ارزیابی تغییرات سطح آب دریاچه ارومیه و خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه با استفاده از داده های ماهواره لندست در نرم افزار ENVI

 

بررسی تاثیرات خشک شدن دریاچه ارومیه بر اقلیم محلی

چکیده

خشک شدن سریع دریاچه ارومیه درسال های اخیر می تواند بر اقلیم محلی منطقه اثرگذار باشد. هدف این مطالعه بررسی تاثیرات کاهش سطح آب دریاچه ارومیه بر برخی پارامترهای اقلیمی می­باشد. در این پژوهش از داده­های تصاویر ماهواره­ای سال­های 1976، 1989، 2000، 2006 و 2010 و داده­های آماری ایستگاه­های هواشناسی ارومیه، تبریز و خوی در بازه زمانی از 1976 تا 2010 استفاده شده است. تغییرات مساحت سطوح پوشیده از آب دریاچه ارومیه از روی تصاویر ماهواره­ای با استفاده از نرم افزار­های ENVI4.8 و ArcGIS10.1 بعد از آماده سازی­های لازم با روش بصری اندازه­گیری شده است. شاخص­های دومارتن و دامنه شبانه­روزی دما (DTR) برای بررسی تغییرات محلی اقلیم محاسبه شده و پارامترهای تعداد روزهای با دیدافقی کمتر از 2 کیلومتر و نیز تعداد روزهای با گردوغبار از داده­های هواشناسی استخراج شده است. نتایج این بررسی­ها نشان داده است که همراه با کاهش سطح آب دریاچه اقلیم منطقه طبق دوشاخص مورد استفاده به سمت خشک شدن پیش رفته و میزان هوآویزهای جو طبق دو پارامتر مورد استفاده افزایش یافته است. بنابراین، می­توان نتیجه­گیری نمود که کاهش مساحت دریاچه تاثیرات اقلیمی و جوی در منطقه داشته که این امر می­تواند سبب آسیب­های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شود.

واژه های کلیدی: دریاچه ارومیه، تغییرات اقلیم محلی، دامنه شبانه­روزی دما (DTR)

مقدمه ای درباره خشک شدن دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه بسیار شور جهان و بزرگترین دریاچه در خاورمیانه می­باشد. این دریاچه دارای منشا تکتونیکی می­باشد که در آخرین دوره یخچالی شکل گرفته است. نوسانات سطح آب در این دریاچه حدود 1 متر بوده و دارای نوسانات دوره­ای حدود 4 متر می­باشد (UNEP, 2012 ). طبق کنوانسیون رامسر در سال 1971 این دریاچه بعنوان یه تالاب دارای اهمیت بین­المللی می­باشد که زیستگاه فصلی بسیاری از گونه­های پرندگان مهاجر می­باشد (Alavipanah and Nezammahalleh, 2013). وجود این دریاچه از جنبه­های زیست محیطی، اقتصادی و گردشگری، رفاه جوامع انسانی محلی از گذشته تا زمان حال دارای اهمیت بوده ومی­بایست برای نسل­های آینده حفظ شود.

دریاچه ارومیه در سال­های اخیر در حال خشک شدن می­باشد (UNEP, 2012)، بطوریکه کاهش مساحت سطحی دریاچه به آسانی از روی تصاویر ماهواره­ای قابل مشاهده است. این فرایند خشک شدن یا کاهش سطح دریاچه می­تواند در نتیجه ترکیبی از عوامل متعددی شامل خشکسالی، افزایش بیش از اندازه در انحراف آب از سطح حوضه آبریز آن برای کشاورزی و نیز مدیریت نادرست باشد (UNEP, 2012). احداث بزرگراه از وسط دریاچه با پل میانگذر که از سال 1979 شروع و نا تمام رهاشده بود مجدد در سال 2000 شروع و تا سال 2008 به اتمام رسید. این مساله اکولوژیکی می­تواند منجر به ایجاد زمین­های پلایا، افزایش شوری، فروپاشی زنجیره غذایی، از بین رفتن زیستگاه­های تالابی، توفان­های گردوغبار و ریزگردها، تغییر اقلیم محلی و ایجاد اثراتی منفی روی کشاورزی، معیشت، و سلامت منطقه بشود. بنابراین، نابودی این دریاچه می­تواند فاجعه­ای طبیعی باشد که خسارات زیادی برای جوامع انسانی به همراه داشته باشد. به عبارتی می­توان گفت خشک شدن این دریاچه می­تواند منشاء مخاطرات طبیعی در آینده باشد.

هدف این مقاله

هدف این پژوهش بررسی ارتباط تغییرات مساحت سطحی دریاچه ارومیه در طول زمان با پارامتر­های اقلیمی و هواشناسی و همچنین درک تاثیرات این تغییرات سطح زمین بر تغییر آب و هوای محلی می­باشد. به این منظور از مقایسه داده­های تصاویر ماهواره­ای با آمارهای هواشناسی منطقه و شاخص­های اقلیمی استفاده شده است. در ادامه داده­های مورد استفاده و روش­های تحلیل بیان می­شود و سپس به بحث در خصوص نتایج بدست آمده و در بخش آخر نتیجه­گیری ارائه می­شود.

 مشاهده پارامترهای جوی بصورت زنده (live) از روی ماهواره آنلاین

داده ­ها و روش­ها

دراین پژوهش از تصاویر ماهواره لندست شامل سنجنده­های [1]MSS با درجه تفکیک 60 متر مربوط به سال 1976، TM[2] با درجه تفکیک 30 متر مربوط به سال 1989 و  ETM+[3] بادرجه تفکیک 30 متر برای سال­های 2000، 2006 و 2010 استفاده شده است. این تصاویر از سایت زمین­شناسی آمریکا بصورت تصحیح شده و دارای مختصات برگرفته شده است. داده­های آماری ایستگاه­های سینوپتیک خوی، ارومیه و تبریز برای استخراج آمارهای بارش، دما، دید افقی و تعداد روزهای با توفان گردوغبار از سال 1951 تا 2010 مورد استفاده قرار گرفته است. ارتفاع سه ایستگاه تبریز، ارومیه و خوی به ترتیب 1361، 1315 و 1103 بوده و موقعیت این ایستگاه­ها در شکل 1 مشاهده می­شود. این داده­ها بانک اطلاعاتی سازمان هواشناسی ایران دریافت شده است.

اطلاعات ایستگاه های آب و هوایی استان های شمال غربی

[1] Multi Spectral Scanner

[2] Thematic Mapper

[3] Multispectral Thematic Mapper

 

بررسی تغییرات مساحت سطحی

برای اندازه­گیری مساحت دریاچه از رقومی­سازی باندهای مادون قرمز تصاویر ماهواره­ای لندست استفاده شده است. محدوده خط ساحلی در نرم­افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) با تفسیر چشمی رقومی ­سازی شده است. در تصاویر ماهواره­ای آب در باندهای مادون قرمز بیشترین میزان جذب را داشته و عدد رقومی پهنه­های آبی بسیار پایین­تر از سایر پهنه­ها در این باندها می­باشد. برای افزایش دقت محدوده­های مرزی از روش های فیلترهای بارزسازی تباین در نرم­افزار ENVI 4.8 استفاده شده است. از آنجایی که در برخی سال­ها تمامی پهنه دریاچه در یک تصویر قرار نمی­گرفت با استفاده از کنار هم گذاشتن چند تصویر، پهنه دریاچه تکمیل شده است. پس از تهیه نقشه سطح دریاچه برای هر سال، مساحت هر نقشه مربوط به هر سال نمونه محاسبه شده است.

متن مقاله مطالعه نقشه ها و اطلاعات مکانی جغرافیایی محیطی طبیعیت شهری روستایی لوکیشن
دانلود ویدئوی جداسازی یک شیپ فایل به چندین لایه براساس دسته بندی یک ستون از جدول
تصویر ویدئوی دانلودی آشنایی با محیط برنامه Arcgis pro و بخش های آم مقدماتی
this is alt text for image of Google Earth لندفرم های ژئومورفولوژی ایران
this is alternative text for Google Earth معادن فعال و غیر فعال ایران با اسامی مالکین و نوع معدن
تصویر تالاب های کل ایران در گوگل ارث
فایل اتوکد طرح تفصیلبی شهر کرج
طرح تفصیلی شهر زرین رود استان زنجان
فایل اتوکد طرح تفصیلبی شهر تبریز
زنجان طرح تفصیلی پیشنهادی شهر سجاس زنجان
زنجان طرح تفصیلی شهر سهرورد
فایل اتوکد طرح تفصیلبی شهر شیراز
فایل اتوکد طرح تفصیلبی شهر سمنان
زنجان طرح تفصیلی شهر دندی زنجان
فایل اتوکد طرح تفصیلبی شهر اردبیل
فایل اتوکد طرح تفصیلبی شهر آمل
تصویر محصول فایل گوگل ارث پهنه های زراعت دهه 40 و زراعی دهه 30 از روی عکس هوایی و نقشه توپوگرافی
چشمه های آب گرم و معادن آب گرم ایران در گوگل ارث
تصویر نقشه بافت فرسوده تهران
تصویر محصول ویدئوی آموزشی تبدیل جدول لایه جی ای اس به جدول اکسل
نقشه مرز مناطق 22 گانه و نواحی محلات شهر تهران در گوگل ارث
قراردادن اسم لایه در فیلد ویدئوی آموزشی
موقعیت مکانی قنات های همه شهرستان ها در گوگل ارث
عکس هوایی ژئورفرنس شده قم سلفچگان سال 1347
تصویر طرح تفصیلی شهر Semnan City تفصیلی شهر سمنان
محصول دانلودی طرح تفصیلی شهر جزیره کیش Kish Island
متن جایگزین تصویر محصول دانلودی طرح تفصیلی شهر ایلام استان ایلام فایل CAD
متن جایگزین تصویر طرح تفصیلی شهر جزیره قشم Qeshm Gheshm
تصویر محصول دانلودی طرح تفصیلی شهر اهواز Ahwaz
تصویر محصول نقشه استان های غربی ایران- محصول فوری آموز
استان های شمال غرب کشور
تصویر کالای دیجیتال لایه های جی ای اس شهر سلطانیه
تصویر کالای دیجیتال لایه های جی ای اس شهر ابهر
لایه های GIS شهر زنجان
تصویر محصول دیجیتال و کالای دانلودی طرح تفصیلی شهر پل دختر
تصویر محصول دانلودی فایل طرح تفصیلی شهر ساری مرکز استان مازندران
پهنه بندی سیلاب در قالب سند 2030 با فرمول نویسی پایتون در GIS
یادگیری مدلسازی در ارک جی ای اس پرو
تصویر محصول خطر سیل و پهنه بندی سیلاب استان تهران
دانلود محصول گوگل نقشه های محتمل رانش زمین
دانلود محصول | لکه های مجاز کشاورزی آبی و مجوز چاه مصوب جهاد کشاورزی در در Google Earth
تصویر محصول فایل اتوکدی طرح تلصیلی شهر قزوین
لایه گوگل ارث زمین شناسی ایران
ایکون محصول نقشه کی ام ال قنات های مجاورت شهر تهران
آموزش ویدئویی ساخت نقشه متحرک و نمایش اثرگذار اطلاعات مکانی
تصویر محصول ژئودیتابیس لایه های حوضه ابریز شیرین رود و لایه های مختلف
لایه های GIS و اکسل حوضه آبخیز رودبار
تصویر محصول لایه های جی ای اس حوضه کسیلیان رودخانه تالار بابل
محصول لایه های حوضه آبخیز دودانگه ساری
آموزش تحلیل شبکه در جی ای اس
دانلود نقشه و مشاهده گسل های ایران در Google Earth و بررسی آسیب پذیری
جانمایی زمین روی نقشه یو تی ام
دانلود ویدئوی جداسازی یک شیپ فایل به چندین لایه براساس دسته بندی یک ستون از جدول
دانلود ویدئوی جداسازی یک شیپ فایل به چندین لایه براساس دسته بندی یک ستون از جدول
دانلود ویدئوی جداسازی یک شیپ فایل به چندین لایه براساس دسته بندی یک ستون از جدول

شاخص دومارتن [1]

با توجه به رابطه تجربی بین درجه حرارت و مقدار بارش می­توان با استفاده از رابطه زیر که توسط دومارتن ارائه شده میزان خشکی اقلیم را دریک منطقه مشخص نمود.

دانلود GIS آمار ایستگاه های هواشناسی استان های ایران

(1)                                                                                                                                

که در این رابطه I ضریب خشکی، T درجه حرارت سالانه ()، وP متوسط بارندگی سالانه (mm) می­باشد. با بدست آوردن مقدار I شش نوع اقلیم را برای یک منطقه می­توان پیشنهاد نمود (جدول 1).  

 

ردیف

نوع اقلیم

محدوده ضریب خشکی دومارتن

1

خشک

کوچکتر از 10

2

نیمه خشک

10 تا 9/19

3

مدیترانه ای

20 تا9/23

4

نیمه مرطوب

24 تا 9/27

5

مرطوب

28 تا 9/34

6

بسیار مرطوب

بزرگتر از 35

جدول 1 ضریب خشکی دومارتن و انواع اقلیم.

شاخص دامنه شبانه­ روزی ([2]DTR)

شاخص اختلاف دامنه دما DTR برای نمایش تغییرات اقلیمی، بخصوص برای تغییرات اقلیمی که در نتیجه فعالیت­های انسانی، مناسب­ترین شاخص می­باشد. شاخص DTR از اختلاف میانگین بیشینه و کمینه دمای روزانه بدست می­آید. گاز­های گلخانه­ای و هواویزها موجب کاهش این شاخص می­شوند.مطالعات نشان می دهد که این شاخص نشان­دهنده حالت تغییرات اقلیم محلی است و این تغییرات مستقل از تغییرات اقلیمی جهانی می­باشد. در این پژوهش نیز از این شاخص به منظور بررسی تاثیر کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در تغییرات اقلیمی منطقه استفاده شده است.

 به دلیل تاثیر حالت تعدیل کننده آب معمولا در ایستگاه­های اطراف مناطق ساحلی بیشینه و کمینه دما اختلاف کمتری نسبت به مناطق غیر ساحلی دارند. بنابراین، کاهش سطح آب دریاچه و افزایش خشک منطقه می­تواند موجب تغییر مقادیر کمینه و بیشینه دما شود و در حالت کلی افزایش این شاخص نشان دهنده تغییر اقلیم منطقه به سمت حالت خشک می­باشد.  

دید افقی و تعداد روزهای گردوغبار

با افزایش خشکی در منطقه احتمال افزایش گردوغبار و نیز ایجاد توفان­های گردوغبار را می­توان انتظار داشت. به عبارتی، با خشک شدن بیشتر دریاچه ارومیه و افزایش سطوح نمک در سواحل آن می­توان انتظار داشت که دیدافقی در منطقه به تدریج کاهش یابد و در نتیجه تعداد روزهای با دید کمتر از 2 کیلومتر افزایش یابد. به عبارت دیگر، افزایش تعداد روزهای با دید افقی کمتر از 2 کیلومتر می­تواند شاخصی از آلودگی منطقه از نظر ریزگردها باشد. بنابراین، در این تحقیق افزایش تعداد روزهای با دیدافقی کمتر از 2 کیلومتر نشان­دهنده بیشتر شدن تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه در میزان هواویزهای جو بوده است. 


[1] De Martonne

[2] Diurnal Temperature Range

بحث و نتایج

تغییرات مساحت سطحی

مساحت سطوح پوشیده از آب دریاچه که از روی باندهای مادون قرمز تصاویر ماهواره لندست مربوط به سال­های 1976، 1989، 2000، 2006 و 2010 اندازه­گیری شده است، نشان می­دهد که مساحت سطوح آب این دریاچه ابتدا افزایش و سپس کاهش داشته است. این روند از سال 1976 تا 1989 هر سال بطور متوسط 16 کیلومتر مربع افزایش داشته، از سال 1989 تا 2000 بطور متوسط 58 کیلومتر مربع کاهش، از سال 2000 تا 2006 بطور متوسط 118 کیلومتر مربع کاهش داشته است. از سال 2006 تا 2010 این روند شدت قابل توجهی داشته بطور متوسط حدود 260 کیلومتر مربع در هر سال کاهش داشته است. مطابق جدول (2)، این روند از سال 1976 تا سال 1989 افزایشی بوده و از سال 1989 که احداث پل میانگذر تاحدودی انجام شده بود روندی کاهشی داشته است که نشان­دهنده تغییر دریاچه به سمت خشک شدن می­باشد. لازم به ذکر است که در تصویر TM مربوط به سال 1989 وجود پل میان گذر از عرض دریاچه کاملا مشهود می­باشد.

