متن مقاله مطالعه نقشه ها و اطلاعات مکانی جغرافیایی محیطی طبیعیت شهری روستایی لوکیشن

گسل های اطراف شهر تبریز

در اطراف شهرتبریز، بسیاری از گسل‌های فعال و غیرفعال بر روی ساخمان های شهری واقع شده است. این گسل‌ها از زیر ساختمان‌های شهری و روستایی عبور می‌کنند که می تواند در صورت وقوع زلزله خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر، در شهرهای اطراف تبریز و شهرهای دیگر شمال غرب کشور، ساختمان‌هایی وجود دارند که عمدتاً روی این گسل‌ها ساخته شده‌اند که در زمان رخداد زمین لرزه بسیار آسیب پذیر هستند.

مطالعات نشان داده است که در صورت رخداد زلزله در نزدیکی این گسل‌ها، احتمال بیشترین تخریب ساختمان‌ها وجود دارد. البته توسعه شهری به سمت زمین‌های زراعی و تراکم جمعیت شمال کشور در کنار مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک اطراف تبریز به سمت این منطقه، باعث شده تا شهرتبریز به سمت اطراف گسترش یابند. این نکته منجر به ساخت بسیاری از ساختمان‌ها و سازه‌ها روی گسل‌ها شده است. همچنین، سازندگان بدون توجه به نقشه‌های گسل های اطراف شهر تبریز، ساختمان‌ها را شروع به ساخت می‌کنند. همینطور، مردم نیز بدون توجه به نقشه‌های موجود گسل‌ها، خانه‌ها و آپارتمان‌هایی را خریداری کرده‌اند که روی گسل‌ها واقع شده‌اند.

با توجه به این مسئله، ما نقشه‌های گوگل ارثی از گسل‌های اطراف شهرهای نیزدیک تبریز تهیه و ارایه کرده‌ایم تا هموطنان و شهروندان بتوانند به راحتی به این نقشه‌ها دسترسی داشته باشند. این نقشه‌ها به راحتی در برنامه‌های گوگل ارث باز می‌شوند و شما می‌توانید محدوده‌های شهری مورد نظر خود را زوم کرده و ببینید کدام ساختمان‌ها و زمین‌ها روی گسل‌ها واقع شده‌اند.

تجربه زلزله‌های گذشته نشان داده است که بیشترین خانه‌هایی که در زلزله‌ها تخریب شده‌اند‚ در نزدیکی گسل‌ها قرار دارند. بنابراین، بهتر است هرگونه ساخت و ساز در نزدیکی و روی این شکستگی‌های زمینی جلوگیری شود. بنابراین مشاهده گسل های اطراف شهر تبریز نقش مهمی در جلوگیری از خسارات و هزینه های جانبی دارد.

مشاهده و دانلود نقشه گوگل ارث گسل های اطراف شهر تبریز

این فایل دربرنامه گوگل ارث براحتی و حتی بدون نصب برنامه باز می شود و گسل های بسیاری از استان های اطراف آذربایجان شرغی و آذربایجان غربی را نیز پوشش می دهد.

دانولد نقشه گوگل ارث گسل های ایران

ویدئوی رایگان آموزش مقدماتی گوگل ارث (Google Earth)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *