل می توانید قنات های شهر کرمان در گوگل ارث را ببینی…
موقعیت مکانی و لوکیشن قنات ها داخل شهر های ایران

نقشه google earth قنات های شهر کرج

نقشه مکان قنات های شهر کرج نشان میدهد کدام ساختمان های شهر کرج در استان البرز روی قنات احداث شده اند.
نقشه مرز مناطق 22 گانه و نواحی محلات شهر تهران در گوگل ارث

نقشه مرز دقیق 1400 مناطق، نواحی و محلات شهر تهران در google earth

این محصول یک فایل گوگل ارث با فرمت kml/kmz است که مر…
تصویر کالای دیجیتال قابل دانلود ژئودیتابیس شهری با لایه های gis شهری

دانلود لایه های GIS ایجرود استان زنجان

این محصول یک ژئودیتابیس است که لایه های GIS شهر ستان ای…
تصویر کالای دیجیتال نقشه گوگل ارث کاربری شهری خرم آباد لرستان

نقشه کاربری های شهری خرم آباد در گوگل ارث

نقشه کاربری های شهری برای شهر خرم آباد در این محصول د…
تصویر دانلود لایه قطعه زمین های مستعد سرمایه گذاری برای توسعه صنعت و مسکن

املاک و زمین های مجاز برای توسعه صنعت و مسکن تهران

نقشه گوگل مناطق پتاسیل دار توسعه مسکن تهران و صن…
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 22 شهر تهران

کاربری منطقه 22 شهر تهران
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 21 شهر تهران

لایه مکانی کاربری های منطقه بیست و یک شهر تهران
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 20 شهر تهران

فایل گوگل مپ کاربری کل ساختمان های شهر تهران
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 19 شهر تهران

کاربری های منطقه 19 شهر داری تهران
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 18 شهر تهران

دانلود لایه گوگل ارض کاربری های ساختمان های شهر تهران برای منطقه هجده شهرداری تهران Urban landuses for district 18 of Tehran municipality
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 17 شهر تهران

فایل google earth لندیوز شهری کاربری های ساختمان های منطقه هفده شهر تهران
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 16 شهر تهران

ابزار کار مشاورین املاک و دفاتر اسناد رسمی جهت استعلام و مشاهده مستقیم کاربری های بلوک ها و تمامی ساختمان های شهر تهران این محصول برای منطقه شانزده تهران است سایر مناطق در سایت فوری آموز
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 15 شهر تهران

کاربری های شهری منطقه 15 شهر تهران کاربری تمام ساختمان های منطقه پانزده تهران در گوگل ارث
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 14 شهر تهران

لایه مکانی تغییرکاربری ساختمان های شهر تهران را دانلود کنید و در گوشی تلفن همراه خود کاربری های املاک اطراف خود را مشاهد کنید. محصولی از مجموعه فوری آموز foriamooz
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 13 شهر تهران

فایل kmz کاربری های تمامی ساختمان های شهر تهران
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 12 شهر تهران

دانلود فایل کاربری های شهری مناطق 22 گانه تهران با فرمت kml در گوگل ارث این فایل در گوشی های تلفن همراه سامسونگ و ایفون نیز قابل مشاهده است.
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 11 شهر تهران

لایه اطلاعاتی کاربری شهری براساس طرح تفصیلی مصوب شهر تهران لایه کاربری شهری با فرمت KMZ با نمایش تمامی بلوک های شهری
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 10 شهر تهران

لایه KML کاربری های شهری منطقه ده شهر تهران نقشه تغییر کاربری شهری برای مشاورین املاک و دفاتر معاملات ملکی و دفترخانه اسناد رسمی فعال در شهر تهران
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 9 شهر تهران

کاربری منطقه نه تهران در گوگل ارث برای سرمایه گذاری ملکی لازم است نقشه کاربری های اطراف را بررسی کنید. این نقشه می تواند برای تمامی افرادی که با معاملات ملکی بطور موقت یا حرفه ای سروکار دارند بسیار مفید باشد و یکی از ابزارهای کلیدی کار مشاورین محترم املاک و دفاتر معاملات ملکی است.
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 8 شهر تهران

نقشه کاربری های منطقه هشت شهر تهران
فایل google earth کاربری های شهرداری و شورای شهر تهران. استعلام کاربری های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 7 شهر تهران

نقشه لندیوز شهری منطقه هفت شهرداری تهران بزرگ برای سرمایه گذاری ملکی لازم است نقشه کاربری های اطراف را بررسی کنید. این نقشه می تواند برای تمامی افرادی که با معاملات ملکی بطور موقت یا دایم سروکار دارند بسیار مفید باشد.