نقد مقاله گاز های گلخانه ای در اثر فعالیت هواپیماها
بخش نادیده گرفته شده در میان منابع انتشار گازهای گلخانه ای و علل گرمایش جهانی، انتشار گازهای گلخانه ای از پروازهای سراسر جهان است. خانم هیروکو تابوچی (7 اکتبر 2022) در مقاله خود با عنوان “موافقت کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از پروازها تا سال 2050” (Nations Agree to Curb Emissions from Flying by 2050) این توافق را نقطه عطفی در تلاش برای کاهش اثرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای از هواپیماها دانست.
در این توافقنامه، کشورهای جهان متعهد شدند که تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه ای از پروازها را با هدف رسیدن به انتشار “صفر خالص” (net zero) کاهش دهند.
بر اساس این مقاله، صنعت هوانوردی تاکنون از برنامه های ناکارآمدی برای اثرات آب و هوایی استفاده کرده است. در حال حاضر، این توافق آنها را مجبور به اعمال اقدامات مفید در استفاده از هواپیماهای کارآمد و سوخت پاک تر می کند. بهترین چیزی که توافق حاصل شد این است که پروازها باید از طریق یارانه سوخت و طرح های توسعه فرودگاه محدود شود. در این مقاله نیویورک تایمز بحث شد که درصد بالایی از ثروتمندان جهان بیش از 80 درصد در ایجاد این مشکلات موثر هستند. این بدان معناست که پروازها عمدتاً متعلق به طبقه ثروتمند جهان هستند و طبقه فقیر به ندرت از هواپیما استفاده می کنند. بنابراین، باید با اعمال یارانه های هدفمند و محدودیت های مستقیم، برنامه های هوانوردی را مهار کرد. با این حال، نویسنده معتقد است که مسائل مربوط به هوانوردی در توافقنامه پاریس نادیده گرفته شده و همچنین می تواند تأثیرات قابل توجهی بر گرمایش جهانی و عدالت زیست محیطی داشته باشد.
برای مشاهده نقشه زنده پروازهای همین لحظه در جهان اینجا کلیک کنید.
به نظر من با درنظر گفتن مقاله عدالت زیست محیطی که پیش تر در فوری آموز منتشر کردیم، موضوع پرواز های جهانی باید با توجه به قوانین عدالت زیست محیطی مورد بررسی قرار گیرد.
فکر میکنم نویسنده موفق شد منبع نادیده گرفته شده انتشار گازهای گلخانهای پروازها را به مخاطب نشان دهد و به صراحت درباره تأثیرات آن بر اقلیم جهانی و بیعدالتی زیستمحیطی در میان جامعه ثروتمند و فقیر صحبت کند. بنابراین، دولت ملزم هستند که سیاست های عاقلانه ای در مورد این منبع آلودگی هوا اتخاذ کنند و بر اقدامات اجرایی نظارت کنند.
در زیر برخی از سؤالات تحقیق آمده است:
چه رابطه ای بین آمار پرواز در سراسر جهان و اثرات گرمایش بر روی زمین وجود دارد؟
آیا تفاوت معنی داری بین گازهای گلخانه ای هواپیما و رکوردهای گرمایش جهانی وجود دارد؟
چگونه آلودگی هوا ناشی از صنعت هوانوردی را می توان با خطوط پرواز و تراکم همزمان کرد؟
چگونه می توانیم انتشار گازهای گلخانه ای را از پرواز و سایر منابع صنعتی تشخیص دهیم؟
آیا برنامه ریزی هدفمند یارانه ها می تواند به کاهش پروازها و انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند؟
وضعیت موجود و وضعیت مطلوب برنامه ریزی هوانوردی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2050 چگونه است؟
نویسنده: دکتر محمدعلی نظام محله
مطالعه مقاله اصلی در مجله نیویورک تایمز +
مطالعه بیشتر