آموزش فوری دانلود تصاویر ماهواره ای 

شکل 3 نقشه تغییرات مساحت سطح آب دریاچه در سال­های مورد مطالعه. با توجه به ثابت بودن مقیاس نقشه­ ها، روند کاهشی مساحت دریاچه ملاحظه می­شود.

سال

مساحت در تحقیق حاضر

مساحت در گزارش UNEP

روشن و محمد نژاد

1976

66/5184

5250

5266

1989

59/5397

5400

5423

2000

11/4753

5100

4610

2006

25/4042

4200

3841

2010

16/3001

2600

2005

جدول 2– تغییرات مساحت سطوح آبی دریاچه ارومیه و مقایسه آنها با نتایج سایر تحقیقات.

 

تغییرات اقلیمی به روش دومارتن

مطابق محاسبات انجام شده براساس آمار سه ایستگاه نمونه و شاخص دومارتن تمامی ایستگاه­ها بطور متوسط در دوره مورد مطالعه در محدوده اقلیمی نیمه خشک قرار می­گیرند. مقدار این شاخص برای ایستگاه خوی، ارومیه و تبریز به ترتیب 71/12، 16/15 و 39/11 می­باشد. محاسبه این شاخص که برای هر سال بطور جداگانه انجام شده، نشان می­دهد که اقلیم این سه ایستگاه از مدیترانه­ای به سمت نیمه خشک و خشک تغییر کرده است. این روند تغییرات اقلیم منطقه را به سمت خشک شدن نشان می­دهد.

تغییرات دامنه شبانه ­روزی دما

شاخص دامنه شبانه­ روزی دما DTR بعنوان شاخص تغییرات اقلیم محلی برای سه ایستگاه مورد مطالعه این پژوهش نشان می­دهد که روند این شاخص در دو ایستگاه ارومیه و تبریز افزایش داشته و برای ایستگاه خوی کاهش داشته است(شکل 6). در این سه ایستگاه هردو دماهای کمینه و بیشینه افزایش داشته ­اند بطوریکه، روند افزایشی دمای بیشینه اندکی شدیدتر بوده است. میانگین این شاخص برای سه ایستگاه خوی، ارومیه و تبریز به ترتیب برابر با 13، 5/12و 11 بوده است.

همانطور که در شکل شماره 6 مشاهده می­شود، بطور کلی روند DTR در میانگین سه ایستگاه افزایشی بوده است. همچنین مقدار دمای بیشینه­ در دو ایستگاه تبریز و ارومیه افزایش بیشتری نسبت به کمینه­ ها داشته است (شکل 7). درحالی که در ایستگاه خوی این روند معکوس بوده است. به همین علت ایستگاه خوی روند کاهشی ضعیفی را برای DTR نشان می­دهد. این روند می­تواند بخاطر موقعیت قرارگیری این ایستگاه در عرض جغرافیایی بالاتر در مقایسه با دو ایستگاه دیگر یا تحت تاثیر سیطره بادهای غربی در مدت زمان بیشتر باشد. افزایش DTR در دو ایستگاه تبریز و ارومیه، به نظر می­رسد به علت کاهش سطح آب دریاچه به عنوان یک عامل متعادل کننده در تغییرات دامنه شبانه­روزی دما باشد. البته لازم به ذکر است که با وجود اینکه گسترش شهرنشینی میزان DTR را کاهش می­دهد و با وجود توسعه شهرنشینی در شهرستان­های ارومیه و تبریز مقدار این شاخص در این دو ایستگاه افزایش داشته است که می­تواند تاثیر کاهش آب دریاچه را روی نوسانات دمایی نشان دهد.

روند صعودی DTR با مطالعات که تغییرات فضایی و زمانی دمای روزانه را در دلتای رودخانه یانگ تزه چین با روش دماهای حداقل و حداکثر و DTR مطالعه نمود، سازگاری دارد. از سوی دیگر، افزایش بیشتر بیشینه نسبت به کمینه در این روند با مطالعات که از این شاخص برای سنجش تغییرات اقلیم شهری استفاده نمودند، مخالف می­باشد. بنابراین، تغییرات DTR نشان می­دهد که خشک شدن دریاچه ارومیه موجب تغییر اقلیم محلی است که این موضوع سازگار با مطالعات برنامه محیطی سازمان ملل (UNEP, 2012) می­باشد. طبق نتایج این پژوهش افزایش این شاخص همراه با روند کاهشی در مساحت سطح آب دریاچه بوده است.

تغییرات دید افقی و تعداد روزهای گردوغبار

تعداد روزهای با گردوغبار که در ایستگاه­های نمونه مورد بررسی قرار گرفت در شکل 8 نشان می­دهد که تعداد روزهای با گردوغبار در دو ایستگاه خوی و ارومیه افزایش داشته و در ایستگاه تبریز کاهش یافته است. افزایش این رقم می­تواند به دلیل خشکی بیشتر سطوح آب دریاچه ارومیه باشد و کاهش آن در ایستگاه تبریز به نظر می­رسد بتواند با افزایش بیشتر سرعت باد بطور کلی در طی سال­های مورد مطالعه در این ایستگاه نسبت به دو ایستگاه دیگر توجیه شود (شکل 9).

دید افقی بعنوان پارامتری که می­تواند تغییرات میزان هواویزهای موجود در جو را نشان دهد در این مطالعه برحسب تعداد روزهای با دیدافقی کمتر یا مساوی 2 کیلومتر در نظر گرفته شده است. آمارهای سه ایستگاه نمونه نشان می­دهد که این میزان به جز در ایستگاه تبریز در دو ایستگاه خوی و ارومیه افزایش یافته است. افزایش تعداد روزهای با دید کمتر از 2 کیلومتر نشان دهنده بیشتر شدن میزان هوآویزها در جو می­باشد. همانطوری که درشکل 10 مشاهده می­شود، به غیر از ایستگاه تبریز در هردو ایستگاه دیگر این رقم در بازه زمانی مورد مطالعه افزایش داشته است. این امر می­تواند بخاطر افزایش سطوح نمک (Alavipanah and Nezammahalleh, 2013) در اطراف دریاچه در نتیجه خشک شدن نسبی دریاچه باشد.

 

نتیجه­گیری

دریاچه ارومیه چه به دلیل تغییرات اقلیمی و یا مداخلات انسانی به سرعت در حال خشک شدن است. این مساله می­تواند در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیرات زیان­آوری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای جوامع انسانی داشته باشد. در این مطالعه به بررسی تغییرات سطح آب دریاچه ارومیه و برخی شاخص­های اقلیمی به منظور شناسایی تاثیرات مختلف خشک شدن دریاچه در دوره زمانی از 1976 تا 2010 پرداخته شده است. مطابق نتایج این مطالعه مساحت سطح آب دریاچه قبل از شروع احداث پل میانگذر روندی افزایشی بوده و پس از آن روندی کاهشی داشته است. همچنین نتایج نشان داد که کاهش مساحت سطحی دریاچه همراه با پیشروی اقلیم منطقه درجهت خشکی مطابق با شاخص دومارتن بوده است. از سوی دیگر، این کاهش مساحت با افزایش شاخص DTR همراه بود. به عبارت دیگر، با کاهش آب دریاچه و درنتیجه ضعیف شدن عامل متعادل کننده در منطقه اختلاف دمای بیشینه و کمینه افزایش یافته که نشان دهنده تغییرات اقلیم محلی در اطراف دریاچه بوده است. نتایج مربوط به دیدافقی و گردوغبار حاکی از آن است که میزان هوآویزها درطی بازه زمانی مورد مطالعه افزایش داشته است که احتمالا به دلیل افزایش سطوح نمک در اطراف سواحل دریاچه می­باشد. بنابراین، نتایج ترکیبی دو شاخص دومارتن و DTR بیانگر تغییرات اقلیم محلی و نتایج مربوط به دو پارامتر تعداد روزهای با دیدکمتر از 2 کیلومتر و تعداد روزهای گردوغبار نیز بیانگر افزایش میزان ریزگردها در جو منطقه می­باشد. بطور کلی می­توان نتیجه­گیری نمود که خشکی دریاچه موجب تغییراتی در اقلیم منطقه شده است.