آموزش مقدماتی گوگل ارث (Google Earth)


درمقاله آموزش مقدماتی گوگل ارث (Google Earth) سعی نمودیم تا بصورت کوتاه و مفید بخش های کاربردی نرم افزار بسیار پرکاربرد و شناخته شده گوگل ارث را خدمت شما همراهان و هموطنان عزیز آموزش بدهیم. آموزش این برنامه در جهت کمک به متخصصین سایر رشته ها و زمینه های کاری برای استفاده از اطلاعات و داده های تخصصی مکانمند و جغرافیایی است که به آن نیاز خواهند داشت. در این آموزش مقدماتی کوتاه سعی کردیم منوها و آپشن های کلیدی و بسیار پرکاربرد گوگل ارث را خدمت شما توضیح بدهیم. برای مشاهده سایر قابلیت ها و امکانات این برنامه می توانید به آموزش های فوری آموز مراجعه کنید.

در تصویر زیر تمام قسمت های نرم افزار گوگل ارث نمایش داده شده است.

بخش های اصلی و ابزارهای برنامه گوگل ارض طبق شماره های شکل زیر در پایین تصویر توضیح داده شده است.

  1. پانل جستجو – از این ابزار برای یافتن مکان‌ها و مسیرها و مدیریت نتایج جستجو استفاده کنید. Google Earth EC ممکن است برگه های اضافی را در اینجا نمایش دهد.
  2. نقشه نمای کلی – از این ابزار برای داشتن یک چشم انداز اضافی از زمین استفاده کنید.
  3. پنهان کردن/نمایش نوار کناری – برای پنهان کردن یا نمایش نوار کناری (پانل‌های جستجو، مکان‌ها و لایه‌ها) روی آن کلیک کنید.
  4. علامت مکان – برای افزودن موقعیت نشان برای یک مکان، روی این کلیک کنید.
  5. چند ضلعی – برای افزودن چند ضلعی روی این کلیک کنید.
  6. مسیر – برای افزودن یک مسیر (خط یا خطوط) روی این کلیک کنید.
  7. پوشش تصویر – برای افزودن همپوشانی تصویر روی زمین، روی این کلیک کنید.
  8. اندازه‌گیری – برای اندازه‌گیری فاصله یا اندازه منطقه روی این ابزار کلیک کنید.
  9. ایمیل – برای ارسال یک نما یا تصویر، روی این کلیک کنید.
  10. چاپ – برای چاپ نمای فعلی زمین روی این کلیک کنید.
  11. نمایش در Google Maps –  برای نمایش نمای فعلی در Google Maps در مرورگر وب خود، روی این کلیک کنید.
  12. آسمان – برای مشاهده ستارگان، صورت های فلکی، کهکشان ها، سیارات و ماه زمین روی این دکمه نرم افزار گوگل ارث کلیک کنید.
  13. کنترل‌های پیمایش – از آنها برای کج کردن، زوم و حرکت در اطراف دیدگاه خود استفاده کنید (به زیر مراجعه کنید).
  14. پانل لایه ها – از این ابزار برای نمایش نقاط مورد علاقه استفاده کنید.
  15. پانل مکان ها – از این دکمه برنامه گوگل ارث برای مکان یابی، ذخیره، سازماندهی و بازدید مجدد مکان مارک ها استفاده کنید.
  16. نمایشگر سه بعدی – کره و زمین آن را در این پنجره مشاهده کنید.
  17. نوار وضعیت – مختصات، ارتفاع و وضعیت پخش تصاویر را در اینجا مشاهده کنید
  18. صفحه نقشه گوگل ارث
  19. عدد ارتفاعی نقطه ای که نشانگر مواس در آنجا قرار دارد.

لایه های گوگل ارث را از این قسمت دانلود کنید.

روش کار با برنامه گوگل ارث

در این نوشته جهت ارایه آموزش مقدماتی گوگل ارث (Google Earth)، موارد زیر مطابق تصویر بالا شرح داده شده است.

در Google Earth، زمین و سطح آن را در نمایشگر سه بعدی می بینید. شما می توانید از طریق این نمای سه بعدی از کره زمین به چندین روش پیمایش کنید:

  1. با استفاده از ماوس
  2. با استفاده از کنترل های ناوبری

همچنین می‌توانید با کج کردن زمین برای چشم‌اندازهایی غیر از نمای بالا به پایین، دید خود را از زمین تغییر دهید. در نهایت، می‌توانید نمای پیش‌فرض را برای یک نمای شمال به بالا، از بالا به پایین در هر کجا که هستید بازنشانی کنید.

با استفاده از ماوس

برای شروع حرکت با ماوس، به سادگی مکان نما را در وسط نمایشگر سه بعدی (تصویر زمین) قرار دهید، روی یکی از دکمه ها (راست یا چپ) کلیک کنید، ماوس را حرکت دهید و آنچه را که در بیننده اتفاق می افتد یادداشت کنید. بسته به اینکه کدام دکمه ماوس را فشار می دهید، مکان نما تغییر شکل می دهد تا تغییر در رفتار را نشان دهد. با حرکت دادن ماوس در حین فشردن یکی از دکمه ها، می توانید:

نما را به هر جهتی بکشید

بزرگنمایی یا کوچکنمایی

نما را کج کنید (به دکمه وسط یا چرخ پیمایش نیاز دارد)

نما را بچرخانید (به دکمه وسط یا چرخ اسکرول نیاز دارد)

جدول زیر تمام اقداماتی را که می توانید با استفاده از ماوس انجام دهید توضیح می دهد:

نما را در هر جهتی حرکت دهید (شمال، جنوب، شرق یا غرب) برای حرکت دادن نما، نشانگر ماوس را روی نمایشگر قرار دهید و دکمه چپ/اصلی ماوس را فشار دهید. توجه داشته باشید که نماد مکان نما از یک عقربه باز عقربه باز به عقربه بسته عقربه بسته تغییر می کند. بیننده را طوری بکشید که انگار مکان نما دستی مانند یک دست روی یک کره واقعی است، و می خواهید قسمت جدیدی از زمین را به سمت دید بکشید.

نما را در هر جهتی حرکت دهید

شما می توانید به هر جهتی بکشید تا قسمت های جدیدی از کره زمین نمایان شود و حتی می توانید با حرکات دایره ای بکشید.

حرکت مداوم در سراسر زمین اگر می خواهید به طور مداوم در هر جهتی حرکت کنید، دکمه چپ/اصلی ماوس را پایین نگه دارید. سپس، به طور خلاصه ماوس را حرکت دهید و دکمه را رها کنید، گویی که صحنه را “پرتاب می کنید”. برای توقف حرکت، یک بار در نمایشگر سه بعدی کلیک کنید.

تصویر شاخص آموزش سیستم های مختصاتی GCS , UTM
آموزش سیستم مختصاتی در سیستم اطلاعات جغرافیایی

زوم:

 راه های زیادی برای بزرگنمایی با ماوس وجود دارد.

برای بزرگنمایی تا آن نقطه می توانید در هر نقطه از نمایشگر سه بعدی دوبار کلیک کنید. برای توقف یکبار کلیک کنید یا برای بزرگنمایی بیشتر دوبار کلیک کنید.

اگر ماوس شما دارای یک چرخ اسکرول است، از آن برای بزرگنمایی با اسکرول به سمت خود استفاده کنید. از کلید ALT (alt/option در مک) در ترکیب با چرخ اسکرول استفاده کنید تا با افزایش های کوچکتر بزرگنمایی کنید. تنظیمات بیشتر.

همچنین می توانید مکان نما را روی صفحه قرار دهید و دکمه راست ماوس را فشار دهید (CTRL روی Mac کلیک کنید). هنگامی که مکان نما به یک فلش دوتایی تغییر کرد، ماوس را به سمت عقب حرکت دهید یا به سمت خود بکشید و هنگامی که به ارتفاع مورد نظر رسیدید، دکمه را رها کنید.

