نقاط زلزله در تحلیل فضایی

نحوه استفاده از نقاط زلزله در GIS برای تحلیل فضایی

نحوه استفاده از نقاط زلزله در GIS برای تحلیل فضایی

نقاط زلزله مختصات مکانی و ویژگی‌های رخدادهای لرزه‌ای هستند که در یک منطقه یا منطقه خاص رخ داده‌اند. نقاط زلزله می توانند اطلاعاتی در مورد بزرگی، عمق، فراوانی و توزیع فعالیت لرزه ای در یک منطقه یا منطقه معین ارائه دهند. نقاط زلزله را می توان از منابع مختلفی مانند کاتالوگ زلزله، شبکه های لرزه ای و یا بررسی های ژئوفیزیکی به دست آورد. نقاط زلزله را می توان برای تحلیل فضایی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده کرد. این زمین لرزه ها همه روزه در وبسایت زمین شناسی امریکا برای کل سیاره زمین رصد شده و منتشر می شود.

در وبسایت فوری آموز نقاط زلزله ثبت شده توسط سازمان زمین شناسی امریکا بصورت جداول استخراج و براساس موقعیت مکانی با فناوری GIS تبدیل به لایه مکانی شیپ فایل شده است. از طریق لینک زیر می توانید شیپ فایل نقاط زمین لرزه تمام استان های ایران را بصورت فایل گوگل ارث (kmlz/kml)، جداول اکسل و همچنین shapefile دانلود کنید.

دانلود لایه زلزله استان ها

GIS یک ابزار فناورانه برای دستکاری، تجزیه و تحلیل و تجسم داده های مکانی است. یک GIS می‌تواند داده‌های جغرافیایی را در لایه‌هایی سازماندهی کند که می‌توانند روی نقشه نمایش داده شوند. یک GIS همچنین می تواند عملیات و محاسبات مختلفی را بر روی لایه های داده انجام دهد، مانند پوشش، بافر، کلیپ، حل کردن، پیوستن، آمار و موارد دیگر. یک سیستم اطلاعات جغرافیایی می تواند به سوالات مکانی مانند کجا، چه چیزی، چگونه و چرا پاسخ دهد.

برای استفاده از نقاط زلزله در GIS برای تحلیل فضایی، مراحل زیر توصیه می شود:

• به دست آوردن و آماده سازی داده های نقطه زلزله: اولین گام این است که داده های نقطه زلزله را از یک منبع معتبر مانند برنامه خطرات زلزله USGS بدست آورید. داده های نقطه زلزله باید در قالبی باشد که با نرم افزار GIS سازگار باشد، مانند CSV، shapefile یا GeoJSON. داده های نقطه زلزله نیز باید دارای ویژگی های لازم مانند عرض جغرافیایی، طول جغرافیایی، بزرگی، عمق، تاریخ و زمان باشند. داده های نقطه زلزله باید از نظر کامل بودن، دقت و سازگاری بررسی شوند.

از وبسایت فوری آموز با کلیک روی این لینک می توانید لایه های مکانی و جداول زلزله های ثبت شده در محدوده تمام استان های ایران را دریافت کنید.

تصویر نمونه از محصول فایل GIS زلزله های استان در زئودیتابیس و اطلاعات آماری زمین لرزه ها
فایل GIS زلزله های استان در ژئودیتابیس و اطلاعات آماری زمین لرزه ها

• وارد کردن و نمایش داده های نقطه زلزله در GIS: مرحله دوم وارد کردن داده های نقطه زلزله در نرم افزار GIS و نمایش آن بر روی نقشه است. داده های نقطه زلزله را می توان به صورت جدول یا لایه وارد کرد. داده های نقطه زلزله را می توان به صورت نقاط یا نمادها روی نقشه نمایش داد. داده‌های نقطه زلزله را می‌توان با توجه به ویژگی‌هایی مانند رنگ، اندازه، شکل یا شفافیت سبک‌سازی کرد. داده های نقطه زلزله را می توان با ویژگی هایی مانند بزرگی یا تاریخ برچسب گذاری کرد.

فایل گوگل ارض & اکسل نقاط زلزله های استان های کشور
فایل گوگل ارض نقاط زلزله های استان های کشور | زمین لرزه (رخداد های لرزه ای کشور)

• انجام تجزیه و تحلیل مکانی بر روی داده های نقطه زلزله در GIS: گام سوم، انجام تحلیل مکانی بر روی داده های نقطه زلزله با استفاده از ابزارها و توابع GIS است.

دانلود فایل های زلزله استان ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *