تحلیل خطرپذیری سکونتگاه های شهری و روستایی در برابر زمین لرزه در براساس قابلیت های GIS و فنون سنجش از دور (RS)

کاربرد GIS در شرکت های آبفا



کاربرد GIS در شرکت های آبفا

بسیاری از فرایندهای کاری در شرکت های آب و فاضلاب  هر منطقه و شعبات آن در سطح محدوده جغرافیایی کل استان بصورت پراکنده و با صرف وقت و هزینه بالایی انجام می شود. انجام این فرایند های کاری توسط نیروهای انسانی موجب اتلاف وقت مفید کارشناسان در ارزیابی و تحلیل اطلاعات و تهیه گزارش های مربوطه می شود که می توانست در اقداماتی صرف شود که نیاز به خلاقیت و حل مسایل بنیادی دارد. درک اطلاعات دقیق و صحیح براساس واقعیت های زمینی و سپس تهیه گزارش مناسب از آنها عملا لازمه تصمیم گیری درست توسط مدیران است. اطلاعات دقیق، صحیح، و بروز از وضع موجود مسایل با استفاده از سامانه های مکانی برای تصمیم گیری درست و به موقع ضروری بوده و می تواند اثربخشی تصمیمات مدیران را در رده های میانی تا بالای سازمان یاری رساند.

به منظور دانلود اطلاعات تاسیسات آبی و منابع آب شهر تهران و اطراف تهران به محصول لایه های گوگل ارث و شیپ فایل های GIS اطلاعات آب تهران مراجعه کنید.

یکی از مسایل اصلی شرکت های آب و فاضلاب این است که هر کارشناس بطور جداگانه اطلاعات واحدی را پردازش می کند بدون آنکه از انجام همان پردازش ها در واحد های دیگر یک اداره یا ادارات شهرستانی مطلع باشد. از طرف دیگر، یک کارشناس در طول یک سال روزانه مشغول انجام یک سری اقدامات تکراری است که به ناچار آنها را مکررا انجام می دهد. این دوباره کاری های فردی و جمعی در قالب شرح وظایف کارکنان موجب اتلاف وقت نیروهای انسانی و تلف شدن بودجه واحد ها در بخش های بهره برداری، امور مشترکین و درآمد، فنی و مهندسی، مالی و پشتیبانی، منابع انسانی، مدیر عامل از جمله بهداشت حرفه ای و ایمنی، امور حقوقی، وروابط عمومی و آموزش همگانی می شود و نتیجتا عملکرد کارشناسان و مدیران را کاهش می دهد.

دانش و فن سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) با قابلیت های بسیار بالایی که در دریافت، ذخیره، پردازش، و گزارش گیری اطلاعات دارد، می تواند فرایندهای کاری را با مدل کردن آنها از طریق طراحی الگوریتم های بهینه سازی بصورت استاندارد در آورد و سپس با خودکارسازی این اقدامات، هزینه های زمانی و مالی وظایف مدیریتی را در ادارات تابعه آب و فاضلابت کاهش دهد. در مرحله بعد، با در دست داشتن این زیرساخت، می توان تحلیل های مختلف در حوزه های مذکور را با کارایی بالاتری انجام داده و به نتایج بهینه رسید.

از آنجایی که بسیاری از خدمات فنی ادارات و شعبات آب و فاضلاب با داده های مکانمند در سطح شهر پردازش می شوند و همچنین از آنجایی که داده هایی که در حال حاضر بدون در نظر گرفتن اطلاعات مکانی در این ادارات پردازش می شوند با گنجاندن اطلاعات مکانی می توانند بهینه شوند، می توان گفت استفاده از GIS و قابلیت های تحلیلی و تهیه گزارش این سامانه حجم عظیمی از کار ها را کاهش داده و همچنین در دقت و صحت پردازش ها اطمینان بیشتری ایجاد نمود. با مکانمندکردن این اطلاعات و یکپارچه سازی آنها در Geodatabase های استاندارد، طراحی فرایندهای کاری تکراری و پراکنده در شرکت های آب و فاضلاب استاندارد و بهینه شده و تمامی شعبات از اطلاعات یکپارچه واحد در قالب های یکسان برخوردار خواهند شد. مکانمندسازی و استاندارد سازی این ژئودیتابیس ها لازمه اجرای مرحله اصلی بعدی یعنی بهینه سازی فرایندهای کاری است. در این مرحله، با طراحی الگوریتم ها و تهیه مدل ها بوسیله کدنویسی پایتون در سیستم اطلاعات جغرافیایی فرایندهای کاری تکراری که توسط چندین کارشناس بطور جداگانه انجام می شود و همچنین توسط یک کارشناس هرروز بصورت مکرر انجام می شود، اتومات و خودکار شده و توسط نرم فزار با نظارت همان کارشناس انجام می گیرد. در این مرحله، کارشناسان تنها ورودی ها را به سامانه وارد کرده و نتایج خروجی را با توجه به اقتضائات موجود زمانی، محلی، و قانونی بررسی و نتیجه را دریافت می کنند. پس از دریافت نتیجه، برای تهیه گزارش مجدد این اطلاعات وارد سامانه ها شده و براساس فرایندهای اجرایی ماکرو، نرم افزار بطور خودکار و در یک اتوماسیون واحد گزارشات را تهیه و در اختیار کارشناسان قرار می دهد. در این مرحله، گزارشات توسط کارشناسان هر بخش بررسی و اظهار نظرات تخصصی در زمانی بسیار کوتاه تر انجام شده و در صورت نیاز بعد از اعمال نظرات مجدد اصلاحات انجام و گزارش نهایی تهیه می شود.



نهایتا، سامانه ارایه شده در قالب این طرح می تواند با شناسایی کاربردهای GIS در اجرای فرایندهای کاری موجود این اقدامات را بهینه سازی نموده و با کاهش حجم قابل توجهی از اتلاف وقت و منابع مالی، عملکرد ادارات و شعبات منطقه ای آب و فاضلاب  هر منطقه را بالا برده و موجب صرفه جویی در منابع بودجه در منطقه مطالعه شود.

از جمله کاربردهای GIS در بخش های مختلف ادارات آب و فاضلاب هر منطقه را می توان به شرح زیر خلاصه نمود.


بخش بهره برداری:

  • تشکیل پایگاه داده مکانی با تمامی لایه ها می تواند در هر زمانی موقعیت دقیق عوارض را بازیابی و در نقشه نمایش دهد. این فرایند با کمترین نیاز به تخصص فنی توسط مدیران و سایر کارکنان که تخصص GIS ندارند نیز می تواند صورت گیرد که به روان شدن فرایندکاری بین بخشی کمک شایانی می نماید.
  • مدلسازی مسیرهای آب رسانی بین چند نقطه: با استفاده از برقراری ارتباط بین لایه های مختلف در Geodatabase مانند لوله های آب، مخازن آب، شیر آلات، ایستگاه های پمپاژ، شیب زمین، جنس زمین و دیگر لایه های مرتبط و مورد نیاز با استفاده از عملگرهای نرم افزار ArcGIS انجام می گیرد. با استفاده از مدلسازی انجام شده می توان مسیر بهینه بین دو نقطه مورد نظر مثلا مکان هایی که دچار کمبود آب و یا بدون آب هستند را تعیین نموده و اقدامات اکتشافی و پشتیبانی بعدی در این زمینه را دقیق تر پیاده نمود.
  • ثبت و بررسی حوادث و اتفاقات: با همپوشانی با لایه های دیگر همچون فشار یا جنس لوله ها و … تحلیل های مفیدی جهت رفع حوادث انجام می شود.
  • تنظیم ژئودیتابیس شبکه آب و سیستم فاضلاب با نرم افزارهای مرتبط مثلMIS و دریافت خروجی بصورت جداول Excel و گزارش های PDF توسط کارشناسان بخش های مختلف
  • با استفاده از مدلسازی های انجام شده به راحتی می توان اقدام به استخراج و استعلام مساحت و جمعیت محدوده تحت پوشش هر لوله و در نتیجه دبی هرگره نمود. در شبکه های توزیع آب شهری یکی از مهمترین مسائل برای طراحی شبکه توزیع آب اختصاص دبی به گره های شبکه می باشد تا تحلیل هیدرولیکی شبکه و در نتیجه طراحی لوله مناسب انجام گیرد.
  • اعمال کنترل کیفی در نقاط مختلف شبکه توزیع آب و تحلیل این داده ها که این امر به نتایج مفیدی همچون شناسایی علت آلودگی های موجود خواهد انجامید.
  • شناسایی منشاها و استخراج داده های مربوط به منابع آب بدون درآمد
  • اعمال شرطه ها و معیارهای نسبی برای گزارش گیری بر مبنای پرسش های مکانی شبکه آب و فاضلاب: مانند تعداد منهول های شبکه فاضلاب که عمق بیشتر از ۶.۵ متر دارند.
  • استخراج نمونه ها براساس معیارهای مشخص که در طول زمان ممکن است تغییر کند در قالب پارامترهای شناور در مدلهای طراحی شده توسط مشاور که می تواند منجر به ثبت نتایج نمونه برداری بر روی نقشه و ترسیم نقشه های کیفی منابع آب آشامیدنی شود.
  • نشت یابی با توجه به افت فشار شبکه در نقطه ای خاص و برایندگیری از فشارسنج های متعدد موجود در یک منطقه: می توان به حدود مکان رخداد نشت در شبکه پی برد.
  • اجرای برنامه مدلسازی شده برای شناسایی نقاط کم فشار و پر فشار در شبکه به منظور متعادل کردن آب با بستن و بازکردن شیر های موجود
  • شناسایی و ترسیم نقشه های حریم تأسیسات مربوطه براساس داده های محیطی موجود در Geodatabase و با توجه به تنظیم فیلتر های موجود در سامانه


ابعاد فرهنگی مدل هافستد


ابعاد فرهنگی مدل هافستد (Hofstede)

نکات کلیدی درباره مدل هافستد

  • نظریه ابعاد فرهنگی هافستد، که توسط گیرت هافستد ایجاد شد، چهارچوبی است برای درک تفاوت های فرهنگی میان کشورهای مختلف.
  • شش بعد کلیدی اولیه مدل هافستد عبارتند از اختلاف قدرت، پرهیز از عدم قطعیت، فردگرایی – جمع گرایی، مردمداری – زن مداری، و جهتگیری های کوتاه مدت – بلندمدت. تحقیقات بعدی یک بعد دیگر بنام نگهداشتن در مقابل بخشش را به این فهرست افزودند.
  • حدودی که کشورها در ابعاد کلیدی باهم مشترک هستند بستگی به تعدادی عوامل نظیر مکان جغرافیایی مشترک یا زبان مشترک دارد.
  • ابعاد فرهنگی هافستد میتوند برای فهمیدن آیین آداب و معاشرت و تسهیل ارتباطات بین فرهنگها از تجارت گرفته تا دیپلوماسی مورد استفاده قرار گیرد.

تارخچه و مروری از مدل هافستد

مدل هافستد چهارچوبی را فراهم می کنند که از طریق آن جامعه شناسان می توانند اثرات فرهنگ بر روی ارزشهای افراد درون آن فرهنگ و سپس تاثیرات این ارزش ها در رفتار این افراد را مورد بررسی قرار دهند.

این مدل می تواند در زمینه های روانشناسی بین فرهنگی، روابط بین المللی، و و ارتباطات بین فرهنگی کاربرد داشته باشد.

این مدل در سال 1980 توسط گیرت هافستد آلمانی با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی با فاکتور های آماری در نمونه های بسیار بالا ایجاد و معرفی شد.

شخص اختلاف قدرت

این شاخص نشان میدهد که تا چه میزان افراد یک جامعه یا اعضای یک سازمان پذیرفته اند که قدرت به طور نابرابر توزیع شده است. با وجود اینکه نابرابری در تمام جوامع وجود دارد، در برخی جوامعه نابرابری بیشتری را شاهد هستیم. افراد جوامعی که در آن شاخص اختلاف قدرت بالا است پذیرفته اند که سلسله مراتب در جامعه وجود دارد و افراد در بدون نیاز به توجیه و تایید می توانند جایگاه های متفاوتی رتبه بندی شوند.



متن قانون اراضی ملی


آئین‌نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع


مشاهده سایر موارد مورد نیاز شما


جزئیات متن قانون

شماره6242/020 ۱۳۹۰/۲/۲۶


آئین‌نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع مصوب 22/6/1367

جناب آقای سلاجقه

معاون محترم وزیر و رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در اجرای تبصره (6) قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی، مصوب 22/6/1367 مجلس شورای اسلامی، بدین‌وسیله «آیین‌نامه اصلاحی آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور» مشتمل بر 21 ماده و 17 تبصره، جهت اجراء ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای قانون و آیین‌نامه به جنابعالی محول می‌گردد.


وزیر جهاد کشاورزی ـ صادق خلیلیان



آئین‌نامه اصلاح آئین‌نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع مصوب 22/6/1367 قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع (مصوب 29/6/1367 مجلس شورای اسلامی ایران  



ماده واحده ـ زارعین صاحب اراضی نسقی و مالکین و صاحبان باغات و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی شهرها و حریم روستاها، سازمانها و مؤسسات دولتی که به ‌اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب 1346 و اصلاحیه‌های بعدی آن اعتراض داشته باشند می‌توانند به هیئت مرکب از:

1ـ مسئول اداره کشاورزی –  مدیر جهاد کشاورزی

 2ـ مسئول اداره جنگلداری-  رئیس اداره منابع طبیعی

3ـ عضو جهاد سازندگی – کارشناس جنگل و مرتع

4ـ عضو هیئت واگذاری زمین –  نماینده امور اراضی

 5 ـ یک نفر قاضی دادگستری –  قاضی عضو کمیسیون

6 ـ برحسب مورد دو نفر از اعضای شورای اسلامی روستا یا عشایر محل مربوطه، مراجعه نمایند.

این هیئت در هر شهرستان زیر نظر وزارت کشاورزی و با حضور حداقل 5 نفر از هفت نفر رسمیت یافته و پس از اعلام نظر کارشناسی هیئت رأی قاضی لازم‌الاجرا خواهد بود.

مگر در موارد سه‌گانه شرعی مذکور در مواد 284 و 284 مکرر (آئین‌ دادرسی کیفری)

تبصره1ـ ادارات ثبت اسناد شهرستانها مکلفند که اسناد مربوطه را مطابق رأی نهایی صادر اصلاح نمایند.

تبصره2ـ دیوان عدالت اداری مکلف است کلیه پروند‌ه‌های موجود در مورد ماده 56 قانون جنگلها و مراتع و اصلاحیه‌های بعدی آن را که مختومه نشده است به کمیسیون موضوع این قانون ارجاع نمایند.

تبصره3ـ چنانچه سازمانها و مؤسسات دولتی به اجرای ماده 56 معترض بوده و این اعتراض از سوی هیأت مذکور در ماده واحده بجا تشخیص داده شود با توجه به‌موقعیت و شرایط زمین نسبت به خلع ید از متصرفین اقدام به عمل آید.

تبصره4ـ دولت موظف است توسط دستگاههای ذیربط نسبت به خلع ید از اراضی متصرفی بعد از اعلام مورخ 16/12/1365 دولت جمهوری اسلامی اقدام لازم بعمل آورد.

تبصره5 ـ از تاریخ تصویب این ماده واحده کلیه قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های مغایر با این قانون لغو و تنها مرجع رسیدگی به شکایات مربوط به اجرای ماده 56 قانون جنگلها و مراتع و اصلاحیه‌های آن هیئت موضوع این قانون خواهد بود.

تبصره6 ـ وزارت کشاورزی مکلف است آئین‌نامه اجرایی این قانون را حداکثر ظرف دو ماه تهیه و تصویب و جهت اجرا ابلاغ نماید.


قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری مصوب (5/3/1387) مجلس شورای اسلامی ایران

ماده واحده ـ عبارت (لازم‌‌الاجراء خواهد بود مگر در موارد سه‌گانه شرعی مذکور در مواد 284 و 284 مکرر آئین‌نامه دادرسی کیفری) از متن قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجراء ماده 56 قانون جنگلها و مراتع مصوب 22/6/1367حذف و عبارت (… رأی قاضی هیات قابل‌اعتراض در شعب دادگاه بدوی و تجدید نظر می‌باشد، هیات می‌تواند از خبرگان محلی و غیررسمی به عنوان کارشناس استفاده نماید) جایگزین آن می‌گردد.

آئین‌نامه اصلاحی آئین‌نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور


ماده1‌ـ تعاریف و اصطلاحاتی که در این آئین‌نامه به کار برده می‌شود از لحاظ اجرای قانون تعیین‌تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور به شرح زیر می‌باشد:


1‌ـ زارعین صاحب اراضی نسقی: زارعین صاحب اراضی نسقی به افرادی اطلاق می‌گردد که براساس مراحل سه‌گانه قوانین و مقررات اصلاحات ارضی نسق زراعی به آنها واگذار گردیده و یا در آمارهای مربوط به عنوان زارع صاحب نسق زراعی قید شده باشد.


2ـ مالکین و صاحبان باغات و تأسیسات: به اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌گردد که مطابق مراحل سه‌گانه قوانین و مقررات اصلاحات ارضی، قانون خالصجات، قانون کشت موقت یا گواهی اداره ثبت اسناد و املاک مشعر بر مالکیت، قوانین ثبتی، آئین‌ دادرسی مدنی، و یا احکام قطعی قضایی به عنوان مالک شناخته شده باشند.


3ـ باغ: مطابق تعاریف مندرج در قانون اصلاحات ارضی و قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع می‌باشد.


4ـ قانون: عبارت است از قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع (مصوب 22/6/1367 مجلس شورای اسلامی)


5 ـ هیأتهای تعیین تکلیف اراضی اختلافی: که در این آئین‌نامه به اختصار هیأت نامیده می‌شوند مرکب از: 1ـ مدیر جهاد کشاورزی 2ـ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری 3ـ عضو جهاد کشاورزی (کارشناس جنگل و مرتع) با پیشنهاد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری و تأیید و ابلاغ رئیس سازمان جهاد کشاورزی 4ـ عضو هیأت واگذاری زمین با معرفی مدیر امور اراضی استان (هیأت واگذاری زمین) 5 ـ قاضی با معرفی رئیس کل دادگستری استان 6 ـ برحسب مورد دو نفر از اعضاء شورای اسلامی و یا عشایر محل مربوطه (با معرفی دستگاه ذیربط)

 
6 ـ شعب ویژه: شعبی که در اجرای تبصره 1 ماده 9 قانون افزایش بهره‌‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی با تعیین و ابلاغ رئیس قوه قضائیه در مرکز تشکیل می‌گردد.

ماده2ـ هیأت در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و یا واحد جایگزین در هر شهرستان تشکیل می‌شود و مسئولیت اداره جلسات هیأت به عهده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان می‌باشد.


تبصره1ـ دبیرخانه هیأت مذکور زیر نظر رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در محل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری یا واحد جایگزین تشکیل می‌گردد. کلیه امور دبیرخانه تحت نظر رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری انجام خواهد شد.


تبصره2ـ به منظور ایجاد هماهنگی بین دبیرخانه هیأت‌های شهرستان‌ها و پیگیری امور مربوطه، دبیرخانه‌ای در اداره ممیزی اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تشکیل و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان موظف است نظارت لازم را بر حسن اجرای قانون و آئین‌نامه معمول نماید.

ماده3ـ در اجرای قانون، ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری مکلف می‌باشند در شهرستانهایی که تاکنون هیأتهای موضوع این آئین‌نامه تشکیل نشده نسبت به تشکیل و استقرار هیأتهای مذکور اقدام و رؤسای دادگستری و جهاد کشاورزی استانها حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این آئین‌نامه نمایندگان قانونی خود را به دبیرخانه هیأت در هر شهرستان معرفی نمایند. ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری مکلفند موضوع را پیگیری نمایند.


تبصره1ـ دبیرخانه هیأت موظف است از تمامی 7 نفر عضو هیأت برای شرکت در جلسات دعوت به‌عمل آورد بدیهی است، جلسات هیأت با حضور حداقل 5 نفر از 7 نفر اعضاء رسمیت می‌یابد.

تبصره2ـ هیأت می‌تواند از خبرگان محلی غیررسمی به عنوان کارشناس و نیز از معترض یا نماینده قانونی وی برای ادای توضیحات دعوت نماید.


ماده4ـ هر هیأت بعد از استقرار در هر شهرستان موظف است با صدور یک نوبت آگهی موجودیت خود را با تعیین حوزه عمل و محل استقرار در روزنامه محلی و کثیرالانتشار و ابلاغ به شوراهای اسلامی روستاهای آن حوزه اعلان نماید.


ماده5 ـ رسیـدگی به اعتـراضات اشخاص نسبـت به اجرای مقـررات قـانون ملی‌شدن جنگلهای کشور، ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور و ماده 2 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخائر جنگلی در صلاحیت هیأت می‌باشد.


ماده6 ـ معترض یا معترضین به تشخیص منابع ملی شده یا نمایندگان قانونی آنها اعتراضیه خود را در فرمهای مخصوص تنظیم و همراه با مدارک و مستندات لازم به‌دبیرخانه هیأت مستقر در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مربوطه تسلیم و شماره و تاریخ ثبت آن را دریافت می‌نماید. معترض یا معترضین موظفند نشانی دقیق جهت ابلاغ اوراق و دعوت‌نامه و سایر مکاتبات را در فرم اعتراضیه قید و در صورت تغییر نیز نشانی جدید خود را کتباً به دبیرخانه مذکور اطلاع دهند.


تبصره1ـ دبیرخانه هیأت مکلف است حداکثر ظرف یک هفته پس از وصول اعتراض مدارک را بررسی و در صورتی که اعتراض‌نامه و یا مدارک ارائه شده به لحاظ شکلی دارای نواقصی باشد بلافاصله اخطار رفع نقص از سوی مسئول دبیرخانه به معترض ابلاغ و در صورتی که معترض ظرف مهلت 10 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به تکمیل مدارک و رفع نقص اقدام ننماید، مسئول دبیرخانه هیأت مکلف است در اولین جلسه مراتب اخطار و عدم رفع نقص مدارک را کتباً به هیأت گزارش و تصمیم قاضی هیأت را به معترض ابلاغ نماید و مسئول دبیرخانه در صورت تکمیل بودن مدارک براساس تاریخ ثبت اعتراض (به‌جز مواردی که به تشخیص مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خارج از نوبت رسیدگی می‌شود)، نوبت رسیدگی را تعیین می‌نماید.


تبصره2ـ در صورتی که در یک پلاک بیش از یک اعتراض واصل شده باشد در زمان رسیدگی به اولین اعتراض سایر اعتراضات مربوط به آن پلاک خارج از نوبت، مورد رسیدگی قرار می‌‌گیرد.


تبصره3ـ سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیز می‌توانند به منظور اعاده منابع طبیعی ناشی از نحوه اجرای قانون ملی‌شدن جنگلها و ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع و اصلاحات بعدی آن و ماده 2 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی که به موجب آن منابع ملی به عنوان مستثنیات قانونی تشخیص داده شده باشد اعتراض خود را به دبیرخانه هیأت جهت اقدامات لازم تسلیم نمایند.


تبصره4ـ سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است، دفتر ثبت اعتراض و آراء و همچنین فرمهای مورد نیاز از جمله فرم اعتراض و فرمهای نظریه کارشناسی را به تعداد کافی تهیه نموده و از طریق ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در اختیار هیأت‌ها قرار دهد. 

تبصره5 ـ اعتراضات وارده در دفتر ثبت اعتراض‌نامه ثبت می‌شود این دفتر مجلد، نخ‌کشی و پلمپ و صفحات آن شماره شده و مجموع صفحات در صفحه اول و آخر با تمام حروف قید و توسط مسئول دبیرخانه هیأت، امضاء و مهر می‌شود.


تبصره6 ـ مدارک مورد نیاز جهت رسیدگی هیأت عبارت است از:

1ـ تکمیل و ارائه فرم مربوط به اعتراض بوسیله معترض یا معترضین


2ـ ارائه دلیل سمت (اصیل، وکیل، قائم‌مقام یا نماینده قانونی) بوسیله معترض یا معترضین


3ـ ارائه مدارک و دلایل مثبته مالکیت موضوع ماده یک این آئین‌نامه بوسیله معترض یا معترضین


4ـ ارائه نقشه دارای مختصات UTM از محل مورد اعتراض با مقیاس مناسب موردنیاز بوسیله معترض یا معترضین

5-پاسخ استعلامات و سایر مدارک مورد نیاز به تشخیص هیأت


بدیهی است دبیرخانه موظف است قبل از رسیدگی هیأت از طریق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با تطبیق مدارک ارائه‌شده از ملی بودن عرصه مورد اعتراض اطمینان حاصل نماید و در هر صورت نتیجه را به همراه سایر مدارک جهت رسیدگی به‌هیأت ارائه نماید.


تبصره7ـ درخصوص تطبیق مشخصات نسق زراعی معترض از جمله شماره و مشخصات پلاک، نام و میزان سهم زارع با محل مورد اعتراض، گواهی مدیریت امور اراضی استان که حسب مورد براساس تصمیم شورای اصلاحات ارضی صادر شده باشد ملاک اقدام برای هیأت تعیین تکلیف اراضی اختلافی می‌باشد.