اگر می خواهید به طور مداوم زوم کنید، دکمه را پایین نگه دارید و برای مدت کوتاهی ماوس را پایین بکشید و دکمه را رها کنید، گویی که صحنه را “پرتاب” می کنید. یک بار در بیننده کلیک کنید تا حرکت متوقف شود.

در برخی از لپ‌تاپ‌های مکینتاش، می‌توانید دو انگشت خود را روی صفحه لمسی بکشید تا بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی کنید.

زوم کردن:

چندین راه برای کوچکنمایی با ماوس وجود دارد.

با استفاده از دکمه راست ماوس (کلیک بر روی Mac CTRL)، در هر نقطه از نمایشگر سه بعدی دوبار کلیک کنید تا از آن نقطه بزرگنمایی کنید. بیننده تا مقدار مشخصی کوچک‌نمایی می‌کند. برای توقف، یکبار کلیک کنید، یا برای بزرگنمایی بیشتر، دوبار کلیک راست کنید (CTRL روی Mac کلیک کنید).

اگر ماوس شما دارای چرخ اسکرول است، می توانید از چرخ اسکرول برای کوچک نمایی با دور شدن از خود (حرکت رو به جلو) استفاده کنید. از کلید ALT (alt/option در مک) در ترکیب با چرخ اسکرول استفاده کنید تا با افزایش های کوچکتر بزرگنمایی کنید. تنظیمات بیشتر.

همچنین می‌توانید مکان‌نمای ماوس را روی صفحه قرار دهید و دکمه راست ماوس را فشار دهید (CTRL روی Mac کلیک کنید). هنگامی که مکان نما به یک فلش دوتایی تغییر کرد، ماوس را به سمت جلو حرکت دهید یا از خود دور کنید و هنگامی که به ارتفاع مورد نظر رسیدید، دکمه را رها کنید. اگر می خواهید به طور مداوم بزرگنمایی کنید، دکمه سمت راست (کلیک بر روی Mac را با CTRL) پایین نگه دارید و برای مدت کوتاهی ماوس را به جلو فشار دهید و دکمه را رها کنید، گویی که صحنه را “پرتاب می کنید”. یک بار در بیننده کلیک کنید تا حرکت متوقف شود.

نما را کج کنید اگر ماوس شما یک دکمه وسط یا یک چرخ اسکرول قابل فشار دارد، می توانید با فشردن دکمه و حرکت ماوس به جلو یا عقب، نما را کج کنید. اگر ماوس شما دارای چرخ اسکرول است، می توانید با فشار دادن کلید SHIFT و اسکرول کردن به پایین برای کج کردن زمین به نمای “بالا به پایین” یا حرکت به سمت بالا برای کج کردن زمین برای نمای افق، نما را کج کنید. برای اطلاعات بیشتر به Tilting and Viewing Hilly Terrain مراجعه کنید.

چرخاندن نمای:

اگر ماوس شما دارای یک دکمه وسط یا یک چرخ اسکرول قابل فشار باشد، با کلیک بر روی دکمه وسط و حرکت ماوس به سمت چپ، نمای را به سمت چپ بچرخانید. برای چرخاندن نما به راست، روی دکمه وسط کلیک کنید و ماوس را به سمت راست ببرید. همچنین می توانید از کلید CTRL (Command/Open Apple Key در Mac) در ترکیب با چرخ اسکرول برای چرخاندن نما استفاده کنید. CTRL (کلید Command/Open Apple در Mac) را فشار دهید و برای چرخش در جهت عقربه های ساعت به بالا اسکرول کنید، CTRL (Command/Open Apple Key در Mac) + Scroll DOWN برای چرخش در خلاف جهت عقربه های ساعت. برای اطلاعات بیشتر به Tilting and Viewing Hilly Terrain مراجعه کنید.

چرخ ماوس را در بالا ببینید. برای تغییر این تنظیمات، روی Tools > Options > Navigation > Navigation Mode > Mouse Wheel Settings (در Mac: Google Earth > Preferences > Navigation > Navigation Mode > Mouse Wheel Settings) کلیک کنید. نوار لغزنده را حرکت دهید تا تنظیم کنید که زاویه دید شما نسبت به زمین چقدر سریع یا آهسته بزرگ شود یا کوچک شود. برای معکوس کردن جهت بزرگنمایی هنگام استفاده از چرخ ماوس، Invert Mouse Wheel Zoom Direction را علامت بزنید.

پیمایش حرکت و زوم:

 این حالت به طور پیش‌فرض هنگام راه‌اندازی Google Earth روشن است. با انجام یکی از موارد زیر می توانید از حالت های دیگر به این حالت برگردید:

Ctrl (Command/Open Apple Key در مک) +T را تایپ کنید. هنگامی که این حالت فعال می شود، مکان نما به نماد دست تغییر می کند.

(ویندوز و لینوکس) ابزارها > گزینه ها > پیمایش > حالت پیمایش > حرکت و بزرگنمایی. (Mac) Google Earth > Preferences > Navigation > Navigation Mode > Pan and Zoom. اگر از جوی استیک یا سایر کنترل‌کننده‌های غیر ماوس استفاده می‌کنید، می‌توانید نحوه حرکت پرسپکتیو در نمایشگر سه‌بعدی را در تنظیمات کنترل‌کننده غیر ماوس نیز تغییر دهید. توجه داشته باشید که این گزینه‌ها تا زمانی که یک کنترل‌کننده غیر ماوس را به رایانه خود وصل نکنید و گزینه Enable Controller را علامت بزنید (خاکستری شده) در دسترس نیستند. برای جابه‌جایی نقطه‌نظرتان، «مبتنی بر کاربر» یا «بر اساس زمین» را برای جابجایی کره زمین انتخاب کنید. برای معکوس کردن عملکرد جوی استیک، Reverse Controls را بررسی کنید.

ناوبری GForce  پیشرفته: برای تغییر به این حالت ناوبری، یکی از موارد زیر را انجام دهید:

برای تغییر زمانی که فوکوس پنجره در نمایشگر سه بعدی است، Ctrl (Command/Open Apple Key در Mac) + G را تایپ کنید.

(ویندوز و لینوکس) Tools > Options > Navigation > Navigation Mode > Flight Control. (Mac) Google Earth > Preferences > Navigation > Navigation Mode > Flight Control.

این حالت زمانی اعمال می شود که نشانگر ناوبری به هواپیما تغییر کند. علاوه بر این، اثرات حالت G-Force هر چه به زمین نزدیک‌تر باشید بیشتر قابل مشاهده است و هر چه ارتفاع چشم‌تان بیشتر باشد، اغراق‌آمیزتر می‌شود. رفتار این حالت ناوبری رفتار جوی استیک را شبیه سازی می کند، جایی که جهت حرکت ماوس نشان دهنده حرکات خاص جوی استیک است. اگر با استفاده از جوی استیک آشنا هستید، می توانید به راحتی از این حالت استفاده کنید.

برای حرکت به چپ یا راست، یا برای کج کردن افق به چپ یا راست، کلیک چپ کرده و ماوس را به سمت راست/چپ مرکز حرکت دهید. برای کج کردن به نمای بالا به پایین، کلیک چپ کرده و ماوس را به جلو (دور از خود) ببرید. برای کج کردن به نمای افق، کلیک چپ کرده و ماوس را به عقب (به سمت خود) حرکت دهید. برای شتاب، راست کلیک کنید (CTRL روی مک کلیک کنید) و ماوس را به جلو ببرید. برای کاهش سرعت، راست کلیک کنید (CTRL روی Mac کلیک کنید) و ماوس را به عقب ببرید.

پاسخ در نمایشگر سه بعدی به حرکات ماوس به شدت حرکات ماوس مربوط می شود، بنابراین می توانید این حالت را به آرامی با استفاده از حرکات آزمایش کنید.

برای بازگشت به حالت ناوبری گوی استاندارد، Ctrl (Command/Open Key Apple در Mac) + T را تایپ کنید. برای توقف حرکت در بیننده در هر زمان، کلید فاصله را فشار دهید.