تبصره8 ـ درخصوص اعتراضات واصله نسبت به پلاکهایی که قبلاً به صورت کلی و نسبت به کل پلاک اعلام نظر شده باشد، دبیرخانه هیأت با اخذ مدارک مربوطه و تشکیل پرونده مراتب را به هیأت گزارش نموده، تا هیأت و قاضی با بررسی مدارک معترض جدید و نیز با عنایت به رأی صادره قبلی هیأت، اتخاذ تصمیم نمایند.


ماده7ـ در صورتی که عرصه مورد اعتراض در اراضی واقع که نمایندگی دولت از سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری به سازمان مسکن و شهرسازی یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منتقل شده باشد هیأت مکلف است، حسب مورد از نمایندگان ارگانهای مذکور به‌عنوان مطلع دعوت به عمل آورد و نظر کارشناسی آنان را اخذ و در پرونده درج نماید.


تبصره ـ آراء صادره از هیأت درخصوص اراضی موضوع این ماده از طریق دبیرخانه هیأت جهت اقدامات بعدی (اعم از اعتراض، اجرا و …) حسب مورد به ارگانهای مذکور در این ماده و نیز اداره ثبت اسناد و املاک ارسال می‌گردد.


ماده8 ـ هیأت به اعتراضات واصله طبق ضوابط و مقررات مرتبط با موضوع از جمله قانون ملی شدن جنگلها، (مصوب 27/10/1341) و قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور (مصوب سال 1346) و اصلاحات بعدی آن و قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری (مصوب سال 1367) و اصلاحات بعدی آن و نیز قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی (مصوب سال 1371) و آئین‌نامه‌های مربوطه حسب مورد رسیدگی می‌نماید.


ماده9ـ هیأت با بررسی کلیه مـدارک ارائه شده از سوی معتـرض یا معترضین با اخـذ سـوابق و مـدارک موجـود در اداره مـنابع طبیعی و آبخیـزداری، مـدیریت جهاد کشاورزی، اداره ثبت اسناد و املاک و سایر مراجع ذیربط، معاینه محل و عنداللزوم تحقیق از مطلعین و معتمدین و ریش‌سفیدان محلی و ملاحظه نقشه‌ها و عکسهای هوایی تفسیر شده، به موضـوع رسیدگی و گردشکار پرونده اجرایی و نظر کارشناسی را با مشخصات معترض و موارد اعتراض بدون اجمال و ابهام به همراه فرمهای اظهارنـظر کارشناسی در صورتجلسه نوشـته به نحوی که گردشـکار پرونده اجرای مقررات ملی‌شدن و نیز رسیدگی مقدماتی و نظریه کارشناسی اعضاء هیأت در فرمهای مربوطه مندرج و منعکس باشد را تنظیم و جهت صدور رأی در اختیار قاضی عضو هیأت قرار می‌دهد.


تبصره1ـ هیأت صرفاً نسبت به تشخیص ملی یا مستثنیات بودن عرصه مورد اعتراض رسیدگی و اتخاذ تصمیم‌ می‌نماید و از آنجائی که آراء صادره قاضی هیأت الزاماً به‌معنای تعیین مالک مستثنیات اعلامی نمی‌باشد، در صورت صدور رأی نهایی و قطعی مبنی بر مستثنیات بودن چنانچه اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی علیه یکدیگر مدعی داشتن حقی باشند مرجع رسیدگی به احقاق حق مراجع ذیصلاح قضایی و اداری ذیربط خواهد بود.


تبصره2ـ در صورتی که محل مورد اعتراض براساس ماده 9 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و یا اصلاح نقشه و سوابق برابر مقررات و همچنین تطبیق محل مورد اعتراض با نقشه اجرای مقررات، برابر گواهی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان مستثنیات مشخص شده پرونده اعتراضیه مربوطه مختومه، و دبیرخانه هیأت مکلف است مراتب را در اسرع وقت به معترض ابلاغ نماید.


ماده10ـ قاضی عضو هیأت با استماع و دریافت نظرات کارشناسی اعضاء هیأت و خبرگان محلی غیررسمی (در صورت استفاده) و بررسی پرونده رأی خود را مبنی بر ملی یا مستثنیات بودن عرصه مورد اعتراض اعلام می‌نماید. رأی قاضی هیأت پس از ابلاغ قابل اعتراض در مراجع قضایی ذیصلاح می‌باشد.


تبصره ـ نقشه ممهور شده به مهر دبیرخانه و امضاء اعضاء و قاضی هیأت جزء لاینفک رأی می‌باشد و کلیه مراحل رسیدگی به اعتراضات در مراجع بعدی نیز باید براساس رأی و موقعیت این نقشه صورت پذیرد.


ماده11ـ دبیرخانه هیأت مکلف است رأی قاضی هیأت را بلافاصله با رعایت مقررات قانونی آئین دادرسی مدنی به طرفین ابلاغ نماید.


ماده12ـ به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و این آئین‌نامه، دبیرخانه مرکزی در دفتر ممیزی اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تشکیل خواهد شد. این دبیرخانه موظف است هر سه ماه یکبار گزارشات مربوط به چگونگی اجرای قانون و این آئین‌نامه را به معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ارائه نماید.


تبصره ـ شرح وظایف دبیرخانه مرکزی و نیز دبیرخانه‌های استان و شهرستان توسط معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تدوین و ابلاغ خواهد شد.


ماده13ـ ادارات ثبت اسناد و املاک در اجرای قانون، همکاری‌های لازم را با هیأت به عمل آورده و به استعلامات آنان در اسرع وقت پاسخ خواهند داد و پس از صدور رأی قطعی نهایی ضمن رعایت تشریفات و مقررات ثبتی و براساس نقشه مورد استناد رأی، نسبت به اصلاح و یا صدور اسناد جدید اقدام می‌نمایند.


ماده14ـ هر یک از اعضاء هیأت در صورت وجود مواد مصرح در ماده 91 آئین‌ دادرسی مدنی از اظهارنظر و رسیدگی امتناع نموده و هیأت براساس نظرات سایر اعضاء رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌نماید.


ماده15ـ مأمورین و کسانی که مأمور اجرای مقررات قانون و این آئین‌نامه می‌باشند هرگاه در اجرای وظایف مقرره مرتکب جرم یا تخلفات اداری شوند به مجازاتی که برای آن تخلف یا جرم در قوانین مقرر شده است محکوم خواهند شد.


ماده16ـ معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بنا به پیشنهاد سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اعتبارات و امکانات لازم را جهت اجرای این قانون پیش‌بینی و هر ساله برای منظور کردن در بودجه کل کشور به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارایه می‌نماید.


ماده17ـ سازمانهای جهاد کشاورزی و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری موظفند از عرصه‌هایی که در اجرای رأی نهایی و قطعی هیأت به عنوان اراضی منابع ملی تشخیص داده می‌شود بوسیله مأمورین انتظامی یا یگان حفاظت محل نسبت به رفع تجاوز اقدام نمایند.


ماده18ـ به هر یک از اعضای هیأت و کارکنانی که علاوه بر وظایف خود در اجرای قانون و آئین‌نامه همکاری می‌نمایند. متناسب با پیشرفت کار بر طبق دستورالعملی که توسط رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه و ابلاغ می‌گردد با رعایت سایر قوانین مربوطه حق‌الزحمه پرداخت خواهد شد.


ماده19ـ با عنایت به تبصره 1 ماده 9 قانون افزایش بهر‌ه‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی دبیرخانه هیأت صرفاً تا تاریخ 11/6/1390 مکلف به پذیرش اعتراض می‌باشد و پس از این تاریخ شعب ویژه، مرجع پذیرش اعتراض می‌باشند

.
ماده20ـ اصلاحات لازم در این آئین‌نامه توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور پیشنهاد و پس از تصویب وزارت جهاد کشاورزی جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.


ماده21ـ این آئین‌نامه اصلاحی در 21 ماده و 17 تبصره در تاریخ به تصویب وزارت جهاد کشاورزی رسیده و جایگزین آیین‌نامه مصوب16/7/1373 وزارت جهاد کشاورزی سابق گردیده، از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا می‌باشد.


برای مطالعه روش های کارشناسی تشخیص اراضی ملی از زمین های زراعی مقاله زیر را مطالعه کنید.


بازپس گیری زمین های زراعی سابق از منابع طبیعی


مشاهده سایر موارد مورد نیاز شما


دانلود نقشه توپوگرافی 50 هزارم کل ایران

کاربردهای توپوگرافی 50000 ام چیست؟