ناوبری کلیک و زوم برای تغییر به این حالت پیمایش، انتخاب کنید:

(ویندوز و لینوکس) ابزار > گزینه ها > پیمایش > حالت پیمایش > کلیک و بزرگنمایی

(Mac) Google Earth > Preferences > Navigation > Navigation Mode > Click-and-Zom

هنگامی که نمایشگر سه بعدی وارد این حالت ناوبری می شود، مکان نما به یک علامت متقاطع تغییر می کند. در اینجا، پیمایش با ماوس محدود می‌شود: برای بزرگ‌نمایی در یک فاصله تعیین‌شده، چپ کلیک کنید، و برای کوچک‌نمایی فاصله تعیین‌شده، کلیک راست کنید (کلیک بر روی Mac CTRL). از کنترل های پیمایش برای حرکت و چرخش استفاده کنید. با تایپ Ctrl (Command/Open Apple Key در مک) +T به حالت استاندارد ترکبال برگردید.


نقشه انواع تیپ خاک ایران

1402-05-08

زندگی بشر از ابتدای پیدایش و در کل حیات روی کره …

نقشه موقعیت مکانی سد های ایران

1402-05-08

سد ها بعنوان مخازن نگهداری آب های سطحی همواره در…

نقشه کاربری های شهری خرم آباد در گوگل ارث

1402-04-12

نقشه کاربری های شهری برای شهر خرم آباد در این محصول د…

قطعه زمین های مستعد توسعه صنعت و مسکن تهران | نقشه گوگل ارث

1402-03-14

نقشه گوگل مناطق پتاسیل دار توسعه مسکن تهران و صن…

محدوده های مستعد خطر سیل استان تهران در گوگل ارض

1402-03-14

مخاطره سیل از جمله مخاطرات طبیعی است که تحت تاثی…

پهنه های مستعد رانش زمین در استان تهران | نقشه گوگل

1402-03-14

دانلود فایل دانلود محصول گوگل نقشه های محتمل رانش زمین (Landsli…

مناطق مجاز کشاورزی آبی استان تهران | نقشه گوگل

1402-03-14

کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد هر کشور و …

دانلود موقعیت مکانی چاه های آب در گوگل ارث

1402-03-10

دانلود موقعیت مکانی چاه های آب استان البرز در گوگل ارث …

نقشه کلاس های فرسایش خاک ایران – فایل Google Earth

1402-02-11

زندگی نوع بشر از ابتدای تاریخ وابسته به منابع طبیعی ا…

لایه گوگل earth زمین شناسی ایران

1402-02-11

دانلود لایه KML مراکز درمانی استان و شهر تهران

1402-02-11

یکی از بخش های اساسی مراقب های سلامت و حفظ بهدا…

نقشه قنات های اطراف شهر تهران

1402-02-11

در روزگاران گذشته برای تامین آب مصرفی بخش کشاورزی و …

نقشه گوگل موقعیت نقطه ای انبار های جهان

1402-02-11

انبارها محل نگه داری خاروبار و غذای مردم جهان و همچن…

لایه فضاهای سبز شهر تهران

1402-02-08

شهروندان هر شهری از کارهای مختلف روزانه تا تصمیم…

دانلود اطلاعات جمعیتی بندر ماهشهر در بصورت فایل گوگل ارث

1402-02-08

اطلاعات جمعیتی یکی از منابع مهم تصمیم گیری مدیران بخش های…

لایه گوگل ارث راه آهن های ایران

1402-02-08

یکی از زیرساخت های حمل و نقلی ضروری هر کشوری راه آهن…

نقشه گوگل ارض (Google Earth) خطوط انتقال نیرو و نیروگاه های ایران

1402-02-04

خطوط انتقال نیرو یکی از زیرساخت های ضروری هر کشوری است که…

نقشه گوگل ارث گسل های ایران

1402-02-04

وجود گسل های فعال اصلی و فرعی در نزدیکی محل زندگی یا…

نقشه google earth مرز شهرستان ها، بخش ها، و دهستان ها

1402-02-04

تقسیمات اداری سیاسی و مرزبندی شهرستان ها دهستان ها و ب…

خطوط انتقال نیرو برق تهران

1401-12-05

فایل گوگل ارث موقعیت خطوط انتقال برق فشار قوی تهران کدام محله ها و کدام ساختمان ها در نزدیکی خطوط برق قرار دارند.

لایه های منابع آب و تاسیسات آبی تهران

1401-12-05

این محصول شامل لایه های مربوط به منابع طبیعی آب و تاس…

نقشه موقعیت پمپ بنزین های تهران

1401-12-05

نقشه موقعیت دقیق تمام پمپ بنزین های تهران بصورت فایل گوگل ارث

نقشه گوگل ارث پناهگاه های اضطراری شهر تهران

1401-12-04

نقشه پناهگاه های اضطراری شهر تهران برای زمان های بحران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 22 شهر تهران

1401-12-04

کاربری منطقه 22 شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 21 شهر تهران

1401-12-04

لایه مکانی کاربری های منطقه بیست و یک شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 20 شهر تهران

1401-12-04

فایل گوگل مپ کاربری کل ساختمان های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 19 شهر تهران

1401-12-04

کاربری های منطقه 19 شهر داری تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 18 شهر تهران

1401-12-04

دانلود لایه گوگل ارض کاربری های ساختمان های شهر تهران برای منطقه هجده شهرداری تهران Urban landuses for district 18 of Tehran municipality

فایل Google Earth کاربری های منطقه 17 شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 16 شهر تهران

1401-12-04

ابزار کار مشاورین املاک و دفاتر اسناد رسمی جهت استعلام و مشاهده مستقیم کاربری های بلوک ها و تمامی ساختمان های شهر تهران این محصول برای منطقه شانزده تهران است سایر مناطق در سایت فوری آموز

فایل Google Earth کاربری های منطقه 15 شهر تهران

1401-12-04

کاربری های شهری منطقه 15 شهر تهران کاربری تمام ساختمان های منطقه پانزده تهران در گوگل ارث

فایل Google Earth کاربری های منطقه 13 شهر تهران

1401-12-04

فایل kmz کاربری های تمامی ساختمان های شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 12 شهر تهران

1401-12-04

دانلود فایل کاربری های شهری مناطق 22 گانه تهران با فرمت kml در گوگل ارث این فایل در گوشی های تلفن همراه سامسونگ و ایفون نیز قابل مشاهده است.

فایل Google Earth کاربری های منطقه 11 شهر تهران

1401-12-04

لایه اطلاعاتی کاربری شهری براساس طرح تفصیلی مصوب شهر تهران لایه کاربری شهری با فرمت KMZ با نمایش تمامی بلوک های شهری

فایل Google Earth کاربری های منطقه 10 شهر تهران

1401-12-04

لایه KML کاربری های شهری منطقه ده شهر تهران نقشه تغییر کاربری شهری برای مشاورین املاک و دفاتر معاملات ملکی و دفترخانه اسناد رسمی فعال در شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 9 شهر تهران

1401-12-04

کاربری منطقه نه تهران در گوگل ارث برای سرمایه گذاری ملکی لازم است نقشه کاربری های اطراف را بررسی کنید. این نقشه می تواند برای تمامی افرادی که با معاملات ملکی بطور موقت یا حرفه ای سروکار دارند بسیار مفید باشد و یکی از ابزارهای کلیدی کار مشاورین محترم املاک و دفاتر معاملات ملکی است.

فایل Google Earth کاربری های منطقه 8 شهر تهران

1401-12-04

نقشه کاربری های منطقه هشت شهر تهران

فایل Google Earth کاربری های منطقه 7 شهر تهران

1401-12-03

نقشه لندیوز شهری منطقه هفت شهرداری تهران بزرگ برای سرمایه گذاری ملکی لازم است نقشه کاربری های اطراف را بررسی کنید. این نقشه می تواند برای تمامی افرادی که با معاملات ملکی بطور موقت یا دایم سروکار دارند بسیار مفید باشد.

فایل Google Earth کاربری های منطقه 6 شهر تهران

فایل گوگل ارث کارخانه ها و صنایع تهران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *